Peräsimen saranan irrotus
Moderator: Kristian
Peräsimen saranan irrotus
Osaako joku sanoa miten sarana on kiinni peräsimessä (Artekno -88)?
Re: Peräsimen saranan irrotus
Kts vanha keskustelu aiheesta:
hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=258&p=1395
epäilen, että yhtä ihan samanlaista tapaa, joka pätisi kaikkii valmistajiin tai edes kaikkiin yhden valmistajan vuosimalleihin tuskin on olemassa. Periaate lienee kuitenkin tuossa ketjussa olevan kuvan mukainen, eli sarana on kiinnitetty skegin läpi pultilla tai parilla. Piirustusten mukaan kun sen peräsimen on oltava irroitettava, niin eikähän se kiinnitys löydy maalin ja/tai spakkelin alta.
hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=258&p=1395
epäilen, että yhtä ihan samanlaista tapaa, joka pätisi kaikkii valmistajiin tai edes kaikkiin yhden valmistajan vuosimalleihin tuskin on olemassa. Periaate lienee kuitenkin tuossa ketjussa olevan kuvan mukainen, eli sarana on kiinnitetty skegin läpi pultilla tai parilla. Piirustusten mukaan kun sen peräsimen on oltava irroitettava, niin eikähän se kiinnitys löydy maalin ja/tai spakkelin alta.
Re: Peräsimen saranan irrotus
Kiitos vastauksesta, mutta mitä tarkoitin oli saranan irrotus peräsimestä. Peräsin on jo irti mutta nyt haluasin vielä poistaa saranan koska jostain on päässyt vettä sisään. Missään muualla ei ole halkeamia joten nyt pitäisi vielä päästä tutkimaan aluetta saranan kohdalta. Varmasti vakeampi operaatio.
Re: Peräsimen saranan irrotus
Sorry, ei tullut mieleen että olisi kyse ehkä peräsimen purkamista edellyttävästä operaatiosta.
Piirustuksen A.3.3 mukaan saranan tappiosa olisi osa peräsinakselia. (kts http://www.h-boat.nu/?id=106)
Tuon piirustuksen mukaan akseli päättyisi saranaan, mutta ei ainakaan minulla ole tiedossa onko Artekno seurannut tuota rakennetta tarkasti, eli saattaisihan se akseli jatkua jonkin verran saranasta alaspäinkin. Eikä akselia tietenkään voi irroittaa purkamatta peräsimen puoliskoja irti toisistaan. Vaihtoehtoina olisi siis sahata peräsimestä pala irti saranan alapuolelta tai avata peräsin kokonaan. Eli irroittaa puoliskot toisistaan.
Kaikkihan on toki mahdollista, mutta vaikea uskoa, että purkaminen olisi vaivan arvoinen operaatio. Tietääkseni yleensä peräsimiä on kuivatettu poraamalla niihin reikiä, valuttamalla vesi pois ja kuivattamalla sitä koko talvi jossakin sisällä lämpimässä.
Piirustuksen A.3.3 mukaan saranan tappiosa olisi osa peräsinakselia. (kts http://www.h-boat.nu/?id=106)
Tuon piirustuksen mukaan akseli päättyisi saranaan, mutta ei ainakaan minulla ole tiedossa onko Artekno seurannut tuota rakennetta tarkasti, eli saattaisihan se akseli jatkua jonkin verran saranasta alaspäinkin. Eikä akselia tietenkään voi irroittaa purkamatta peräsimen puoliskoja irti toisistaan. Vaihtoehtoina olisi siis sahata peräsimestä pala irti saranan alapuolelta tai avata peräsin kokonaan. Eli irroittaa puoliskot toisistaan.
Kaikkihan on toki mahdollista, mutta vaikea uskoa, että purkaminen olisi vaivan arvoinen operaatio. Tietääkseni yleensä peräsimiä on kuivatettu poraamalla niihin reikiä, valuttamalla vesi pois ja kuivattamalla sitä koko talvi jossakin sisällä lämpimässä.
Re: Peräsimen saranan irrotus
Kiitos. Vene on sisällä lämpimässä joten kokeillaan ensin kuivatusta ja seurataan tilannetta. Ei mitään suurempia murheita kuin pari kuplaa.
Re: Peräsimen saranan irrotus
Kuplia? Millaisia? Ei peräsimeen sisälle menevä vesi pitäisi mitään kuplia aiheuttaa. Jos vettä menee sinne, niin peräsimen sisällä olevat vaahdot kastuvat ja peräsin muuttuu raskaaksi, mutta ei se ulospäin näkyvää kuplintaa aiheuta.patte wrote:Ei mitään suurempia murheita kuin pari kuplaa.
Jos pinnassa on kohoumia, niin kyseessä voisi olla lasikuiturutto? Se on siis osmoosilla lasikuidin sisälle päätyneen veden aiheuttamaa eikä sillä ole mitään tekemistä saranan tiivistämisen kanssa.