Tiikerhain ikkunoiden uusiminen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Tiikerhain ikkunoiden uusiminen

Post by L464 »

Nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että paluu vanhaan on mahdonta - the point of no return, kuten elokuvateollisuudessa asia ilmaistaan.

Styyrpuurin puoleinen osakas Jussi rapsi ansiokkaasti vanhat polykarbonaatti-ikkunat pois. Eivät kuulemma olleet mitenkään erityisen tiukassa, silikoni oli kuivahtanut ilahduttavasti tätä työvaihetta silmällä pitäen.

Uudet lasit tulevat varmaankin tummasta akryylistä. Minkä paksuista tavaraa on asenneltu? Ymmärsin, että vähän paksumpi kestää paremmin lohkeamatta, 8-10 mm? Jyrsimistä varten pitänee askarrella vanerista muotti.

Tarkoituksena on kitata vanhat ruuvinreiät.

Stten kun vielä saisi ratkaistua, laittaako Sikaa vai silikonia väliin, niin ollaan taas vähän pidemmällä.
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Tiikerhain ikkunoiden uusiminen

Post by 306 »

L464 wrote:Nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että paluu vanhaan on mahdonta - the point of no return, kuten elokuvateollisuudessa asia ilmaistaan.
Huhhuh, väsynyt mutta melko onnellinen.. Tarkempaa raporttia seuraa wiki-muodossa mutta tämänhetken raportiksi sanottakoot, että tänään asensin just omani (joista on keskusteltu tuolla toisessa aiheeseen liittyvässä keskustelussa).

Eli akryylia, vaalea savun harmaa kuten -75 alkuperäinen look oli. Paksuus 6mm samoin kuten alunperin, tuntuu riittävän ja kiinnitys myös ruuveilla niinkun ennenkin. Toistaiseksi akryylistä hyvät mielet, taipui yllättävän hyvin ym.

Davidilta kuulin millaista sotkua ja rahastamista on sikan touhu joten päätin entistä jämäkämmin käyttää Maken suosittelemaa UV-suojattua polymeerimassaa Wurthilta. Sai pyyhkiä ihan sormella jos meni vähän pieleen ja hyvin lähtee kuulemma sinolillakin (ei asetonilla!). Hommaan kului nippanappa kolme tuubia ja mitä laitatkin niin ruuttaa oikein olan takaa, tässä jäi toinen ikkuna hiukka vajaaksi. :(. Tämä vaiva tietty siksi että piti olla kirkasta massaa kuten alunperinkin. Aika sitten näyttää miten käy.

Jostain syystä "välipalkki" salongin ja keulan ikkunan välissä on Arteknolla ollut perinteisesti vihreä, olisko sitten ollut jotain niiden ylijäämäprimeria joka pleksin läpi näytti tarpeeksi tummalta. Mokoma lähti veneestä hyvin rullaavan silikonin mukana pois. Äkkisratkaisu oli ihan vekkuli, vetäisin palikan kylkiraidan punaiseksi ja tuolta se näyttää. Vähän kun mini-H-35. :)

Image

Rannan sällit makusteli että harmaa olis voinu tehdä myös hyvän säväyksen mikäli jollakulla on tuollainen hailakka pleksisävy mielessä. Etuna hailakassa pleksissä voisi olla hiukka pienempi lämpeneminen auringossa jota kautta lämpölaajenemisen aiheuttama halkeiluvaara (ruuvikiinnityksessä) vähenee.
Last edited by 306 on Mon 27.4.2009 10.29, edited 5 times in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

mitä paksumpaa, niin sitä huonommin taipuu. Esim. se 10mm akryyli on jo varsin jäykkää tavaraa, tuskin taipuu sovinnolla muotoon. Lisäksi se on painavaa ja kallista.

