Talja fokalle

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Talja fokalle

Post by Vpl »

Löytyykö kokemusta fokan taljaamisesta H-veneessä? Kevyessä ja keskituulessa toiminnee hyvin vai toimiiko? Voiman luulisi riittävän vallan hyvin.

Hyöty taljan käyttämisestä olisi, että vinssien käyttö säästyisi vain kovimpiin olosuhteisiin.
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

mielestäni turha viritys.vinssit on kuitenkin aika kätevät,varsinkin siinä kajuutan katolla.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Kajuutan katolla vinssit ovat ainakin huomattavasti paremmat kuin sitloodan laidoilla. Tuo fokan talja houkuttelee, koska tällöin vendauksessa ei tarvitsisi ikinä olla leen puolella kränäämässä fokkaa. Voisi vaan istua tyynen rauhallisesti partaalla ja kiskoa köydestä. Ja lisäksi fokan skuutti voisi olla yhtenäinen köysi kahden endan sijasta. Vastaavasta järjestelystä on hyviä kokemuksia Skippi-urheiluveneestä. Ehkäpä kokeilen ja sitten kerron kokemuksista.
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Olen jossain hoossa nähnyt ristiin vedetyt skuutit. Fokan skuutti on siis plokeilla viety vastakkaisen puolen vinssille, joten skuuttaaminen tehdään tuulenpuolen laidalla istuen. Olisiko tuossa vaihtoehtoinen ratkaisu?
Klas
Posts: 86
Joined: Thu 15.3.2007 11.48
Location: Espoo

Post by Klas »

Skuutit voi myös vetää ristiin sitloodan vinssien kautta. Styyralla siis skuutti kiertää paaran vinssin, ja skuutataan styyran vinssille, sekä päinvastoin. Pientä säätöä seuraa halssin vaihdossa, koska skuutti täytyy vapauttaa molemmilta vinsseiltä, mutta ei se operaatio montaa sekunnin murto-osaa vie.
Klas____(\_______/)/)___(\_(\____
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Ristiinskuuttaminen onnistuu parhaiten fokan skuuteja varten kajuutan katolle asennettujen kääntöplokien avulla. Plokat kannattaa asettaa kajuutan katolle mahdollisimman taakse, näin kajuutan katon ylittävä fokan skuuti on mahdollisimman vähän spinnupussista nostettavan tai pussiin sullottavan spinnun edessä. Ristiinskuuttaaminen on suojanpuulen skuuttausta tehokkaampaa jostain 5-6m/s->. Miehistö on fokkaa skuutatessaan tuulenpuolella ja vene kulkee suoremmassa. Skuutin tarkka säätö edellyttää ikkunaa isoon purjeeseen jonnekkin saalinginkorkeudelle. Ison ikkunan läpi näkee fokan takaliikin kireyden ja voi verrata takaliikin paikkaa spriidareihin merkkeihin.
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Fokan ristiinjalustustaminen

Post by 4xS »

FIN931 wrote:Ristiinskuuttaminen onnistuu parhaiten fokan skuuteja varten kajuutan katolle asennettujen kääntöplokien avulla. .....
Onnistuuko tuo ristiin jalustaminen ilman että köysi hinkaa kireänä liukuluukun tai kannen reunoihin? Vene-lehdessä 11.2008 sivulla 47 oli kuva, jossa oli metalliset kaiteet liukukannen reunoilla ottamassa vastaan köyden hinkausta. Onko muita viritysmahdollisuuksia ristiinjalustamiselle (aiheuttamatta vahinkoa veneelle ja köydelle)? Tuo vinssiltä vinssille taitaa olla näistä paras, jos ei halua metallisia sivukaiteita asentaa.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Minulla on ne kääntöplokit istumalaatikon reunoilla, siten että skuutti tulee aivan kajuutan takaseinän suuntaisesti:
Image
Rapulukko osuu suoraan linjalle kääntöplokilta vinssille, joten tavallaan tämä toimii vastaavasti kuin isojen veneiden itsejalustavat vinssit: Skuuttia ei yleensä tarvitse erikseen painaa lukkoon, se kulkee lukon läpi jo tullessaan vinssille.

