Ostetaan puomipeite

Moderator: Kristian

Post Reply
Juissi
Posts: 3
Joined: Tue 8.12.2009 15.28
Location: Helsinki

Ostetaan puomipeite

Post by Juissi »

Ostetaan H-veneen hyvä kuntoinen puomipeite.
Last edited by Juissi on Tue 3.5.2011 14.04, edited 2 times in total.
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Ostetaan puomipeite

Post by sacues »

Hei!
Paljonko saa maksaa?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ostetaan puomipeite

Post by 306 »

sacues wrote:Hei!
Paljonko saa maksaa?
Nyt tarkkana.. Meinasin kerran ostaa 4000€:n veneen 6000€:lla tämän kysymyksen jälkeen. Oli kuulemma kiinteistökauppamiehiä... ;)
306
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

Re: Ostetaan puomipeite

Post by sacues »

Olen kylläkin eläkeläinen ja ajattelin vaan et viitsinkö kaivaa varastosta esiin ,no enpä viitsi toiseksi minulla ei ole mitään halvemman luokan raato Hobaria! :D
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ostetaan puomipeite

Post by 306 »

sacues wrote:Olen kylläkin eläkeläinen ja ajattelin vaan et viitsinkö kaivaa varastosta esiin ,no enpä viitsi toiseksi minulla ei ole mitään halvemman luokan raato Hobaria! :D
Ei hätää, sekin raato löysi kai tiensä paremmalle tinkijälle. :)

Mutta sen verran kehno kauppamies olen, että oman ylimääräisen puomipeitteen jo myin. Onko tarkoitus etsiä peitettä mastouraan menevälle purjeelle vai ratsastajilla varustetulle purjeelle? Peitteet ovat noissa vähän erimuotoiset, ratsastajapurjeille tarvitaan peite jossa on "säkä".

Jälkimmäisen teetin purjemaakarilla hintaan 200€ mikä oli aika edullinen. Matskut moiseen lähtee nippanappa satasella joten jos on askarteluintoa, voin koittaa ottaa strategisia mittoja nykyisestä peitteestäni (saanpahan tekosyyn tehdä piirustuksen siitäkin.. :D ).
306
Juissi
Posts: 3
Joined: Tue 8.12.2009 15.28
Location: Helsinki

Re: Ostetaan puomipeite

Post by Juissi »

Tarvetta olisi mastouraan menevälle purjelle peite. Mutta tee tarjous niin katsotaan kohtaavatko hinta käsityksemme :D

Niin ja jos kaavat löytyvät ko. peitteeseen niin laita ihmeessä tulemaan.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Ostetaan puomipeite

Post by 306 »

Juissi wrote:Tarvetta olisi mastouraan menevälle purjelle peite. Mutta tee tarjous niin katsotaan kohtaavatko hinta käsityksemme :D

Niin ja jos kaavat löytyvät ko. peitteeseen niin laita ihmeessä tulemaan.
Mulla ei ole tota mastouramallia enää kun myin sen pois. Sen verta yksinkertainen se kuitenkin on, että tuskin on tarvetta edes mittoja lähetellä ja jos ompelukone (mielellään metallikoneisto sillä paksun kankaan neulominen voi olla kohtalokas halvemmille muovikoneistoille) löytyy niin itse en malttaisi purjemaakarilla teettää. Toisaalta jos vehkeitä ei ole, on noin simppeli peite varmasti halvimmasta päästä mitä voi purjemaakarila näin sydäntalven hiljaisina kuukausina teettää.

Tee-itse-ohje voisi olla tämmönen:
Otat vaan ympärysmitan puomin ympäri purjeen kanssa (hiukka väljempi on parempi kun liian tiukka että ilma kiertää) ja puomin mitan. Suunnilleen pari senttiä pitäisi jättää vielä ompelusaumoille lisätilaa suuntaansa. Kustannustehokkaimmat kiinnittimet on repuista tutut muoviklipsut ja niihin sopivat remmit. Päätyihin on hyvä jättää n. 5cm pätkät kangasta jonka voi taittaa päihin tulevien kiristysnarujen ympäri ja ommella kiinni. Aina helpottaa jos näet mallin jossain, niitä voi tosin olla täällä hfoorumin kuvissakin muiden kuvien yhteydessä.

Kankaan hinta taisi olla luokkaa 35€/m purjemaakarilta, kangaskaupasta ostettu UV- ja homesuojattu markiisi suunnilleen saman verran mutta halvemmalla voi löytyä. Punaiset menettävät värinsä nopeiten, siniset hitaammin ja valkoiset/harmaat tuskin koskaan elleivät muuten likaannu tai homehdu.

Mutta jos Sacuesilta löytyy sopiva valmiiksi niin se on tietenkin kaikkein helpoin ja ekolooogisinkin ratkaisu.
306
Post Reply