Silikonia ei voi suositella oikein mihinkään muuhun kuin paikkaan joka on jo pilattu silikonilla aikaisemmin. Sille kuitenkin käy samalla tavalla kuten kirjoitit vanhalle silikonille käyneen. Parempi olisi vaihtaa sikaan tai vastaavaan, mutta se vaatii perusteellisen puhdistuksen: Pinta jolla on ollut silikonia saattaa olla silikoninen vaikka ei sormella koittaessa siltä tuntuisikaan, eikä esim. sika siinä muodosta tiivistä liitosta. Kokemusta on..
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Silikonia ei voi suositella oikein mihinkään muuhun kuin paikkaan joka on jo pilattu silikonilla aikaisemmin. Sille kuitenkin käy samalla tavalla kuten kirjoitit vanhalle silikonille käyneen. Parempi olisi vaihtaa sikaan tai vastaavaan, mutta se vaatii perusteellisen puhdistuksen: Pinta jolla on ollut silikonia saattaa olla silikoninen vaikka ei sormella koittaessa siltä tuntuisikaan, eikä esim. sika siinä muodosta tiivistä liitosta. Kokemusta on..
Näin luin itsekin. Silikoni kuulemma imeytyy öljyineen syvälle huokoiseen gelcoatiin jota pitäisi hioa "reilusti" pois jos aikoo eri aineeseen vaihtaa. Silikoni itse tarttuu moiseen "kyllästyneeseen" gelcoatiin paremmin.

Monesti sikaan vaihdetaan väkivängellä ja itse sanoisin, että se varmasti on järkevää esim. pohjaventtiileissä tai muualla vesirajan alla jossa tiiviys on ehdoton must. Ikkunoissa valuminen on harmillista mutta ei aiheuta vaaraa kunhan sen korjaa kun alkaa lorottamaan joten ehkäpä on parempi pysytellä alkuperäisessä materiaalissa.

Itse vetäisin riskillä tuon ikkunaprojektini, silikonin tms. alta paljastuneen puhtaan pinnan pyyhin asetonilla useampaan kertaan ennen polymeerimassan käyttöä. Voi olla että homma meni pahasti reisille mutta koska itse kiinnitysmassan hinnan osuus koko hommassa on niin pieni, voin tuon rempan uusia myöhemminkin ja vaihtaa vaikka tuon punaisen värin jos ei siihen ole silmä vielä tottunut.. ;)

Suurin todellinen huoli minulla on halkeilusta, ruuvit joutui vetämään aika tiukkaan että massa levittäytyi tasaisesti pleksin alla (peitemuovi pitää muuten olla jo pois että näkee tuleeko asennuksesta valmista vai ei) reunoille asti. Tätä välttämään kannattaa viritellä joku tiivistekumi tms. ikkunan sisäreunoille että kaikki massa tursuaisi ulospäin ja sisäikkunassa olisi vähemmän putsattavaa (sikaahan ei siitä vissiin enää irti saakaan!). Itselläni kumireunus olisi kuitenkin näkynyt pleksin läpi joten en sitä käyttänyt ja homma meni osittain eksperimenttitasolle sen vuoksi.

Pitää hiukka löysätä ruuveja kunhan massa on tarttunut kunnolla jos vaikka siitä olisi apua. Itse ruuvin 4mm reikä on porattu 5-5,5mm kokoiseksi joten siinä hiukka elämisvaraa onkin, sen sijaan ruuvinkannan upotuskolo pitää olla suht oikean kokoinen tai siitä ei ole vastaavaa hyötyä ja näin ollen kireällä olevat ruuvit pitävät pleksiä paikallaan yhtä tiukasti kun ahtaat reiätkin.

