Sumlog SL ei toimi

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Bahia
Posts: 8
Joined: Thu 11.3.2010 10.02

Sumlog SL ei toimi

Post by Bahia »

Hei
Onko kellään havaintoa miten vanhan lokin saisi korjattua.
Anturi tai mittari rikki, koska yleismittarilla virta tulee johtoihin niinkuin pitääkin.
voisi olla myös pelkkä siipiratas tai sitten itse mittari.
lueskelin artikkeleita joissa magneettikytkimet anturissa voisi vaihtaa itsekin mutta se vaatii jo elektroniikan tuntemusta.
Haluaisin korjata vanhan analogisen hienon laitteen enkä ostaa mitään tyylitöntä digivehjettä tilalle.
VDO Sumlog on saksalaista mallia ja yleensä saksalaiset tekevät asiat niin hienosti että niitä voi vielä kunnostaakin. tiedä häntä...
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Lauri »

tsairi wrote:Hei
Onko kellään havaintoa miten vanhan lokin saisi korjattua.
Anturi tai mittari rikki, koska yleismittarilla virta tulee johtoihin niinkuin pitääkin.
voisi olla myös pelkkä siipiratas tai sitten itse mittari.
Siipiratasanturit on yleensä totetutettu niin että siipirattaassa on yksi tai useampia magenetteja. Tarkista että ne on paikallaan, ja että ratas pyörii vapaasti. Anturin rungon sisällä on sitten komponentti joka huomaa ohi menevän magneetin ja antaa pulssin mittarille. Toiminnan saa testattua vain kun ratas pyörii, joten helpointa on jos on apulainen mukana samalla kun itse tekee mittauksia.

Onko siinä kaksi vai kolme johtoa mittarilta anturiin? Jos kaksi, niin ratasta pyöritettäessä pitäisi välillä olla johdot yhteydessä, välillä irti toisistaan. Jos johtoja on kolme, niin sitten siinä pitäisi olla maa, jännite ja signaali. Viimeksimainitun tila vaihtelee kun rattaan magneetti liikkuu.
Bahia
Posts: 8
Joined: Thu 11.3.2010 10.02

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Bahia »

Magneetteja on rattaassa 2, jotka testasin toisella magneetilla eli paikoillaan ovat.
Mittari on kokonaisuudessaan irti veneestä, joten voin tarkastella toimintaa vapaasti.
Luulisin...että kolme johtoa tulee anturista ja jos oikein ymmärrän niin yhdestä menee 12 volttia syöttävirtaa ja kahdesta tulee signaalia, mutta siihen minun ymmärrys jääkin, mittasin lukeman johdosta numero 1/3, 12 volttia ok, siinä kait pitäisi olla oskilloskooppi-tyyppinen laite jolla anturin toiminnon voisi varmentaa.. niin tai näin, kiinnostukseni on ehkä akateemista, haluan aina ymmärtää mitä veneessä tapahtuu, heh.
Arvelen kuitenkin että tavanomaiset vikapaikat kuten rattaan vapaa pyöriminen tms olen eliminoinut.
No juu, ehkä tämä on turhaakin mutta ajattelin josko muillakin olisi ollut vastaavia ajatuksia
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Lauri »

Joskus tutkin vastaavaa kolmijohtoista anturia ja siinä signaali kyllä tuli vain yhdestä; yleismittari sen ja maan välille sai viisarin heilumaan kun siipiratasta pyöritteli (tässä tapauksessa analoginen mittari oli todellakin parempi kuin nykyiset digimittarit). En muista oliko se VDO:n tekemä, saattoi olla Silvakin.

Tuollaiset vanhat mittarit voivat joskus olla parempiakin kuin uudet, kestävyydeltään. Ja jos se mittari on rikki, niin sen voi ehkä onnistua korjaamaan itsekin. Yhden tuon ikäluokan tuulimittarin olen korjannut, se tosin edellytti kytkentäkaavion selvittämistä reverse engineering-menetelmällä. Mutta oli tehtävissä, ihan peruskomponenteista se oli tehty.

Helpompi vaihtoehto voi kyllä olla varaosan tai korvaavan lokin ostaminen esim. saksan verkkohuutokaupasta (http://www.ebay.de).
Bahia
Posts: 8
Joined: Thu 11.3.2010 10.02

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Bahia »

No niin, VDO Sumlog SL on nyt korjattu onnistuneesti vaihtamalla anturiin uusi ns. Hall-magneettikytkin.
Korjauksen hinnaksi tuli 1 euro 95 senttiä !
Jos jotakuta kiinnostaa miten elektroniikkaa tuntematon, vain yleismittaria ja juotoskolvia käyttämällä homman pusasi, kerron mielelläni lisää.
Holappa
Posts: 2
Joined: Wed 25.4.2012 13.43

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Holappa »

Kyllä kiinnostaa miten teit korjauksen ja vaihdoit magneettikytkimen. Mistä löytyy varaosa, miten anturin saa auki jne.
Holappa
Posts: 2
Joined: Wed 25.4.2012 13.43

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Holappa »

Lisäystä vielä. VDO korjaamo kertoo, että he kyllä testaavat onko vika mittarissa vai anturissa ja ettää anturia ei korjata vaan vaihdetaan uuteen jonka hinta lähentelee 200 euroa.
Bahia
Posts: 8
Joined: Thu 11.3.2010 10.02

Re: Sumlog SL ei toimi

Post by Bahia »

Post Reply