Ainakin retkiveneissä on kajuuttaan kulkemisen kannalta myös oleellista, että se skuutin lukko on alapuolella ts. luukun edestä kulkevan osan voi pudottaa alas purjehduksen aikana (kuten kuvasssa). Olen yhden sellaisenkin heloituksen nähnyt, jossa myös lukko oli tuulen yläpuolella, sisällä käyminen edellyttää silloin aika jänniä voimisteluliikkeitä fokan ollessa skuutattuna.

Fokan skuuttikin on yhtenäinen köysi tässä järjestelyssä, aivan kuten Vpl kuvaili edellä.
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Lauri wrote:Minulla on ne kääntöplokit istumalaatikon reunoilla, siten että skuutti tulee aivan kajuutan takaseinän suuntaisesti....
Mielenkiintoinen viritys! Kiitos tiedoista! Jostain näistä vaihtoehdoista löytyy se oikea, jota ajattelin kokeilla. Onko tuo ristiinjalustaminen edes yleistä kilpailevilla venekunnilla? (Joudutteko muuten aina siirtämään myös vinssin kahvan puolta vaihdettaessa, eli putosiko se toinen jorpakkoon keväällä venettä vesille laitettaessa?)
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

4xS wrote:Mielenkiintoinen viritys! Kiitos tiedoista! Jostain näistä vaihtoehdoista löytyy se oikea, jota ajattelin kokeilla. Onko tuo ristiinjalustaminen edes yleistä kilpailevilla venekunnilla? (Joudutteko muuten aina siirtämään myös vinssin kahvan puolta vaihdettaessa, eli putosiko se toinen jorpakkoon keväällä venettä vesille laitettaessa?)
On tosiaan "mielenkiintoinen viritys", mutta on käytännössä osoittautunut parhaaksi fokan jalustussysteemiksi mitä meidän veneissä on ollut. Ei meillä ole kuin yksi vinssin kahva (jota tarvittaessa siirretään), sillä aika harvoin sitä tarvitsee: Tässä systeemissä fokan kiristäminen onnistuu aika hyvin ilman vinssejäkin vähän sen mukaisesti mitä Vpl ensimmäisessä viestissä kyseli.

Näin se käy ilman vinssaamista, jos nyt ajatellaan tuota kuvan tilannetta:

Vinssiltä tuleva köysi oikeaan käteen ja tiukalle. Vedetään vasemmalla kädellä lukon vierestä köyttä suoraan taaksepäin, vähän kuin viritettäisiin jousen jännettä. Sitten nopeasti päästetään vasen käsi eteenpäin ja samalla kiristetään oikealla vinssiltä tulevaa köyttä. Toistetaan tarvittaessa ja lopuksi painetaan vasemmalla köysi takaisin lukkoon. Yksinkertaisempi liikesarja tehdä kuin selostaa.

Kisaajien yleisistä helotuksista en osaa sanoa kun en kisaa.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Toimiva ristiinskuuttaus on paras systeemi fokan skuuttaamiseen jostain 5- 6m/s tuulesta ylöspäin. Ristiinskuutauksessa fokanskuuti voidaan kiristää ja tarvittaessa säätää tuulenpuolelta. Näin miehistö on heti vendan jälkeen tuulen puolelle ilman, etttä vene tarpeettomasti kallistuu suojan puolelle. Näin vene kiihtyy vendan jälkeen nopemmain eikä tarpeettomasti rekaa.

Toimiva ristiinskuuttaus edellyttää harjoitellutta ja rutinoitunutta miehistöä. Toimimattoman järjestelmän tai treenaamattoman miehistön myötä ristiinskuuttauksesta on enemmän haittaa kuin hyötyä. Usein ristiinskuuttausta parempi vaihtoehto onkin skuutata fokka ihan perinteisesti suojanpuolen vinssille.

