Kuitu irtoaa kölistä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Kuitu irtoaa kölistä

Post by FIN-764 »

Taitaa jälleen vesille lasku siirtyä kun huomasin että lasikuitu irtoilee sen verran paljon kölin alta ja takaosasta. Hioin tänään suurimmat irtonaiset pois nauhahiomakoneella ja nyt pitäisi päättää miten paikataan.

Yksi vaihtoehto voisi olla repiä kuidut irti koko kölistä ja vetää primeri suoraan rautaan. Monien vanhempien veneiden kölit näyttäisi olevan kuiduttomia. Mites sitten kuidun poisto vaikuttaisi esimerkiksi jälleenmyyntihintaan?

Todennäköisin vaihtoehto on että poistan kuidun kölin alareunan "palteen" alta ja kölin takaosan kittaan lasikuitukitillä muotoon. Alaosasta on melkeinpä pakko poistaa kuitu, koska se on sen verran isolta osalta irti ja kölin alareunaa ei oikein pääse kittaamaan. Miltäs tämä vaihtoehto kuulostaa? Voi olla vaikeaa saada saumakohtaa vedenpitäväksi..

Ja viimeinen vaihtoehto on viedä paatti jonnekin telakalla mutta se taitasi lähes tuplata veneen arvon :)

Onkos joku muu taistellut saman ongelman kanssa?

-jussi
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Kuitu irtoaa kölistä

Post by 306 »

FIN-764 wrote:Taitaa jälleen vesille lasku siirtyä kun huomasin että lasikuitu irtoilee sen verran paljon kölin alta ja takaosasta. Hioin tänään suurimmat irtonaiset pois nauhahiomakoneella ja nyt pitäisi päättää miten paikataan.
-jussi
Vastaus piilee varmaan siinä, että kilpailetko vai et ja onko veneesi (rekisteristä päätellen voisi olla) sen verran uusi että jälleenmyyntiarvoa kilpaveneenä voisi olla. Kölin riisuminen raudalle ja maalaaminen ei ole peruuttamaton operaatio ja kuidun saa pintaan myöhemminkin. Minulla on vahva aavistus että näin kuitu korjattaisiin joka tapauksessa pajallakin(?).

Korjatkaa kisamiehet jos olen väärässä, mutta tietääkseni kuidulla haetaan parempaa virtaviivaisuutta. Itse laitoin rautakölin pari vuotta sitten kuntoon (kuitu siis poistettu) ja kyllä siitä siistin paklailemalla saa. Tärkeintä on rautaepoksimaalauksen osuus, ensimmäinen maalikerros pitäisi tehdä päivän aikana niin, että köli on kuiva (kuivaa vaikka asetonilla pyyhkien ennen maalaamista) ja ettei köliin ehdi tulla kastetta ennen maalin levittämistä.

Itse maalaus tapahtuu min. 4 kerroksessa (6 kai parempi) ja kerrosten pitää kuivua vuorokauden verran (ts. n. viikon homma). Monesti suositellaan käyttämään kahta eri väriä että maalatessa näkee mikä osa on jo maalattu. H:n köli on sen verta pieni että itse maalasin samanvärisellä vaalean harmaalla (josta näkee mikä osa maalista on märkää ja mikä kuivaa).

Kölin siloittaminen eli virtaviivaisuuden parantaminen tapahtuu maalikerrosten välillä kolot paklaamalla. Epoksihan on muovia joten kitti tarttuu siihen hyvin ja harmaata vasten näkee epätasaisuudet helpommin.

Eli summasummarum: kuitukölin korjaaminen pitäisi mielestäni tehdä kauttaaltaan tai muuten ruoste irrottaa loputkin kuidut. Epoksimaalaamalla saa siis siistimmän jäljen kunhan malttaa tehdä homman kerran kunnolla. Oma remonttini lorautti ekat ruosteet ulos maalin läpi nyt kahden vuoden jälkeen ja uskon, että remontti pitää uusia noin 5v välein.

Katsohan lisää hommaa helpottavista välineistä hWikistä.
306
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Päädyin paikkaamaan köliä lasikuitukitillä.
Hioin nauhahiomakkoneeella siis kaikki irronneet kohdat puhtaiksi, pyyhin pölyt pois ja vedin kittiä päälle.
Laitoin hGalleriaan muutaman kuvan eilisistä hommista. Tänään pitäsi laittaa pintaan pakkelia ja jos ehtisi eka kerros primeria.
Syksyllä olisi tarkoitus teettää koko pohjan soodapuhallus joten nyt en alkanut hiomaan koko köliä puhtaaksi maaleista..
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Vastaavaa näkyi H-veneessä telakalla Näsijärven rannallakin. Ja vieressä oli purjevene, jonka köli oli puhtaalla ruostuneella rautapinnalla. Ongelman yleisyydestä ei silti voine kaiketi puhua.
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Nyt on pinta pakkeloitu ja hiottu sekä ensimmäinen kerros primeria pinnassa. Primer vielä paljasti epätasaisuuksia joten vielä yksi pakkeli/hionta kierros edessä ennen lopullisia primereita. Noston yhteydessä täytyy vielä kölin pohja vetäistä puhtaaksi rälläkällä ja jotain maalia päälle. Ei vain taida mikään maali ehtiä kuivua laskun aikana..

