Soolona satamaan

Keskustelua purjeiden trimmaamisesta ja veneen sekä purjeiden käsittelystä.

Moderator: Kristian

Post Reply
MiikkaS
Posts: 3
Joined: Tue 30.4.2019 13.59

Soolona satamaan

Post by MiikkaS »

Moro veneilijöille!
Tässä kun kausi on startannut ja vene on saatu laskettua Näsijärveen jäähileiden sekaan haluaisin kysyä kokeneemmilta h-veneilijöiltä vinkkejä satamaan rantautumisessa. Eli tilanne on se, että haluaisin pystyä rantautumaan turvallisesti ilman sählinkiä laituripaikalleni Naistenlahteen pakittomalla moottorilla törmäämättä laituriin. Minulla on vuoden -72 artekno, jossa moottori on kaivossa takaboksissa ja moottorina on nelari kaksheppanen. Laituripaikkaan ei sisälly poijua, joten en voi hidastaa vauhtia poijun avullakaan ja paikkanikin on kahden laiturin välissä, joten minun täytyy kääntää vene melko kapeassa välissä suoraan paikalleen.

Tähän mennessä rantautuminen on tehty niin, että moottori sammutetaan 30 metriä ennen laituria ja gasti ottaa jaloilla laiturin vastaan. Vakiogasti vaan otti ja häippäsi Helsinkiin. Olen harkinnut vaihteellisen moottorin ostoa, mutta luulen, että uudet 4-hp 4t moottorit ovat kooltaan sen verran isompia, että ne ei mahdu takaboksiin ja perälautaankaan en haluaisi sitä asentaa.

Olen miettinyt jonkinäköisen "tyynyn" asentamista laituriin, jota päin voisin tyhjäkäynnillä huoletta ajella, mutta taidan menettää kaiken uskottavuuteni purjehtijana tällä keinolla. Onko ankkurin käyttö "jarruna" se oikea menettelytapa, vai onko olemassa jotain muuta keinoa?

Kiitos jo etukäteen,
Miikka, Fin-63
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Soolona satamaan

Post by Velimies »

Aja hitaammin.

Onko laituri pitkäkin? Jos on, niin sen uloimpaan kulmaan voi jättää köyden, josta voit helposti veneen pysäyttää. H on kevyt.
Tommi,
S/y Tiikerhai
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Soolona satamaan

Post by Velimies »

Moottorikaivo käytännössä ei ole tuttu, mutta miten kaivossa olevaa konetta ylipäätään käsitellään? Onko siinä kaasulle joku kaukohallintalaite, vai avataanko luukku ja väännetään kahvasta? Pystyykö moottoria kaivossa kääntelemään?

Voisiko jarruttaa samoin kuin perälaidassa olevalla pakittomalla koneella, siis pyöräyttämällä konetta 180 astetta?

(Tämä siis silkkaa uteliaisuutta konstruktiosta, edellisessä viestissä olevan suositukseni kannalla edelleen olen.)
Tommi,
S/y Tiikerhai
MiikkaS
Posts: 3
Joined: Tue 30.4.2019 13.59

Re: Soolona satamaan

Post by MiikkaS »

Juu eli ongelmana on se, että moottoria ei takaluukun sisällä mahdu pyöräyttämään ympäri, joten moottorilla ei pysty jarruttamaan. Koneessa ei ole mitään kaukohallintalaitetta, joten kaasun säätö tapahtuu kurkottamalla luukkuun sisään samalla , kun venettä ohjataan pinnasta. Olen viimeaikoina harjoitellut ankkurin pudottamista jarruksi laituripaikalle kurvattaessa, mutta on siinä kädet täynnä hommia kyllä :D Ja siis Naistenlahdessa laiturit ovat pitkiä (n. 50 metriä) ja venepaikat on erotettu toisistaan aisoilla. Venepaikkani on siis noin laiturin puolessa välissä, eli en pysty kiinnittämään mitään jarrutusköyttä laituriin ennen siihen saapumista.

