Foorumin alavalikoiden tarve ja wiki-sivut sekä peeärrää

Kehitysideoita www.h-vene.netin toimintaan ja sisältöön

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Foorumin alavalikoiden tarve ja wiki-sivut sekä peeärrää

Post by 306 »

Morjes.

100. käyttäjä on hieno homma! Talvea odotellessa vois miettiä taas flyereita talvisäilytyspaikoille kun voidaan sanoa että n. 10% h-veneen suomalaisomistajista on jo jäseninä. :)

Kiittää pitää myös hienoa ja selkeää rakennetta keskustelufoorumissa. Kuitenkin esim. varustelu ja huolto-osiossa alkaa olla vaarana että alkaa tulla tupla-aiheita kun keskuteluaiheiden lista on venynyt melkoiseksi. Pitäisiköhän noissa suosituimmissa foorumeissa alkaa jakaa tietoa jonkinmoisiin alavalikkoihin esim. "riki ja helat", "kansi", "sisätilat", "runko", "moottori", "sähkö ja elektroniikka", "purjeet" yms. Tosin tuossa on hiukka hankalampi keksiä yleispätevät otsikot.

Ennen aikaani oli kuulemma jonkinmoinen wiki-tiedon katoaminen joka on kai lannistanut aika monia kun samat sivut pitäisi tehdä toistamiseen. Keväällä oli puhetta H-venekirjasta jonka esiaste voisi kyllä olla koota keskusteluista wiki-sivuja vaikka sitten aiheittain. Tämä nyt ideana jos on tekemisen puute huolena talven mittaan...
Last edited by 306 on Thu 28.8.2008 12.57, edited 1 time in total.
306
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Vielä ottamatta muuhun asioihin kantaa niin nykyäänhän tosiaan käyttäjiä on jo se 225...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Kristian wrote:Vielä ottamatta muuhun asioihin kantaa niin nykyäänhän tosiaan käyttäjiä on jo se 225...
Heh, 22,5% kotimaan H-veneilijöistä!

(Yksinkertaistaminen on elämän suola.. ;) )
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Olen pohtinut tuota samaa asiaa, foorumissa alkaa olla niin paljon juttuja että löytäminen on joskus vähän vaikeaa. En siitä huolimatta usko, että uusien alivalikoiden tekemisestä olisi paljoa hyötyä.

Miten olisi, jos laitettaisiin sinne wikiin linkit kutakin aihetta käsittelevään keskusteluketjuun. Saataisiin siis wikistä vähintäänkin aakkosellinen hakemisto, ja miksei niitä keskusteluissa esitettyjä faktoja voisi sitten jossakin vaiheessa jalostaa ihan wikisivuiksikin.

Tuon prosenteilla pelaaminen on hauska numeroleikki sinänsä, mutta oikeasti H-veneiden määrää ei suomessa varmaankaan tiedä kukaan varmuudella. Lamavuosina suuri osa uusimmista ja kilpailukelpoisimmista veneistä myytiin kuulemma ulkomaille. On niitä joitakin ostettu käytettynä toiseenkin suuntaan eli takaisin suomeen, mutta veneitä on kuitenin suomessa vähemmän kuin purjenumeroista voisi päätellä. Toisaalta H:lla purjehtijoita on varmasti keskimäärin useampi kuin 1/vene...
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Itsekään en usko, että alaotsikoiden lisääminen parantaisi löydettävyyttä, mutta kunhan olen ehtinyt koodaamaan tuo gps-track-toiminnon toimivaksi, niin voisin myös jotenkin nostaa tuota foorumin hakutoimintoa näkyvämmäksi. Esim Wikin ja foorumin etusivuilla voisi olla suoraan hakukenttä foorumiiin tms.

Ja toki wiki-sivuille kannattaa kerätä linkkejä keskusteluihin, minun puolestani on ihan ok tehdä wiki-sivuja, vaikka niillä ei aluksi olisi muuta kuin linkkejä.

Ja vielä lisäksi mielestäni keskusteluissa kannattaa laittaa linkkejä toisiin keskusteluihin, joissa aihetta on sivuttu. Toisinaan olen myös yhdistellyt tai jakanut keskusteluketjuja.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Itsekään en usko, että alaotsikoiden lisääminen parantaisi löydettävyyttä, mutta kunhan olen ehtinyt koodaamaan tuo gps-track-toiminnon toimivaksi, niin voisin myös jotenkin nostaa tuota foorumin hakutoimintoa näkyvämmäksi. Esim Wikin ja foorumin etusivuilla voisi olla suoraan hakukenttä foorumiiin tms.

Ja toki wiki-sivuille kannattaa kerätä linkkejä keskusteluihin, minun puolestani on ihan ok tehdä wiki-sivuja, vaikka niillä ei aluksi olisi muuta kuin linkkejä.

