Kesäretkeilyt

Matkakertomuksia ja retkikohdevinkkejä sekä muuta keskustelua retkiveneilystä
Post Reply
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Kesäretkeilyt

Post by David »

Nyt kun H-veneet palaavat kesäretkeilyistä, olisi kiva kuulla missä pääkaupunkiseudun H-veneet ovat käyneet.

Kittiwakesta voin kertoa että me purjehdimme Helsingistä Vormö-saarelle, missä vietimme viikon mökillä, ja sen jälkeen teimme kolmeviikoinen purjehdusmatka reitillä: Vormö-Inkoo-(Barösund)-Jussarö-Hanko-Rosala-Kejsarhamnen-Helsingholmen-Gullkrona-Utö-Jurmö-Björkö-Vänö-(Högsåra)-Hanko-Tammisaari-Vormö-Helsinki (paikat sulkumerkeissa olivat vain lounaskohteet). Kovan tuulen takia olimme jumissa yhden päivän Hangossa, Gullkronassa, Utössä, ja taas Hangossa.

Retki oli hauska, ja kaikki meni aika hyvin, vaikka tuulet olivat usein kovat. Voin kertoa (paljon) enemmän jos joku haluaa kuulla. Kuulisin mielelläni missä asti muut H-veneet ovat käyneet.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 570
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Fuuga II saapui 8.8. illalla kotirantaan, puolentoista viikon retkeilyn jälkeen. Reitti ja joitakin kommentteja satamapaikoista alla. Porvoossa oltiin tuulen vuoksi 2 yötä, muissa yksi. Reissun ainut erikoisempi tilanne sattui Porvoosta n. 10m/s tuulessa koneella ulos ajaessamme, kun moottorin ympärille kietoitui vedessä uinut muovikassi. Mitä tästä opimme: h-vene on purjevene, pidä purjeet aina nostovalmiina moottorillakin liikkuessasi :)


1) Sipoon Kaunissaari
+Suojaisa satama
-Saari ei kyllä meidän mielestä ollut mitenkään kaunis
-Palvelut: ulkohuussi,grillikatos yms.

2) Porvoo kaupungin vierasvenesatama
+Suojaisa satama
+Siistit suihkut, pyykki-, ja tiskaustila
+Kaupungissa nähtävää ja katseltavaa

3) Pellingin Sandholmsudden
+ Kesäkauden viimeinen iltatori, paikalla oli jopa elävää musiikkia
- Pellingin kappeli saa meiltä saariston rumin kirkko-arvonimen (tietääkö joku rumemman?)

4) Pyhtään Kaunissaari
Ehdottomasti vierailun arvoinen paikka. Palveluita ja ktasottavaa paljon, ravintolan ja kahvilan lisäksi (uutena?) myös suihkut ja tiskihuone. Suojainen satama

5) Kotkan Haapasaari
Todella herttainen saari, Satama on erittäin suojainen,vierasvenelaituri ei sinänsä kovin ihmeellinen ole (palveluina ulkohuussi ja vesihana).
Saaressa myös satavuotias Haapasaaren osuuskauppa, kirkko ja vanha koulu.

6) Hamina
Sataman palvelut ihan ok, "tiskihuoneesta" plussaa. Kaupunki sinäänsä ei kauheasti meitä innostanut.

7) Kotkan Santalahti
J.Vainion laulusta huolimatta Santalahteen ei kyllä olla heti menossa uudestaan. Sataman vierasvenepalveluihin kuului huonokuntoinen laituri eikä muuta. Viisi laiturillista mökkiveneilijöitä aiheuttivat tietty aallokkoa. Noin puolen kilometrin päässä oleva kaupungin uimaranta oli ihan siisti ja siellä oli sentään vessat. Ja uimarannan viereinen leikkipuisto oli kyllä hienoin mitä ollaan nähty. Eli lapsiperheille varmaan plussaa siitä.

8. Uudenmaan Virkistysalueyhdistyksen Lillfjärden, Pernaja
+Ihan ok paikka, useita saaria/kiinnittäytymispaikkoja
+Suojaisat kiinnittäytymispaikat

9) Porvoon kaupungin virkistysalue Äggskär
+ Kiinnittymismahdollisuuksia kolmessa eri saaressa useassa kohdassa.
- Iso lauma meluisia/juopuneita veneilijöitä
- Kaakkoistuuli keikutti venettä
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Reittimme: Laru - Bylandet - Hanko - Långholmen - Parainen - Merimasku - Korppoo - Aspö - Utö - Jurmo - Björkö - Kasnäs - Byxholmen - Tammisaari - Gölisnäs - Stora Brändö - Laru
Last edited by 239 on Tue 26.4.2011 09.07, edited 1 time in total.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 570
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Minkäslaisia kesälomareissuja kelläkin on suunnitteilla?
Fuuga II aikoo elokuun alussa jonnekin Turun saaristoon. Loma-aikaa olisi kolme viikkoa, saa nähdä sujuuko lapsiperheen arki veneessä, vai tullaanko kesken kaiken jatkamaan lomailua kuivalle maalle :D
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Minkäslaisia kesälomareissuja kelläkin on suunnitteilla?
Fuuga II aikoo elokuun alussa jonnekin Turun saaristoon. Loma-aikaa olisi kolme viikkoa, saa nähdä sujuuko lapsiperheen arki veneessä, vai tullaanko kesken kaiken jatkamaan lomailua kuivalle maalle :D
Lähdetään juuri Helsingistä, suuntana aluksi Uusikaupunki. Paluumatkalla vähän rauhallisemmalla tahdilla saaristossa joten katellaan jos näkyy. :)
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Ida Maria starttaa Larusta perjantaina 25.7. ja palaa 17.8. Länteen lähdetään, mutta sen tarkempaa suunnitelmaa ei ole.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