Jos foorumilla on muita jäseniä, joilla moottori on takaluukun sisällä, olisin kiinnostunut kuulemaan, miten olette moottoria käsitelleet ja minkä mallisia perämoottoreita väellä on käytössä.
Velimies
Posts: 129
Joined: Sun 19.6.2011 00.43

Re: Soolona satamaan

Post by Velimies »

Kuinka pitkä aisa pilttuussasi on? Meillä on ehkä kymmenmetrinen ja se ylimääräinen puolitoista metriä riittää pysäyttämiseen oikein hyvin. Siis aisan uloimpaan kulmaan köysi, jonka voi ohi lipuessaan poimia käteensä. Köydestä napakasti kiinni, ja vene pysähtyy sujuvasti. Nopeutta pitää tietysti olla vähän.
Tommi,
S/y Tiikerhai
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Soolona satamaan

Post by Erkka »

Yksi temppu on jarruttaa venettä kääntelemällä peräsintä laidasta toiseen. Ainakin itse tulee toisinaan jarruteltua sillä tavalla.

Toinen tapa saattaisi olla "springin" käyttäminen, eli sopivan mittainen köysi ulos veneestä keskikohdalta (esim. spinnun barbereiden kautta), ja köysi nopeasti kiinni laiturin aisan päähän -> vene pysähtyy nätisti ennen kuin keula kolahtaa laituriin. Keulaköydelläkin voi tehdä saman, mutta se kääntää kiristyessää keulaa kohti laituria.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
MiikkaS
Posts: 3
Joined: Tue 30.4.2019 13.59

Re: Soolona satamaan

Post by MiikkaS »

Tuo "springin" käyttö voisi toimia. Aisa ulottuu noin levangin kohdalle, kun keula on 20 sentin päässä laiturista. Mutta oli tyyli mikä tahansa, niin kyllähän siinä nopeita ja näyttäviä liikkeitä pitää tehdä :D
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Soolona satamaan

Post by 239 »

Aisapaikoilla näkee toisinaan Y-köysivirityksiä. Eli molempien aisojen päistä köydet, jotka yhtyvät kohdassa johon haluat keulan pysähtyvät, ja siitä sitten jatkuvat yhdessä laituriin paikan keskelle. En ole itse kokeillut. Voi olla, että H-veneen keula on tuohon liian loiva ja pysähtymisen sijaan painaa vain köyden alleen.

H-veneilyä aloittaessani käytin perämoottoria satamamanöövereissä paljon, myös jarruttamiseen. Aina joskus löysin itseni ongelmallisista tilanteista, mm koneen sammuessa juuri väärällä hetkellä. Jossain vaiheessa opettelin operoimaan purjein ja hyvin harvoin otin moottoria käyttöön rantautumista varten. Silloin oli pakko oppia arvioimaan veneen liukumaa ja keinot ylimääräisen vauhdin tappamiseen. Sittemmin moottorillakin saapuessa tuli toimittua samaan tapaan kuin purjeilla, eli moottoria käytettiin vain eteenpäin kunnes se sammutettiin hyvissä ajoin ennen laituria. Tyynessä voi lähestyä hyvin hiljaakin, koska vauhti kyllä säilyy ja vaikka meinaisikin loppua, pari vetoa melalla vie perille. Kovemmassa tuulessa vauhtia kannattaa olla mielummin liikaa kuin liian vähän. Vauhtia saa pois peräsintä kääntelemällä, kuten Erkka totesi. Nopealla kääntelyllä tuo jarruttaa kuitenkin lähinnä sen peräsimen oman vastusvoiman verran. Huomattavasti enemmän hidastusta syntyy koko veneen kääntymisestä. Yleensä riittääkin, kun sen viimeisen omalle paikalle kääntymisen jyrkkyyden valitsee vauhdin mukaan - mahdollisimman loivasti, jos vauhti meinaa loppua kesken, ja jyrkästi (tarvittaessa vaikka vastakäännöksen kautta) jos vauhtia on ihan liikaa. Vauhti kuolee jyrkkään käännökseen, vene lipuu nätisti paikalleen ja viimeisten metrien aikana voit kävellä pinnasta keulaan.
Post Reply