Kovan tuulen kryssi
Posted: Thu 17.5.2007 20.16
Koitetaanpas keskustella kovemman kelin kryssistä ensimmäisen Westhouse Cupin innoittamana.
Erityisesti olisi kiva jos Blancon miehistö lukee tämän ja paljastaa salaisuutensa. 7 minuutin ero kahden tunnin kisassa on kuitenkin jo melkoinen:) Toki osa tuosta erosta selittyy silläkin, että Blancoa lukuunottamatta muut hoot eivät juuri spinnua käyttäneet.
Tuulta oli n 10m/s, aallokko kohtuullista. Meillä miehistön paino on n. 190kg
Ajelimme kryssiä seuraavasti:
*Takastaagia oli kiristetty 9-10cm. (Taljassa on ehkä 2 cm vielä varaa)
*Fokan skuuttipiste oli takimmaisessa mahdollisessa paikassa.
*Fokka oli trimmattu kokolailla niin kireälle kun sen vain sai kiristettyä.
*Levanki oli laskettu reilusti (30-40cm) keskilinjan alapuolelle.
*Kiki oli kireällä (niin kireällä kun meidän 6x taljalla sen saa).
*Puomiliikki oli niin kireällä kuin sen saa.
Vene kallistui jatkuvasti liikaa, vauhtia pitäisi saada lisää. Nousukulma tuntui ehkä kohtuulliselta. Miten liikaa kallistumaa ja vauhdin hidastumista pitäisi estää:
1) Miten levankia/skuuttia kannattaa säätää?
a) levanki keskellä ja skuutista löysää, jotta twisti lisääntyy?
b) levanki alas ja skuutti kireämmälle, jotta koko purjeesta saa voimaa pois?
2) Mikä on kikitaljan merkitys h-veneessä kovalla tuulella?
a) kiki löysällä vähentää kallistumaa, koska twisti lisääntyy?
b) kiki kireällä vähentää kallistumaa, koska maston alaosa taipuu ja purje latistuu?
3) Kuinka kireälle fokka pitää kovassa kelissä skuutata?
a) Saalingeissa oleviin (normaalikryssin) merkkeihin, jotta nousukulma ei huonone?
b) normaalia löysemmälle, jotta twisti lisääntyy?
4) Miten puuskiin on parasta reagoida?
a) kiristämällä takastaagia (yleensä se on jo pohjassa)
b) laskemalla levankia
c) löysäämällä ison skuuttia
d) löysäämällä fokan skuuttia (ei kai sentään?)
5) Ja vielä bonuskysymyksenä: Jos kikin on kryssillä kiristänyt todella kireällä, onko maston/puomin katkeamisen vaara todellinen jos lenssille käännettäessä kikiä ei löysää?
Erityisesti olisi kiva jos Blancon miehistö lukee tämän ja paljastaa salaisuutensa. 7 minuutin ero kahden tunnin kisassa on kuitenkin jo melkoinen:) Toki osa tuosta erosta selittyy silläkin, että Blancoa lukuunottamatta muut hoot eivät juuri spinnua käyttäneet.
Tuulta oli n 10m/s, aallokko kohtuullista. Meillä miehistön paino on n. 190kg
Ajelimme kryssiä seuraavasti:
*Takastaagia oli kiristetty 9-10cm. (Taljassa on ehkä 2 cm vielä varaa)
*Fokan skuuttipiste oli takimmaisessa mahdollisessa paikassa.
*Fokka oli trimmattu kokolailla niin kireälle kun sen vain sai kiristettyä.
*Levanki oli laskettu reilusti (30-40cm) keskilinjan alapuolelle.
*Kiki oli kireällä (niin kireällä kun meidän 6x taljalla sen saa).
*Puomiliikki oli niin kireällä kuin sen saa.
Vene kallistui jatkuvasti liikaa, vauhtia pitäisi saada lisää. Nousukulma tuntui ehkä kohtuulliselta. Miten liikaa kallistumaa ja vauhdin hidastumista pitäisi estää:
1) Miten levankia/skuuttia kannattaa säätää?
a) levanki keskellä ja skuutista löysää, jotta twisti lisääntyy?
b) levanki alas ja skuutti kireämmälle, jotta koko purjeesta saa voimaa pois?
2) Mikä on kikitaljan merkitys h-veneessä kovalla tuulella?
a) kiki löysällä vähentää kallistumaa, koska twisti lisääntyy?
b) kiki kireällä vähentää kallistumaa, koska maston alaosa taipuu ja purje latistuu?
3) Kuinka kireälle fokka pitää kovassa kelissä skuutata?
a) Saalingeissa oleviin (normaalikryssin) merkkeihin, jotta nousukulma ei huonone?
b) normaalia löysemmälle, jotta twisti lisääntyy?
4) Miten puuskiin on parasta reagoida?
a) kiristämällä takastaagia (yleensä se on jo pohjassa)
b) laskemalla levankia
c) löysäämällä ison skuuttia
d) löysäämällä fokan skuuttia (ei kai sentään?)
5) Ja vielä bonuskysymyksenä: Jos kikin on kryssillä kiristänyt todella kireällä, onko maston/puomin katkeamisen vaara todellinen jos lenssille käännettäessä kikiä ei löysää?