H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Keskustelua H-veneelle soveltuvista kilpailuista ja kilpailemisesta

Moderator: Kristian

FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by FIN931 »

HSK- järjestää 18-20.6 H SM:t Melkillä. Kaikki mukaan. Kilpailu on normaalimittaisella radalla, joten tempo on rauahallisempaa kuin tulevan viikon vaihteen Lyhytrata SM:t. Voin tarvittessa lainata kisaan hyväkuntoiset Höj-Jensenin ison ja fokan ja vähän vanhemman timantin tai NEBn spinnun. Ei jää osallistuminen purjeista kiinni. :)
Karhusaari
Posts: 172
Joined: Mon 17.5.2010 09.25
Location: Jyväskylä JVS

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Karhusaari »

Ai niin,,, ens viikonlopun H-SM kisoissa on sitten luvassa kaikkien osallistuneiden veneiden kesken arvottava Prime Sails Oy:n / Ulman Sails:n purjelahjakortti arvo n. 800€
Vesa Karhusaari
Jyväskylän Kilpapurjehtijat ry JKP
FIN - 863
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Valentina ei pystykään osallistumaan SM-kilpailuihin. Prkl.

Ehdotan vakavasti pohdittavaksi, että tulevien vuosien SM-kilpailuissa siirryttäisi kaksi päiväseen kilpailuformaattiin. Kolmelle miehistönjäsenelle arkipäivän järjestäminen vapaaksi ei ole välttämättä helppoa.
Team Bra, Valentina FIN-916
roschier
Posts: 14
Joined: Tue 29.4.2008 00.51
Location: Helsinki / HSK

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by roschier »

Pitääkö sm-kisoissa kaikken miehstön jäsenien maksaa h-veneliiton jäsenmaksu 30€?

/Niko
"Pain is temporary, Glory is forever"
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Niko, jep pitää maksaa (ainakin Kuopiossa piti).

Nyt kun SM:ien aikaan pidetään myös H-liiton vuosikokous, niin ehdottaisin yhtä asiaa käsiteltäväksi:

- SM-rankingsarjan soisi sisältävän vähintään yhden reittikilpailun tai vähintään kilpailun, jossa purjehdittaisi reittilähtö. Perustelu on, että näin monipuolistettaisi kisakalenteria ja sarjamestaruuden voittaminen vaatisi monipuolisempia purjehdustaitoja kuin kryssi-lenssi ratakisaamisen osaamista.
Team Bra, Valentina FIN-916
roschier
Posts: 14
Joined: Tue 29.4.2008 00.51
Location: Helsinki / HSK

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by roschier »

Ok, kiitos tiedosta.

Voisi myös ehdottaa, että olisi halvempi kisamaksu jos ei käytä ollenkaan nosturia.
Itsellä ainakin tuntuu hölmöltä maksaa sama 130€ kuin kaikki muut, vaikka en hyödy kalliista nosturiautosta mitään veneen ollessa vedessä koko kesän.
"Pain is temporary, Glory is forever"
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Petri »

Jahas, sekin sitten varmistui että allekirjoittanut tulee radalle sinkoilemaan kaikkien harmiksi, ehkä huomenna treenatessa selvinnee millaisilla roolituksilla vedetään, tosin eipä hoossa nyt noita rooleja niin kovin montaa ole. Eli kai sitten varmasti 19 venettä radalla, onko salailmoittautuneita sitten enemmän vai ei selvinnee huomenillalla.

Menestyspaineet eivät ole järin suuret, mutta tuleepahan kokeiltua.
Tavoitteiksi voisi asettaa Ida Marian ja Devonin lyömisen, muu fleetti lienee aika tavoittamattomissa.

Hieman kyllä kismittää tuo liiton jäsenmaksun maksaminen, eipä siitäkään oikein mitään hyödy mutta kun pakko on niin sitten on.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Pehkonen viesti kilpailupaikalta, että ilmoittautuneita SM-kilpailuihin on nyt 25kpl.

Sillä venemäärällä H-luokka on Suomen suurin yksityyppi köliveneluokka vuonna 2010.

SM-statuksen menettämistä väläytellyt Petri lähtee nyt satamakopin taakse tekemään 100 kpl kyykkyhyppyjä kuivapukuun puettuna rangaistukseksi.
Team Bra, Valentina FIN-916
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Petri »

Vpl wrote: Sillä venemäärällä H-luokka on Suomen suurin yksityyppi köliveneluokka vuonna 2010.

SM-statuksen menettämistä väläytellyt Petri lähtee nyt satamakopin taakse tekemään 100 kpl kyykkyhyppyjä kuivapukuun puettuna rangaistukseksi.
Ehkä tuollaista toteamusta ei kannata heittää vielä ilmoille, kun Meglujen SM:t ovat vielä edessä, tosin teknisesti tosin iso osa fleetistä on Virosta vaikka yhteinen luokkaliitto onkin.

Ilmeisesti Hoskin ilmoittautumissysteemi on sittenkin osin manuaalinen kun siellä määrä on pysähtynyt 18 veneeseen ja olen itse aina luullut että systeemi on täysin automaattinen päivittymisen suhteen.

Mutta stay tuned, lupaan laatia tänne joka päivältä kilpailuraportit, vaikka sijoitukset nyt eivät todennäköisesti päätä huimaa. Luokkasääntö taitaa kieltää GPS:t joten valitettavasti trackeja ei taida voida tarjota, voisin kuitenkin pelkästään omilla laitteillani saada 3 veneen GPS-trackit talteen jälkipällistelyä varten.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Petri wrote:Mutta stay tuned, lupaan laatia tänne joka päivältä kilpailuraportit, vaikka sijoitukset nyt eivät todennäköisesti päätä huimaa. Luokkasääntö taitaa kieltää GPS:t joten valitettavasti trackeja ei taida voida tarjota, voisin kuitenkin pelkästään omilla laitteillani saada 3 veneen GPS-trackit talteen jälkipällistelyä varten.
Ota trackkerit vaan mukaan. On siellä puhelimia jne. luokkasääntöjen vastaista porukalla mukana, joten ei kukaan mitään protestoi (paitsi ehkä Pehkonen joka haluaa korkata hoskin uuden protestihuoneen).

306, toivottavasti pääset kuvaamaan.
Team Bra, Valentina FIN-916
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by FIN931 »

Viimeinen virallinen tieto on 27 ilmoittautunutta. Karhusaaren Vesa haeskelee vielä gastia, mutta eiköhänkaikki lähde mukaan. Tämän vuoden Meglu SM:ä voi olla vaikea verrata, koska ne pidetään Tallinnassa Meglu MM- kisojen alla.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by 306 »

Laittakaas väliaikatietoja yms. kun tuntuu ettei niitä oikein missään näe..?

Ja jos on jotain tietoa, että milloin päivittäin seilataan, voisi sekin olla mukava tietää. Tänään kai kongi kumahti klo 11. Onko sama aika päivittäin?
306
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Petri »

Jahas, SM-projekti starttasi sitten torstaina n. klo 18 kun aloimme laittamaan juoksevaa rikiä kasaan sekä tuunaamaan rikiä ja hoitamaan muita byrokraattisia kuvioita, mittamieheltä tuli spinnua näytettäessä kannustava "tuonko sä aiot mitata"-kommentti :) Ilmeisesti 80-luvun purjeet joista näkee läpi eivät ole ihan tavallisia näissä karkeloissa. Iso ja fokka oli ostettu Valentinasta ja kun vihdoin joskus kasin jälkeen päästiin vesille testaamaan purjeita niin ihan kelvollisilta ne vaikuttivatkin. Pienen sudittelun jälkeen takaisin rantaan ja ison numeroita vaihtelemaan yms. Veneenä siis FIN 768 HB, joka on kai ilmeisesti entinen SM-vene, mutta nyt enemmän tai vähemmän retkikuosissa, pohjassa mm. pehmeät myrkyt. Heloitus sentään on siis mallia racing, mutta about kaikki lukot ovat enemmän tai vähemmän kulahtaneita. Koko homman idea on siis lähinnä purjehtia huvikseen ja katsoa mihin rahkeet kylmiltään riittävät, yhdistävä tausta veneen miehistöllä on platulla kisaaminen, h-vene-kisakokemusta taitaa olla plakkarissa yhden tai parin tasoituskisan verran joskus menneisyydessä.

Elämäni ensimmäiset h-venetunnitkin tulivatkin siinä sitten koettua ja tänään niille tuli jatkoa.
Kisa-alueella ensin haettiin vähän manööverejä, keksimme mm. vaihtaa spinnun nostotavan n. minuutti ennen vitosta ja tietenkin päätimme testata sitä sitten ylämerkillä, ei ennen, harjoitteleminen on lahjattomien hommia. Ensimmäinen startti sujui hyvin paitsi että suurin osa fleetistä varasti joten edessä oli yleinen takaisinkutsu. Toisessa startissa Mezzaluna(?() sulki meiltä linjan joten lautakuntaveneen oikealla puolella heitimme ympäri ja lähdimme sitten starttiin toisessa aallossa. Toim. Huom. yllätys rannassa oli suuri kun meille oli merkitty ko. lähdöstä BFD :) Hyvityspyyntö on vetämässä, joten saa nähdä miten käy.

Itse lähtö ei kuitenkaan ollut aivan huono vaikka vähän myöhässä linjalle päästiin, saimme kuitenkin purjehtia vapaissa ja nopeasti selvisi että vaikka kärkiveneitten vauhti ja kulma ovat hieman parempia niin keskimäärin pysyimme hyvin venevauhdissa fleetin mukana, mitä nyt vendoissa kiihdytys kesti ja tuulen moinatessa meillä vene myös seisahtui pahasti. Ylämerkillä kuitenkin jossain 15-20 sijoituksella. Em. spinnukikkailuun liittyen ensimmäinen nosto meni täysin reisille kun spinnu jumittui saalingin ja maston väliin ja lisäksi oivalluksen huumassa olimme unohtaneet laittaa skuutit oikein joten lopputulemana kesti n. 1/3 lenssistä ennen kuin spinnu veti. Toinen kryssi meni hieman heikommin, valitsimme väärän laidan ja sehän ei sitten toiminut yhtään ja kun vielä ylämerkillä spinnufalli juuttui vielä näppärästi saalingin ja maston väliin meni taas osa lenssistä spinnu puolitehoilla. Tämä oli sikäli sääli koska kaikeksi yllätykseksemme lenssivauhti oli selvästi fleetin keskitasoa, ellei korkeampi kin (esim. myöhemmissä lähdöissä sudittelimme kahdesti FIN 931:n ohi lenssillä mutta aina onnistuimme kyllä tyrimään homman kryssillä). Kolmannella kryssillä kuitenkin saimme veneen taas kulkemaan ja kun merkinkiertokin meni jo paremmin niin lenssillä taisimme saada jonkun veneen kiinnikin. Selvisi kuitenkin että meidän spinnulla ei kannata leikata yhtään, matka vain kasvaa muttei vauhtia saa yhtään lisää, eli pitää vain ajaa tiukasti plattikseen niin tulee tulostakin. Maalissa kuitenkin siten että 5 venettä tuli meidän takanamme, ml. Ida Maria ja Devon eli asettamani tavoitteet täyttyivät heti siltä osin.
Toisessa startissa jumituimme sandwichiin ja ensimmäinen kryssi meni vapaita tuulia etsien. Tässä vaiheessa kuitenkin jäätiin jo aika paljon ja sama trendi jatkui toisella kryssillä, lenssillä taisimme taas ottaa pari venettä kiinni ja taisi siellä olla vähän merkkitilanteitakin ilmassa. Kun vielä toiselle ylämerkille tehtiin karkea leikkarin arviointivirhe niin taisimme olla kutakuinkin viimeinen toiselle lenssille lähdettäessä.

Mutta sehän on tietenkin vain haaste ja onneksi spinnuskuutit ovat mallia ”Beneteau 25” (niin niissä lukee) eli ainakin 20% h-veneskuutteja nopeammat, niin lenssillä otimme taas parit päänahat ja kryssille lähdettiin pari venettä takana. Oikea laidan valinta, taas kerran onnistunut lenssi ja lopulta maalissa kai samoilla sijoilla, 21 taisi olla varsinainen sijaluku kun pari venettä varasti mutta eivät huomioineet salossa ollutta I-lippua ja kävivät vain koukkaamassa linjalla jatkaen sitten kisaa.
Kolmas startti oli sitten päivän heikoin, venevauhti katosi paikoin ja vendat olivat entistäkin huonompia. Huono puolenvalinta tarkoitti että olimme taas kutakuinkin viimeisiä ylämerkillä, mutta lenssillä sitten ohiteltiinkin taas veneitä ja kryssillä taas hävittiin, paitsi nyt Ida Maria ohitettiin kauniisti alakautta ajaen alempaa kurssia mutta niin paljon kovempaa että vendan jälkeen parin veneenmitan takamatka olikin muuttunut parin veneenmitan johdoksi meille. Devon oli kuitenkin päässyt ajamaan ensimmäisen kryssin paremmissa tuulissa ja vaikka kuinka yritimme, niin emme saaneet sitä kiinni. Lenssillä taas ohitimme muutamia veneitä ja sitten merkin jälkeen veneet ohittivat meitä, joten lopulta maalissa vain 2 venettä meidän takanamme.
Satamassa sitten kävi ilmi että meidän riki on laitettu pystyyn täysin päinvastoin kuin kaikkien muitten, ylävantit olivat alavanttien edellä eikä päinvastoin. Tiedä sitten mikä tuonkin vaikutus lopulta on, mutta vaihdoimme vantit ”oikein” päin ja katsotaan miten käy, huominen kova keli kyllä hieman arveluttaa kun veneessä ei ole haikkausliinoja ja 10 m/s alkaa olla jo sellainen keli että niillä ehkä olisi jo väliäkin.
Eli huomenna jatketaan, pitää yrittää tyriä vähemmän ja saada vendojen kiihdytykset kuntoon, hyvä lähtö ja sopivat tuulet niin sijoitus 10-20 joukossa on ihan otettavissa, kymppisakkiin ei aivan ole asiaa. Veneessä ei ole lokia mutta yllättävän vähän sitäkin tunsi tarvitsevansa, kaitpa sitä on käyttänyt liikaa mittareita kun alkuun lokin puute tuntui pahalta.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Kattavaa raportointia. Kiitos. Sopisi ottaa myös muiden venekuntien mallia Petrin raportista.

Vielä kun saadaan kuvia, niin hyvä.

Tulosluettelon kärjessä näyttäisi olevan tuttu nimi. Hyvä Juhani & co.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Tulokset 1. päivän purjehduksien jälkeen löytyvät:

http://www.helsingforssegelklubb.fi/att ... veneet.pdf
Team Bra, Valentina FIN-916
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by 306 »

Vpl wrote: Vielä kun saadaan kuvia, niin hyvä.

Tulosluettelon kärjessä näyttäisi olevan tuttu nimi. Hyvä Juhani & co.
Vielä kun saataisiin summittaisia aikoja ja paikkoja niin valokuvaaja sanoisi hyvä...

Tänään tuuliennuste näyttää vähän hankalalta H:sta käsin kuvaamiseen joten pitää laittaa kaikki pelimerkit huomiselle.. Moottorivenettä ei oikein kavereitten kautta järjestynyt, harmi kyllä.

Jes, tsempit Jussille sekä muille, ...etenkin "Johanna Kankareen" paatille! Tylsä lajihan tämä olisi ellei kokemuksella ja näkemyksellä olisi merkitystä. :D
306
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Petri »

Ei noi paremmat purjehtijat viitsi tekemisistään kertoa, paskanpuhuminen on enemmän niitten heiniä jotka eivät osaa ;)

Tjooh, toinen päivä takana ja siinä missä eilen fiilikset olivat "ihan ok" niin nyt on kyllä niin synkkää mietettä ettei mitään rajaa. Aamu alkoi rikin säätämisellä kovempaan keliin, mutta vähänpä siitä oli hyötyä kun kokonaisuudessaan kryssi oli sellaista takertelua ettei mitään rajaa. Treenatessa meno oli lähinnä survivalia eikä isoa saatu oikein kunnolla vetämään koko päivän aikana.

Ensimmäinen startti meni vielä ihan kelvollisesti, eikä lenssissäkään mitään ongelmaa mutta alamerkillä spinnu meni pussiin sellaisena solmuna että seuraavalla ylämerkillä kesti taas perinteiseen tapaan yli 60% lenssistä että spinnu saatiin vetämään ja silloin olikin jo liian myöhäistä. Ja kun kryssillä ei kulkenut, niin oli selvää että sekä Devon (joka tuntui kulkevan aivan eri tahtia tänään kuin eilen) ja Ida Maria menivät menojaan. Taakse jäi kuitenkin lopulta kutakuinkin 4-5 venettä mutta selvää oli että nyt ei enää purjehdittu samassa sarjassa kuin eilen, vaan meno oli huomattavasti vaikeampaa. Spinnukin siinä vielä kikkaillessa vähän repeili ja lähtöjen välissä spinnun paikkaaminen aiheutti vähän kiirettä, kun vitonen ammuttiin kesken paikkailun.

Toinen lähtö siis meni vähän hätäiseksi, saimme toki kellon nelosesta kiinni, mutta sen kummempaan lähtötaktiikkaan ei ehtinyt syventyä. Lähtö oli huono ja kun vene ei kulje niin se ei kulje, vendoissa vene oli aikalailla kyljellään ja etenkin paaralla aaltoa päin ajaessa vauhti oli totaalisen kateissa. Tässä kohtaa kävi selväksi että vasen laita oli parempi koska Katajaluoto pienensi aaltoa merkittävästi, kun taas oikea laita oli aallokon takia huonompi. Eli tietenkin ajoimme oikeaan laitaan (tosin ainakin yksi kryssi meni kajuutassa spinnua paikaten joten en voi ihan ottaa kaikkia valintoja omaan piikkiini) ja peli alkoi olla menetetty. Painolastin sijoitus laidalla (tai erityisesti jos joku oli kajuutassa purjetta fiksaamassa) kyllä vaikutti paljon kulkuun, mutta toisaalta ei kaikissa veneissä ole haikkausliinoja joten tuskin sekään kaikkea selittää. Lenssillä toki vielä kulki hyvin, mitä nyt teipit irtoilivat spinnusta sitä mukaa kun niitä sinne teippaili. Mutta eipä auta, jos kryssillä homma ei vain toimi, vaikka mitä yritimme. Lenssilläkin tuli hieman vaikeuksia kun spinnupuomin ”laukaisunaru” irtoili heloistaan ja jiippi on yllättävän vaikea tehdä jos puomia ei saa irti skuutista muuten kuin skuutin luota. Jossain kolmannen lenssin kohdalla alkoi todenteolla jo tuntumaan yhdistetty keula/keskigastin rooli ja viimeisellä alamerkillä voimat olivat jo aika lopussa fokan ja spinnun trimmailusta sekä puomin kanssa tappelemisesta, pitää ehkä miettiä roolijakoa vielä lisää huomenna vaikka toisaalta kaitpa sitä jotain teki oikeinkin kun lenssillä sutaisimme useamminkin kuin kerran Ida Marian ohi vierestä. No, vinkkinä todettakoon että aaltoja kannattaa ajaa myös spinnusta käsin, millä saa kivasti lisävauhtia. Viimeisen alamerkin kierto kuitenkin meni reisille spinnulasku mukaan lukien ja Ida Maria pääsi maaliin ennen meitä, osin tosin pieleen arvioidun leikkarin takia, venda alamerkiltä lähtiessä veneenmittaa myöhemmin olisi kai tuonut meidät maalilinjan yli ennen Ida Mariaa joka kokeili onneaan vasemmalta kun me taas tulimme oikealta. Leikkarien arvioiminen meni muutenkin kokonaisuutena aika reisille, kun veneen rekaamista aaltoon ei koskaan osannut arvioida oikein.

Kolmas lähtö oli sitten taas aika täyttä katastrofia, paukut tulivat taas kesken spinnunpaikkailun ,mutta lopulta pääsimme ottamaan aika hyvä startin koko fleetin yläpuolelta. Tämä ei kuitenkaan auttanut kauheasti, kun alapuolinen vene nousi niin paljon ylemmäksi joten ainoaksi vaihtoehdoksi jäi vendan heitto. Ensimmäisellä ylämerkillä olimme kuitenkin jossain 15 sijan tienoilla ja lenssikin meni ihan hyvin, merkinkierrot lukien mutta toisella kryssillä iski sitten jarru päälle, ylämerkillä koko fleetin viimeisenä. Spinnu kuitenkin ylös ja masentavaa kyllä edes ilman spinnua ajaneet veneet eivät juurikaan lähentyneet, joten viimeisellekin kryssille lähdettiin viimeisinä vakaana tavoitteena ottaa edes yksi päänahka. No, eipä sekään onnistunut, joten viimeinen sija oli tosiasia.

Eli oppimiskäyrä näyttäisi olevan tasaisen negatiivinen, huomenna kai odotettavissa sitten kolareita jos sama meno jatkuu. Alustavissa tuloksissa siis sijoitus selvästi viimeinen, eikä edes ensimmäisen lähdön hyvityspyynnön tilanne juurikaan vaikuta siihen. Vaikka jokaisessa paitsi yhdessä lähdössä taaksemme on jäänyt 4-6 venettä niin muut veneet ovat kuitenkin kyenneet ottamaan sen verran parempia sijoituksia että viimeinen sija on laskennallinen tosiasia, meillä taas rahkeet tuntuvat loppuvan tuohon 20 tienoille. Jos keli nyt huomenna on hieman kevyempi niin se ehkä on meille eduksi, mutta toisaalta kaksi lähtöä ei juurikaan anna mahdollisuuksia mokailla, toisaalta huonomminkaan ei voi mennä. Etustaagia on nyt pidennetty pari senttiä, joten katsotaan miten muutettu rake vaikuttaa kryssimenoon, kun se on ollut se kesto-ongelma koko regatan ajan. Ja sitten pitäisi jostain repiä toinen spinnu tai sitten suorittaa ompelukerhotoimintaa, onneksi tosin vahingot eivät ole niin pahoja ettei spinnu olisi paikattavissa mutta märkään kankaaseen ei paikkausyrityksillä ollut toivoa.
Last edited by Petri on Sat 19.6.2010 21.46, edited 1 time in total.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by FIN931 »

Petrille: jos saatte sovittua asian Kilpaillautakunnan kanssa, niin saatte lainaksi meidän tässä vaiheessa plommatun varassinnun. Purje on siisti ja ehyt Höj Jensen, josta tosin kaikkein paras vauhti on puhallettu pois. Ei muuten, mutta kun on niin kiva katella numeroa 931 myös muista veneistä :D
t: matti
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Petri »

FIN931 wrote:Petrille: jos saatte sovittua asian Kilpaillautakunnan kanssa, niin saatte lainaksi meidän tässä vaiheessa plommatun varassinnun. Purje on siisti ja ehyt Höj Jensen, josta tosin kaikkein paras vauhti on puhallettu pois. Ei muuten, mutta kun on niin kiva katella numeroa 931 myös muista veneistä :D
t: matti
Moi, pitää heti aamulla (9 maissa) sumplia asiaa. Ja eikös teillä ole siellä jo sitten 93(1):kin vesillä jo tällä hetkellä :) Parantaahan tuo purjenumeron voittomahdollisuuksia kovasti jos sitä levittää ympäri fleettiä. Missä päin teillä on vene kiinnitettynä? Meidän paatti on siellä aallonmurtajan päässä vieraslaiturissa n. 10 muun hoon kanssa.

Jos purje on esim. 2000-luvulta, on se kuitenkin jo yli 10 vuoden parannus nykyiseen, eli laatuvaatimukset eivät ole korkeita. Mutta voi olla että pitää esim. spinnuteipillä naamioida 931 tilapäisesti vaikkapa 937:ksi niin ei ole vaaraa että lenssillä virhetilanteissa protestit tulisivat väärää venettä kohtaan tms.
Last edited by Petri on Sat 19.6.2010 22.44, edited 1 time in total.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by FIN931 »

Vene on C- laiturin päässä. Tänään radalla oli numerot 931, eli me; 93, ykkönen teipattuna, eli Viljo ja Murhasaarella oli yks mun vanhafokka.
Mikko
Posts: 17
Joined: Sun 11.3.2007 00.19
Location: Tampere / TaPS (BSF)

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Mikko »

Vpl wrote: Ota trackkerit vaan mukaan. On siellä puhelimia jne. luokkasääntöjen vastaista porukalla mukana, joten ei kukaan mitään protestoi (paitsi ehkä Pehkonen joka haluaa korkata hoskin uuden protestihuoneen).
.
Matti joutui tyytymään vielä vanhan kilpailukanslian huoneeseen. Mutta aika hyvä saavutus sinänsä, kun sillä oli vain yksi lappu vetämässä.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Petrin kisasaarna ansaitsee aplodit.

Tulokset 2. kisapäivän jälkeen löytyvät:

http://www.helsingforssegelklubb.fi/att ... 0hvene.pdf
Team Bra, Valentina FIN-916
Petri
Posts: 70
Joined: Sun 10.2.2008 14.53

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Petri »

Tarkempaa raporttia voisi rustailla huomenissa, odotettavissa myös kenties jonkinlaista reittivertailua jonkun nimeltämainitsemattoman veneen välillä.

Toinen päivä kuitenkin avautui uudella rakella ts. pidennetyllä etustaagilla, rikitrimmi säädettiin vastaamaan keliä (joskin satamaan tultaessa huomattiin että masto oli jäänyt hivenen mutkalle alavanttien kohdalta, puoli kierrosta alavanttiin olisi korjannut tilanteen, mutta enpä sitä sitten muistanut aamu-unisena tarkistaa säätösession lopulla kun jännitysmittarit kuitenkin näyttivät havaintotarkkuuden rajoissa samoja lukemia) ja lähdettiin treenaamaan. Menomatkalla selvisi että hekki oli mennyt hajalle, joten ei kun takaboksiin korjailemaan, kokemus pääsi ehdottomasti top-3:een "epämukavimmat purjehdusvarustefiksaus-hetket" listalla. Pehkosen Matti lainasi varaspinnuaan mutta lopulta sitä ei onneksi tarvittu kun paikattu spinnu kesti treenit ja päätimme jatkaa sillä.

Startteja saikin taas sitten harjoitella kunnolla (mitä, yht. 3 yleistä takaisinkutsua kahteen "kisastarttiin"), mutta kun meillä ei ollut varaa ottaa diskejä niin piti kuitenkin välttää varastamista mutta toisaalta kun kerrankin pääsi leikkimään isossa fleetissä niin pitihän sitä vetää all out ja kaitpa mekin saatoimme olla mukana varastamassa parissa lähdössä... Ymmärrän kyllä Johanneksen haluttomuuden lähteä kolaroimaan fleetin sisälle, mutta ei tällaisia ison fleetin lähtöjä niin usein saa ajaa, että ne kannattaa "tuhlata" (noin kokemusmielessä) ottamalla varovainen lähtö fleetin perästä, vaikka toki taktisesti se ei välttämättä ole yhtään huono vaihtoehto etenkin jos tahtoo varmistaa ettei missään nimessä varasta.

Kryssimeno oli yhä heikkoa, Vesan kryptiset vinkkiviestit yön pimeinä tunteina eivät avautuneet ja fokkatrimmi oli sitten se mihin itse päädyttiin, ison kohdalla tosin tilanne olikin surkuhupaisampi; etustaagin pidennys yhdistettynä ylipitkään vaijeripäätökseen ison fallissa tarkoitti ettei isoa enää saanut kunnolla toppiin asti ja lopputulemana (huolimatta cunnarista) isoa ei saanut mitenkään muotoonsa ja meno oli taas aika ankeaa. Pahimmillaan taidettiin ajaa helposti 10 astetta alemmas kuin läheiset veneet. Jälkikäteen pohdittiin että hekin käyttö oli ehkä virhe, koska maston taipuminen ei latistanut purjetta vaan päinvastoin avasi pussia väärässä paikkaa johtuen siitä että purje oli väh 10cm liian alhaalla. Eli ei ehkä sittenkään olisi pitänyt fiksata sitä hekkiä :)

Lenssillä tosin taas kulki kohtalaisesti, ohituksia tuli ja jos ei muutamaan huonoa jiippiä ja ajolinjoja lasketa niin ei kukaan ainakaan ohikaan päässyt. Merkinkierrot taas eivät menneet taaskaan putkeen, lähinnä se miten veneen kääntää kryssille ja saa myös nousemaan kryssitargetteihin oli aivan hakusessa ja monesti päädyttiin hakkaamaan keulaa vasta-aaltoon vauhdin kadotessa.

Tiivistettynä siis (tarkempaa pähkintää trackien myötä vaikkei ketään kiinnostakaan) tuloksena selvästi viimeinen sija, mutta siitä tavoitteesta pidettiin ettemme yhdessäkään lähdössä olleet viimeisiä. Tärkein juttu koko hommassa on valmistautuminen; nythän sitä ei meidän kohdalla ollut vaan veneen omistaja ei ollut purjehtinut veneellään vielä tänä vuonna yhtään, purjeita ei ollut nostettu kertaakaan ylös ja ylipäätänsä heloitusta sai korjata jatkuvasti sitä mukaa kun asioita meni rikki/havaittiin että joku asia on vedetty väärin. Ihan niin rokkistaroja me ei olla että saataisiin vene puhtaalta pöydältä voittotaisteluun (jos edes keskikastiin), toisaalta kyllä ei radalla sinänsä tarvinnut hävetä osaamistaan. Suurin puute eli kryssivauhti on kuitenkin sellainen mitä on vaikea hankkia nopeasti jos jokaiselle päivälle vielä on erilaista keliä ja starttien välissä ei juuri ehdi muuttaa mitään muuta kuin skuuttauksen säätöjä.
Nythän rikitrimmi oli jokaiselle päivälle erilainen (no tietenkin, ei pidä tyytyä siihen mitä on, vaan pitää etsiä keinoja parantaa tuloksia) joten sikäli optimi ei ehkä vieläkään löytynyt tai sitten se löytyi jo perjantaina mutta kun ensin vaihdoimme vanttien järjestyksen lauantaiksi ja sitten sunnuntaiksi pidensimme etustaagia niin soppa on valmis. Ja H-vene ei varmastikaan ole helppo vene tulla tältä pohjalta, kun suurin osa purjehtijoista on jauhanut kisaratoja veneillään jo vuosia (kymmeniä).
Toki eipä nyt kisaan mitenkään voittoa lähdettykään hakemaan, joten ei tässä nyt mitenkään erityisen nöyrä olokaan ole, vaikka viimeinen sija onkin tosiasia ja ei ainakaan mikään kummoinen maineteko.
Toisaalta kun 2/3 miehistöstä oli viime viikonlopulla käynyt harrastamassa kevyttä kesäpurjehdusta Suomenlahdella, niin into vetää lisätreenejä starttien jälkeen ei ollut kovinkaan suuri vrt. toiseksi edellisen viestin "natsikippari".

Eli ehkä ensi SM:iä ennen projekti pitänee käynnistää jo keskiviikkona!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by 306 »

306 wrote:
Vpl wrote: Vielä kun saadaan kuvia, niin hyvä.
Vielä kun saataisiin summittaisia aikoja ja paikkoja niin valokuvaaja sanoisi hyvä...
Aikoja ja paikkoja ei sitten tullut sieltä keltään mutta jostain sain ongittua että startit olis ehkä 11 korvilla..?

Paikanpäälle kuitenkin päästiin vaan kun yhdeltä veneeltä huikattiin takaisin, että nyt oli tulossa viimeinen lähtö niin laitettiin "kaikki peliin". Tulihan siinä käväistyä vähän radankin puolella kuvaamassa koittaen toki kovasti pysyä ainakaan tuulia sotkemasta (pahoittelumme FIN 892:lle, olimme jo kovasti menossa pois alta kun aloitte viittoa. Toivon mukaan varsinaista haittaa ei päässyt syntymään mutta joka tapauksessa ohessa kuva tsempiksi jatkoon.. ;) ).

Image

Katotaan Vpl miten noiden kuvien kanssa toimitaan silmälläpitäen h-vene.fi:n uudistusta. Kuvien oikeudet on kuvaajan ominaisuudessa tyttöystävälläni joka toki antaa kuvat käyttöön tämmöseen jaloon tarkoitukseen.. :)

Sivustakatsojan silmin kisat olivat vähintäänkin mielenkiintoiset säiden puolesta hyvässä mielessä ja toivon mukaan osanottajat ovat olleet samaa mieltä.

Sikermä kuvista on katsottavissa kansiostani. Kiitokset osanottajille ja sujuvaa jatkoa kauteen!
306
FIN-666
Posts: 41
Joined: Fri 16.3.2007 13.43
Location: Tampere, N
Contact:

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by FIN-666 »

Pitkä viikonloppu tuli vietettyä FIN-917 keulakannella eli muutama sananen tästä näkövinkkelistä. Vene käytännössä kulki kaikkina päivinä olosuhteisiin nähden todella hienosti. Varsinkin perjantaina kevyessä kelissä olisi vielä, hieman voitontahtoisemmalla asenteella, ollut mahdollisuus taistella tosissaan piikkipaikoista. Sarjaan 4, 3 ja 12 voi silti olla todella tyytyväinen, olisi se voinut mennä paljon huonomminkin.

Lauantaina keli koveni ja olimme melko varmoja, että kärkikolmannekseen ei ole mitään asiaa, mutta toisin kävi. Päivän ekassa lähdössä tötöilimme toiselle pitkälle kryssille lähdettäessä oikein kunnolla ja tipuimme 7. tilalta hännille pyöriessämme rankkareita alaportin luona. 2. ja 3. lähtö menivät paremmin ja sijoitukset olivat 7 ja 9. Lauantain suoritus oli meille todella optimi, koska epäilimme etukäteen, että painomme ei yksinkertaisesti riitä noinkin rapsakkaan keliin.

Sunnuntain eka lähtö meni hienosti, olimme maalissa viidentenä. Toisessa lähdössä jäimme melkoiseen loukkuun startin jälkeen, olimme yläprikalla jossain sijojen 20 tietämissä. Tilanteen nollaaminen onnistui ja lopetimme regatan tulokseen 7.

Kärjessä/ kärjen perässä on varsin erilainen seilata kuin siinä keskifliitin seassa. Tämä oli oikeastaan eka regatta, jossa oltiin kokoajan kympin sakissa kiinni. Se tuo taas ihan uusia haasteita, joita ei oikeastaan muuten opi kuin seilaamalla kärki kolmanneksessa. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että perjantaista jäi eniten hampaankoloon, silloin olimme useamman kerran piikkipaikalla, mutta aina sieltä sitten valuttiin sijoja alaspäin. Lauantaina ja sunnuntaina kolmen kärki meni semmoista vauhtia, mihin meillä ei ollut mitään asiaa. Lopputuloksissa siis 7. ja ennen regattaa ei moisista sijoituksista edes haaveiltu. Tästä on hyvä jatkaa samalla koostumuksella Norjan MM-kisoissa elokuussa.

Niin ja kiitokset hoskille erinomaisesta toiminnasta vesillä. Lähdöt lähetettiin ripeästi liikkeelle, eikä pidetty mitään tunteja kestäviä arvuuttelutaukoja.

Tapi(o)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by 306 »

FIN931 wrote:HSK- järjestää 18-20.6 H SM:t Melkillä...
Kiinnostuneille tiedoksi, overall-tuloksetkin on ilmestyneet hoskin sivuille.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by FIN931 »

Katariina oli viime kesä poiss radoilta. Sen huomasi SM-kisoissa. Muisti palaili pätkittäin, opimme kilpiluna aikana uudesaa asioita, jota oli aiemmin jo osattu. Seuraavassa kilpailume lyhyen kaavan kautta kerrottuna:

Perjantaina positiivista ole, että taktiikka päsääntöisesti toimi. Huonojen starttien myötä olimme oikeissa paikoissa, tosin aivan liian myöhään. Taas keran huomasimme kuinka paljon hitaammin H kulkee heikossa kelissä "kertaalleen käytetyssä" tuulessa verrattuna puhtaissa tuulissa purjehtiviin veneisiin. Taktiset edut vaikuttivat kuitenkin niin ilmeisiltä, että roikuimme sitkeästi mukana, sen sijaan, että olisi käännytty puhtaisiin. Tasaisessa fleetissä käännöksen jälkeen olisi ajautunut aivan väärään paikkaan. En osaa sanoa oliko valinta järkevä. Pari kunnon töppäystä tehtiin, pahin taisi olla toisessa lähdössä, jossa kiersimme levittäjän 10 kärjessä, mutta - taas kerran- eksyttiin keskelle. Lähdimme ensin styyralla oikealle ja sitten jiippasimme paaralle ja yritimme takaa spinnuilla tulevan fleetin edestä/keskeltä läpi. Eihän se heikossa tuulessa onnistu. Kahta puolta meni ohi enemmän veneitä kuin mitä viitsi laskea.

Startit olivat surkeita. Olimme periaatteessa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, mutta kiihdytykset epäonnistuivat totaalisesti, ja vinolta linjalta on tämän jälkeen turha kuvitella saavansa hyvää lähtöä

Vauhti oli ajoittain ok, aivan kärjelle emme pärjänneet. Taas kerran huomasi kunka tärkeää aktiivinen purjeiden virittämien on tuulen voimakkuuden vaihdellessa, ahaa elämyksenä - taas kerran - huomattiin, että jopa puomiliikin kireydellä on merkittävä vaikutus kryssivauhdille.

Lauantaina tuuli reippaasti, ja se sopi meille. Riki oli todella kireä, mutta vauhtia tuntui olevan, tosin taaskaan ei aivan kärjelle pärjätty. Startit olivat edelleen surkeita, mutta paransime sijoitustamme kaikissa lähdöissä, toisin kuin perjantaina. Opimme - taas kerran - miten jiippi tehdään kovassa tuulessa: molemmat spinnubarberit pohjaan. Keulagasti irroittaa puomin mastolta. Pinnamies nykäisee ison skuutista ison yli heti, kun ison latat taittuvat, ei aiemmin. Pinnamies kääntää kurssin lenssiin ison puomin ylittäessä veneen keskilinjan ja pitää kurssin kunnes spinnupuomi on paikallaan. Barberit pohjassa spinnu pysyy suoraan lenssiin vedossa ilman puomiakin.

Sunnuntai :startit alkoivat toimia. Palasin vanhaan lähtötapaani, eli etulinjaan ja siten tehdään aukkoa ja puolustetaan paikkaa, sekä kiihdytetään viimeistän muiden kiihdyttäessä. Ensimmäisessä lähdössä veneessä tuli jonkinlainen informaatio katos/väärin ymmärrys ja vedimme ensimmäisen kryssin styyralla inakain pari sataa metriä liian pitkäksi (anteeksi Pihvi). Veneen vuhdissa pitämine oli taas haasteellista tuulen voimakkuuden vaihdellessa ja altojen tullessa eri halssilla selkeästi eri kulmista.

Kesä jatkuu samoilla systeemeillä. Ohjelmassa on loput ranking-kisat sekä Norjan MM-kisat. Päitsiikin lähdemme, mikäli perjantaina iltana saisi jotenkin kuljetuksen yhdelle Padasjoelta takaisin Säykkiin sen jälkeen,kun tyhjä traileri ja auto on jätetty Padasjoelle.

SM: t olivat hienot kilpailut, kiitokset järjestäjille ja onnea vvoittajille, erityisesti Pihville ,taisi olla ensimmäinen H: Suomen mestaruus?

Meille jäi paljon mietittävää, ei vähiten vauhdin osalta. Pohja täytyy varmaan viimein laittaa. Arteknon heikkoutena on mastokenkä. Siihen tarttis kehittää jonkinlaiset kumitassut mastonalapään ja mastojalan välille, niin, että masto olisi varmasti suorassa ja tukeutuisi koko matkalta mastokenkään. Nyt varma voi olla vain yhdestä seikasta: masto ei alapää ei lähde suorana kannesta ja mastokenkä taivuttaa turhan takia mastoa.

Matti, FIN 931:n pinnamies
vellu
Posts: 38
Joined: Tue 3.7.2007 16.13

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by vellu »

http://www.kuvalo.com/galleries/vcnrrh? ... 7061871597
Sunnuntaina paikalla oli kuvaaja Onevisionista. Oheisessa linkissä hänen ottamiaan kuvia. Niitä on mahdollisuus tilata suoraan kotiovelle erilaisina valmiina kuvatuotteina.Digitiedostojakin kannattaa kysellä. Kaikki kuvat kuvattu ammattikalustolla, joten sieltä saa hyvinkin tarkan tiedoston mikäli johonkin sponsori/ tms julkaisuun haluaa.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by remonttimake »

306:n kuvat on huippuhyviä, Onevisionit ovat aavistuksen liikaa huononnettuja.
Last edited by remonttimake on Mon 21.6.2010 20.25, edited 2 times in total.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: H-SM - kilpailut HSK:lla 18-20.6

Post by Vpl »

Onnittelut uusille H-veneen Suomen Mestareille!

Kaksi kansiollista erinomaisia kuvia molemmilla kuvaajilla. Aurinko paistaa ja meri pauhaa, näillä kuvilla saadaan tehtyä paljon.

Lisäksi nyt on myös pienimuotoisen synninpäästön aika kilpailuraporttien kirjoittamisen suhteen. Hyvät raportit Matti ja Tapijo. Myös Petrin proosa saa vielä kertamaininnan. Fleetin kärkikastin tunnelmia pitäisi vielä saada. Panu S., jos luet kirjoituksia, niin kerro edes lyhyesti kuinka voittoon purjehdittiin?

Kuvia katsoessa tulee mieleen, että H-veneen omistajalla pitää olla ruuvit löysällä, jos ei osallistu tälläisiin karkeloihin. Kuten Petri & co. osoitti, voi pienelläkin valmistautumisajalla kilpailla kahinoissa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Post Reply