Ainakin kuvasta päätellen Laurin järjestelmän taustalla on fokan vinssien paikka: vinssit on sijoitettu heti kajuutanluukkujen viereen enempi fallivinsseiksi kuin fokan skuuttivinsseiksi. fokan skuuttivinssien paikka on katolla olevien rapuknaapien ulkopuolella. Laurin järjestelmä on varmaan toimiva, mutta vinssien kautta skuuttaamalla saataisiin enemmän voimaan ja näin skuuttaaminen olisi näin tarkempaa
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

FIN931 wrote: Ainakin kuvasta päätellen Laurin järjestelmän taustalla on fokan vinssien paikka: vinssit on sijoitettu heti kajuutanluukkujen viereen enempi fallivinsseiksi kuin fokan skuuttivinsseiksi. fokan skuuttivinssien paikka on katolla olevien rapuknaapien ulkopuolella. Laurin järjestelmä on varmaan toimiva, mutta vinssien kautta skuuttaamalla saataisiin enemmän voimaan ja näin skuuttaaminen olisi näin tarkempaa
Se systeemi on enemmän minun veneen järjestelmä kuin minun järjestelmä, se ei siis ole minun keksimä tai edes toteuttama (itse asiassa minulla oli ensialkuun vähän vaikeuksia ymmärtää miten siinä oikein skuutit laitetaan..) Mutta toimivaksi ja hyväksi se on osoittautunut. Ainoa huono puoli on se, ettei se oikein sovellu yksinpurjehdukseen kun fokan skuutit on turhan kaukana pinnamiehen paikalta. Yksinpurjehdusta varten olisikin hyvä jos veneessä olisi kaksi paria vinssejä, toiset laidoilla ja toiset katolla. Minulla on vain nuo kuvassa näkyvät.

Sorry, mutta tuota viimeistä lausetta en oikein ymmärrä. Eli mitä tarkoittaa se, että "vinssien kautta skuuttaamalla saataisiin enemmän voimaa" ja miten se tekee asian tarkemmaksi noihin kääntöplokeihin verrattuna?
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Lauri kirjoitti:
Sorry, mutta tuota viimeistä lausetta en oikein ymmärrä. Eli mitä tarkoittaa se, että "vinssien kautta skuuttaamalla saataisiin enemmän voimaa" ja miten se tekee asian tarkemmaksi noihin kääntöplokeihin verrattuna?
Ilmaisuni taisi olla vähän epäselvä. Laurin veneen fokanskuuttausjärjestelmässä skuuti tulee kääntöplokalta suoraan lukolle. Järjestelmässä ei lainkaan taljaa eikä skuuti myöskään kierrä vinssin kautta. Vendan jälkeen fokan skuutin saa kiristettyä käsivoimin. Fokan tarkempi säätäminen= muutamalla sentillä kiristäminen tai löysääminen, veneen ollessa halssilla, edellyttää voimaa ja tätä voimaa saadaan vinssien käytöllä. Pelkästää käsivoimin vetämällä purjetta toki saa kiristettyä, mutta skuuttauksen tarkkuus kärsii
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

FIN931 wrote: Ilmaisuni taisi olla vähän epäselvä. Laurin veneen fokanskuuttausjärjestelmässä skuuti tulee kääntöplokalta suoraan lukolle. Järjestelmässä ei lainkaan taljaa eikä skuuti myöskään kierrä vinssin kautta. Vendan jälkeen fokan skuutin saa kiristettyä käsivoimin. Fokan tarkempi säätäminen= muutamalla sentillä kiristäminen tai löysääminen, veneen ollessa halssilla, edellyttää voimaa ja tätä voimaa saadaan vinssien käytöllä. Pelkästää käsivoimin vetämällä purjetta toki saa kiristettyä, mutta skuuttauksen tarkkuus kärsii
Nyt ymmärrän mitä tarkoitit, mutta toisaalta en ole täysin varma ymmärsitkö miten tuo kuvassa oleva systeemi toimii vinssien osalta. Siltä varalta että jotakin sekaannusten mahdollisuuksia olisi ja muitakin lukijoita ajatellen:

Kyllä tuossa minun veneen systeemissä käytetään vinssejä ja säätäminen on mahdollista senttitarkkuudella, ainakin matkapurjehtijan näkökulmasta. Jos laitatte viivottimen kuvan päälle, niin näette että skuutin linja kääntöplokilta lukolle jatkuu viivasuorana vinssille.

