Moottoreiden latureista

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Moottoreiden latureista

Post by 306 »

Terve kaikille montturasvan päivettämille,

Moottoriasioissa, tällä kertaa ihmettelen latureita. Jonkun hetken järkeilyn jälkeen alkoi vaikuttaa, että motorivanhukseni kyljessä olevasta töpeslistä täytyy tulla virtaa ulos koska en keksinyt miksi sinne pitäisi sisään mitään laittaa.

Mittailin jännitteitä ja ihmetyksekseni tasajännite pomppi 0-18voltin väliä. Laurin vinkistä koitin vaihtojännitettä ja se pysyi kutakuinkin 13voltissa.

Ensinnäkin, onko tuo vaihtojännite tavallinen juttu latureissa? Itse olin siinä käsityksessä, että kone polkee tasajännitettä.
Toisekseen, minkäslainen invertteri tuohon oikein sopisi, ettei olematon virtamäärä (oletettavasti) mene käämien lämmittämiseen?
Ja kolmannekseen, onko kolminapainen istukka alan standardi vai mistä saisi pistokkeeseen sujuvan oloisen töpselin (koitan liittää kuvan mukaan kun ehdin)?

Veikkauksena on, ettei tuolla sähkömäärällä saa saunaa lämpiämään mutta jotain kokeiluja voisi tehdä että mihin se sitten riittäisi. Ajovaloihin, kuului Laurin veikkaus ja voi olla, ettei watteja tule kun sen muutaman kymmenen. (Polttimo)ajovaloissa vaihtojännitekään ei varmaan maata kaada, mutta sitä varten pitäisi kehittää ihan oma erillinen sähköverkkonsa ettei mene tasavirtojen kanssa sekaisin.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Moottoreiden latureista

Post by 239 »

Varsinaista laturiahan koneessa ei todennäköisesti ole, vaan pelkkä magneetto, joka tosiaan tuottaa vaihtovirtaa. Tuo vaihtojännitteen "polkeminen" on ihan tavallista, tarkoitushan kaiketi on vain tökätä piuhan perään hehkulamppu.

Tasasähköä saat, kun pistät piuhaan tasasuuntajasillan (löytyy mistä tahansa elektroniikkapuljusta parilla eurolla). Veikkaisin saatavan tehon olevan niin pieni, että voit kytkeä suoraan akkuun ilman jännitteen tasaamista.
Post Reply