Haalistunut pinnoite?

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
aikamies
Posts: 1
Joined: Sun 20.3.2011 13.38

Haalistunut pinnoite?

Post by aikamies »

Ostin helmikuussa H-veneen, :shock: vene on jonkin verran tuttu ennestään; olen lainannut sitä aiempina kesinä. Runko on vuodelta 1977 Artekno.

Vene on tarkoitus vähitellen käydä läpi niiltä osin kun se sitä vaatii, lähinnä Saimaalla retkeilyä varten. Niihin muutamiin kesän ”täytyy” lys -kisoihin osallistutaan huumorimielellä, vakava ryppy otsalla ja sillä varustuksella mikä kulloinkin veneessä on.

Veneessä mietityttää tällä hetkellä mm.
-Peräsimessä löysää ylälaakerissa, ei niinkään alhaalla. Irroitin nailonholkin joka on akselin yläpäässä kannen tasalla ja siinä reikä on soikea, peräsin ehkä pumpannut laiturissa niin monta kesää että kuluma on tietyssä kohdassa. Ajattelin sorvauttaa ainetta pois, että saisi tiukennusta aikaan.
-Peräboksien kaikki seinät ja takahekin köysistö ja plokit mustassa homeessa.
- Perämoottorin (puuttuu) kelkan muovirissat joiden varassa liukuu kiskoilla, ovat painuneet tai kuluneet soikeiksi ja lisäksi väljää paljon akselirei-issä.
- Spinnun yläkaija ei tule alaspäin olenkaan, jumissa jossain. Tiedän viime kesältä kun vene oli lainassa minulla.
-Iso myös tahmea ja vaikea nostaa, ei ratsastajia mutta voisko syy olla yläpyörässä? Oli pakko nostaa aina mastolta että sai riittävästi voimaa nostamiseen.
- Veneen kannella on joku kumimainen maali tai pinnoitekerros joka on haalistunut laikukkaaksi, en tiedä voiko tuollaista maalata jotenkin uudelleen, on hyvä jalalle ei luista mutta aika pahan näköinen.[/b]
- Punaiset kylkiraidat myös tosi haalistuneet , mutta tänä keäänä kuitenkin vain kölin kunnostus tapetilla.
- Toinen ikkuna vuotanut monta kesää ja sisällä homeen jälkiä kalusteissa.
- Sähköjä ei juuri minkäänlaisia veneessä ole, tarkoitus laittaa akku keulaan ja lataava moottori tai aurinkopaneeli. Mihin ”sähkötaulu” olisi hyvä sijoittaa? Pinnapilotti, miniläppäri ja lämmitin, sekä kulkuvalot niitä kulutuskohteita.
- Rapulukot eivät kaikki pidä kunnolla.
- keulaluukun luota sisustus irtoaa katosta, saanut vettä ilmeisesti, ja muistelen että tiputti myös sateella jonkin verran.
- Kahvavinssit, riittääkö ne? Tarvitaanko hytin katolle toiset?
Roikkumaremmejä myös ajateltu, kun noita kadonneita vatsalihaksia pitäisi metsästää. Kuvia en ole kuitenkaan löytänyt. Remmeistä.
Purjeet lähes uudet, samoin patjasto ja osa köysistä. Ulkoluukut on uudet, mutta lakkausta on lisättävä, jo yksi kesä irrotti lakkaa ja päästi vettä puun sisälle.
Attachments
IMG_0759.JPG
IMG_0759.JPG (202.74 KiB) Viewed 7923 times
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Haalistunut pinnoite?

Post by 306 »

aikamies wrote:Ostin helmikuussa H-veneen, :shock: vene on jonkin verran tuttu ennestään; olen lainannut sitä aiempina kesinä. Runko on vuodelta 1977 Artekno.
Huhhuh! Perusteellista menoa! :D Koitan vastailla mitä taidan:

-Peräsinlaakerin suhteen olet varmasti oikeassa. Tosin laakerilla on kuulemma tapana paisua vedessä ollessa joten sekin joskus korjaa tilanteen.

-Home lähtee helposti ja pysyy pois pesemällä esim. tolulla. Peräboksin ilmanvaihtoa voi koittaa parantaa vaikka aika epätoivoistahan se on paitsi pitämällä märimmät kamat poissa sieltä ainakin talven aikana (eli semmoset jotka imee itseensä kondenssivettä)

- Jossain täällä oli juttua moottorin kelkan nailonirinkuloiden tekemisestä kotikonstein, saatta löytyä aiheen wiki-artikkelin yhteydestä..?

- Masto kannattaa muutenkin käydä läpi makuuasennossa. Jos pylpyröitä on hirttänyt kiinni niin eikun ensiapua. Itsellänikin pitäisi kaijat vaihtaa uusiin keväällä kun ovat melkein poikki syksyn havainnon perusteella...

- Isoon voi auttaa jos mastonuran voitelee asianmukaisella silikonilla. Tavissilikoni sen sijaan tahmaa purjeen mustaksi imemällä kaiken mahdollisen kakkan itteensä

- Tiedä sitten saako kumimaalia pois jotenkin ja sitten uutta tilalle. Suoraan päälle maalaaminen voi olla lyhytikäinen ratkaisu.