306 wrote:
Erkka wrote:Minkäslaisia kesälomareissuja kelläkin on suunnitteilla?
Fuuga II aikoo elokuun alussa jonnekin Turun saaristoon. Loma-aikaa olisi kolme viikkoa, saa nähdä sujuuko lapsiperheen arki veneessä, vai tullaanko kesken kaiken jatkamaan lomailua kuivalle maalle :D
Lähdetään juuri Helsingistä, suuntana aluksi Uusikaupunki. Paluumatkalla vähän rauhallisemmalla tahdilla saaristossa joten katellaan jos näkyy. :)
Reitti meni seuraavasti:

Helsinki-Lähteelä
-Moottorivikoja ihmetellessä meni aikaa hukkaan

Lähteelä-Byxholmen, Tammisaari
-Hieno pikkusaari, sauna itsepalveluperiaatteella

Byxholmen-Rosala
-6min suihkua eurolla sai arvelemaan koko paikan mielekkyyttä

Rosala-Kustavi
-70nm päivä- ja yöpurjehdus olisi n. 2x Helsinki-Tallinna 15 tunnissa, heh

Kustavi-Uusikaupunki
-Mökkeilyä yms lomailua. Mereltä tullessa on etua jos kartat on 2005 tai uudemmat...

Uusikaupunki-Katanpää
-Metka vanha intin paikka joka on ollut pari vuotta avoin yleisölle, plussaa perhesaunasta. Päivällä opastetut kierrokset mm. kunnon Daltonit-tyyppiselle pakkotyölouhokselle sun muihin kolkkiin.

Katanpää-Houtskär
-"Saariston paras hampurilainen", olihan se! Muuten enempi levähdyspaikka.

Houtskär-Nauvo
-Biitsimeininkiä ilman biitsiä. Hintaan kuuluu saunat sun muut ja Vestekkikin on ja paikalta löytyy yllättäen lähes Michelin-tasoinen ravintola L'Escale. Kokeilkaa Maa-artisokkakeittoa alkuruuaksi niin ymmärrys kulinaristeja kohtaan kasvaa heti!

Nauvo-Aspö
-Sitä oikeaa kalliosaariston tunnelmaa lampaineen ja putiikista mallaslimppua.

Aspö-Gullkrona
-Hiukkasen liika siloiteltu mutta kausimaksu 10€(!) oli ehdoton syy viettää elokuun alun myräkkäpäivät paikalla. Perhesauna oli myös ok.

Gullkrona-Hanko
-H-MM, päästiinpä vähän kurkkimaan menoa. Metka kaupunki muutenkin, vaikutteita joka puolelta niinkun satamakaupungissa pitääkin.

Hanko-Jakob Ramsjö (Inkoo)
-Ei kannata yrittää Porkkalan selän yli 10m/s+-tuulissa, ratsastajat hajoaa.. Jakobshamn on ehdoton mesta, tosi letkeä henkilökunta laiturin päässä olevassa tanssi- ruokaravintolassa. Kannattaa kokeilla paikallista trinksua "Hot Ice" (tunnetaan myös nimella "Väärinkäsitys"). Ratsastajatkin saatiin kuntoon mm. nippusiteilla.. ;) Kiitos siitä reiluille naapureille.

Jakob Ramsjö-Helsinki
-Kun myötäistä on sopivasti, on vauhti 7kn jolloin tosin on hankalampi saada venettä laituriin ilman moottoria.

Yhteensä 470nm Gps:n, 530nm lokin mukaan. Käsituulimittarin kovin lukema (Gullkronan rannalta mitattu myräkän aikana) 17,8m/s, Gps:n nopeusennätys vastaavasti 8,9kn.

H-veneitä ei näkynyt MM:ää lukuunottamatta kun n. 5kpl, Uudessakaupungissa tosin salamyhkäinen ja täysin kunnostettu L-1! Suomen yleisin venetyyppi taitaa tätä nykyä olla Bavaria..
Last edited by 306 on Thu 6.5.2010 11.46, edited 2 times in total.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Reittimme:

Stora Svartö - Elisaari - Byxholm - Hanko - Hamnholmen - Seili

Kari - Ei varsinaisesti rantautumispaikka, mutta köli otti tukevasti kiinni kiviainekseen. Ei kartta sentään valkoista vettä luvannut, mutta oltiin kuitenkin kolmen metrin viivan ulkopuolella. Nopeutta vain 3,7 solmua, mutta jysäys sellainen, että muutama sydämenlyönti saattoi jäädä väliin. Ilmeisen jyrkkäreunainen kivi, sillä vene pysähtyi kuin seinään, mutta ei jäänyt kiinni. Sisäpuolella ei näy vaurioita ja ulkopuolella ainut vaurio maalin lohkeaminen sikaflexin päällä kölin ja rungon liitoksen takaosassa.

Teersalo - Katanpää - Uusikaupunki - Jurmo - Näsby - Korppoo Verkan - Brunskär - Aspö - Jurmo - Bodö -
Kirjais - Gullkrona - Taalintehdas - Byxholm - Gölisnäs - Porkkala
Last edited by 239 on Tue 26.4.2011 09.15, edited 1 time in total.
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

239 wrote: Kari - Ei varsinaisesti rantautumispaikka, mutta köli otti tukevasti kiinni kiviainekseen. Ei kartta sentään valkoista vettä luvannut, mutta oltiin kuitenkin kolmen metrin viivan ulkopuolella. Nopeutta vain 3,7 solmua, mutta jysäys sellainen, että muutama sydämenlyönti saattoi jäädä väliin. Ilmeisen jyrkkäreunainen kivi, sillä vene pysähtyi kuin seinään, mutta ei jäänyt kiinni. Sisäpuolella ei näy vaurioita ja ulkopuolella ainut vaurio maalin lohkeaminen sikaflexin päällä kölin ja rungon liitoksen takaosassa.
H on tunnetusti erittäin kestävä karilleajoissa, mutta ei sekään kestä ihan mitä vain. Miten tarkistit tuon maalin lohkeamisjutun, sukeltamalla vai nostitko venettä tarkistusta varten?

