Erään h-veneen köli

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Tuom4s
Posts: 19
Joined: Fri 26.2.2010 20.11

Erään h-veneen köli

Post by Tuom4s »

Kovan venekuumeen innostamana kävin katsomassa erästä myynnissä olevaa h-venettä, ja silmiin pisti pari pikku juttua. Veneellä ei myyjän kertoman mukaan ole ajettu kiville, mutta minusta kuvat kertovat jonkinnäköisestä omatoimikorjaamisesta. Laitanpa tähän pari kuvaa, kertokaas, viisaammat, miltä tuo teistä näyttää?

Köli tuntuu siis jotenkin takaosastaan loppuvan kesken, ja sisällä ei näy kölipultteja, vaan ainoastaan ilmeisesti toiseksi viimeisen kölipultin kohdalla oleva nostolenkki.

Kuvat osoitteessa http://profile.imageshack.us/user/tuom4s/
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Erään h-veneen köli

Post by remonttimake »

On sitä varmaan joskus korjattu. Kölipultit olisi voinut vaihtaa pidempiin, niin olisi vakuuttavamman oloinen. Vai onko jollain H veneessä kölipultit piilossa by default?

Jos jatkat veneen ostamista, niin katso että köli on suorassa, eikä pakkelit ropise jos epäilyttäviä kohtia koputtaa. Tai että korjauksissa (reunoilla) ei ole halkeamia. Hartsilla oikein korjattuna se voi olla ihan hyväkin.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Erään h-veneen köli

Post by 306 »

Tuom4s wrote:Kovan venekuumeen innostamana kävin katsomassa erästä myynnissä olevaa h-venettä, ja silmiin pisti pari pikku juttua. Veneellä ei myyjän kertoman mukaan ole ajettu kiville, mutta minusta kuvat kertovat jonkinnäköisestä omatoimikorjaamisesta. Laitanpa tähän pari kuvaa, kertokaas, viisaammat, miltä tuo teistä näyttää?
Välttämättä ei ole syytä huoleen. Kölit on valettu vaihtelevalla menestyksellä ja omassanikin on jouduttu käyttämään melkolailla pakkelia symmetrian aikaansaamiseksi. Tuossa kun ei ole paklausta nyt lainkaan niin tilanne voi olla ihan ok.

Vauhdikkaassa kivelleajossa tapahtuu pari juttua. Etuosaan tulee yleensä lommo joka paklataan piiloon. Köli taittuu myös usein takaviistoon ylöspäin niin, että pohjassa näkyy kölin takana halkeamia tai kupruja. Samoin kölipulttien ympäristössä (tässä ilmeisesti lenkin ympärillä).

Enpä ole kyllä moista nähnyt, luulisi, että pultit olisi aina jätetty huoltoa helpottamaan näkyville. Osaako joku muu sanoa onko tommosia ollut?
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Erään h-veneen köli

Post by Lauri »

Tuom4s wrote:Kovan venekuumeen innostamana kävin katsomassa erästä myynnissä olevaa h-venettä, ja silmiin pisti pari pikku juttua. Veneellä ei myyjän kertoman mukaan ole ajettu kiville, mutta minusta kuvat kertovat jonkinnäköisestä omatoimikorjaamisesta. Laitanpa tähän pari kuvaa, kertokaas, viisaammat, miltä tuo teistä näyttää?
Kuvien perusteella on aika vaikea sanoa onko sitä "omatoimikorjailtu" vai ei. Jos on, niin siitä on kauan.

Gelcoatiin saattaa kyllä tulla tuollaisia halkeamia jos valmistusprosessi ei ole ollut ihan 100% kohdallaan. Myös siinä yhdessä kuvassa jossa näkyy ettei kölitukin laminointi runkoon ole ihan onnistunut (eli kölitukin ja siihen taittamalla laminoidun maton väliin on tullut rakoa - ovat ns. päälekkäin mutta eivät kunnolla kiinni toisissaan), sen kuvan viesti on ettei ole ehkä ihan ammattimasinta laatua tuo laminointityö.

Olisikohan kyseessä joku itserakenneltu H 70-luvulta, silloin näitä sai myös rakennussarjoina.
Köli tuntuu siis jotenkin takaosastaan loppuvan kesken,
Ei syytä huoleen tuolta osin. Pakkelilla se lopullinen muoto on haettu ja tuossa veneessä lienee köliremontti jäänyt kesken? Tämä siis tarkoittaa vain ylimääräistä työtä.
ja sisällä ei näy kölipultteja, vaan ainoastaan ilmeisesti toiseksi viimeisen kölipultin kohdalla oleva nostolenkki.
ei aivan tuntematon ilmiö, vastaavasta on keskusteltu täällä aikaisemminkin:
hfoorumi/viewtopic.php?f=1&t=256

Minä en ole osunut H-veneeseen missä tuollaista rakennetta olisi käytetty, mutta jossakin venenäyttelyssä olen kyllä nähnyt vastaavaa systeemiä ihan uusissakin veneissä viime vuosina. Ei siis liene ollenkaan mahdotonta, että kyseessä olisi alunperin jopa veistämön tekemä rakenne.

