Veneen omaa sähköä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Veneen omaa sähköä

Post by 306 »

Tästä ollaan Remonttimaken kanssa jo käyty keskustelua kahteen pekkaan mutta mitäs tuumitte, miten tuon homman parhaiten hoitaisi?

Eli johto koneen "töpselistä" löytyy, samoin diodisiltatasasuuntaaja.

Sitten on toinen ihmetyksen aihe moottorilta tulevassa johdossa. Siinä on tietty kaksi vaihtovirtanapaa mutta myös maa. Mitäs maalle olisi viisainta tehdä? Kytketäänkö se akun miinukseen vai onko koko keksintö paras laittaa tavalla tai toisella kytkimen taa akun vuotojen estämiseksi?

Ja mitenköhän tuohon käytännössä laitetaan virtaa tasaavat kondensaattorit mukaan? Saamani kondensaattorinappulat on noin 2mm kanttiinsa joten juottamisesta johtojen väliin kuulostaa hankalalta..

Olisiko silloin kyseessä tämmöinen virtapiiri (puoliaaltotasasuuntaaja)?

Tämmöistä tasaista sähjöä (kokoaaltosuuntaus) olisi haaveissa.

Lisäksi kiinnostaisi miten koneen latausvirran saisi selville? Eli kone käyntiin ja ampeerimittari napojen väliin samoin kun jännitettä mitatessa vai kuinka?

Ja edelleen, onko syytä miettiä latauskytkimen laittamista samaan syssyyn? Saman vermeen taa voisi kehittää sitten paneelinkin kun sopiva laite löytyy.

Hirmuamppeereja tuskin irtoaa mutta jos nyt edes sen verran kehittäis että koneen ollessa käynnissä veneen sähköt irtoavat sieltä eikä akusta (eli hifiviilailun parissa ollaan jos kone on käynnissä normaalisti 5+5min/purjehdus ellei lomien pläkäpäiviä lasketa).
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Veneen omaa sähköä

Post by Lauri »

306 wrote: Eli johto koneen "töpselistä" löytyy, samoin diodisiltatasasuuntaaja.

Sitten on toinen ihmetyksen aihe moottorilta tulevassa johdossa. Siinä on tietty kaksi vaihtovirtanapaa
Kirjoitit, että koneen töpselistä löytyy diodisiltatasasuuntaaja sekä kaksi vaihtovirtanapaa? Ei kai sentään, jos siellä on jo tasasuuntaaja, niin ulos tulee tasavirtaa. Vai tarkoititko, että diodisilta on erikseen olemassa?
Ja mitenköhän tuohon käytännössä laitetaan virtaa tasaavat kondensaattorit mukaan? Saamani kondensaattorinappulat on noin 2mm kanttiinsa joten juottamisesta johtojen väliin kuulostaa hankalalta..
Kondensaattorit laitetaan tasvirtapuolelle + ja - napojen väliin, mutta 2mm kanttiinsa olevat kondensaattorit kuulostavat ihan toiseen tarkoitukseen tehdyiltä..
Lisäksi kiinnostaisi miten koneen latausvirran saisi selville? Eli kone käyntiin ja ampeerimittari napojen väliin samoin kun jännitettä mitatessa vai kuinka?
Se saatavilla oleva virta onkin ensimmäinen asia joka pitäisi saada selville. Tärkein asia on vaikutus komponenttien mitoitukseen: Jos sieltä sattuisi tulemaan virtaa reilusti enemmän kuin mitä komponentit kestävät, niin rikkihän ne menevät. Alimitoitetuilla komponenteilla ja "sopivalla" rakenteella voit saada aikaiseksi jopa tulipalon.

Maksimivirran mittaamisen voi tehdä kumaavallasi tavalla, ja jos on tuuria, niin mittaus voi jopa onnistua. Jos ei ole, niin jotakin hajoaa: Virtamittari (ampeerimittari) on osa virtapiiriä, toisin kuin jännitemittari. Ts. laittamalla sen ampeerimittarin suoraan napojen väliin saat ne navat oikosuljettua. Sopii siis toivoa, että konessa oleva generaattoripuoli kestää tuollaisen kokeen, lisäksi tietysti pitää toivoa että tuli valittua sopivan mitta-alueen mittari (tähän voi tietysti varautua laittamalla siihen mittauspiiriin sulakkeen)

Fiksumpi tapa mitata virtaa olisi tehdä mittaus kuorman kanssa, eli lataussysteemi paikallaan tai käyttää keinokuormaa, esim. laittaa samaan virtapiiriin todellista kuormaa vastaavan tehovastuksen. Tämä kertoisi käytännön kannalta paljon enemmän kuin se maksimivirta.