Olettaen, että teidänkin vene on vakuutettu, niin suosittelen olemaan yhteydessä myös vakuutustarkastajaan ihan kaiken varalta. Ei tietääkseni maksa mitään jos korjauksia ei lopulta tarvita.

Vertailun vuoksi:

Meidän ainoa korjauksia vaatinut karilleajo tapahtui ahvenenmaalla edellisellä veneellä (Targa 101, myös Hans Groopin piirtämä, vedenalaisissa muodoissa näkee selvästi sukulaisuussuhteen H-veneeseen) paikassa jossa kartan mukaan piti olla 6.5m vettä. Oli korkeintaan 1.5, iskukohta oli n. 15cm kölin alanurkasta ylöspäin. Vene pysähtyi viidestä solmusta kuin seinään eikä siitä huolimatta sisältä löytynyt vaurioita. Vakuutustarkastaja kävi katsomassa kun oltiin päästy takaisin kotiin, eikä hänkään löytänyt vaurioita, sovittiin kuitenkin uusi tarkastus syksylle tehtäväksi noston jälkeen. Tuli siis lupa purjehtia kauden loppuun.

Syksyllä sitten todettiin, että koko kölisauma oli liikahtanut ja sovittiin, että menee korjattavaksi Leeveneelle. Asensivat siellä kölin uudestaan (irti+uudet massat väliin+kiinni) ja lisäksi laittoivat vähän uutta lasikuitua runkoon kölin takanurkan yläpuolelle ja vieläpä irroittivat moottoripukin rungosta ja laminoivat sen takaisin (olivat havainneet hiushalkeamia joita ei oltu huomattu vakuutustarkastajan kanssa kesällä)

Tuossa yhteydessä kuulin, että näissä Hans Groopin suunnittelemissa heikko kohta (suhteellista, vahvempi kuitenkin kuin monessa muussa) on juuri tuo pilssin mutka, jossa pilssi yhtyy runkoon kölin takareunan yläpuolella. Siinä on jyrkemmät kulmat kuin muualla, ja karilleajossahan köli "potkaisee" ylös takareunan kohdalla ja vastaavasti edessä tulee nykäisy alaspäin.

No, 3.7 solmua H:lla kiville tarkoittaa kuitenkin paljon pienempiä voimia kuin 5 solmua yli kolme kertaa painavammalla veneellä.

Ps. Jos otit koordinaatit ylös kivestä, niin ilmoita se viranomaisille. Siinä meidänkin karilleajopaikassa on nykyisissä kartoissa kivikon merkki.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
239 wrote: Kari - Ei varsinaisesti rantautumispaikka, mutta köli otti tukevasti kiinni kiviainekseen. Ei kartta sentään valkoista vettä luvannut, mutta oltiin kuitenkin kolmen metrin viivan ulkopuolella. Nopeutta vain 3,7 solmua, mutta jysäys sellainen, että muutama sydämenlyönti saattoi jäädä väliin. Ilmeisen jyrkkäreunainen kivi, sillä vene pysähtyi kuin seinään, mutta ei jäänyt kiinni. Sisäpuolella ei näy vaurioita ja ulkopuolella ainut vaurio maalin lohkeaminen sikaflexin päällä kölin ja rungon liitoksen takaosassa.
Mitenkäs väylillä tai väylien vieressä nuo teidän kolaukset tuli? Tässähän pitää alkaa onnitella itseään kun ei ole vielä kolistellut kun vähän matalissa rannoissa ja silloinkin paikallaan kelluessa.

Kerhon Finngulf-kaverilla oli surkeampi mäihä kun ajeli kivelle 15m itäviitan itäpuolella! Tämä oli kuulemma Merikarhujen paikassa Hiittisten eteläpuolella (Lauri tietää, joku linnake oli kyseessä) ja viitat ihan virallisia. Surkea mäihä lähinnä siksi kun vauriot olikin olemattomia ja nyt on vene vakuutuskorjattavana kuivilla ja kausi kesken. Sanoi vain että kateeksi käy H-veneen ja muiden "muotopohjaisten" veneiden muodot, tasapohjaisissa (ja raskaammissa) veneissä kuten Finngulf ja mm. Bavaria on köli arka törmäyksille.

No, samalla pajalla oli kyllä vielä surkeampi tapaus. Elokuun alun myräköissä Hangossa oli irti päässyt Swan 44 jonka koko kylki oli hankautunut lähestulkoon puhki, köli ja peräsin jauhautuneet lähes irtipoikki. Harmia lisäämässä oli veneen kaatuminen sähkötaulun puolelle jolloin kaikki sähkölaitteet oli vaihdettava. Lunastushommilta haiskahti veneparan kohtalo.

Itse tiedän, että Gullkronan pitkän laiturin päässä oleva itäviitta pitää kuulemma ohittaa lännen puolelta... Itse en tosin siihen osunut joten en tiedä tarkkaa sijaintia tai sitä koska viitta mahdollisesti korjataan. Eipä tuo toisaalta vaarallinen oli kun kaikki ajavat hitaasti laiturin läheisyydessä.

