Ankkuroinnista
Posted: Mon 8.3.2010 20.34
Tämä taitaa mennä niihin juttuihin jotka kaikki oppii tavallaan. Omassa tavassani on pikkasen hiomisen varaa joten ajattelin kysäistä miten muut saman tekevät.
Eli lähinnä rantaan perästä ankkuroitaessa toimet menevät suunnilleen näin:
1) Kortista sopiva kohta rantaa jonne lähdetään suuntaamaan. Rannan ei saisi olla liian syvä mutta toisaalta sen verran jyrkkä että keula pääsee rantaan asti. Paikka pitäisi olla mahdollisimman suojainen tuulelta.
2) Ankkuri nostetaan peräboksista valmiiksi reunalle ja tarkistetaan että köysi on siististi laskemista varten. Kaverille keulaan annetaan riittävän pitkä köysi (yli 10m) ja se kiinnitetään knaapiin.
3) Vene ajetaan koneella paikkaan josta ajetaan suunnilleen kohtisuoraan rantaan.
4) Ankkuri pyritään pudottamaan ainakin 3xsyvyyden etäisyydelle rannasta. Esim. 3m syvässä vedessä veneen perästä ankkuriin pitäisi olla ainakin 9m matka rannassa ollessa tai kääntäen ankkuria laskiessa keulasta rantaan pitäisi olla ainakin 9m. Arviointiin on hyvä käyttää veneen mittaa (8m). Syvyyttä voi tarkistaa myös kaiulla mikäli semmoinen löytyy.
5) Vene ajetaan koneella suunnilleen ankkurin pudotuspaikalle hitaalla vauhdilla ja vaihdetaan vapaalle.
6) Ankkuri lasketaan ja annetaan köyden juosta.
7) Vene ajetaan hitaasti koneella rantaan. Keulassa oleva kaveri antaa luotaustietoja mitä pystyy vedestä näkemään ja hyppää aikanaan rantaan ja kiertää köyden sopivan kiinnityksen ympäri.
8 ) Ankkuriköyttä nykäistään ja varmistetaan että ankkuri on tarttunut. Muuten ei kai auta kun ottaa uusiksi.
9) Ankkuriköysi ja keulaköysi tiukataan siten, että vene on riittävän rannassa muttei pääse kolisemaan.
---edit---
10) Lisätään toinenkin keulaköysi siten, että keula pysyy rannan suuntaisesti kutakuinkin paikallaan.
(Jos joku tässä yhteydessä osaa kertoa hyvät ohjeet kalliokiilojen käyttöön niin semmoisiakin voi tarvita)
---edit---
Kysymykseni koskee erityisesti kohtaa 6) eli miten laskea ankkuri niin, ettei sen kettinki kolise laitaan ja raavi sitä? Johannes taisi toisaalla sanoa laskevansa ankkurin ketjuineen veteen jo hyvissä ajoin ja antaa sen roikkua köyden varassa esim. vinssistä kunnes on aika laskea ankkuri pohjaan. Kokeilin semmoistakin vaan edelleen kettinki oli ongelmana ja tulin pohtineeksi jonkinmoisen suojuksen kehittämistä. Oma runko on gelcoatia mutta etenkin maalatuissa rungoissa tuollaiseen ongelmaan varmasti on kiinnitetty huomiota?
Sitten vapaaseen veteen ankkuroinnista. Kokeilin tuota vasta hiljakkoin ja pidin kovasti mutta pari asiaa jäi vaivaamaan. Toimin suunnilleen näin:
A) Kartasta hyvä, tuulilta suojainen paikka, syvyyttä mielellään 3-10m että ankkuriköyden pituus voidaan pitää kohtuullisena (vene pyörii tyynessä syvyys x min.3m säteellä.
B) Ajetaan vene pudotuskohtaan ja lasketaan ankkuri
C)Juoksutetaan köyttä ja peruutetaan koneella myötätuuleen kunnes kiristyvä köysi on alle 30 asteen kulmassa veden pintaan nähden (tai enemmän)
D) Laitetaan köysi kiinni knaapiin
E) Peruutetaan koneella voimakkaammin ankkurin kiinnityksen tarkistamiseksi
F) Nautitaan naapurittomasta yöpaikasta jossa ei fendarit narise. Laitetaan gps:ään ankkurihälytys päälle sen verran isolla säteellä, että veneen heiluminen tyynessä ei aiheuta turhaa hälytystä.
Itse operaatio meni ihan hyvin noinkin, mutta aamulla tuulen hiukka voimistuessa (alle 5m/s kuitenkin) vene alkoi kieppua puolelta toiselle, ei nyt varsinaisesti häiritsevästi mutta huomattavasti. Onko tuohon joku vaaraton niksi? Luin, että perästä voi päästää pitkää köyttä joka hidastaisi heilumista mutta aina on mahdollista, että joku ajaa potkurillaan moiseen köyteen joten mielellään toimisi ilman. Toinen vinkki taisi olla laittaa ankkuriköyteen lyhyempi köysi jolla ankkuriköysi vedetään hiukan veden laidalle niin, että veneen keula pysyy jatkuvasti samalla puolella tuulta ehkäisten kiermurtelua. Ja sitten on tietty kahden ankkurin käyttö mutta se taitaa olla hiukka yliampuvaa...?
