WB Sails -purjeet

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

WB Sails -purjeet

Post by Vpl »

Naantalin kilpailuraportissa lupasin kommentoida myös jotain WB:n purjeista. Nordpic oli ilmeisesti ainoa H-ranking-sarjaa kiertänyt vene vuonna 08, jolla oli WB:n purjeet.

Ajoimme Naantalissa koko viikonlopun 31-25 (LOOS PT-1) vanttikireyksillä. Etustaagin kireys oli näillä arvoilla 18. Nordpicissä on näytti olevan n. 80cm pitkät saalingit, jotka silmämääräisesti näyttivät olevan aika maltillisesti taaksepäin käännetyt. Sanoisin, että saalinkien päiden välisen linjan ja mastouran välinen rako oli n. 12-14 cm. Thomas voisi ehkäpä vahvistaa nämä mitat tieteellisen tarkkuuden nimissä? Saalinkien asennosta ja pituudesta johtuen Nordpicin mastoon muodostui vain hyvin vähän prebendiä. Maston rake oli koko viikonlopun ajan 139cm mitattuna ison fallilla maston mustan merkin korkeudesta hekin kansireiän kohtaan.

Viikonloppuna oli siis lähes alusta loppuun asti n. 5-7m/s tuulta. Valitsimme kahdesta fokkavaihtoehdosta kevyempään tuuleen suunnitellut LIGHT/MEDIUM -fokan ja ajoimme sillä alusta loppuun.

WB:n isopurjeen konsepti oli hieman poikkeava muista kokeilemistani H-purjeista. Purjetta ei ollenkaan kiinnitetty maston ja puomin välisessä kulmassa olevaan kiinteään shakkeliin, vaan mastoliikki vedettiin sopivaan kireyteen pysyvästi Cunningham-köydellä. Maston ympäri kulki kuitenkin lisäköysi, joka piti puomiliikin kireänä. Cunningham-kiristyksen idea ilmeisesti on, että mastoliikin kireyttä on näin helpompi säätää kuin esimerkiksi Höj Jensen -purjeissa, jossa kireyttä voidaan säätää vain vaihtamalla ison falliin erikokoisia shakkeleita.

WB:n isopurjeen toinen eroava ominaisuus North Sails ja Höj Jensen -purjeisiin oli radial-leikkaus fokan ja isopurjeen alaosissa. Jo hyvin lyhyen kokemuksen perusteella sanoisin, että radial-leikkaus parantaa purjeen kestävyyttä venymistä silmälläpitäen. Valentinan suht uusissa Höj Jenseneissä kulkee jo vähän käytön jälkeen pieniä pystyvenymiä fokassa ihan edessä sekä isossa ihan takana. Jos radial-leikkaus auttaa purjetta kestämään kauemmin, niin hyvä. Tosin näyttin myös siltä, että radial-leikkauksen ansiosta WB:n purjeiden alaosat olivat myös todella hyvän muotoisia.

Fokan skuuttipisteen kanssa jouduimme viikonloppuna hieman pelaamaan aluksi. Purjemaakarilta ei tule H-luokkaa varten de facto -manuaalia, josta optimimitat pystyisi tarkastamaan kuten esim. Höj Jensenin -purjeissa. Viikonloppuna keli ei merkittävästi vaihdellut, joten ajoimme oikean pisteen löydyttyä kaikki loput lähdöt samoilla skuuttipisteiden paikoilla.

Täytyy jatkaa reportaasia paremmalla ajalla. To be continued....
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: WB Sails -purjeet

Post by 306 »

Vpl wrote:Naantalin kilpailuraportissa lupasin kommentoida myös jotain WB:n purjeista. Nordpic oli ilmeisesti ainoa H-ranking-sarjaa kiertänyt vene vuonna 08, jolla oli WB:n purjeet.
Ymmärtääkseni WB on hyvin ajan tasalla H-purjeineen ja firman toiminta on kaikin puolin asiallista.

