Vanhoja hinnastoja

Yleistä keskustelua purjehduksesta ja sen vierestä

Moderator: Kristian

Post Reply
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Vanhoja hinnastoja

Post by Lauri »

H:n historiasta kiinnostuneille:

Lisäsin hGallerian puolelle kellarista löytämäni pari vanhaa hinnastoa: Arteknon kaksisivuisen vuodelta 1989 ja botnian yksisivuisen vuodelta 1991.

Arteknon hinnasto käsittelee vain puolivalmista venettä; tuohon aikaan oli hyvin tavallista, että veistämöt tarjosivat veneitä itse viimeisteltäviksi. Erittelystä tosin näkee, ettei tuosta paljoa puuttunut.. Veistämöiltä sai tietysti myös veneitä täysin valmiina, mutta sellaista arteknon hinnastoa en löytänyt (kuvaa ehkä sitä, mistä olin tuohon aikaan kiinnostunut)

Botnian hinnastossa on sekä täysin valmis vene että sama osapaketteina. Tämä hinnasto taitaa olla ajalta, jolloin Artekno lopetti valmistuksen. Sellainen muistikuva on jäänyt, että Botnian ostettua Arteknon muotit ja saatua tavallaan monopoliaseman suomen markkinoilla hinta sitten pomppasikin n.20% seuraavaksi vuodeksi. Saatan tosin muistaa väärin. Lisää vanhoja hintatietoja voisi onnistua löytämään vuosittaisista vene-lehden markkinakatsauksista, joita aikoinaan julkaistiin 2. numerossa (nykyisin kai aina vuoden 1. numero)
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Laskeskelin Botnian -91 Racing-mallin myyntihintaa nykyrahaan suhteutettuna 91-07 välisen inflaation huomioiden sekä LVV/ALV muutoksen lisäten ja sain hinnaksi nykyrahassa 28500€.

Tämä yksioikoinen laskutapa ei tietystikään ota huomioon kaikkia hintatasoon vaikuttavia seikkoja, mutta antaa mielenkiintoisen referenssin.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Kuinkahan suuri osa h-veneistä on myyty valmiina ja kuinka suuri osa eriasteisina tee-se-itse -versioina?

Monista muista venetyypeistä, joita on tehty puolivalmisteena varoitellaan, että tee-se-itse asentajien rakennelmat ovat huonoja, epäluotettavia jne. Ja kai monissa käytetyissä veneissä näkyy hinnassakin, jos vene on puolivalmisteesta koottu.

Ainakaan itse en ole koskaan kuullut h-veneissä puolivalmisteisiin liittyvistä ongelmista. Ovatko rakennussarjat+ohjeet olleet idioottivarmoja, vaiko ovatko kaikki puolivalmiiden h-veneiden ostajat olleet ammatiltaan veneenrakentajia?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply