Page 1 of 1

Kolarit LYS-kisoissa

Posted: Wed 21.11.2012 20.24
by rveivo
Turussa kävi yhdessä syksyn kisoista ikävä kolari erään h-veneen ja 40-jalkaisen rassin välillä. Isompi vene oli tullut - ilmeisesti puutteellisen tähystyksen vuoksi - luovilla paaran halssilla kylkeen istuinkaukalon kohdalle. Henkilövahingoilta oli vältytty, mutta ko. h-veneestä ei ilmeisesti saada enää kisakalua.

Onko kokemuksia kolareista ja vaaratilanteista isompien veneiden kanssa? Osa tasoituskisan haastavuutta on eri kokoisten ja nopeuksisten veneiden vauhtien ja kurssien arvioiminen. Lisäksi kolarit isompien kanssa ovat potentiaalisesti paljon vaarallisempia kuin yksityyppikisoissa. Kuinka paljon ylipäätään rytisee ja miten näitä saataisiin vältettyä?

Re: Kolarit LYS-kisoissa

Posted: Thu 22.11.2012 10.13
by 306
rveivo wrote: Henkilövahingoilta oli vältytty, mutta ko. h-veneestä ei ilmeisesti saada enää kisakalua.
Mielenkiintoinen juttu tuo. Ei tuosta valokuvia sattuis olemaan (niinkun sieläpäin sanotaan.. :) )? Jossain määrin kiinnostaa, että mimmoista jälkeä tuosta tulee kun osuma oli kuitenkin veneen "takaosassa", joka voisi jo luiskahtaa pois tieltä (ellei peräsin sitä estäisi). Ainakaan AVK:n sivuilla ei moista venettä (enää) ollut joten ilmeisesti vene on saatu kuntoon tavalla tai toisella?

Mitenköhän toimi vakuutukset kun tuli tuommoinen isompi tälli? 40-jalkaisen paatin vakuutusboonusten menetys luulisi olevan jo hyvä muistutus tähystäjille jatkoon vaikka tuolla menolla niitä ei varmaan paljoa kerrykään.

Aika harvinainen tapaus. En ole vastaavista kuullut, mutta kaikenlaista on kisailussa ehtinyt näkemään siihen suuntaan että läheltä-pitejä ainakin piisaa!

Re: Kolarit LYS-kisoissa

Posted: Fri 23.11.2012 17.29
by rveivo
Isku oli osunut sen verran taakse, että h-vene oli "pompannut" pois edestä. Silti vauriot olivat varsin ikävät: reikä takana kannen ja kyljen saumassa, kansi halki, takakannen alla oleva jäykkäri murtunut, vasemman puolen vanttien kiinnityslenkki tullut pari milliä taaksepäin, oikealle puolella rungon ja kannen sauma murtunut istuinkaukalon matkalta, päävantin kiinnityskohtaan tullut kanteen halkeama. veneen korjausmahdollisuus kisakelpoiseksi oli kysymysmerkki.

Re: Kolarit LYS-kisoissa

Posted: Mon 26.11.2012 21.30
by 306
rveivo wrote:Isku oli osunut sen verran taakse, että h-vene oli "pompannut" pois edestä...
Aika rajulta kuulostaa. Kaikesta päätellen "hydrodynamiikka" on pitänyt tiukasti suuntansa kun sivulta tullut kolaus ei ole saanut venettä luistamaan pois tieltä. Etenkin tuo kannen halkeaminen on jo aika kova täräys!

Ihan lys-kisoista ei tule vieläkään tapauksia mieleen mutta yhden sortin normaalimpi veneonnettomuus kuitenkin; vuosia takaperin Tall Ship's races oli Kotkassa meripäivien aikaan ja siinä lähtöhässäkässä joku moottorivene unohtui kellumaan. Hieman H:n tapainen (isompi kuitenkin) teräväkeulainen purkkari ei nähnyt sitä purjeensa takaa vaan ajoi keulalla läpi muovimotarin kyljestä! Lehtikuvissa tais näkyä metrin verran keulaa motarin sisällä, joten voimat jylläsi silläkin kertaa.

Luulen, että tommoset pistemäiset kolaukset on varmaan niitä tyypillisimpiä. Tuo Airiston tapaus oli jo aika täystuho ainakin kuvauksestasi päätellen.

Re: Kolarit LYS-kisoissa

Posted: Mon 4.3.2013 00.39
by Löre-
Saimaalla kävi viime syksynä pieni kolari LYS kisassa, kun ylämerkillä ei tehty tilaa käytännössä nollakelin takia. Ei mitään jälkiä kai kumpaankaan veneeseen tullut, mutta kovaa v*ttuilua siellä kuului puolin jos toisinkin..

On noita jokunen läheltä piti tilanne ollut aiemminkin, mutta en muista muita tapauksia nähneeni kisoissa.