Page 1 of 1

Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Sun 23.8.2009 20.03
by L464
Joudunko säälimättömän pilkan kohteeksi, jos otan upouuteen isoon ratsastajien lisäksi pari reiviriviä ja laiskajaakon? Uivassa Nebsails kovasti suositteli. Toki ilmankin on pärjätty, mutta jotain kiehtovaa ajatuksessa on.

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Mon 24.8.2009 09.26
by 306
L464 wrote:Joudunko säälimättömän pilkan kohteeksi, jos otan upouuteen isoon ratsastajien lisäksi pari reiviriviä ja laiskajaakon?
Taisi olla WB joka purjeiden teettämisestä aikanaan sanoi, että yhden reivirivin pitäisi H:ssa riittää ja kelien käydessä kovemmiksi kannattaisi olla jo jossain turvallisemmassa paikassa.. Tuosta voi tietty keskustella tarpeiden mukaan.

Navakammille päiville suosittelen ns. "kovan tuulen fokkaa" myös. Sen mitoitus on tehty reiviin sopivaksi siten, että iso ja fokka ovat tasapainoinen yhdistelmä. Tarvettaa kannattaa hieman funtsia, sillä toisaalta iso fokka tasapainottaa reivatun ison kampeavaa vaikutusta sivumyötäisessä kovalla tuulella, kryssiessä taitaa tuo tasapainotettu kokonaisuus korostua enemmän. Meillä on käyttöä ollut muutama päivä kaudessa mutta silloin se on ollut hyvä hankinta.

Davidilla taisi olla Hain vanha fokka kovan tuulen fokkana, joten niitä voi löytyä "valmiinakin". Itse teetin omani vanhasta revenneestä fokasta jonka saivat kelvolliseen kuntoon, ihme kyllä.

Laiskajaakosta ei ole kokemuksia mutta onko muilla? Onko vaarana, että esim. latat takertuvat ohjaimiin tms. H:n purjeita nostellessa?

Harmi kun en Uivaan kerennyt tänä vuonna, oliko muuten mielenkiintoinen tarjonta?

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Mon 24.8.2009 09.54
by FIN593
306 wrote:Laiskajaakosta ei ole kokemuksia mutta onko muilla? Onko vaarana, että esim. latat takertuvat ohjaimiin tms. H:n purjeita nostellessa?
Meillä on ollut tänä kesänä uutena virityksenä leisarit (pelkät ohjausnarut). Mielestäni ratkaisu on toimiva ja helpottaa todella kivasti purjeen laskua, erityisesti jos purjeessa ei ole ratsastajia ja se irtoaa mastourasta laskiessa. Välillä on purjetta nostaessa käynyt niin, että latta on takertunut leisarin haaraan, mutta sitä ei tapahdu kovin usein. Alussa kun systeemiin ei ollut vielä tottunut, tuli muutaman kerran kiinnitettyä ison nostin leisarin väärältä puolelta ja homma tyssäsi sitten purjetta nostaessa.

Viritys on hyvin yksinkertainen, leisari alkaa alavanttien yläkiinnityskohdasta ja haarautuu alempana kahtia. Toinen alapää kiinnittyy kikkataljan kohdalla puomiin ja toinen taas taaempana spinnupuomin kuljetuslenkkiin. Mitään heloja ei ole viritelmää varten tarvinnut kiinnittää.

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Mon 24.8.2009 14.49
by Ryyndsen
Olen ollut gastina veneessä, jossa lazy jackin köysien yläpäät oli kiinnitetty saalinkeihin. Näin saatiin enemmän leveyttä ja nostettaessa purje ei takertunut naruihin.

