Page 1 of 1

Fokan halssikulman korkeus kannesta

Posted: Sat 21.4.2007 16.42
by Erkka
Kuinka paljon ja mitä merkitystä on fokan halssikulman (etukulman) korkeudella kannesta?

Vanhemmissa veneissä fokka tuli kai kiinni kannen läpi kulkevaan vaijeriin, jota pystyy säätämään sisältä.

Muissa veneissä halssikulman korkeutta voi säätää erimittaisilla sakkeleilla.
Esim Jensenin trimmiohjeissa suositellaan 4,5-6,5 cm pitkää sakkelia:
http://www.h-boat.dk/trim-jensen.html

Kun halssikulman korkeutta vaihtaa, niin skuuttipistettä pitää siirtää vastaavasti pituussuunnassa. Jossain veneissä ei ole säädettävää skuttikiskoa, vaan fokan kiertymää hallitaan nimenomaan halssikulman korkeutta säätämällä.

Kun veneessä on säädettävä skuttikisko, niin millä perusteella halssikulman sakkelin pituus pitää valita?

Joskus on puhuttu, että keulapurje pitäisi saada mahdollisimman lähelle kantta, jotta "tuuli ei karkaa" purjeen ja kannen välistä? Mutta mihin tuo Jensenin trimmiohjeen pitkä sakkeli perustuu?

Posted: Sun 29.4.2007 09.08
by Vpl
Käsittääkseni teoreettisen aerodynamiikan kannalta optimi on, että tuuli ei pääse karkaamaan fokan ja kannen väliltä ollenkaan (Principles of Yaht Design - Eliasson & Larsson kirjan tietoihin perustuen).

Käytännössä, purjevalmistajat ovat varmastikin venetyyppiin erityisesti purjeita kehittäessä huomanneet hyödyn ylittävän haitat tietyissä olosuhteissa tietyn tyylisellä trimmillä ajattaessa korkeuden säätämisessä. Tästä hyvänä esimerkkinä on North Sailsin ompelijan kertoma esimerkki Melges 24 -avotuulipurjeen alkuaikojen huomattavasti erilaisesta leikkauksesta nykypäivään verrattuna. Ensimmäisissä leikkauksissa käytettiin koko maksimi purjepinta-ala, nykypäivän leikkauksissa jäädään maksimista alle, mutta teho/käyttönopeus ovat huomattavasti parempia.

Pointtini on, että mielenkiintoiseksi H-veneen purjetrimmauksen/valinnan tekee valmistajakohtaisten erojen havainnointi ja opetteleminen erityisesti omaa purjehdustapaa vastaavaksi.