Yleistä levangin käytöstä

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Yleistä levangin käytöstä

Post by 306 »

H-vene on merikelpoinen peli, se tiedetään. Vuoden sisään olen koittanut selvitellä ja opetella kovempaan +8m/s tuuleen sopeutumista ja mielipiteitä tuntuu olevan yhtä paljon kun vastaajiakin. Veneelläni reissataan joten matkat on yleensä yli 6-tuntisia ja siten kaikenmoinen laidan yli roikkuminen sun muu ei tule kysymykseen ja trimmi pitää soveltaa kahden hengen painoon.

Hekki eli takastaagi kiristetään purjeiden pussin latistamiseksi ja jossain määrin maston tukemiseksi myötäisillä, samoin kikki kiristetään vahinkojiippien välttämiseksi (edit: kiristetty kikki pitää purjeen takaliikin paremmassa ryhdissä. Ilman kikkiä takaliikki pääsee "liehumaan" mikä johtaa usein vahinkojiippeihin). Edelleen isopurjeen alaliikki kiristetään pussittamisen vähentämiseksi. Fokan skuuttikulmat vedetään taka-asentoon twistin lisäämiseksi jolloin purje päästää hiukan paremmin tuulta yläkulmastaan ja kallistus vähenee.

Vaan ison levangin käytössä tuntuu olevan monenlaista koulukuntaa ja logiikka on joskus hiukan kahdenlaista.

Eli yleisesti levankia päästetään suojan puolelle ison latistamiseksi mihin muutkin aiemmat toimenpiteen tähtäävät. Etenkin kryssillä tämä on selvä toimenpide sillä se parantaa ilman virtausta purjeen molemmin puolin ja vähentää kallistamista joten vauhtikin kasvaa. Usein satamien lauteilla kuulee, että sama säätö pätee myös myötäisille mutta se tuntuu hiukan kummalta.

Sivumyötäisellä ja myötäisellä en näe suurta etua purjeen latistamisesta, sillä iso alkaa kammeta valtavasti jolloin vastaavasti peräsintä pitää vääntää vastaan ja näin ollen vauhtikin hiljenee. Oma päätelmäni kokemuksesta olisi nostaa levankia tuulen puolelle jolloin ison twist lisääntyy ja puuskat pääsevat karkaamaan purjeen yläkulmasta venettä pahemmin kallistelematta. Tämän säädön vaikutuksesta nopeuteen en oikein osaa sanoa mutta meno on ainakin huomattavasti tasaisempaa.

Siispä, liekö päätelmäni oikeita? Tämähän on perustietoutta mutta ajattelin kysäistä ettei tule opittua asioita huhujen pohjalta väärin päin.
Last edited by 306 on Mon 14.9.2009 15.05, edited 2 times in total.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Re: Yleistä levangin käytöstä

Post by L464 »

Sivumyötäisellä ja myötäisellä en näe suurta etua purjeen latistamisesta, sillä iso alkaa kammeta valtavasti jolloin vastaavasti peräsintä pitää vääntää vastaan ja näin ollen vauhtikin hiljenee. Oma päätelmäni kokemuksesta olisi nostaa levankia tuulen puolelle jolloin ison twist lisääntyy ja puuskat pääsevat karkaamaan purjeen yläkulmasta venettä pahemmin kallistelematta. Tämän säädön vaikutuksesta nopeuteen en oikein osaa sanoa mutta meno on ainakin huomattavasti tasaisempaa.
Tätä aion kokeilla kun seuraavan kerran seilaan Tiikerhailla, idea vaikuttaa toimivalta. On aina tuntunut tyhmältä ajaa liian lintallaan.
Ale
s/y Tiikerhai
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Yleistä levangin käytöstä

Post by Erkka »

Muutama sekalainen kommentti:

Luulisin että myötä tuulella maston saa helpommin poikki takastaagi kireällä kuin löysällä. Ainakin muutama mastonkaatotarina tukee tätä ajatusta. Tosin tällöin on ajettu spinnulla, ja takastaagi on ollut tosissaan kiristettynä kryssillä, ja unohtunut kireälle. Onkos kellään mitään "oikeaa tietoa" tähän?

En itse ole ainakaan koskaan ajatellut, että kikin kiristämisellä olisi jotain tekemistä vahinkojiipin syntymiseen?

Kuten jo toisaalla kommentoin, itse ajan nykyisin niin, että levanki on nostettuna yläpuolelle vain kevyessä kelissä. Kovemmalla tuulella takastaagin riittävä kiristäminen (meillä staagivaijerista mitattuna maksimissaan n 15cm) on olennaisinta. H-veneen masto on niin taipuisa, että kikillä voi kryssillä helposti taivuttaa maston alaosaa ja samalla latistaa ison alaosaa. Meillä kiki on kovalla kryssillä (ja miksei tiukalla slöörilläkin aina kiristettynä). Ja cunningham on myös kiristettynä (meillä cunnarissakin on 2x talja)

Jos vene kampeaa tuuleen, vaikka iso on kauttaaltaa latistettuna, päästän vain skuuttiin lisää löysää. Ja myötäiseen ajaessa puomin saa päästää lähes vantteihin kiinni. Ihan myöstäisellä levangin asennolla ei liene merkitystä, kun kiki jaksaa pitää puomin kuitenkin alhaalla. Mutta sivutuuleen ajaessa levangilla saa ison twistiä hallittua paremmin kuin kikillä (kikillä tarvitaan niin paljon voimaa, että isopurje latistuu alaosastaan turhaan, ja silti twistiä saattaa tulla liikaa).