Ja vielä lisäksi mielestäni keskusteluissa kannattaa laittaa linkkejä toisiin keskusteluihin, joissa aihetta on sivuttu. Toisinaan olen myös yhdistellyt tai jakanut keskusteluketjuja.
No, ristiinlinkitseminen alkaakin just olla ongelma kun tietoa on ripoteltuna joka puolelle.. :)

Wiki-sivujen linkit voisi olla hyvä sisällysluettelo, samalla se tarjoaa mahdollisuuden tehdä sopiva summasummarum alkutekstiksi mikä voi hyvinkin riittää alkuun pääsemiseen.

Hakuohjelma olisi toki parannus ellei rakkailla lapsilla olisi niin monta nimeä (venda-vastakäännös-tikkaus-jne.) Sama pätee useimpiin veneen osiin joten etsiminen voi olla työlästä. Mutta tietomäärän kasvaessa ehdoton lisä joka tapauksessa.
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Erkka wrote:Itsekään en usko, että alaotsikoiden lisääminen parantaisi löydettävyyttä, mutta kunhan olen ehtinyt koodaamaan tuo gps-track-toiminnon toimivaksi, niin voisin myös jotenkin nostaa tuota foorumin hakutoimintoa näkyvämmäksi. Esim Wikin ja foorumin etusivuilla voisi olla suoraan hakukenttä foorumiiin tms.
No kappas, sain vihdoin lisättyä hakukentät wikin etusivulle ja foorumin yläpalkkiin. Hajosiko jotakin (tai joku:))?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:
Erkka wrote:Itsekään en usko, että alaotsikoiden lisääminen parantaisi löydettävyyttä, mutta kunhan olen ehtinyt koodaamaan tuo gps-track-toiminnon toimivaksi, niin voisin myös jotenkin nostaa tuota foorumin hakutoimintoa näkyvämmäksi. Esim Wikin ja foorumin etusivuilla voisi olla suoraan hakukenttä foorumiiin tms.
No kappas, sain vihdoin lisättyä hakukentät wikin etusivulle ja foorumin yläpalkkiin. Hajosiko jotakin (tai joku:))?
Heh, en ehtinyt vielä tarkempaan koeajoon mutta hienolta näyttää! :)

Varustelu (ja huolto)-osassa voi tulla hieman runsaudenpulaa, tiedä sitten voisko sitä osiota vielä jakaa varusteluun (lisämausteet jne.) ja huoltoon (veneen ylläpitäminen)?

Tein pari retkeilykohdetta "malliksi". Jos niitä alkaa ilmaantumaan enemmän, voisi olla tarkoituksenmukaista jos ne olisivat Retkeilykohteet-artikkelin alla selkeyden vuoksi kun nyt ovat lämmittimien ja patja-artikkelien välissä..

Hienoa kuitenkin, että säästit tuo pääartikkelisivut, niiden kautta varmasti sekä huollot että retkeily avautuvat loogisesti.

Davidin kanssa oli juttua pumppuprojektin laittamisesta kuvineen päivineen artikkeliin. Löysin flickeristä hienot kuvat, onko David kuulolla ja mites artikkelin laita? ;)

Tuo H-foorumin haku on varmasti ehdoton plussa yllä käsittelemiimme ongelmiin, hieno homma!
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Ja tietty kun itse innostuin eilen säätämään, niin samantien myös web-hotellin ylläpitotoimet aiheuttivat useamman tunnin katkon. No, tällä kertaa onneksi selvittiin tietokannan onneksi väliaikaisesta tyhjentymisestä vain säihkähdyksellä.

Mutta siis asiaan: Järjestelin tosiaan myös hWikin kategorioita (luokat) uusiksi, niin että vastaisivat suunnilleen hFoorumin jaottelua. Jos retkikohde-esittelyitä tulee lisää, perustetaan niille kokonaan oma luokka. Huollon ja varustelun erotteluun ei minusta vielä ole tarvetta. Ja yksi artikkeli voi siis tarvittaessa kuulua useaan luokkaan.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Ja tietty kun itse innostuin eilen säätämään, niin samantien myös web-hotellin ylläpitotoimet aiheuttivat useamman tunnin katkon. No, tällä kertaa onneksi selvittiin tietokannan onneksi väliaikaisesta tyhjentymisestä vain säihkähdyksellä.
Pakko myöntää, että ehdin jo naureskella että onko tää edes totta nyt kun sain sylkästyä noita artikkeleita wikiin enemmän kun muistin omalle koneelle tallentaa.. :) Onkos wikistä tätä nykyä muuten varmuuskopioita?
Mutta siis asiaan: Järjestelin tosiaan myös hWikin kategorioita (luokat) uusiksi, niin että vastaisivat suunnilleen hFoorumin jaottelua. Jos retkikohde-esittelyitä tulee lisää, perustetaan niille kokonaan oma luokka. Huollon ja varustelun erotteluun ei minusta vielä ole tarvetta. Ja yksi artikkeli voi siis tarvittaessa kuulua useaan luokkaan.
Tulin nimenneeksi nuo huoltoartikkelit hiukka kömpelösti noin, harmi kun en tullut ajatelleeksi että olisivat esteettisempiä vähän erinimisinä mutta erottuvatpa ainakin huolto-sivuiksi valikossa.
306
Post Reply