No meillähän on FE83 joten eroaa ehkä hiukan. Lähdimme täydellä isolla
ja dacron-kolmosella. Aika nopeasti tuulen nopeus siinä sitten nousi (jo
satamaaltaan suulla tehty jiippi rikkoi latan) ja otimme sitten reivin. Tämäkin
oli liikaa näin köykäiselle miehistölle joka ei hengannut (minä+vaimo+5v tyttö).
Reivinkin jälkeen (vanha kassi isona) kallistui etenkin vaimon mielestä liikaa,
etenkin kun puuskissa näytti olevan 13-14m/s. Näin jälkeenpäin olisi pitänyt
laittaa heti keulille meidän
uusi nelonen, eli kovantuulen fokka. Tällä olisi
varmaan mennyt ihan hyvin jo.
Tässä vaiheessa kautta harjoitellaan vielä tuulen havannointia. Tunti ennen
lähtöä näytti olevan noin 6m/s, mutta lähtövalmistelujen aikana oli tuuli
noussut jo noin 9m/s tasolle ja koveni koko ajan tästä vielä. Olisi pitänyt
tiedostaa tilanne paremmin ja ainakin hilata nelonen kannelle valmiiksi.
Suosittelen kyllä kovan tuulen fokan teettämistä, jos ei ole porukkaa
hengaamassa on täysikin fokka (etenkin vanha sellainen) nopeasti se
purje joka kaataa veneen. Topista metrin lyhennetty on paljon parempi
sillä keulaharuksen notkoa tulee väistämättä lisää ja se vaikuttaa etenkin
purjeen toppiin eniten, syventäen sitä. Jos tuo metri puuttuu topista niin
sägi ei haittaa.
Jos H on yhtään kuin FE83:nen niin nousukulma vaan paranee tuulen
nopeuden noustessa. FE83:sessa vaihdetaan aina vaan pienempään
keulapurjeeseen ja kun tuulen nostattama aallokko alkaa olla suurempaa
pitää tinkiä nousukulmasta ja ajaa enemmän aaltojen mukaan. Tässä
vaiheessa liian iso keulapurje kaataa veneen ja groovesta (jossa siis
voi oikeasti ajaa) tulee liian kapea jotta aaltoja voisi oikeasti ajaa. Silloin
tuo nelonen on kivempi.