Ehkä todella kovassa tuulessa twistin lisääminen isoon levankia nostamalla voi olla paikallaan, mutta minä en ainakaan myönnä purjehtivani niin kovassa tuulessa;)
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Yleistä levangin käytöstä

Post by 306 »

Erkka wrote:Muutama sekalainen kommentti:

Luulisin että myötä tuulella maston saa helpommin poikki takastaagi kireällä kuin löysällä. .... Tosin tällöin on ajettu spinnulla, ja takastaagi on ollut tosissaan kiristettynä kryssillä, ja unohtunut kireälle. Onkos kellään mitään "oikeaa tietoa" tähän?
....
En itse ole ainakaan koskaan ajatellut, että kikin kiristämisellä olisi jotain tekemistä vahinkojiipin syntymiseen?
....
Kuten jo toisaalla kommentoin, itse ajan nykyisin niin, että levanki on nostettuna yläpuolelle vain kevyessä kelissä. Kovemmalla tuulella takastaagin riittävä kiristäminen (meillä staagivaijerista mitattuna maksimissaan n 15cm) on olennaisinta. H-veneen masto on niin taipuisa, että kikillä voi kryssillä helposti taivuttaa maston alaosaa ja samalla latistaa ison alaosaa. Meillä kiki on kovalla kryssillä (ja miksei tiukalla slöörilläkin aina kiristettynä). Ja cunningham on myös kiristettynä (meillä cunnarissakin on 2x talja)
....
Jos vene kampeaa tuuleen, vaikka iso on kauttaaltaa latistettuna, päästän vain skuuttiin lisää löysää. Ja myötäiseen ajaessa puomin saa päästää lähes vantteihin kiinni. Ihan myöstäisellä levangin asennolla ei liene merkitystä, kun kiki jaksaa pitää puomin kuitenkin alhaalla. Mutta sivutuuleen ajaessa levangilla saa ison twistiä hallittua paremmin kuin kikillä (kikillä tarvitaan niin paljon voimaa, että isopurje latistuu alaosastaan turhaan, ja silti twistiä saattaa tulla liikaa).

Ehkä todella kovassa tuulessa twistin lisääminen isoon levankia nostamalla voi olla paikallaan, mutta minä en ainakaan myönnä purjehtivani niin kovassa tuulessa;)
"Oikeaa tietoa" odotellessa arvaillaan: spinnun yläkulma vetää mastoa keskemmältä, kireä takastaagi topista joten vääntöä voi olla enemmän kun kestävyyttä. Tosin oudoltahan tuo kuulostaa. Ehkä takastaagin kireys myötäisellä on enemmän laatua tuulen mukaan eli yleisesti "löysät pois" ja tuulen koventuessa tuohon twist-lukemaan aletaan latistamaan ettei puuskat jää pussiin.
....
Joo, sehän on kikin tehtävä myötätuulessa. Muuten ryhditön ison takaliikki pääsee lerpattamaan mikä sitten johtaa yleensä vahinkojiippiin. Kiki pitäisi aina olla suht kireällä myötäisellä. Poislukien tietty kun tuulta on hyvin vähän ja sitä joutuu haavilla metsästämään.
....
Itse olen huomannut, että riittävästi skuutista vetämällä maston toppi alkaa taipua purjeen vetäessä sitä. Tällöin tulee kunnari tarpeeseen ja kiristäminen onnistuu taljattakin. Kikillä en ole lähtenyt noita hommia hoitamaan koska vipuvarsi on niin paljon pienempi ja voimat vastaavasti suuremmat että paikat voi mennä rikki. Tai ainakin semmonen huolettaa.
....
Skuutin löysääminen vrt. levangin siirtely on vähän eri asia sillä twist syntyy eri tavalla. Koko "twistailuhan" on siis sitä varten, että kallistelu vähenee kun taas latistamalla nopeus saattaa olla huipussaan mutta meno on vinoa. Voi olla siis kysymys makuasioista.

Kaikesta huolimatta levanki on kallis vehje ja siinä se on tyhjän panttina ellei sitä käytä. Sanokaas mihin sitä sitten käytätte ellei em. seikkoihin?
306
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Re: Yleistä levangin käytöstä

Post by Klas »

Erkka wrote:Luulisin että myötä tuulella maston saa helpommin poikki takastaagi kireällä kuin löysällä. .... Tosin tällöin on ajettu spinnulla, ja takastaagi on ollut tosissaan kiristettynä kryssillä, ja unohtunut kireälle. Onkos kellään mitään "oikeaa tietoa" tähän?

MUTU-tietoa maston katkeamisesta tai banaanille vääntymisestä hekki kireällä spinnutellessa:

Muutamasta tapauksesta josta olen kuulut/lukenut on hekki ensin katkennut ja maston on käynyt huonosti tämän jälkeen. Tällöin hekin katketessa masto/maston toppi retkahtaa eteenpäin, ja keskiosa taaksepäin(kuin jousipyssyyn laukaisuhetkellä), ja suuret dynaamiset voimat ovat sitten hajottaneet jotakin, esim. saalingin kiinnityksen mastossa tms.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
Post Reply