Botnian mastonjalka, mastonjalan merkitys maston trimmiin

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Botnian mastonjalka, mastonjalan merkitys maston trimmiin

Post by Erkka »

Olen koittanut nyt muutamana iltana ruuvailla Fuugan maston takaisin trimmiin. Maston alapäätä hitsattiin toukokuisen kolarin jäljiltä ja nyt masto ei oikein tahdo näyttää tutulta (vai pätkiikö minulla muisti pitkän purjehdustauon jälkeen).

Maston alapään takakulma oli hajonnut vähän jo aiemmin, koska masto seisoo osin takakulmansa varassa varsinkin jos rakea on vähänkin enemmän.
Kuva ennen kolaria tuolla, masto on siis jo kertaalleen hitsattu ennen minun aikaani: hwiki/Kuva:Mastonjuuri1_FIN-555.JPG

Nyt mastoa korjattiin hitsaamalla, ja ilmeisesti maston "pohjaa" myös viistottiin hiukan jotta kuorma jakaantuisi tasaisemmin.

Lyhensin vielä etustaagiakin säästääkseni mastoa.

Nyt tuntuu siltä että ylävatteja kiristämällä ei mastoon tule milliäkään prebendiä, ja kun alavanteista ottaa "löysät pois", niin masto onkin jo mutkalla väärään suuntaan. Ja myöskään takastaagia kiristämällä ei masto (ilman purjetta) tunnu menevän kauniisti kaarelle, vaan näyttäisi siltä että alavantit ovat aivan liian kireällä.

Aiemmin säädin vanttiruuveista mittaamalla vantit yhtä pitkiksi, mutta nyt ainakin alavantit tuntuvat "eri mittaisilta". (Masto ei siis sivusuuntaankaan suora)

Saattaa olla että masto hitsisaumojen yms. takia ei nojaa tasaisesti jalkaansa (tätä on vaikea nähdä jalan uran takia). Voiko olla että epätasainen kuorman jakautuminen maston jalassa aiheuttaa nuo kuvaamani oireet? (sekä pituussuuntainen että sivusuuntainen ongelma)

Mites Botnian mastolla kisaavat ovat ongelmaa ratkaisseet? Oletteko lisänneet maston jalan alle jotain kiilaa mahdollistamaan nykyaikaisen raken? Vai onkohan uudemmissa veneissä maston jalka laminoitu vakiona ja enemmän takakenoon? Kaiketi aika moni Botnia masto on kuitenkin takakulmastaan enemmän tai vähemmän lytyssä?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply