Yamahan vaihdevipu jumissa

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
BB10m
Posts: 2
Joined: Tue 6.4.2010 10.16

Yamahan vaihdevipu jumissa

Post by BB10m »

Tervehdys,
Kysyisin neuvoa jumittuneeseen perämoottorin vaihdevipuun (Yamaha 4 / n:o 6EO-01 / vm. 1985).

Irrotin perämoottorin alapään rikistä vesipumpun siipipyörän tarkastusta varten. Kun olin saanut alapään irti rikistä sentin verran, ryhdyin irrottamaan rikin sisällä olevaa vaihdetankoa rikin kyljessä olevasta huoltoaukosta, joka on peitetty pyöreällä n. 30 mm kumitulpalla. Vaihdevipu oli vapaa asennossa, jolloin vaihdetangon liitoskohdan pultti ei osunut huoltoaukon kohdalle.

Nyt pääsen varsinaiseen asiaan. Yritin kääntää vaihdevipua eteen ja taakse, mutta se ei liikkunut.
Sain vaihdetangon liitoskohdan pultin keploteltua auki ahtaasta huoltoaukosta. Nyt alapää on kokonaan irti rikistä. Ongelmani on jumittunut vaihdevipu, joka yrityksistäni huolimatta ei liiku. Koska vaihdevipu on muovinen, olen välttänyt voiman käyttöä. Syksyllä vaihdevipu toimi normaalisti. Löytyykö palstan lukijoilta asiantuntemusta esittämääni ongelmaan?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Yamahan vaihdevipu jumissa

Post by 306 »

Koititkos pyörittää konetta esim. vauhtipyörästä mikäli vaihteen ratas on vaan hankalassa asennossa? Vastaavasti, mahtaako alaosassa olla jotakin, mikä estää vaihteen lukittumista ja vaihde menee lukkoon jos alapää irrotetaan?

Apumoottori-wikiartikkelissamme on linkki muutamien valmistajien räjäytyskuviin, joista voi saada kuvan tilanteesta mikäli moottorin oma manuaali on hukassa.
306
BB10m
Posts: 2
Joined: Tue 6.4.2010 10.16

Re: Yamahan vaihdevipu jumissa

Post by BB10m »

Kiitos vastauksesta. Olen yrittänyt pyörittää konetta käynnistysnarusta samanaikaisesti kun olen roplannut vaihdetankoa ja/tai vaihdevipua, mutta tuloksetta. Tällä hetkellä vaihteisto on kokonaan irti rikistä eli ongelma on todennäköisesti rikin sisällä olevan vaihdetangon yläpään ja vaihdevivun liitoksessa. Olen tutustunut koneeni räjäytyskuviin, mutta en pysty niistä päättelemään miten pääsisin helposti käsiksi em. liitokseen. Kuvien mukaan liitos näyttää yksinkertaiselta, mutta joku siellä kanittaa ja jumittaa vaihdevivun. Onko jollakin kokemuksia millä tavalla kannattaa irrottaa vaihdevipu rungosta?
- JV
Post Reply