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Mon 24.8.2009 15.01
by L464
Uivassa oli oikein mukavaa, joskin aika lailla mentiin lasten suosikkikohteissa; pelastusalukset ja poliisivene olivat tietysti varmoja suosikkeja. Sun 2000 vaikutti aika mielenkintoiselta päiväpurrelta; jos ei jo olisi H:ta ja haluaisi ostaa uuden, niin mikä ettei. Jotenkin H on kyllä pari astetta oikeamman oloinen, olkoonkin, että Sunissa on laatikossa tilaa reilusti kuudella. Optarimallinen levankin tuo tilaa, mutta on vähän huvittavan oloinen.

Mitä reiveihin tulee, itsekin uskoisin yhden rivin piisaavan, ja kiioksia laiskajaakkokommnenteista: ne voisivat olla ihan kätevät.

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Mon 24.8.2009 20.18
by Lauri
306 wrote: Laiskajaakosta ei ole kokemuksia mutta onko muilla?
On. Ei kylläkään H:ssa, enkä sellaisia nykyiseen suunnittelekaan, vaikka ei ne huonotkaan ole. Vähän historiaa ja pohdintaa perusteluiksi:

Edellisessä H:ssa, eli siinä sinulla nyt olevassa L-306:ssa ei meillä ollut selaisia. Isopurje oli silloin purjeuraan pujotettavaa mallia ja kyllähän sen kanssa joskus oli vähän kiire laskun yhteydessä. Edellinen vene kun oli ollut 470-jolla, niin se H:n isopurje tuntui myös aika isolta.

FE:hen laitoin sitten lazy jacksit v.-94. Muistan erityisen elävästi miten silloin harmittelin sitä, ettei tullut laitettua jacksejä jo H-veneeseen. Targassa meillä oli sitten isopurje, jossa taisi olla pinta-alaa enemmän kuin H:n isossa ja fokassa yhteensä, lisäksi puomi oli niin korkealla (kaasujousen avustamana), että lazy jacksit olivat käytännössä välttämättömät. Ostin siihen sitten uuden ison ja tein itse lazybagin, eli purjepeitteen/pussin yhdistelmän jossa on vetoketju päällä ja lazyjacksit on alhaalta kiinni sen pussin sivuissa. Ikinä ei ole purjeen laskeminen ollut niin yksinkertaista.

Nyt takaisin H-veneeseen palattuani isopurje tuntuu edelliseen verrattuna aika pieneltä ja helpolta käsiteltävältä. Ei ole suurempaa tarvetta jackseille ollut, mutta jos nyt innostuisin esim. yksinpurjehduksesta, niin ottaisin asian varmasti harkintaan uudestaan. Lazybag + rullafokka helpottaisivat kyllä matkapurjehduksesta todella paljon silloin kun käsipareista on puutetta.
Onko vaarana, että esim. latat takertuvat ohjaimiin tms. H:n purjeita nostellessa?
On. Lazy jacksit toimivat parhaiten läpilattojen kanssa. Purjeen lepattaessa tavallisen latan pää menee helpostikin haaran alle. Tämä ei kylläkään ole mikään iso ongelma, tilanne ratkeaa yleensä itsestään kun isoa laskee vähän alaspäin ja nostaa uudestaan.
Harmi kun en Uivaan kerennyt tänä vuonna, oliko muuten mielenkiintoinen tarjonta?
Ei kovin hyvä tarjonta = suurin "pettymys" oli se että multimarinen löytölaarit siinä kentän alkupäässä pitivät sisällään aika pitkälti samaa tavaraa kuin viime vuonna. Tuli kyllä taas ostettua pussillinen halpaa rautatavaraa sieltä..

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Wed 26.8.2009 20.51
by 4xS
Kuvat laiskajaakkovirityksistänne olisi kivat.

Re: Reiviä ja laiskajaakko

Posted: Thu 27.8.2009 12.53
by FIN593
4xS wrote:Kuvat laiskajaakkovirityksistänne olisi kivat.
Tässä kuva Emilyn leisareista.
L593 lazyjack
L593 lazyjack
fin593_lazy.jpg (44.43 KiB) Viewed 11565 times