Aika usein tuntuu, että ikkunan sävyksi valitaan mahdollisimman tumma pleksi jolloin sen läpi ei näy kiinnitystöhnätkään niin hyvin. Sikaa käyttäessä on syytä maalailla primerilla ikkunanreunat mustiksi/tasavärisiksi muutenkin röhnää peittämään ja muistaa nuo "tursuamispadot" sisäpuolta suojaamaan. Sika on syytä tehdä myös kerralla huolella, sillä sepäs ei meinaa enää irti lähteä kun on aloilleen asettunut!
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Lauri wrote:mitä paksumpaa, niin sitä huonommin taipuu. Esim. se 10mm akryyli on jo varsin jäykkää tavaraa, tuskin taipuu sovinnolla muotoon. Lisäksi se on painavaa ja kallista.
Allekirjoitan tämän. En muista onko kajuutanluukkuni 8 vai 10 mm akryyliä, mutta jokatapauksessa se on jo niin jämäkkää tavaraa, etten usko taipuvan ikkunoiksi.
306 wrote:Suurin todellinen huoli minulla on halkeilusta, ruuvit joutui vetämään aika tiukkaan että massa levittäytyi tasaisesti pleksin alla (peitemuovi pitää muuten olla jo pois että näkee tuleeko asennuksesta valmista vai ei) reunoille asti. Tätä välttämään kannattaa viritellä joku tiivistekumi tms. ikkunan sisäreunoille että kaikki massa tursuaisi ulospäin ja sisäikkunassa olisi vähemmän putsattavaa (sikaahan ei siitä vissiin enää irti saakaan!). Itselläni kumireunus olisi kuitenkin näkynyt pleksin läpi joten en sitä käyttänyt ja homma meni osittain eksperimenttitasolle sen vuoksi.
Tiivistekumi on siitäkin kätevä, että se pitää ikkunan reilusti irti seinästä liimausvaiheessa. Hoidithan tämän jotenkin muuten? Rungon ja ikkunan välinen lämpölaajenemisero ei aiheuta vaatimuksia vain ruuviliitokselle vaan myös liima-/tiivistesaumalle. Jos saumalla ei ole riittävästi paksuutta, eli sitäkautta joustovaraa, leikkautuu sauma auki ja vuodot alkavat taas kiusata.

Omat tummat ikkunani liimasin valkoisella Sikaflexillä. Putsasin ensin asetonilla ja hioin reilulla kädellä. Pohjustin molemmat pinnat kyseisille materiaaleille tarkoitetuilla primereilla. Primerit olivat mustia, joten tiivistenauha eikä itse Sika näy pleksin läpi.

Mitä tummempi pleksi, sitä pahemmin kaikki mustasta poikkeavat pleksissä kiinni olevat sisäpuoliset tiivisteaineet ja -nauhat näkyvät läpi. Eli jos tummaa pleksiä tiivistää valkoisella tai kirkkaalla aineella, kannattaa ehdottomasti käyttää mustaa primeria alla.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:
306 wrote:Suurin todellinen huoli minulla on halkeilusta...
Tiivistekumi on siitäkin kätevä, että se pitää ikkunan reilusti irti seinästä liimausvaiheessa. Hoidithan tämän jotenkin muuten? Rungon ja ikkunan välinen lämpölaajenemisero ei aiheuta vaatimuksia vain ruuviliitokselle vaan myös liima-/tiivistesaumalle. Jos saumalla ei ole riittävästi paksuutta, eli sitäkautta joustovaraa, leikkautuu sauma auki ja vuodot alkavat taas kiusata.
Joo, tolta osin vaikuttaa että jossain vaiheessa on Urho Matti eli Uusiksi Meni edessä ja siihen nähden tuo irti leikkautuminen on parempi uutinen kun pleksin murtuminen. Tietämättä vielä miten hyvin tuo polymeerimassa jatkossa pitää (tuoteseloste ja "käyttöohje" oli vähintäänkin ympäripyöreä, missä mm. maininta että ohjeet perustuvat käytännön kokeiluihin eikä ihan vuorenvarmaa tietoa pitävyydestä eri tilanteissa ole..) pitää haistella montako aikaa menee ennen uusimisia. Joka tapauksessa kirkas UV-suojattu aine oli mielessä ja nyt sitten "kokeillaan" kauanko se pitää kiinni ja sitten tehdään viisaampana uusiksi.

Kuitenkin ihan hyvä, että homman voisi jossain vaiheessa uusia, vähän amatöörikeikka oli tuo ensimmäinen rundi kun kovin kaksisia käyttöohjeita tähän tarpeeseen ei ollut eikä kaikkia käänteitä osannut ennakoida edes rannan ukot. Feneilijöiden ohjeet kun on periaatteessa samaa asiaa mutta käytännössä ikkuna on selvästi pienempi ja malliesimerkissä mustareunaista mallia.