Kun en malttanut aloittaa uutta ketjua vain tätä varten niin voishan tuota kysäistä muistakin merkeistä vertailun vuoksi. Onkos kilparadoilla näkynyt Quantumin H-purjeita vai onko retkipurjeeni toistaiseksi ainoat? Vähän säätöohjeita vailla olen niidenkin kanssa mutta muuten erittäin tyytyväinen.
306
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Quantum

Post by Hanu »

Bomanilla (Itella Logistics) on Quantumin light/medium fokka. Kulkee kuulemma kovaa heikkoon keliin.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Ilmeisesti oli kyseessä WB:n "1-Design" purjeet:

http://wb-sails.fi/news/WBlines/h-boat/Hboat.htm

Teetätin edelliseen veneeseen tuolla leikkauksella olevan ison pari vuotta ennen kuin vene myytiin. Samalla idealla leikattuja purjeita saa siis muihinkin venetyyppeihin kuin mitä tuolla WB:n sivuilla on listattu.

Kehuivat silloin tuota radiaalileikkausta paljon vaakaleikkausta kestävämmäksi (venymisen suhteen). Hintaa sillä oli muistaakseni n. 20% enemmän kuin vaakaleikatulla, mutta sanoivat että venymättömyyden suhteen ero olisi enemmän.

Hyvin se purje toimi. Kestävyyttä ei tietenkään päästy testaamaan noin lyhyessä ajassa, mutta sellainen mielikuva siitä jäi että jos joku nyt tarjoiaisi myyntiin tuollaisella leikkauksella olevaa WB:n purjesettiä käytettynä, niin voisin hyvinkin sellaisen ostaa.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Jatkuu. Kyseessä oli juuri Laurin linkittämät purjeet.

Nyt näin 7 lähdön tuntumalla sanoisin, että WB:n isopurje oli yllättävän pussikas yläosasta verrattuna Höj Jenseneihin. Osasyy pussikkuuteen oli Nordpicin saalinkien pituus/kulma mistä johtuen prebendiä ei ollut lähes ollenkaan.

Ison ylimmän latan kohdalla oli myös "tehdasasetuksena" yksi juorulanka keskellä purjetta. Valitettavasti kyseisen langan lukeminen jäi aika arvailujen varaan. Ilmeisesti ajatuksena on katsoa vain että ilmavirta kulkee purjeen suuntaisesti. Tietääkö antaako ko. juorulanka jotain lisäinformaatiota purjeen reunassa olevan liehun lisäksi?

WB:n isossa luokkasääntöjen sallima ikkunapinta-ala on käytetty kokonaan miehistön suojanpuolen näkyvyyden parantamiseen. Ainakin minulle tämä oli huonompi vaihtoehto kuin Höj Jensenin malli, missä osa ikkunapinta-alasta on uhrattu fokan reunan liehun tarkkailuun (isossa ikkuna mastoliikin vieressä ylhäällä miehistön ja fokan ylimmän liehun välissä). H:ssa kilpaillaan kuitenkin hengausremmeissä roikkuen ja tällöin koko miehistö näkee hyvin suojanpuolen puomin alitse ja pienestä purjeikkunasta. Fokan juorulangan seuraaminen olisi mielestäni tärkeämpää kuin kuin extra ikkunapinta-ala ison alaosassa.

WB:n LIGHT/MEDIUM -fokka tuntui kyllä todella erinomaisesti leikatulta. Nordpicissä oli lähes iskemätön fokka ja osittain siksi fokka toimi todella hyvin. Pitäisi päästä testaamaan lisää näin WB:n purjeita, jotta osaisi kertoa lisää. Sanottakoon tässä vaiheessa loppukaneettina, että WB:n purjeet ovat ammattimaisesti tehdyt ja varmasti erittäin nopeat osaavissa käsissä. Ja muistetaan myös, että pussikkaat purjeet sopivat koville hengaajille ja voin kertoa että Nordpicin vakiomiehistön Jan ja Thomas ovat todella huippuhengaajia.

Ainoa asia mihinkä näin vähällä kokemuksella WB:n purjeista osaa sanoa varmuudella on se, että WB:n käyttämä purjenumeroiden fontti on aika kitch. 8)

Toivottavasti saadaan kauden päättäjäisissä lisää kommentteja itse purjeen valmistajalta.
Team Bra, Valentina FIN-916
Mikko Brummer
Posts: 20
Joined: Thu 4.9.2008 14.51
Location: Helsinki
Contact:

Post by Mikko Brummer »