Kölipulttien piilottamisen huonoin puoli on ehdottomasti niiden tarkastamisen muuttuminen mahdottomaksi. Eihän niistä nyt edes tiedä onko ne ruostuvaa vai ruostumatonta (vrt. tuo toinen keskustelu). Minä en pidä sellaisista rakenteista, mutta se nyt on vain henk.koht. mielipide että aina rakentaessa pitäisi pitää huoltomahdollisuudet mielessä..
Tuom4s
Posts: 19
Joined: Fri 26.2.2010 20.11

Re: Erään h-veneen köli

Post by Tuom4s »

Kiitos tiedoista. Veneen köli oli veneeseen nähden silmämääräisesti kyllä ihan suorassa, ja kölin kiinnityskohta rungossa vaikutti ihan terveeltä. Pakkelit tosiaan oli kölistä poissa ja ilmeisesti ollut vedessä ilman maaleja, sillä köli oli ruosteessa. Tämä nyt ei valuraudassa ole mikään ongelma, ja muutenkin vene oli siinä kunnossa että maalata pitää. Runko oli jossain vaiheessa ilmeisesti maalattu valkoiseksi, ja se työ oli kyllä tehty huonosti. Onkohan paatti siis alunperin ollut sinirunkoinen? Vuosimalli oli 75. Täytyy vielä tarkkailla asiaa, ja käydä katsomassa muitakin veneitä. Kiinnostus veneeseen hieman palasi kyllä näiden viestien myötä, ei se välttämättä siis aivan pommi olekaan. :D
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Erään h-veneen köli

Post by Lauri »

Tuom4s wrote:Kiitos tiedoista. Veneen köli oli veneeseen nähden silmämääräisesti kyllä ihan suorassa, ja kölin kiinnityskohta rungossa vaikutti ihan terveeltä. Pakkelit tosiaan oli kölistä poissa ja ilmeisesti ollut vedessä ilman maaleja, sillä köli oli ruosteessa.
Ei todellakaan tarvitse laittaa venettä veteen, jotta paljas köli ruostuisi. Paljaan raudan ruostuminen alkaa hyvin nopeasti, sanotaan että hionnan jälkeen olisi parasta saada pintaan ensimmäinen maalikerros tunnin kuluessa. Ettei ilman kosteudesta johtuva ruostuminen pilaisi maalin tartuntaa. Silmin näkyvää ruostumista pitää toki odotella pitempään, mutta kyllä senkin muutamassa päivässä alkaa huomata.

Kannattaa muistaa, että ei sitä köliä ruostuttamalla saa suomessa hävitettyä vaikka ei maalaisi ollenkaan. Tasoittamiseen ja maalaamiseen on ihan muut syyt.
Tämä nyt ei valuraudassa ole mikään ongelma, ja muutenkin vene oli siinä kunnossa että maalata pitää. Runko oli jossain vaiheessa ilmeisesti maalattu valkoiseksi, ja se työ oli kyllä tehty huonosti. Onkohan paatti siis alunperin ollut sinirunkoinen?
Maalaaminen on hyvä juttu jos on tehty hyvin. Meillä on ollut useita gelcoat-pintaisia veneitä ennen tätä nykyistä, ensimmäistä joka on maalattu. Työ on tehty hyvin, jäjestä päätellen maalautettu jollakin ammattimaalarilla. Niin voisi ainakin kuvitella. Se mikä tekee tästä hyvän on pinnan helppohoitoisuus: puhtaanapito, vahaaminen, jne ovat paljon vähemmän työläitä operaatioita maalipinnan kanssa kuin gelcoat-pinnan.

Huonosti tehty maalaus onkin sitten huonompi juttu. Pitäisi alentaa hintaa.
Vuosimalli oli 75. Täytyy vielä tarkkailla asiaa, ja käydä katsomassa muitakin veneitä. Kiinnostus veneeseen hieman palasi kyllä näiden viestien myötä, ei se välttämättä siis aivan pommi olekaan. :D
Hyvin harva H-vene on "pommi". Kai sellaisiakin löytyy, mutta väittäisin että vähemmän kuin muista saman hinta/kokoluokan vaihtoehdoista.

Ennemmin ne on rakennettu ns. pomminkestäviksi, mm. rungossa on luokkasäännön määräämänä materiaalia paljon. Jotkut jopa sanovat, että nykyisillä yleisesti käytössä olevilla laminointitavoilla, siis sellaisilla millä muita veneitä valmistetaan, H:n säännössä määrätyistä materiaalieista voisi tehdä parikin H:n kokoisen veneen runkoa.

H:ssa on myös hyvin vähän sellaista josta voisi aiheutua yllätyksiä. Ei se kokonaan ilman sellaisia ole, mutta aika riskittömiä ovat, yleensä. Valitettavasti tuo kuvissasi esiintyvä kölipulttikonstruktio mahdollistaa todella kalliin yllätyksen; jos ne kölipultit nyt sattuisivat olemaan ruostuvia pultteja, niin niiden vaihtaminen toisenlaisiin olisi aika paha projekti. Kuka uskaltaisi veikata mitä se maksaisi ja vaatisiko peräti uuden kölin hankkimisen? Kyllä rakenne jossa kölistä pistää esille ruostumattomat kierretangot, ja kiristys on hoidettu muttereilla on vain yksinkertaisesti helpompi noiden yllätysmahdollisuuksien suhteen. Huom. tämä kirjoitukseni ei millään tavalla tarkoita, että ko. veneeseen sisältyisi jotakin ylläreitä, sitähän ei voi tietää. Tarkoittaa vain sitä että minä haluan nähdä rakenteen... ja tiedän myös, että ruostumattomalla ja haponkestävällä teräksellä on ihan omat korroosio-ongelmansa, sellaisia juttuja joita ei edes näe paljaalla silmällä, mutta silti minusta on kivempi kun näen ne kölin kiinnitykset pilssissä.

Ja joka tapauksessa veneitä kannattaa katsoa useampi. H-veneitä on joka kevät kohtuullisen paljon tarjolla ja vertailu on helppoa. Myyntikausi ei vain ole vielä varsinaisesti alkanut.
Tuom4s
Posts: 19
Joined: Fri 26.2.2010 20.11

Re: Erään h-veneen köli

Post by Tuom4s »

Maalaus oli melko luokaton, mutta se nyt oli tiedossa että vene ei ihan kunnossa siltä kantilta ole. Edullinen hinta minua sinne houkutteli katsomaan, mutta varmasti tulee vielä seurattua pitkään markkinoita ja katsottua monia veneitä. Maalaushommat ja muut tekemiset eivät ole ihan vieraita, ja siksi ehkä ostaisin mielelläni halvalla laittoa vaativan veneen. Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että konstruktio olisi mielekkäämpi kuvailemallasi tavalla. Muutenkin, jos jotain kiinnitetään pulteilla, pitäisi niiden pysyä näkyvissä/irroitettavissa. Muutenhan kiinnitys oltaisiin voitu hoitaa muillakin tavoilla. :D
Millainenkohan homma esim. kuvissa esiintyvästä yksilöstä olisi raapia pultit näkösälle, ja tehdä niistä sellaiset, kuin totuttu? Toki jos ne ovat ns. paskarautaa, homma korroosion takia on varmasti ikävä.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Erään h-veneen köli

Post by Lauri »

Tuom4s wrote:Millainenkohan homma esim. kuvissa esiintyvästä yksilöstä olisi raapia pultit näkösälle, ja tehdä niistä sellaiset, kuin totuttu?
Ei ole kokemusta tuollaisesta remontista. Kuulostaa kuitenkin niin työläältä että ei yhtään tekisi mieli kokeillakaan.. parempi olisi varmistua ettei sitä remonttia tarvitsisi tehdä ollenkaan. Googlettamalla löytyi hyvin asiallisen oloinen (erityisesti ottaen huomioon sijainnin!) vanha ketju hyvin samanlaisesta aiheesta: http://keskustelu.suomi24.fi/node/1652349

Siellä oli yksi hyvä vinkki materiaalin tarkastamiseen: Magneetilla voi tutkiskella onko siellä pinnan alla tavallista vai ruostumattomat terästä. Voi ainakin yrittää, päällä olevan laminaatin paksuus vaikuttanee kuitenkin havainnon varmuuteen.
Toki jos ne ovat ns. paskarautaa, homma korroosion takia on varmasti ikävä.
Se köli nyt joka tapauksessa on ruostuvaa rautaa, ja sellaista massaa ei varmasti ole olemassakaan joka olisi pysynyt täysin vesitiiviinä kölin ja rungon välissä 35 vuotta. Eli ainakin kölin puolella korroosiota on oltava, mikä tarkoittaa että kierre on tiukassa. Siis jos kyseessä on tosiaan pultit, jotka kiinnittyvät kölissä oleviin kierteisiin.
Post Reply