Kohtuullinen tuntuisi kuitenkin tulevan, ei ainakaan kölin takia tule turpaan viikkokisoissa. Syksyllä sitten näkee miten kestää..

kuvia galleriassa
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN-764 wrote: Kohtuullinen tuntuisi kuitenkin tulevan, ei ainakaan kölin takia tule turpaan viikkokisoissa. Syksyllä sitten näkee miten kestää..

kuvia galleriassa
Ihan asialliselta tuo korjauksesi vaikuttaa. Jos homma menee jatkossa mahottomaksi niin hyvän pinnan saa toki rautaköliäkin kittailemalla ja primeroimalla, sehän on periaatteessa samaan tapaaan rautakölin kotelointia muoviin. Vaan jos kuori on vielä noinkin hyvässä iskussa niin helpompi taitaa olla koittaa huoltaa sitä kuten olet tehnytkin.

Rälläköinti ja maalailu vesillelaskun yhteydessä on kyllä hiukka epätoivoista ja voi koetella nostofirman kaverin hermoja. Sen lisäksi sen on pitkälti hyödytöntä puuhaa kun käytännössä siinä putsataan köli suojaavasta ruosteesta ja maalinjämistä ja annetaan puhdas kasvualusta uudelle ruosteelle ja muille höttiäisille. Merellä tuosta tietty on enemmän haittaa kun järvillä, mahtaako järvillä olla näkkejäkään samaan tapaan?

Mieluummin maksa kaverille erikseen siitä, että nostaa veneen ylös operaation ajaksi ja jätät veneen vielä pukeille kuivumaan seuraavaan päivään tms. Puupalikat kölin alla suojaavat hieman tuoretta maalipintaa mutta taitaapa siinäkin maalit tiristä pois välistä ja uutta ruostetta tulee melko pian. Kölin pohja on kinkkinen paikka, hieman paremmin siihen pääsee käsiksi kun syksyllä laittaa noi puupalat siten, että pääsee paremmin kölin alle kurkkimaan ja puuhaamaan ja hoitaa homman miten parhaiten taitaa sitten.

Täydelliseen tulokseen taitaa päästä vain köli irroittamalla mutta siinä en osaa neuvoa kun että kannattaa ottaa harteikkaat kaverit mukaan tuota 700kg:n punnusta pyörittelemään.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

306 wrote:Ihan asialliselta tuo korjauksesi vaikuttaa. Jos homma menee jatkossa mahottomaksi niin hyvän pinnan saa toki rautaköliäkin kittailemalla ja primeroimalla, sehän on periaatteessa samaan tapaaan rautakölin kotelointia muoviin. Vaan jos kuori on vielä noinkin hyvässä iskussa niin helpompi taitaa olla koittaa huoltaa sitä kuten olet tehnytkin.
Hyvän pinnan saa helposti kittailemalla, mutta oikean muodon aikaansaaminen on työlästä. Ida Marian kölissä on raudan päällä kittiä vain sen verran, että pinta on tasainen. Muoto on silminnähdenkin epäsymmetrinen ja etureunasta liian terävä. Jos oikein ahkeraksi ryhdyn, niin syksyllä teen mallikaaret ja hankin ison kasan pakkelia. Mutta ei siis kannata poistaa muotoa korjaavaa pintaa kölistä, jos sellainen on olemassa. Paikkailemalla pääsee helpommalla.
Täydelliseen tulokseen taitaa päästä vain köli irroittamalla mutta siinä en osaa neuvoa kun että kannattaa ottaa harteikkaat kaverit mukaan tuota 700kg:n punnusta pyörittelemään.
Eiköhän sitä kölin alapuolta mahdu työstämään, jos laittaa syksyllä riittävät paksut palikat kölin alle. Kölin alla olevia palikoita siirtelemällä voi koko kölin alapuolen saada kuntoon ilman nostureita. Nosta venettä perästä sen verran, että kölin takaosa nousee palikan päältä, jolloin kaveri voi siirtää taemman palikan. Ja sitten sama juttu keulasta (tässä vaiheessa taemman palikan on hyvä olla lähellä kölin keskikohtaa, muuten ei yhden miehen voimat välttämttä riitä). Perää nostaessa täytyy tietenkin pukin etutassuja vähän löysätä ja vastaavasti keulaa nostaessa takatassuja.
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Kölin alapuoli jäi odottelemaan syksyä ja palikoita kölin alle, muuten tuli melko hyvä ja muotokin säilyi kun kohtuudella poisti alkuperäistä.

Kuva valmiista paikkauksesta
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Katos vaan, siistiä tuli. Oikea ratkaisu kun tuli pitkälti yli puolivalmista ja on kölikin muodossaan.

239:n keinuttelukikka on tosiaan hyvä jatkotyön kannalta, omalla pukillani en ole varma onnistuisiko moinen mutta säästää sekä omia että nostomiehen hermoja kun tekee kaikessa rauhassa.
306
Post Reply