H-veneiden MM-kisat Hangossa 2-9.8.2008
Moderator: Kristian
H-veneiden MM-kisat Hangossa 2-9.8.2008
Lauantaina alkaa siis tämän vuoden suurin kansainvälinen H-veneiden koitos Hangossa.
Kilpailuun osallistuu 35 suomalaisia venekuntia ja 20 ulkomaista venekuntaa ml. vuoden 2007 maailmanmestarijoukkue. Koko osallistujalista löytyy täältä: http://www.jkpromo.com/hvene/registratedteams2008.pdf
Kyseessä on siis todennäköisesti tämän vuoden suurimmat ja kovatasoisimmat yksityyppiratavenekilpailut Suomessa!
Kaikkia kilpailusta ja purjeveneillä kilpailemisesta kiinnostuneita suositellaan saapumaan Hankoon katsomaan tapahtumia vesille ja tutustumaan venekuntiin satamassa.
Kaikilla kilpailuun osallistuvilla veneillä tulee olemaan GPS-seurantalaite, jonka avulla työpaikoilla, kotona tai opintojen parissa norkuileva nettipurjehdusporukka voi seurata kilpailun edistymistä. Lataa seurantaohjelmisto koneeseesi ajoissa osoitteesta: www.gpsseuranta.net
MM-kilpailuiden kotisivut löytyvät täältä: www.h-boatworlds2008.com
Tunnelmia ja toivottavasti kuvia Valentinan uudella on-board kameralla saataneen tähän keskusteluketjuun viikon kuluessa. Tähän ketjuun saadaan toivottavasti myös kaikki kilpailuun liittyvä spekulointi, huhupuheet, dissaus ja tietysti kannustuskommentit.
Kilpailuun osallistuu 35 suomalaisia venekuntia ja 20 ulkomaista venekuntaa ml. vuoden 2007 maailmanmestarijoukkue. Koko osallistujalista löytyy täältä: http://www.jkpromo.com/hvene/registratedteams2008.pdf
Kyseessä on siis todennäköisesti tämän vuoden suurimmat ja kovatasoisimmat yksityyppiratavenekilpailut Suomessa!
Kaikkia kilpailusta ja purjeveneillä kilpailemisesta kiinnostuneita suositellaan saapumaan Hankoon katsomaan tapahtumia vesille ja tutustumaan venekuntiin satamassa.
Kaikilla kilpailuun osallistuvilla veneillä tulee olemaan GPS-seurantalaite, jonka avulla työpaikoilla, kotona tai opintojen parissa norkuileva nettipurjehdusporukka voi seurata kilpailun edistymistä. Lataa seurantaohjelmisto koneeseesi ajoissa osoitteesta: www.gpsseuranta.net
MM-kilpailuiden kotisivut löytyvät täältä: www.h-boatworlds2008.com
Tunnelmia ja toivottavasti kuvia Valentinan uudella on-board kameralla saataneen tähän keskusteluketjuun viikon kuluessa. Tähän ketjuun saadaan toivottavasti myös kaikki kilpailuun liittyvä spekulointi, huhupuheet, dissaus ja tietysti kannustuskommentit.
Team Bra, Valentina FIN-916
Muutamia kuvia sunnuntailta.
Tällä fonttikoolla pitäisi se veronumerokin kylkeen liimata...
Vaikea arvata kenelle osui punnitsemisarpa. Ns. kisaveneestä roudattiin ulos pakettiautollinen rojua.
Purjeiden mittaaminen oli tarkkaa hommaa.
Veneitä alkaa pikku hiljaa saapua paikalle.
Ja lisää toisella puolella.
Race Villagea koristaa viinisponssin juhlavat liput.
Ja lopuksi vielä kuvatehtävä: Etsi sääennusteesta Hanko ja totea ensimmäisen kilpailun tuuliennuste.
Tällä fonttikoolla pitäisi se veronumerokin kylkeen liimata...
Vaikea arvata kenelle osui punnitsemisarpa. Ns. kisaveneestä roudattiin ulos pakettiautollinen rojua.
Purjeiden mittaaminen oli tarkkaa hommaa.
Veneitä alkaa pikku hiljaa saapua paikalle.
Ja lisää toisella puolella.
Race Villagea koristaa viinisponssin juhlavat liput.
Ja lopuksi vielä kuvatehtävä: Etsi sääennusteesta Hanko ja totea ensimmäisen kilpailun tuuliennuste.
Team Bra, Valentina FIN-916
Ilmatieteenlaitoksen sivuilta kohdasta merisää. Joskus alkukesästä (?) tuo ennuste ilmestyi sinne. Eli yhteys testbediin löytyy.harald wrote:=O
Mistä tuo kuva on? Mikä palvelu? Kovasti muistuttaa testbed.fmi.fi'n kuvia.
Tsemppiä hankoon!
-
- Posts: 119
- Joined: Mon 20.8.2007 22.21
- Location: Helsinki
- Contact:
No jopas on, Fuuga II:kin rantautui tänään Hankoon tarkistamaan kisameininkiä. Jussaröstä tultiin ja tarkoitus oli kuvata vähän lämmittelyajoja. Mutta eipä näkynyt holkkeja vesillä. Pettymys oli suuri myös keulagastillemme (6kk), joka heräsi päiväuniltaan juuri rata-alueelle saavuttuamme, ei voinut ymmärtää missä ne paljon puhutut kisaveneet ovatHopeanuoli wrote:jahas
, taisi sitten tune up kisa peruuntua. Tuulta lähemmäs 20m/s ja veneet rannassa. Hangon yöelämä käy nyt varmaan kuumana...
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Updatea kisatunnelmista. Avajaiset Hangon kaupungintalolla vietetty hyvän tarjoilun kera. Puhujien joukossa mm. KV H-veneliiton pj., Hans Groop, purjehtijaliiton pj.
Siis maanantain saldona oli paljon puhetta ja hyvin vähän urheilua.
Nyt havainnot Tulliniemessä 22-24m/s! Se on paljon se. Vain todelliset kurkot purjehtivat tässä kelissä. Propsit Erkalle
Siis maanantain saldona oli paljon puhetta ja hyvin vähän urheilua.
Nyt havainnot Tulliniemessä 22-24m/s! Se on paljon se. Vain todelliset kurkot purjehtivat tässä kelissä. Propsit Erkalle
Team Bra, Valentina FIN-916
Tulitte siis tänään holkilla? Hatunnosto sille!
http://www.fimr.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/aallonkorkeus/
Nyt 2,4m korkein 4m. Huomiseksi enustettu merkitsevä vajaa 4,0m
aallokko. Sehän on puolet fokan korkeudesta merenpinnasta, eli
suomalaisittain hiukan över-ekstreme.
Sama aaltokorkeus mobiiliversiona:
http://www.fimr.fi/wave
Jos merkitsevä aallonkorkeus on luokkaa 4m, suurimmat yksittäiset ovat
varmaan 6-7m. Nyt en haluaisi merelle tällä hetkellä
http://www.fimr.fi/fi/itamerinyt/fi_FI/aallonkorkeus/
Nyt 2,4m korkein 4m. Huomiseksi enustettu merkitsevä vajaa 4,0m
aallokko. Sehän on puolet fokan korkeudesta merenpinnasta, eli
suomalaisittain hiukan över-ekstreme.
Sama aaltokorkeus mobiiliversiona:
http://www.fimr.fi/wave
Jos merkitsevä aallonkorkeus on luokkaa 4m, suurimmat yksittäiset ovat
varmaan 6-7m. Nyt en haluaisi merelle tällä hetkellä
Tässä suora linkki testbedin tuulihavaintosivulle, Hanko näkyy aivan vasemmassa reunassa:
http://testbed.fmi.fi/history_browser.p ... imestep=15
http://testbed.fmi.fi/history_browser.p ... imestep=15
Kuulumisia kisapaikalta. Kaikki päivän purjehdukset siis odotetusti peruttiin. Kilpailun jury esittäytyi aamulla (juryn suomalaisjäsen ei ollut paikalla, kun oli kotona raivaamassa talonsa päälle kaatunutta puuta). Päivän aktiivisimpia olivat eri meripelastusyksiköt, jotka tuntuivat olevan liikkellä pelastamassa veneilijöitä helikopterilla sekä pelastusveneillä. Valentinan päiväohjelmaan kuuluu pihviä ja bisseä (oltiin punnituksessa 46kg alipainoinisia ).
Team Bra, Valentina FIN-916
Kuulumisia kisa-alueelta. Jos kirjoitin että taso on SM-tasolla kova, niin nyt kerrottakoon että MM-taso on huikean kova. Kokemus ja taito on kärkiporukoilla aivan omassa luokassa. Juhani Seppä & co oli päivän paras suomalaisporukka. Tuuli pyöri päivän mittaan miten sattui ja siksi ensimmäinen startti oli vasta kahden kolmen aikoihin iltapäivällä. Valentinan suoritukset olivat syvältä suosta.
Team Bra, Valentina FIN-916
Kaksi lähtöä toisesta rivistä seisovin jaloin. Priceless.
Pystyykö trackeistä tulkkaamaan vmg:tä kryssillä? Pieni pelko persauksen alla, että noustiin taas liikaa vauhdin kustannuksella myrskyn jälkeisessä mainingissa. Race Villangessa näytetystä trackissä näytti, että kurkot tulivat keskeltä jatkuvasti vendaten? Russarö ja toinen saari käänsi ylämerkillä tuulta.
btw, kaikkiin kisoihin pitäisi saada Hardy's grill party
Pystyykö trackeistä tulkkaamaan vmg:tä kryssillä? Pieni pelko persauksen alla, että noustiin taas liikaa vauhdin kustannuksella myrskyn jälkeisessä mainingissa. Race Villangessa näytetystä trackissä näytti, että kurkot tulivat keskeltä jatkuvasti vendaten? Russarö ja toinen saari käänsi ylämerkillä tuulta.
btw, kaikkiin kisoihin pitäisi saada Hardy's grill party
Team Bra, Valentina FIN-916
VMG ei näy kyllä, päivitysnopeus on liian hidas siihen, olisiko jotain 10s
välein snapshot jolloin kaikki hypähtävät tuhat pikseliä eteenpäin.
Sen toisen rivin lähdön näin kyllä. Sen näki myös että keskellä viivaa
on tilaa, ja eräät kurkot (pihvi) lähti siitä. Ei saa vaan olla muitten alla
minuutti ennen starttia, vaan pitää pysyä samalla etäisyydellä kuin muut
viivasta (erittäin helppo tehtävä keskellä viivaa). Ei varmaan kandee katsoa
kelloa hirveästi, vaan pysytte vaan muitten yläpuolella. Eihän teillä ole
mitään hävittävää
Mitä hangon regatasta festivosta näin (5 min meidän jälkeen lähteneenä)
saattaa olla että nuo kurkot ajavat ei vain kovaa, vaan myös korkealle.
Siis sekä että...
välein snapshot jolloin kaikki hypähtävät tuhat pikseliä eteenpäin.
Sen toisen rivin lähdön näin kyllä. Sen näki myös että keskellä viivaa
on tilaa, ja eräät kurkot (pihvi) lähti siitä. Ei saa vaan olla muitten alla
minuutti ennen starttia, vaan pitää pysyä samalla etäisyydellä kuin muut
viivasta (erittäin helppo tehtävä keskellä viivaa). Ei varmaan kandee katsoa
kelloa hirveästi, vaan pysytte vaan muitten yläpuolella. Eihän teillä ole
mitään hävittävää
Mitä hangon regatasta festivosta näin (5 min meidän jälkeen lähteneenä)
saattaa olla että nuo kurkot ajavat ei vain kovaa, vaan myös korkealle.
Siis sekä että...
Joo. Startteja pitää pystyä parantamaan tänään. Regatan ensimmäisessä lähdössä tuli yleinen palautus. Sen jälkeen nousi kaikkiin loppulähtöihin mustalippu. Ensimmäisessä loppuun asti ajetussa lähdössä tuli jälleen ensiksi yhden kerran yleinen palautus, mutta sillä erotuksella, että 5-6 venettä saivat hylkäyksen (BFD). Linjan yli oli tosim n. 10-15 muutakin venettä, mutta kaikkia ei tunnistettu. Eilisessä 2. lähdössä yritettiin melkein väkisin ekaan riviin, mutta 55 veneen startissa ei mitään helppoja aukkoja ole ja siksi päädyttiin kolisuttelemaan kylkiä Koivulan Arton ja ja kahden muun veneen kanssa. Noh tänään uudella innolla ja paremmalla sykkeeellä. riviin, mutta
Team Bra, Valentina FIN-916
Nopea update ennen kuin akku loppuu.
Tänään oli Valentina päivä ja erityisesti keli. Rata-alueella puhalsi raikas ~9m/s tuuli. Aaltoa oli n. 1m.
Netti-couchin opit purivat heti. Lähdöt meni tänään nappiin. Ajoitus sekä paikan taistelu eturuvistä toimi loistavasti. Kiitos Harald.
sijoitukset tänään 46., 28. Ja 17.
Tänään oli Valentina päivä ja erityisesti keli. Rata-alueella puhalsi raikas ~9m/s tuuli. Aaltoa oli n. 1m.
Netti-couchin opit purivat heti. Lähdöt meni tänään nappiin. Ajoitus sekä paikan taistelu eturuvistä toimi loistavasti. Kiitos Harald.
sijoitukset tänään 46., 28. Ja 17.
Team Bra, Valentina FIN-916
Oliko se vinkki "vähemmän kelloa, enemmän vastustajat" joka puri?Vpl wrote:Netti-couchin opit purivat heti. Lähdöt meni tänään nappiin. Ajoitus sekä paikan taistelu eturuvistä toimi loistavasti. Kiitos Harald.
Tässähän punastuu, ellei sitten tuo ollut sarkasmia
Vielä kun itse osaisi toteuttaa nuo opit...
Katsoin tuon 13:00(?) lähteneen startin. Vendoissa teitte pari kertaa niin,
että ajoitte aika alas vendan jälkeen, sellaista mutkaa en muiden
veneiden trackeista huomannut. Toisaalta, muita matkimalla ei voi kuin
päästä heidän tasolle...
Ajoitte leikkarin aika vahvasti yli, duunikaverit ihmetteli kun mutisin oman
sermin takaa monta kertaa että "vendaa jo, vendaa jo".
Kiitos teille, loistavaa viihdettä! Olette hienosti nousemassa, teillä on
varmaan hauskaa.
Sadetta ja kovaa tuulta luvassa tänään. Kilpailijat saattavat olla vielä hieman janoissaan edellisillan KV H-veneliiton gaalasta Casinolla. Voittajat saivat palkinnot ja SM-voittajajoukkuekin kruunattiin. Hyvä Ville, Jussi ja Janne. Valentinan porukkaa lähinnä korpesi, että ei voitettu arvonnassa uutta Hoj Jensenin purjesettiä. Kohta lisää tarinaa eiliseltä.
Team Bra, Valentina FIN-916
Niin netticouchin tipeistä. Katsottiin kyllä todella tiiviisti kelloa, mutta tehtiin kuten sanoit, että "buukattiin" itsellemme paikka eturivistä viimeisen minuutin lähtiessä liikkeelle. Välillä vene suoraan tuulta kohden pitäenl veneet yläpuolella poissa ja välillä laskettiin suojaten suojan puolen tilaa. Ja lisäksi lähdettiin enemmän keskeltä kuten sanoit. Siinä oli huomattavasti enemmän tilaa pelata. Musta lippu oli jälleen kaikissa lähdöissä pelotteena.
Team Bra, Valentina FIN-916
Eilisen suoritukset avain oli omalta osaltaan hyvät keskituulen trimmit. Fokassa aikalailla twistiä ja falli kireänä. Iso litistettynä kauttaaltaan.
Eilisen päivän tilanne syntyi kun lähdettiin tuulen noustessa lenssille. Olin unihtanut hekin kiinni. Surffaisimme pari aaltoa ja sitten pamahti. Hekki poikki säätönarusta. Ei muuta kuin takaluukku auki ja korjaamaan sisään laatikkoon. Oli aika höykytystä korjata taljaa pää alaspäin siinä tuulessa ja aallokossa. Tanskalaisporukka ihmetteli, että olimmeko ongelmissa, muttta pinnamies näytti heille, että kaikki ok. Hekki dsaatiinkin kuntoon sopivasti ennen alamerkkiiä.
Eilisen päivän tilanne syntyi kun lähdettiin tuulen noustessa lenssille. Olin unihtanut hekin kiinni. Surffaisimme pari aaltoa ja sitten pamahti. Hekki poikki säätönarusta. Ei muuta kuin takaluukku auki ja korjaamaan sisään laatikkoon. Oli aika höykytystä korjata taljaa pää alaspäin siinä tuulessa ja aallokossa. Tanskalaisporukka ihmetteli, että olimmeko ongelmissa, muttta pinnamies näytti heille, että kaikki ok. Hekki dsaatiinkin kuntoon sopivasti ennen alamerkkiiä.
Team Bra, Valentina FIN-916
Vielä leikkarille osumisesta. Ensimmäisenä päivänä vedettiin normaali tiukka lähestyminen. Lopulta veneitä meidän yläpuolelle paskoja antamaan kertyi 5-6 kappaletta. Kurssi laski kuin lehmän häntä. Lopputuloksena poijukosketus ja 360 sekä viimeinen sija. Tästä johtuen haluttiin minimoida riskit. Tosin muutaman kerran meni aivan liiaksi safetyn puolelle ja silloin aina tippui pari kolme sijaa.
Team Bra, Valentina FIN-916
Alamerkin kierrosta oppi jälleen eilen paljon. Jos kiertoa yritti siten, että tiukasti sisään, niin menetti välittömästi sijan tai kaksi. Ainoa toimiva tekniikka oli kääntää ensin ja sitten nousta poijun vierestä tiukasti ylös. Huismann opetti meitä kerran ja Hempukka toisen kerran tässä manööverissa. Alkaa ymmärtämään, että siinä sääntrö case keskusteluketjussa läpikäyty sisäkurviin puikkaaminen oikeutta pistää risomaan.
sateen vuoksi aamun kilpailuiita on lykätty ainakin tunnilla. (nokian selain on aika susi foorumipostauksia silmälläpitäen)
sateen vuoksi aamun kilpailuiita on lykätty ainakin tunnilla. (nokian selain on aika susi foorumipostauksia silmälläpitäen)
Team Bra, Valentina FIN-916
Mitä on tullut seurattua niin moni välttää liian aikaisen leikkarin tulon, vaan
tulevat paaralla vain noin muutama sata metriä merkistä (ei tuosta
seurannasta saa etäisyyksistä kuvaa) tai lähemmäskin merkkiä. Tämä
menetelmä myös minimoi viime hetken siftien riskiä.
Pitää vaan olla valmis väistämään aika montakin venettä tuolla
menetelmällä, ennen kuin voi kohti merkkiä kääntää. Voi olla että hyvin
moni vene menee tuossa vaiheessa ohi. Suurempi riski on kuitenkin
leikkarin ottaminen aikaisin.
Aivan juureen ei kannata tulla paaralla, ellette sitten johda selvästi ylä-
merkillä
Tsemppiä, seuranta käy kuumana.
tulevat paaralla vain noin muutama sata metriä merkistä (ei tuosta
seurannasta saa etäisyyksistä kuvaa) tai lähemmäskin merkkiä. Tämä
menetelmä myös minimoi viime hetken siftien riskiä.
Pitää vaan olla valmis väistämään aika montakin venettä tuolla
menetelmällä, ennen kuin voi kohti merkkiä kääntää. Voi olla että hyvin
moni vene menee tuossa vaiheessa ohi. Suurempi riski on kuitenkin
leikkarin ottaminen aikaisin.
Aivan juureen ei kannata tulla paaralla, ellette sitten johda selvästi ylä-
merkillä
Tsemppiä, seuranta käy kuumana.
Lähtö keskeytetty ja kaikki veneet rannassa. Ulkona n. 4 metrin aallokko ja about 11m/s. Kilpailulautakunta ehdottaa uutta lähtöä. Seiloreilta vaaditaan hyväksyntä uuteen rataan, joka olisi lyhyempi. Huutoäänestyksen perusteella kilpailu peruutetaan. Jep. Peruutettu. Nyt voimakasiinille rahtarilounaalle.
Team Bra, Valentina FIN-916
-
- Posts: 1
- Joined: Fri 8.8.2008 21.33