Kysymys kuitenkin kuuluu että onko teillä kokemuksia kolahduksista ihan väylillä tai niiden reunoilla vai lähinnä rohkeasti leveästi kryssiessä?
306
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote: Kerhon Finngulf-kaverilla oli surkeampi mäihä kun ajeli kivelle 15m itäviitan itäpuolella! Tämä oli kuulemma Merikarhujen paikassa Hiittisten eteläpuolella (Lauri tietää, joku linnake oli kyseessä) ja viitat ihan virallisia.
....
Kysymys kuitenkin kuuluu että onko teillä kokemuksia kolahduksista ihan väylillä tai niiden reunoilla vai lähinnä rohkeasti leveästi kryssiessä?
Merikarhuilla on tosiaan yksi paikka Hiittisistä (tai oikeammin Rosalasta) etelään ja aika lähelle pääsee seuraamalla Örön linnakesaarelle johtavaa viitoitusta. Tämä siis lienee kyseessä. Kartta alueesta:

http://kansalaisen.karttapaikka.fi/kart ... ool=siirra

Mitään virallista väylää sinne ei kuitenkaan mene, vaikka viitat ja linjataulut ovatkin virallisen oloisia ja aika järeän kokoisia. Kyse on puolustusvoimien väylästä, jollaisia on ollut saaristossa monessakin paikassa armeijan saarien lähistöllä. Kannattaa pitää kynä valmiina ja merkkailla omiin karttoihin niitä kun tulee vastaan..

Tuota kyseisestä väylää, joka muistaakseni johtaa Rosalasta Sommarön länsipuolelta etelään ja sitten kohti Örötä olen viimeksi kulkenut muutamia vuosia sitten. Silloin Örö oli vielä miehitetty ja väylä merkitty siten, että heikkonäköisempikin varusmies ne merkit näkee. Muualla olen nähnyt myös hyvin pienikokoisia merkkejä, esim. linjamerkintöjä joita ei oltaisi ehkä heti huomattukaan jos ei oltaisi ihmetelty jonkun sotilaiden veneen ajolinjaa. Nykyisin Örö taitaa olla kylmänä, joten esim. sen väylän ylläpidosta ei voine olla varmuutta.

Se meidän karilleajo tapahtui ihan reilusti väyläalueen ulkopuolella, 2-3 mailia lähimmästä väylästä. Tarkoitus oli ohittaa Föglö etelän puolelta (koska Föglön ja Degerön välissä on matala silta) ja sillä alueella oli pohjan syvyyskäyrät jne piirrettyinä. Ja kuljettiin enimmäkseen valkoista eli >10m vettä, reitti kulki vain kahden keltaisen läiskän yli, joista toinen oli se muka-6.5m-paikka.

Tehtyäni ilmoituksen siitä löytyneestä kuulin Merenkulkulaitokselta, että tuolla alueella kartan piirtäminen perustui (muistaakseni) 40m välein ajettuihin kaikuluotaustietoihin. Väyläalueet on tietysti tutkittu tarkemmin, mutta väylien ulkopuolella on ihan mahdollista että luotauslinjojen väliin on saattanut jäädä kiviä joita ei ole havaittu. Joka vuosi niitä sitten saadaan karttoihin lisää veneilijöiden havaintojenkin perusteella. Väylät on taidettu tutkia haraamalla eikä pelkästään kaiulla, joten aika harvinaista on uusien kivien löytyminen väyliltä.

Näistä syistä yritän pysyä 10m syvyyskäyrän paremmalla puolella silloin kun liikun harvaan liikennöidyillä alueilla väylien ulkopuolella. Jää enemmän aikaa reagoida jos kaiku näyttää jotakin odottamatonta. Kaiku on piirtävä mallia eli kalakaiku, siitä näkee mihin suuntaan pohja on kehittymässä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Se meidän karilleajo tapahtui ihan reilusti väyläalueen ulkopuolella, 2-3 mailia lähimmästä väylästä. Tarkoitus oli ohittaa Föglö etelän puolelta (koska Föglön ja Degerön välissä on matala silta) ja sillä alueella oli pohjan syvyyskäyrät jne piirrettyinä. Ja kuljettiin enimmäkseen valkoista eli >10m vettä, reitti kulki vain kahden keltaisen läiskän yli, joista toinen oli se muka-6.5m-paikka.
Heh, kai varmistit, että kivi merkattiin karttaan "Laurin kiveksi" ;) Kuulin, että moinen kyseenalainen kunnia löytäjää kohtaan oli aiemmin tapana.

Eilisellä kerhoretkellä kiville ajoja sivuttiin useampaan otteeseen mutta eipä kaveria harmittanut kun se, että vene on nyt kuivilla. Vakuutusremontti kun pistää kölin uutta parempaan jamaan.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Juu kyllä tapahtumasta varmuuden vuoksi ilmoitettiin vakuutusyhtiölle, mutta ei ole vielä kuulunut tarkastajan yhteydenottoa. Merenkulkulaitoskin sai terveiset.

Sukeltamalla kävin pohjan katsomassa. Tuo 3,7 solmua on kuitenkin sen verran kohtuullinen nopeus, että en jaksa uskoa sen tekevän h-veneelle mitään. Tuo maalin lohkeaminen sikaflexin päällä tapahtunee äärimmäisen helposti, sillä epoksimaali ei juuri jousta.

Ei tuo meidän kivi väylällä tai edes väylän vierällä ollut. Väylien lähistöt on varmasti luodattu ja köleillä haravoitu niin, ettei kiviä tarvitse hirveästi pelätä. Loppureissulla tulikin sitten liikuttua vähän varovaisemmin noilla väylien ulkopuolisilla sinisillä vesillä...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote: Sukeltamalla kävin pohjan katsomassa. Tuo 3,7 solmua on kuitenkin sen verran kohtuullinen nopeus, että en jaksa uskoa sen tekevän h-veneelle mitään. Tuo maalin lohkeaminen sikaflexin päällä tapahtunee äärimmäisen helposti, sillä epoksimaali ei juuri jousta.
No, eipä tuo pahalta kuulosta. Laurin kirjoittamaa sivuten, H-veneissä kuulemma yleensä ruttuun menee juuri tuo lasikuituinen tyvi kölin takaa ja vissiin kovemmalla vauhdilla nitkahdus näkyy myös etuosan lasikuidun pinnassa. Sikafleksin joustaminen on vielä aika pientä, joskin kölipulteista varmaan näkyy onko kiinnitys narahtanut pahasti.

Voin vain kuvitella miten ilkeä ääni karille ajamisesta tulee kun se rungossa kumisee.. Meillä windexi tais mennä petolinnun ruuaksi Uudessakaupungissa. Tyylille uskollisena olin maalannut sen valkoiseksi mikä vissiin oli niksauttanut jonkun ohiliihottelevan metsästysvietin päälle hiljalleen tyynessä illassa heiluessaan. Seuraavana päivänä kun matka jatkui olikin viiristä enää jämät jäljellä. No, enemmän harmitti kun yritti sitten nukkua jämien heiluessa maston nokassa lopun lomaa. Vantit ja rungon kaikukoppa kun voimistivat raapivan äänen semmoseksi unta repiväksi riipimiseksi joka ei tauonnut kun sateella. Vissiin pisti kotka laakerit sököksi mennessään.

Heh, muista vaatia että siitä tulee sitten "Johanneskari" :)

Kiville ajoista sun muista tuli mieleen yks juttu semmosesta veneen kirjaston hupikirjasta kun "Merta näkyvissä". Siinä kerrottiin että joskus aikoinaan lokinkakka guano oli niin kovaa valuuttaa että Ameriikan lakiin kirjattiin kohta jonka mukaan semmoset saaret joissa oli guanoa siirtyivät Amerikan omistukseen sillä hetkellä kun maan kansalainen niille jalkansa asettaa. Laki on kuulemma unohtunut vieläkin voimassa olevaksi. Näin sitä saa sitten nimetä löytöjään omakseen ihan lainvoimalla, tosin pinnanalaiset kivet taitaa olla haasteellisempia ainakin ameriikkalaisille. :D
306
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote: Heh, kai varmistit, että kivi merkattiin karttaan "Laurin kiveksi" ;) Kuulin, että moinen kyseenalainen kunnia löytäjää kohtaan oli aiemmin tapana.
En tullut kysyneeksi, vaikka se kävikin mielessä. Ei sillä loppujen lopuksi ole suurtakaan merkitystä, en nimittäin ajatellut enää koskaan käydä sillä samalla kivellä :)

Voin kyllä antaa koordinaatit joskus jos haluat joskus käydä tutustumassa paikkaan (eli tutkimassa kolahtaako H myös siihen kiveen...voi se mennä ylikin ihan huomaamatta)
Lauri
Posts: 716
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

239 wrote: Sukeltamalla kävin pohjan katsomassa. Tuo 3,7 solmua on kuitenkin sen verran kohtuullinen nopeus, että en jaksa uskoa sen tekevän h-veneelle mitään. Tuo maalin lohkeaminen sikaflexin päällä tapahtunee äärimmäisen helposti, sillä epoksimaali ei juuri jousta.
Sukelsin minäkin silloin kolahduksen jälkeen, eikä se veden alla kovinkaan kummoiselta näyttänyt. Vaikea nähdä hiushalkeamien jälkiä vedessä (varsinkin kun tulin silloin sukeltaessa merisairaaksi, ainoa kerta sukeltaessa kun sillä lailla on käynyt. Mutta n. 10 min aivan pienessä aallokossa pomppivaa veneen pohjaa altapäin riitti, meni tunti toipumiseen). Mutta oli siellä sellainen selvemmin erottuva epoksitasoitteen lohkeamakin pienellä alueella näkyvissä. Koko totuus siis paljastui vasta kun nostettiin vene ylös.

Tuo maalin lohkeaminen kertoo kuitenkin sen, että köli on liikahtanut suhteessa runkoon. Sikaa ei varmaankaan ole kuin sauman päällä, kölin ja rungon välissä pitäisi olla jotakin kovempaa tavaraa eikä se luonnostaan oikein salli liikkeitä. Riippuen sitten siitä miltä se näyttää noston jälkeen kannattaa tarvittaessa otattaa runko ja köli irti toisistaan ja kiinnityttää takaisin. Taisivat Leeveneeltä sanoa silloin, että käyttävät nykyisin sellaista liimaavaa joustoepoksia, että köli voisi sillä pysyä kiinni rungossa ilman pulttejakin..

Mitä suurimmalla todennäköisyydellä siellä ei kuitenkaan ole mitään korjattavaa, kyllä H:n pitäisi kestää tuollaiset kolaukset rikkontumatta.
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

239 wrote: Gullkrona
- Ihan kiva paikka. Yllättävän paljon veneitä, ehkäpä edullisen kausimaksun takia. Oma saunavuoro on tietenkin perheille mukava, mutta itse liputtaisin kyllä yleisten saunavuorojen puolesta. Nytkin päästiin saunaan vasta yöllä, sesonkina pitäisi vuoro varata varmaan pari päivää aikaisemmin, jotta sellaisen ylipäätään saisi.
Olit viimeisiä vieraita Gullkronassa. Paikka suljetaan torstaina for good.

http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1754

Perinteikkään sataman toiminta loppuu
Gullkrona hiljenee pysyvästi torstaina

SALLA HONGISTO

Toiminta Nauvon Gullkronan vierasvenesatamassa päättyy pysyvästi torstaina. Satama siirtyy omistajaperheen, Erikssonien, yksityiskäyttöön sairauden takia, eikä toiminnalle olla etsimässä jatkajaa.

- Emme ole myymässä, tämä on kotimme, Gunvald Eriksson sanoo.

Erikssonien perhe asuu saarella ympäri vuoden. Satamalla on Gullkronassa pitkät perinteet, ja Erikssonit ovat pyörittäneet toimintaa saarella jo noin 40 vuoden ajan.