Helpoin tapa olisi kyllä katsoa ko. tiedot koneen teknisistä tiedoista, jos ne jostakin löytyvät.
Hirmuamppeereja tuskin irtoaa mutta jos nyt edes sen verran kehittäis että koneen ollessa käynnissä veneen sähköt irtoavat sieltä eikä akusta (eli hifiviilailun parissa ollaan jos kone on käynnissä normaalisti 5+5min/purjehdus ellei lomien pläkäpäiviä lasketa).
Eikö parempi ratkaisu olisi silloin aurinkopaneli?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Veneen omaa sähköä

Post by 306 »

Lauri wrote: Kirjoitit, että koneen töpselistä löytyy diodisiltatasasuuntaaja sekä kaksi vaihtovirtanapaa? Ei kai sentään, jos siellä on jo tasasuuntaaja, niin ulos tulee tasavirtaa. Vai tarkoititko, että diodisilta on erikseen olemassa?
Merenkulku on eksaktia tiedettä, kuten tuttu kapteeni tapaa sanoa. Korrrrrrrrrrrrrrrrrrrrjataan siis:

"Eli johto koneen"töpseliin" löytyy, samoin diodisiltatasasuuntaaja."
Kondensaattorit laitetaan tasvirtapuolelle + ja - napojen väliin, mutta 2mm kanttiinsa olevat kondensaattorit kuulostavat ihan toiseen tarkoitukseen tehdyiltä..
Eli Bebekille vaan kunhan saan selville, että kone tuottaa maks n ampeeria. Kyselen sitten neuvoja
Fiksumpi tapa mitata virtaa olisi tehdä mittaus kuorman kanssa, eli lataussysteemi paikallaan tai käyttää keinokuormaa, esim. laittaa samaan virtapiiriin todellista kuormaa vastaavan tehovastuksen. Tämä kertoisi käytännön kannalta paljon enemmän kuin se maksimivirta.

Helpoin tapa olisi kyllä katsoa ko. tiedot koneen teknisistä tiedoista, jos ne jostakin löytyvät.
No, keinokuormien hankkiminen voi olla oma hommansa. Arvaisin sen olevan vastus, jonka koko selviää kaavasta 12=Resistanssi x Ampeerit kö? Eli ensin mitataan nykyjärjestelmän ampeerit että tuo haluttava ampeerimäärä selviää kö?
Eikö parempi ratkaisu olisi silloin aurinkopaneli?
Lahjoituksia otetaan vastaan.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Veneen omaa sähköä

Post by remonttimake »

Kun ko peräprutkun laturi on magneetto (vrt mopon magneetto), niin laturin johtojen oikosulkeminen ei aiheuta suurempaa hämminkiä. Tai jos aiheuttaa, niin olen väärässä :) Akku ei saa olla kytketty kun tehdään kokeiluja.

Edelleen johdettuna seuraaavaa tajunnanvirtaa:
Yksinkertaisin keinokuorma on lamppu. Esim 10W lamppu on abaut 1A (10W/12V=830mA), tai ajovalopolttimolla 55W/12V=4.58A. Eli jos 10W lamppu palaa ok, niin magneetto jaksaa antaa ampeerin ja jos isompi lamppu toimii, niin sieltä tulee vähintään 5A.

Oikeastaan on lähes se ja sama, onko tasasuuntaaja käytössä vai ei, laskukaavat toimivat likimäärin oikein ja lamppu toimii millä tahansa sähköllä. Selkein tapa on ensin kytkeä magneeton ulosottoon hehkulamppu, jos palaa, niin seuraavaksi voi kytkeä tasasuuntaajan ja jatkaa mittailuja.

Lampusta saa yleismittarilla mitattua sen vastuksen, tai sen voi laskea nimellisarvoilla. 10W/12V arvoilla saadaan laskettua U2/P, eli 12*12/10=14.4ohm. Jos tämän kuorman kanssa yleismittari antaa jännitteeksi 12V, niin virta on U/R eli 12/14.4=0.833A.

Toivottavasti laskin oikein, tai sähkötekniikan opettaja ei tunnista minua.
Post Reply