Skuuttaaminen on mahdollista oikeastaan kolmella tavalla tässä: 1) kevyessä kelissä ilman vinssiä, 2) hieman kovemmalla kelillä skuutti vinssin ympärille, mutta vinssin kahvaa ei tarvita (systeemi jonka yritin kuvata aikaisemmin) 3) vielä kovemmalla tuulella "tavaliseen tapaan" vinssin kahvaa apuna käyttäen. Vinssiä käytettäessä käytetään aina tuulen yläpuolista vinssiä. Ainoa mihin tämä heloitus ei sovellu on tuulen alapuolisen vinssin käyttäminen. Eli aina on "skuutattava ristiin", mutta parempi se on kuin tuulen alapuolelle laskeutuminen aina jos fokkaa tarvii säätää.

Kun skuutti on kireänä vinssille asti, niin se voi kulkea joko suoraan lukon läpi tai sen yli, jolloin myös löysääminen onnistuu kovemmallakin kelillä näppärästi. Pienellä nykäisyllä lukosta "ylös" (=veneen perää kohti) skuutin irti ja pienellä tönäisyllä skuutin saa uppoamaan lukkoon. Jänneväli kääntöplokilta vinssille on siis riittävän suuri jotta rapulukon käyttäminen on helppoa eikä vaadi liikaa voimaa.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Asia selkesi, varmaan toimiva järjestelmä.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

FIN931 wrote:Asia selkesi, varmaan toimiva järjestelmä.
Joo, olen tyytyväinen tähän. Parhaita systeemeitä mitä minun veneissä on ollut. Mikä ei tietenkään tarkoita, että tämä olisi paras mahdollinen.

Toisenlainen ristiinskuuttausjärjestely on kuvassa Vene-lehden tuoreimman H-venettä käsittelevän jutun viimeisellä sivulla. Juhani Sepän veneessä oleva systeemi mahdollistaa näemmä myös kulkemisen sisälle ihan hyvin, ja siinä ne skuuttivinssit ovat perinteisemmillä paikoilla katolla. Vaikea sanoa kokeilematta onko näistä kahdesta jompikumpi kivempi jossakin olosuhteissa..

ko. artikkeli ja kuva löytyy muutamalla klikkauksella tätä kautta:
hwiki valitkaa ensin hWikistä "Yleistä" ja sitten "Vene-lehden artikkeleita H-veneestä".

(Tässä foorumisoftassa näkyy olevan bugi, tänne ei voi laittaa URLeja joissa on ä-kirjain. Sen takia ei voi laittaa suoraa linkkiä kumpaankaan em. wikisivuun)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: ko. artikkeli ja kuva löytyy muutamalla klikkauksella tätä kautta:
hwiki valitkaa ensin hWikistä "Yleistä" ja sitten "Vene-lehden artikkeleita H-veneestä".

(Tässä foorumisoftassa näkyy olevan bugi, tänne ei voi laittaa URLeja joissa on ä-kirjain. Sen takia ei voi laittaa suoraa linkkiä kumpaankaan em. wikisivuun)
Mulla osoite (leikkaa-liimattu) tulee tämmösessä muodossa:

hwiki/Vene-lehden_artikkeleita_H-veneest%C3%A4

Pitäisi avautua tuota klikkaamalla. Harmi tosiaan, ettei suora linkki hWikiin taida toimia mutta käyhän tämä näinkin.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Sepän ristiinskuuttaussysteemim on vastaava kuin meillä. Arteknossa kattoluukun kiskot ovat korkeammat ja toisinpäin kuin Botniassa (kiskot ovat ulospäin), mistä johtuen kahva tai jokin muu koroke on tarpeen, muutoin fokanskuutit eivät luista kattoluukun kiskojen yli. Kahvojen myötä skuuti tule vinssille ylhäältä päin ja "engelsmannin" vaara on ilmeinen. Vinssejä tulisi korottaa puukapuloilla tai vastaavilla.
Post Reply