Pienimuotoisena kalastuksena alkanut toiminta on vähitellen laajentunut monitoimisatamaksi. Veneilijöiden käytössä olleet saunat, kahvila ja kioski sulkevat nyt ovensa torstaina puolenpäivän aikaan. Jätepistettäkin on jatkossa etsittävä muista satamista.

Saarella on voinut tutustua luotsimuseoon sekä perinteiseen tuulimyllyyn. Erikssonin perhe on myös pitänyt yllä saaren vanhoja kalastusperinteitä.

Yksi Saaristomeren merkittävimmistä vierasvenesatamista on toiminut solmukohtana ulkosaariston reittien ja Nauvon ja Korppoon sisäsaariston välissä. Parhaimmillaan satamassa on yöpynyt 140 veneilijää.

Lähin vastaavien palveluiden satama sijaitsee Nauvon kirkonkylän kupeessa. Pienempiä satamia lähistöllä on useita.

Julkaistu 19.8.2008 2:31:48
Kun Gunvald on ainoa joka kommentoi arvaan että Eva on sairaana.

Toivotan hartaasti jaksamista Eriksoneille. :(
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

harald wrote:
239 wrote: Gullkrona
- Ihan kiva paikka. Yllättävän paljon veneitä, ehkäpä edullisen kausimaksun takia. Oma saunavuoro on tietenkin perheille mukava, mutta itse liputtaisin kyllä yleisten saunavuorojen puolesta. Nytkin päästiin saunaan vasta yöllä, sesonkina pitäisi vuoro varata varmaan pari päivää aikaisemmin, jotta sellaisen ylipäätään saisi.
Olit viimeisiä vieraita Gullkronassa. Paikka suljetaan torstaina for good.
No olipa ikävä uutinen. Vähän semmoinen sliipattuhan paikka on mutta selvästi lämmöllä korjailtu. Olimme siellä neljä päivää säitä pitämässä mutta eihän tämmöistä osannut arvata. Onneksi sentään innostuttiin kuvaamaan paljon että on jotain muistoja jatkoonkin. Ensimmäistä ja kai viimestä kertaahan kun siellä olimme.. :(

Tosin Hesarissa Eva korjasi isänsä lausuntoa sen verran, että nyt kysymys olisi sairaslomasta ja jatkoa katsotaan sitten tilanteen mukaan. Toivotaan parasta. Rivien välistä näytti kuitenkin vähän siltä kun joku olisi törttöillyt satamassa kunnolla sillä Eva kertoi että isänsä on "nopea ja äkkipikainen" eikä tiennyt sulkemisen varsinaista syytä muuten kun että sairastumisen vuoksi pyörittäminen käy raskaaksi kesätyötyttöjen lähdettyä tällä kaudella.

Melkein tekisi mieli pistää joku "parane pian"-kortti H-vene.netin H-veneilijöiden puolesta. Gunvaldkin kun jutteli niin lämmittäviä sanoja H-veneistä elokuun alun myräkän lähestyessä. :)

(Tosin sama asenne oli kyllä kautta linjan kesäretkemme juttukumppaneiden kanssa, mainittakoot nyt tässä kaikille terveisiksi!)
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Lauri wrote:Mitä suurimmalla todennäköisyydellä siellä ei kuitenkaan ole mitään korjattavaa, kyllä H:n pitäisi kestää tuollaiset kolaukset rikkontumatta.
Jep, kävin Leeveneellä näyttämässä. Ohje oli, että uusi sikasauma ja kölipulttien kiristys kun vene seisoo kölillään. Lupasivat kyllä irroittaa kölin ja laittaa takaisin,jos välttämättä haluaisin maksaa omavastuun ja luopua bonuksista, mutta eivät nähneet tälle mitään tarvetta.
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Kesäretkeilyt

Post by 239 »

Hki - Jakobshamn - Byxholmen - Hanko

Hanko - Kasnäs - Airisto - Naantali

Naantali - Airisto (pikastoppi jääkaapin täydentämiseksi) - Birsskär - Högsåra, Kejsarhamn (jälleen pikastoppi) - Rosala - Hanko

Hanko - Jussarö - Gölisnäs - Porkkala - Gåsgrundet - Hki.
Last edited by 239 on Tue 26.4.2011 09.18, edited 1 time in total.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Kesäretkeilyt

Post by 306 »

Laitetaanpa esimerkkiä seuraten omakin tiivistelmä. Tällä kertaa aikaa oli varattuna koko 4 viikkoa vaan matkalle osui pari mökkiä joten vesillä oltiin suunnilleen saman verran kun ennenkin.

Eli alkuun Hki-Stora Svartö-Modermagan/Groplandet. Keskinopeus 3kn...

Stora Svartössä todettiin, että "syvä" lahdenpohja madaltuu melkolailla, joten pienemmän saaren edessä olevaan kallioon kiinnittyessä voi köli kopsua pohjaan jos ei heti niin hetken päästä. Pientä säätöä kiinnitysköysien kanssa siis, kun ei viitsinyt lähteä ankkuria siirtämään

Modermagan/Groplandet Tammisaaressa oli mukava suojainen ankkurilahti, jossa noin kevyillä tuulilla seurattiin isojen poikien esimerkkiä ja pudotettiin leka vaan suoraan pohjaan sen kummempia syvyys-pituuskertoimia miettimättä.

Modermagan/Groplandet-Rosala-Birsskär-Salmis-Uusikaupunki

Rosalan Johannes jo esittelikin. Kolikkosuihku on tosiaan legendaarinen inhokkini ajalta, jolloin Rosala oli kesän kalleimpia pysäkkejämme ja lisää rahaa vaan kinusivat joka käänteessä. Paikassa on jopa pieni telakka joten täysi palvelu löytyy. Tällä kertaa kävimme myös itse Rosalan Byvikenissä, jossa on mukava pieni kauppa ja Viikinkikeskus mutta irtiotto ei auttanut, ainoa ravintola/kahvila veneilijöille saaressa on Rosalassa ja se aukeaa vasta puoliltapäivin.