Eli lähinnä rantaan perästä ankkuroitaessa toimet menevät suunnilleen näin:
1) Kortista sopiva kohta rantaa jonne lähdetään suuntaamaan. Rannan ei saisi olla liian syvä mutta toisaalta sen verran jyrkkä että keula pääsee rantaan asti. Paikka pitäisi olla mahdollisimman suojainen tuulelta.
2) Ankkuri nostetaan peräboksista valmiiksi reunalle ja tarkistetaan että köysi on siististi laskemista varten. Kaverille keulaan annetaan riittävän pitkä köysi (yli 10m) ja se kiinnitetään knaapiin.
3) Vene ajetaan koneella paikkaan josta ajetaan suunnilleen kohtisuoraan rantaan.
4) Ankkuri pyritään pudottamaan ainakin 3xsyvyyden etäisyydelle rannasta. Esim. 3m syvässä vedessä veneen perästä ankkuriin pitäisi olla ainakin 9m matka rannassa ollessa tai kääntäen ankkuria laskiessa keulasta rantaan pitäisi olla ainakin 9m. Arviointiin on hyvä käyttää veneen mittaa (8m). Syvyyttä voi tarkistaa myös kaiulla mikäli semmoinen löytyy.
5) Vene ajetaan koneella suunnilleen ankkurin pudotuspaikalle hitaalla vauhdilla ja vaihdetaan vapaalle.
6) Ankkuri lasketaan ja annetaan köyden juosta.
7) Vene ajetaan hitaasti koneella rantaan. Keulassa oleva kaveri antaa luotaustietoja mitä pystyy vedestä näkemään ja hyppää aikanaan rantaan ja kiertää köyden sopivan kiinnityksen ympäri.
8 ) Ankkuriköyttä nykäistään ja varmistetaan että ankkuri on tarttunut. Muuten ei kai auta kun ottaa uusiksi.
9) Ankkuriköysi ja keulaköysi tiukataan siten, että vene on riittävän rannassa muttei pääse kolisemaan.
---edit---
10) Lisätään toinenkin keulaköysi siten, että keula pysyy rannan suuntaisesti kutakuinkin paikallaan.
(Jos joku tässä yhteydessä osaa kertoa hyvät ohjeet kalliokiilojen käyttöön niin semmoisiakin voi tarvita)
---edit---
Kysymykseni koskee erityisesti kohtaa 6) eli miten laskea ankkuri niin, ettei sen kettinki kolise laitaan ja raavi sitä? Johannes taisi toisaalla sanoa laskevansa ankkurin ketjuineen veteen jo hyvissä ajoin ja antaa sen roikkua köyden varassa esim. vinssistä kunnes on aika laskea ankkuri pohjaan. Kokeilin semmoistakin vaan edelleen kettinki oli ongelmana ja tulin pohtineeksi jonkinmoisen suojuksen kehittämistä. Oma runko on gelcoatia mutta etenkin maalatuissa rungoissa tuollaiseen ongelmaan varmasti on kiinnitetty huomiota?
Sitten vapaaseen veteen ankkuroinnista. Kokeilin tuota vasta hiljakkoin ja pidin kovasti mutta pari asiaa jäi vaivaamaan. Toimin suunnilleen näin:
A) Kartasta hyvä, tuulilta suojainen paikka, syvyyttä mielellään 3-10m että ankkuriköyden pituus voidaan pitää kohtuullisena (vene pyörii tyynessä syvyys x min.3m säteellä.
B) Ajetaan vene pudotuskohtaan ja lasketaan ankkuri
C)Juoksutetaan köyttä ja peruutetaan koneella myötätuuleen kunnes kiristyvä köysi on alle 30 asteen kulmassa veden pintaan nähden (tai enemmän)
D) Laitetaan köysi kiinni knaapiin
E) Peruutetaan koneella voimakkaammin ankkurin kiinnityksen tarkistamiseksi
F) Nautitaan naapurittomasta yöpaikasta jossa ei fendarit narise. Laitetaan gps:ään ankkurihälytys päälle sen verran isolla säteellä, että veneen heiluminen tyynessä ei aiheuta turhaa hälytystä.
Itse operaatio meni ihan hyvin noinkin, mutta aamulla tuulen hiukka voimistuessa (alle 5m/s kuitenkin) vene alkoi kieppua puolelta toiselle, ei nyt varsinaisesti häiritsevästi mutta huomattavasti. Onko tuohon joku vaaraton niksi? Luin, että perästä voi päästää pitkää köyttä joka hidastaisi heilumista mutta aina on mahdollista, että joku ajaa potkurillaan moiseen köyteen joten mielellään toimisi ilman. Toinen vinkki taisi olla laittaa ankkuriköyteen lyhyempi köysi jolla ankkuriköysi vedetään hiukan veden laidalle niin, että veneen keula pysyy jatkuvasti samalla puolella tuulta ehkäisten kiermurtelua. Ja sitten on tietty kahden ankkurin käyttö mutta se taitaa olla hiukka yliampuvaa...?