- Kylkiraitoihin voi auttaa myllytys (Remonttimake on kuulemma saanut ihmeitä aikaan runkonsa kanssa). Muussa tapauksessa voi koittaa maalailla kuten wikissä

- Ikkuna kannattaa laittaa kuntoon niin ei kattomatotkaan tipahtele. Koulukuntia on kaksi. Sikafleksillä saa todella tiukassa pysyvän liimauksen mutta käyttö on vähän tuskaista. Polymeerimassalla saa heikomman liitoksen siistimmin, mutta sitä voi joutua uusimaan useammin. Hyvänä puolena tuntuu olevan, että polymeerimassa irtoaa ikkunasta jos tulee tommosia kylmiä talvia, muuten on vaarana ikkunan halkeaminen kylmässä kutistuessaan.

- Itselläni on sähkötaulu kulkuluukun vieressä mutta usein näkee myynti-ilmoituksissa siistejä hyllylle räätälöityjä tauluja. Ts. hyllyn yhteyteen tehdään mittatarkasti kotelo jonka sisään laitetaan esim. bilteman tai merkkiliikkeen sähkötaulu. Kun akku on keulassa ja moottori perässä, on tärkeää, että akun ja sähkötaulun välillä kulkee riittävät johdot. Koska moottori tekee vaihtovirtaa (ellei siinä itsessään ole laturia), minulla on teoria, että sitä kannattaa vetää sähkökaapille asti jännitehävikkien välttämiseksi ennen tasasuuntaamista. Silleen ainakin täällä maalla asiat tehdään. Korjatkaa ihmeessä joku jos olen väärässä.

- Huonot lukot vaihtoon vaan. Vaihtoehtona on irroittaa klipsu kerrallaa (varovasti ettei jouset lentele ympäriinsä) ja viilata hampaat teräviksi. Itse tein noin kun ei huvittanut maksaa 200€ ison skuuttilukosta.

- Keulaluukun tiivisteestäkin taisi olla jossain juttua, ehkä wikin luukkulinkeistä löytyy. Jotain kumikamaa se taisi olla ja hyvä saada kuntoon jo siksikin että tyrskyjen läpi seilatessa sieltä puskee vettä sisään paineella ja patjat kastuu

- Itselleni on riittänyt laidoilla olevat vinssit mutta ei ole toisaalta juuri tullut kisattuakaan.

- Remmeistä voisi löytyä juttua tuolta hLinkkien varustepuolelta

Varusteet tuntuu olevan kunnossa. Luukkuihin ei kannata liikoja paukkuja laittaa jos haluaa huoletonta vapaa-aikaa. Itse öljysin niitä aluksi mutta persuuksiinhan se tarttuu. Nyt annan harmaantua eikä ole tikkuja toistaiseksi irronnut. Kun irtoaa niin luultavasti luukutkin vaihtuu, sen verran hyvin ovat jo palvelleet.

Toivottavasti näistä oli apua ja tsemppiä remppoihin!
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Haalistunut pinnoite?

Post by Lauri »

306 wrote: - Itselläni on sähkötaulu kulkuluukun vieressä mutta usein näkee myynti-ilmoituksissa siistejä hyllylle räätälöityjä tauluja. Ts. hyllyn yhteyteen tehdään mittatarkasti kotelo jonka sisään laitetaan esim. bilteman tai merkkiliikkeen sähkötaulu.
Ei tarvitse tehdä koteloita. Minä laitoin kytkimet suoraan kajuutan takaseinään, nurkkaan, siten että kytkimet ym. on hyllyn puolella ja johdot sen vanerin toisella puolella.

Niksi on siinä, että 70-luvun veneissä on vielä edestä korkeat laidat istumalaatikossa. Se on onttoa tilaa, jonne siis mahtuu oikein hyvin sähkötaulun takapuoli, mutta juuri muuta sinne laitettavaa onkin vaikea keksiä. Parhaiten sen hukkatilan näkee, kun käy pistopunkkaan makaamaan pää edellä, pää siis sinne minne normaalisti laitetaan jalat, ja katselee ylöspäin. Uudemmissa veneissä tuo ei taida onnistua, kun kansi on erilainen.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Haalistunut pinnoite?

Post by 306 »

Lauri wrote:
306 wrote: - Itselläni on sähkötaulu kulkuluukun vieressä mutta usein näkee myynti-ilmoituksissa siistejä hyllylle räätälöityjä tauluja. Ts. hyllyn yhteyteen tehdään mittatarkasti kotelo jonka sisään laitetaan esim. bilteman tai merkkiliikkeen sähkötaulu.
Ei tarvitse tehdä koteloita. Minä laitoin kytkimet suoraan kajuutan takaseinään, nurkkaan, siten että kytkimet ym. on hyllyn puolella ja johdot sen vanerin toisella puolella.
Ninniinmutmut jos haluaa semmosen palikan jonka voi purkaa pois jos tulee laajennustarpeita tai katumapäätä niin sitten hylly on hyvä vaihtoehto.

Itselläni on siinä kulkuluukun laipiossa kytkimet. Niiden kotelo peittää laipion läpi menevää lokia, jonka takapuoli pyllistelisi muuten sisään. Siitä harmillinen juttu, että nykylokit on eri kokoisia eikä hiukan karusti sahattua reikää juurikaan saa kauniimmaksi saati pienemmäksi jälkikäteen eikä laipiotakaan oikein saa vaihdettua.

Itse "sähkötaulun" askartelin juuri tuonne Laurin kehottamaan paikkaan, siellä tosin vain sulakkeet ja pääkytkin. Kaavio aiheesta on tämmönen. Sähköjärjestelmää korjaillessa selkeys on valttia ja joka tapauksessa on hyvä selvitellä itselleen missä mennään.
306
Post Reply