Birsskärissä pysähdyttiin kun otettiin yhteys Remonttimakeen. Stenskär oli täynnä tuolloinkin ja sen kiertokäynnit vaihdettiin grillailuun ja venetuunailujen esitteyihin sekä ideoiden vaihteluun. Oikein mukava ilta, kiitosta vielä!

Birsskär-Salmis (Iniön kyljessä) oli tuulinen päivä. Ensin hienosti täysillä purjeilla oli kaikenmaailman pullukkaveneiden kunnes oli aika mennä häntä koipien välissä reivailemaan saarten suojaan. Sitten surkealla sotkureivillä loppumatka ihan riittävää 6kn keskinopeutta melkein perille asti tuttujen mökille.

Salmis-Uusikaupunki oli historian ensimmäinen purjehduspäiväni, jolloin purjeet on olleet ylhäällä vain tunnin verran. Läkähdyttävä kuumuus kunnioitettavalla Kihdillä pakotti nykäisemään koneen käyntiin että ilma vaihtuisi edes vähän. Siitä sitten noin 20litraa myöhemmin kiinnittäydyttiin mökin rantaan pitkäksi viikonlopuksi.

Uki-JurmoÅ-Lappo-Ahvensaari-Nauvo

Tuulisella kelillä jatkettiin sitten Ahvenamaan Jurmoon. Mukava paikka, palvelut kohdillaan paitsi kauppa, jossa on vaan ehdottomasti välttämättömimmät makkarapaketit. Hyppytorni venelaiturin kupeessa ja saunat sun muut löytyi myös tarvitseville.

Lappoon mennessä todettiin, että kauriilla on vesiliikenteessä etuajo-oikeus. Lappo itse oli entisellään, joskin hinnat oli narautettu 20€/yöltä vaikka palvelut oli edellisvuoden tasolla muuten.

Ahvensaari oli hieno tuttavuus, etenkin, kun selvisi saarella olevan makeaa vettä täynnä oleva hyljätty louhos. Hiukka meri-uimiseen kyllästyneenä se oli raikastava juttu. Tuolla voisi kävellä pitempiäkin pätkiä seuraavalla kertaa.

Nauvossa oli hinnat koholla kuten ennenkin ja saatiin tokavipa paikka isojen pullukoiden välistä iltapäivästä viiden korvilla venenaapureiden hyvällä avustuksella (H taitaa edelleenkin herättää samanlaisia symppistunteita kun esim. kuplavolsu sillä väki ympärillä tuntuu aina olevan hyväntuulista ja jeesaamassa). Syötiin hienosti L'Escalessa ja muut vakiot. Vastaan tuli myös toisaalla keskusteluissa piipahtanut Suomen ainoan "venytetyn H:n", BB10M:n omistaja, jonka veneeseen pääsin tutustumaan ja vaihdettiin muutenkin ajatuksia tuonhenkisen veneen reissuasumisnikseistä. Hieno vene!

Nauvossa vaihdettiin miehistöä kun tyttökaveri otti lautan Utöseen ja vanha kaveri tuli mukaan.

Nauvo-Rumar Strand-Utö

Rumar Strand oli ihan sattuma illan tuulen hiipuessa entisestään ja Korpoströmin näyttäessä jo etäältä olevan ihan piukassa samoja turhautuneita purjehtijarouvia shoppailuhimoineen kun Nauvokin (en siis ole Korpoströmissä käynyt, mutta tyttökaverini mukaan kaikesta valittavat rouvat saunassa olivat maininneet sieltä tulleensa). Rumar Strand on enemmän leirintäalue meren äärellä ja sen keskiönä on hienon oloinen ravintola. Hinta oli todella kohtuullinen, suihkut, vessat ja grillit ym. tarvittava löytyi ja laiturilla oli jopa sähköt joten Meripartiolaisten Satamakirja kaipaisi noilta osin päivitystä.

Matka Utöseen mentiin hiukka kieli keskellä suuta, aluksi oli tarkoitus mennä vaan Aspöseen saakka mutta kun kaverin vapaa-aika oli käymässä vähiin niin jatkettiin perille saakka. Yleensä "avomeriolosuhteissa" laitan pikareivin valmiiksi mutta ei sitä onneksi tarvittu. Perille tultiin sujuvaa tahtia navakahkossa tuulessa. Utössä on tätä nykyä nk. Havshotel, jonka laituri on 25€/yö. Kylänlaituri sen sijaan toimii vapaaehtoisesta n. kympin maksusta ja siellä on peräankkurikiinnitys luotsiveneiden naapurina. Sähköä ei ole, vettä saa kaupan kaivosta ja vessat ja jäte on pidä saaristo siistinä ry:n toimesta. H:lle siis ihan kelpo stoppi.

Utöstä voisi kirjoittaa enempikin, mutta summasummarum: Kun puolustusvoimat lähti -05 päättivät kyläläiset ostaa niiden vanhan rakennukset ympärivuotisesti asuttaviksi. Erilaiset järjestöt ovat vuokranneet noita taloja ja semmoisella diilillä jäätiin asumaan saarelle viikoksi. Oikein hyvää lomailua ja tulipa uni-, luki- ja uimavajeet hoidettua. Komea ukkosmyrskykin nähtiin.

Utö-Vänö-Hanko-Jakobshamn-Helsinki

Vänö oli raikas juttu, siellä sai sähköä ym. pikkurahalla ja paikoja oli sopivasti tarjolla. Muutenkin kiva saari, jossa kävimme jo kerran aiemmin joten jätettiin tällä kertaa isommat kiertoajelut väliin.