Hauska lukea, että H-purjeemme saavat positiivista palautetta. Ne ovat varmaan aivan yhtä hyviä kuin aina ennenkin, vaikka ovatkin olleet jonkin aikaa poissa (H-veneilijöiden) muodista.
Vpl wrote: Ainoa asia mihinkä näin vähällä kokemuksella WB:n purjeista osaa sanoa varmuudella on se, että WB:n käyttämä purjenumeroiden fontti on aika kitch. 8).
Kun vaihdoimme nykyiseen fonttiimme v. -97, se oli pikemminkin avant-gardea kuin kitchiä. Kävi niin onnellisesti, että pari vuotta myöhemmin Sydneyn olympialaiset valitsivat saman fontin viralliseksi tekstityypikseen, ja yhtäkkiä Serpentine-teksiä oli kaikkialla. Me katsoimme tyytyväisinä E-jollien, 470:n ja Solingien purjenumeroitamme Sydney Harbourissa, kun joka puolella jättimäiset lakanat mainostivat Sydney 2000-olympialaisia. Yhteensattuma ei jäänyt silloin huomaamatta varmaan ainoaltakaan purjehtijalta.

Sittemmin sama fontti on alkanut miellyttää hämmästyttävää määrää auto- ja ATK-alan liikkeitä, joten ehkä tuo kitch-termi on nykyään ihan paikallaan ;-). Lainatakseni v. -97 WB-Newsiä:

"Mathias Tallberg onnistui siinä, mitä moni on turhaan yrittänyt: hän puhui WB:n tunnetusti vanhoillisen kaartin ympäri ja sai firman uudistamaan logoaan. Myyttisen maineen saanut logo*), jonka suunnitteli tekstiilitaiteilija Solveig Thun-Wilén,on saanut seurakseen purjeen ja pyöreänä pullistuvan spinnun. Tämä helpottaa tekstin liittämistä särmikkääseen logoon - WB:n Art Directorin pitkällinen painajaisten aihe. Samalla mystiselle WB kirjainyhdistelmälle on haluttu antaa kansainvälisesti helpommin ymmärrettävä sisältö (kuin Brummer-Biaudet-Wilén-Wilén), kuten WesiBerät, don’t Worry Be happy, WunderBar, WonderBra, tai miksei itsestään selvä Winning Boatspeedkin. Kirjasintyyppikin on uusittu moderniksi ja dynaamiseksi, mutta samalla riittävän vaikealukuiseksi, ettei WB:n kilpailijat enää kykene varastamaan liikesalaisuuksia firman ilmoittelusta."

Mikko Brummer
http://www.wb-sails.fi
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Keskustelupalstan selkeyden vuoksi kirjoitetaan kommentteja torstaisesta Johnin esitelmästä tänne.

Kiitos WB Sailsille kokonaisuudessaan H-foorumin keskusteluun osallistumisesta ja erityisesti Johnille mielenkiintoisen esityksen pitämisestä torstai-iltana.

Minua jäi pohdituttamaan seuraavat asiat:

1. 6mR-purjevirtausanalysointikuvassa läpikäymämme fokan topin aiheuttama pieni huippupyörre ja sen vaikutus ison ylimmän latan tell taleen. H:n rikipiirroksista näkee miten fokan toppi on juuri samalla korkeudella kuin ison ylin latta, johon siis yleensä ylin tell tale on asetettu.

2. Isopurjeen toiseksi ylimmän latan kohdalle asetetun tell talen lukeminen. Alavanttien kireyttä (maston taipumaa) siis kannattaa tutkailla toiseksi ylimmän tell talen käyttäytymisen avulla.

3. H:n keulan aiheuttama häiriö fokan ala-/etureunan virtaukseen. Tärkeää on muistaa asettaa fokan juorulangat tarpeeksi korkealle kannesta, jotta ala-/etureunan pyörre ei sekoita lankojen virtausta. Kävi myös että olisiko fokan ala-/etureunan irtoavaa pyörrettä mahdollista jotenkin ohjata?

4. Spinnun ajaminen enemmänkin tuulen puolen skuutista suojan puolen skuutin sijasta.

WB:n H-purjeista jäi mieleen myös se, että purjeet ovat kuulemma tarkoituksellisesti pussikkaampia kuin esim. North Sailsien. Syy on kuulemma Suomen purjehduskaudella pääosin vallitsevat kevyet tuulet. WB:n purjeissa riittää siis potkua, jos vain kisamiehistöllä on massaa ja he jaksavat hengata. Sinänsä mielenkiintoista, että omalle kohdalle siis tähän mennessä paras sijoitus H-luokassa on tullut juuri WB:n purjeilla keskituulisessa kelissä.
Team Bra, Valentina FIN-916
Post Reply