Page 1 of 1

Trailerin vetoauto

Posted: Sun 27.3.2016 09.13
by JoukoT
Paljonko pitää olla vetoauton jarrullinen vetomassa jos vedetään H-venettä trailerilla?
Riittääkö 2000kg jos trailerin omapaino on 550kg?

Re: Trailerin vetoauto

Posted: Sun 27.3.2016 16.13
by Velimies
Aivoni nyrjähtivät alla olevassa linkissä olevaa ohjeistusta lukiessa - ja näyttäisi siltä, ettää muun muassa vetoauton tyyppi tuohon vaikuttaisi - mutta H-vene painaa kaiketi 1450 kg, mistä voi alkaa laskeskelemaan. Henkilöautolla 2000 kg taitaa jäädä vähän naftiksi.

http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut

Re: Trailerin vetoauto

Posted: Sun 27.3.2016 17.12
by Lauri
Traileri 550 + vene 1450 = 2000 kg, joten hyvin rajoille menee. Varaa on kuitenkin vähän enemmän kuin auton otteessa oleva 2000kg: Perävaunun massa punnitaan akselien alta ja aisan+koukun kautta autoon välittyvä paino lasketaan auton kuormaksi. Eli jos aisapainoa olisi 100kg, niin perävaunussa voisi silloin olla 2100kg massaa, eli veneen nimellinen 1450kg ja 100kg muuta.

Sata kiloa tulee äkkiä täyteen, voi olla jopa aika mahdoton arvioitava, koska tuo 1450kg on luokkasäännön määritelmä ja monet veneet painavat vähän enemmän jo valmiiksi. Eikä tuossa minimipainossa ole mukana veneessä tyypillisesti olevia varusteita (olikohan masto ja puomi laskettu siihen?)

Minä en lähtisi liikenteeseen noin rajoilla olevan kärryn kanssa. Jos sattuisikin olemaan ylikuormaa, niin saattaisi jäädä kärry tien varteen jos joku tarkistaa...tosin suomessa ei taideta paljoa venetrailereita punnita. Sen sijaan vetäminen ilman pikku-e:tä ajokortissa on kuulemma johtanut matkan katkeamiseen.

Tuo aisapainon meneminen perävaunun ulkopuolelle selitetään tässä trafin tiedotteessa:
http://www.trafi.fi/filebank/a/13867684 ... 5_2013.pdf
(kohta "O1- ja O2-luokan perävaunujen massatulkinnat EU-asetuksen 1230/2012 mukaan")