Kyljen maalaus

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
janirais
Posts: 18
Joined: Mon 15.12.2008 12.07
Location: Merisatama, Helsinki
Contact:

Kyljen maalaus

Post by janirais »

Nyt on semmonen tilanne että tuulessa naapuriveneen naapuri oli päässyt irti ja siitä on aiheutunut ketjureaktio jonka seurauksena minun valkoisen H-veneeni päälle on naapurin sininen H-vene hyökännyt ja kylkeen tuli nyt ikäviä jälkiä (kuva) josta punainen pohjamaali loistaa läpi reilu metrin pituiselta alueelta.

Nyt kysymys kuuluu että mitä minun pitäisi tehdä, maalata itse (siinä tapauksessa hyvät neuvot ovat tarpeen) vai viedä maalaamoon (siinä tapauksessa suosituksia kuunnelllaan) ja että kuinka suuren osan kyljestä maalautan/maalaan? Paljonko kumpikin vaihtoehto maksaa, teitääkö kukaan? :?
Attachments
kylki nettiin.jpg
kylki nettiin.jpg (233.43 KiB) Viewed 6302 times
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Kyljen maalaus

Post by Erkka »

janirais wrote:kylkeen tuli nyt ikäviä jälkiä (kuva) josta punainen pohjamaali loistaa läpi reilu metrin pituiselta alueelta.
Nyt kysymys kuuluu että mitä minun pitäisi tehdä
Kaiketi korjauksen pitäisi mennä vastapuolen vastuuvakuutuksen piikkiin? Siinä tapauksessa vene johonkin tunnettuun korjaamoon, jonka vakuutusyhtiö hyväksyy. Luottaisin aika hyvin siihen että tulee riittävän hyvin korjattua.

Maaleista ei ole itselläni kokemusta, mutta erilaisia koloja ja naarmuja olen korjannut "Gelcoat-kitillä", (olen käyttänyt sekä Maritimin että Bilteman tavaraa). Ensin karhennus, sitten kitin levitys sopivalla lastalla tms, ja sen jälkeen hiontaa eri karkeuksisilla vesihiomapapereilla + kiillotustahnalla. Hyvin on minulla toiminut. Toisinaan kittiä on pitänyt laittaa useampi kerros, jos hiontavaiheessa on hionut liikaa tai on ollut syvä kuoppa täytettävänä.

Kuvan perusteella minä lähtisin koittamaan tuota menettelyä. (Alue ei kuitenkaan ole älyttömän iso, ja luultavasti naarmuja/koloja pitää jollain saada täytettyä. Pinnan saa hiottua ihan uutta vastaavaksi, kunhan värisävyn saa kohdalleen (valkoisiakin on aika monen värisiä:) )
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: Kyljen maalaus

Post by 239 »

Värin vaihtuminen on merkki siitä, että pinta on todella maalia eikä alkuperäistä gelkkaria. Oikea aine korjaukseen on siis maali, mieluiten sama millä kylki on aiemmin maalattu. Elikkäs maalia muutama kerros ja sitten hionta vesihiomapaperilla ja kiillotustahnalla.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kyljen maalaus

Post by Lauri »

Vakuutukset on juuri tätä varten. Olettaen että veneellesi on vakuutus (onhan?), niin soita heti omaan vakuutusyhtiöösi, tee ilmoitus asiasta ja pyydä vakuutustarkastaja paikalle toteamaan että vaurio on aiheutunut naapureista.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Re: Kyljen maalaus

Post by Erkka »

Uskoisin ennemmin 239:n vastausta kuin omaani:)

Mutta Laurin vastaukseen kommenttina, juuri tällaisia tapauksia varten vastapuolelle on kait yleensä vastuuvakuutus. (Jolloin vastapuoli maksaa myös omavastuun etkä sinä). Ainakin alkukesäisessä kolarissa minun ei tarvinnut asioida oman vakuutusyhtiöni kanssa lainkaan, kun toinen vene ajoi merellä kylkeen. Tietysti jos on epäilys, että korjaus voi aiheuttaa myöhemmin ongelmia, niin ehkä asiasta kannattaa silloin tiedottaa myös omaakin vakuutusyhtiötä (jotta ei tarvi myöhemmin selvitellä kuka maksaa "huonosta korjauksesta" johtuvia ongelmia).
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kyljen maalaus

Post by Lauri »

Totta on, että ensisijaisesti vahingon korvaa aina vastapuoli. Autojen osalta asia on selkeä, koska liikennevakuutus on pakollinen kaikille. Venevakuutukset on kuitenkin vapaaehtoisia ja on mahdollista, että vastapuolella ei ole sellaista. Käsittääkseni korvaus tulee silloin omasta vakuutuksesta ja vakuutusyhtiö hankkii sitten rahansa takaisin syylliseltä osapuolelta, ne on tunnetusti varsin hyviä siinä rahojen perinnässä.
Oleellista on kuitenkin, että ei vahingon kärsineen pitäisi tarvia käyttää työtunteja myöskään tuollaisten asioiden selvittelemiseen. Siksi oma vakuutusyhtiö on ihan hyvä aloituspaikka, kyllä ne sieltä neuvovat eteenpäin.
janirais
Posts: 18
Joined: Mon 15.12.2008 12.07
Location: Merisatama, Helsinki
Contact:

Re: Kyljen maalaus

Post by janirais »

kyllä mulla vakuutukset on, ja nyt selkis että lasku todennäköisesti menee naapuriveneille, eli nyt pitäis saada tietää ett missä kannattaa malautta vene? tietääkö joku jotain maalamoa joka tekee hyvää jälkeä?
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Kyljen maalaus

Post by Lauri »

janirais wrote:tietääkö joku jotain maalamoa joka tekee hyvää jälkeä?
Kysy Jouko Lindgrenin telakalta hernesaaresta, tietääkseni siellä on tehty myös veneiden maalaustöitä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Kyljen maalaus

Post by 306 »

Lauri wrote:
janirais wrote:tietääkö joku jotain maalamoa joka tekee hyvää jälkeä?
Kysy Jouko Lindgrenin telakalta hernesaaresta, tietääkseni siellä on tehty myös veneiden maalaustöitä.
Samalla hiellä kannattaa maalauttaa koko veneen kylki kunhan sen vaan vakuutustarkastajalle onnistuu selittämään... ;)

...tai ainakin itse maksetulla materiaalikustannuksella voisi saada isommankin maalauksen, sillä työn määrä ei ratkaisevasti muutu. Ruiskumaalauksessa kuuluu menevän eniten aikaa pohjatöihin (koneellinen homma varmaan hoituu ammattimiehiltä nopeasti) ja laitteen puhdistukseen.
306
Post Reply