Hanko järkytti hiukan hinnastollaan, 27€ "yli 7m" veneen paikasta (onko merellä alle 7m matkaveneitä olemassakaan???) 4€ sähköineen (jotka tuli otettua epähuomiossa mutta aika raju hinta sekin). Sadekuurojen lomassa mentiin kuitenkin syömään erittäin lämminhenkiseen ja hyvän palvelun Classic Pizzaan ja mieli oli taas paremmin päin. (Sateen lomassa havaittiin Ida Mariakin parkissa samaan aikaan mutta hiljaista oli joten ei haluttu häiritä)

Jakobshamniin lähdettiin kerrankin sivumyötäisessä ja oikeastaan koko matka Barösundiin mentiin spinnulla sujuvaa vauhtia. Jakobshamn on jo entuudestaan Johanneksen kehuma, lisätään siihen kuitenkin vielä ylistyssanat ovelan onnistuneesta konseptista: Venepaikka sähköineen 10€, suihkut ja kaikki! Tuosta riemastuneena otettiin siihen sitten vielä oluet, hiukan myöhemmin syötiin ja tultiin vielä iltatrinksulle ja ennen lähtöä vielä aamupalalle. Siinä missä Hangossa laiturifirma sai nyhtämällä meiltä 27€ ja happaman ilmeen niin tämä leppoinen porukka sai lämpimän hymyn, hyvää mieltä ja suunnilleen 100€ edestä ruokaa ja juomaa myytyä ja ihan varmasti poiketaan toistekkin.

Siitä sitten Helsinkiin. Tuuli oli kääntynyt, ja ekaa kertaa kryssittiin Porkkalan selkä. Tuli todettua, että isommat pullukat eivät tosiaan oltu rakennettu purjehdusta silmällä pitäen, sen verta surkeat oli nousukulmat meihin nähden. Sen sijaan FG33 ja yksi kutonen vuodelta -35 oli ja nöyrrrryyttivät meitä jopa mennen tullen.
Eniten jännitystä tuli Mäkiluodon edessä ihan tyhjästä ilmaantunut ukkosmyräkkä. Salamoita tuli parhaillaan 500m:n päähän ja olihan siinä niskakarvat pystyssä sekä jännityksestä että jännitteestä 11m ukkosenjohdattimen vieressä suolavedessä killuessa. Ehjinä ja ilman ukkospuuskia onneksi selvittiin, mutta tuota on syytä välttää jatkossa.

Tämän kesän ihme oli muiden veneiden lähes täydellinen poissaolo. Kaikkialla (Paitsi Stenskärissä ja Nauvossa) oli tilaa viljalti ja merellä ei tullut veneitä vastaan läheskään edellisten vuosien tapaan. Pohdittiin, että onko kyse jalkapallon MM:stä vai siitä, että tungokseen kyllästyneet lomailijat olivat jollain kosmisella yhteydellä päättäneet kaikki lomailla vasta elokuussa. Niin olisi voinut luulla ainakin sen perusteella mitä Hangon suoralla tuli veneitä vastaan takaisin tullessa.

Mutta siinäpä tärkeimmät. Kuuma tuli ja jos tuuli, tuuli todella enempi kun tarpeeksi. Ei voi valittaakkaan mutta toivottavasti tämä tropiikki ei toistu ihan joka vuosi.
306
remonttimake
Posts: 299
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Kesäretkeilyt

Post by remonttimake »

Hyviä kertomuksia, kiitos! Myös fe83 foorumilla on aiheesta juttua.

Nauvo-Birskär pikkulenkin jälkeen ollaan oltu kuivalla maalla. Näyttää siltä, että huomenna taas päästään yön yli lenkille.

Sanokaas pääkaupunkiseutulaiset, kun tunnutte saaristomerellä eniten liikkuvan, mikä olisi mukava yöpymispaikka Gullkrona-Högsåra välillä? Helsingholmen ja Högland on moneen kertaan nähty, ne eivät käy.

Tulostin nämä kertomukset talteen, mutta kartat ja satamakirja ovat veneellä, enkä pääse etukäteen suunnittelemaan reissua.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Kesäretkeilyt

Post by 306 »

remonttimake wrote: Sanokaas pääkaupunkiseutulaiset, kun tunnutte saaristomerellä eniten liikkuvan, mikä olisi mukava yöpymispaikka Gullkrona-Högsåra välillä? Helsingholmen ja Högland on moneen kertaan nähty, ne eivät käy.
Tunnhamnista mentiin ohi Birsskäriin tullessa ja se vaikutti ihan asialliselta (vaikkei ihan tolle reitille osukkaan). Sitten olis Dalskär jossa kaveri oli käynyt. Reipas vesseli muuten, ei omaa venettä ainakaan 10 vuoteen, vuokrasi 44-jalkaisen veneen ja katsoi vaan kartasta missä saarissa on jyrkänteitä (olikohan Kansalaisen karttapaikasta), siellä olisi syvää myös veden alla..! Parhaassa tapauksessa voi laitta kylkiparkkiinkin. Tollakin seudulla oli jotain tämmösiä "boonuspaikkoja".

Sandöhön jos pääset niin kerro muillekin miten, se vaikuttaa hienolta etenkin näillä biitsikeleillä! H:lla vois onnistuakin.
306
remonttimake
Posts: 299
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Kesäretkeilyt

Post by remonttimake »

ok, hoidetaan se Sandön rantautuminen syksyn aikana :)
Siinä saattaa olla ongelmana, että hiekkasärkät liikkuvat ajan mittaan.

Tutustun huomenna noihin ehdotuksiin. Meidän menosuunta ja etäisyys ei ole vielä mitenkään varmaa, on luvattu luoteistuulta sopivat 4m/s.
Post Reply