Koitin jättää ruuvit niin löysälle kun suinkin, sisäpuoleltahan niiden piti ottaa kiinni puisiin ikkunalistoihin ja olla sitä myöten kireällä. Massan tursuttamisen tarve kuitenkin yllätti, sillä eipä tuo kovin tasaisesti levinnytkään ilman ruuvin kiristelyä ja näin ollen reunoilla meni homma ohueksi. Pahvinpalat kanteissa tms. eivät varmaan olisi melko kirkasta pleksia vasten ilmakuplia täynnä olevaa tahnaa auttaneet ja kiristää piti enemmän, että massa levittyi tasaisemmin.

Jonkinlainen näkymätön sisäreunan ja miksei ulkoreunankin patentti pitäisi keksiä jatkoon, sillä kun massan tursuamisen saisi hallintaan ja se menisi tehokkaammin käyttöön ja paksummalti ikkunan väliin. Eka ikkuna piti melkoisessa kiireessä tehdä uusiksi, onneksi sentään onnistui edes hetkeksi aikaa.. :shock:

Joka tapauksessa siitä olen kiitollinen, etten lähtenyt sikahommiin sillä silloin ei korjailumahiksi tule ihan lähiaikoina ja sotkua olisi tullut selvästi enemmän. Eli mikäli joku koittaa samaa remppaa kun itsekin niin suosittelen käyttämään jotain ainetta joka sallii korjailunvaraa vaikka viiden vuoden kuluessa kun että sörssää koko homman pitemmäksi aikaa. Lämpimämmin toki suosittelen ottamaan mukaan jonkun jolle ikkunanvaihto on tuttua ja tehdä se kerralla kunnolla.

Sen sijaan mikäli haluaa tehdä ruuvittoman kiinnityksen, kannattanee kääntyä hyvin liimaavien aineiden puoleen eli paksulti vaikka sikaa siihen.

Sanokaas kuinka paksu kerros riittää irtileikkautumisen ehkäisemiseen? 3mm vai peräti enemmän?
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

306 wrote: Sanokaas kuinka paksu kerros riittää irtileikkautumisen ehkäisemiseen? 3mm vai peräti enemmän?
Mulla taitaa olla noin 3 mm, ja ainakin yhden vuoden pituusvaihtelut kesti. Tosin ikkunani ovat lyhyttä mallia.

Akryylin lämpölaajenemiskerroin on noin 0,07 mm/m°C, ja täällä Etelä-Suomessa voisi kuvitella pleksin lämpötilan vaihtelevan pahimmillaan noin -25 °C - +35 °C. Näillä oletuksilla ikkunan pituusvaihteluksi saadaan 4,2 mm/m.

En tunne komposiittimateriaalien lämpölaajenemisominaisuuksia, mutta veikkaisin, että lasikuitu lähes nollalaajenemiskertoimellaan pitää rungon melkolailla vakiomitassa. Jos edelleen oletetaan ikkunan keskikohdan pysyvän paikoillaan, niin jo metrin mittaisen ikkunan päiden siirtymä runkoon nähden olisi siis pari milliä. Tuntuu aika kovalta vaatimukselta 3 millisellekin saumalle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

239 wrote:
306 wrote: Sanokaas kuinka paksu kerros riittää irtileikkautumisen ehkäisemiseen? 3mm vai peräti enemmän?
Akryylin lämpölaajenemiskerroin on noin 0,07 mm/m°C, ja täällä Etelä-Suomessa voisi kuvitella pleksin lämpötilan vaihtelevan pahimmillaan noin -25 °C - +35 °C. Näillä oletuksilla ikkunan pituusvaihteluksi saadaan 4,2 mm/m.
...
Jos edelleen oletetaan ikkunan keskikohdan pysyvän paikoillaan, niin jo metrin mittaisen ikkunan päiden siirtymä runkoon nähden olisi siis pari milliä. Tuntuu aika kovalta vaatimukselta 3 millisellekin saumalle.
Ja kun edelleen muistelisin, että pleksin vetolujuus on heikko niin pitää vaan toivoa, että jos levyn sauma leikkautuu irti massasta se tapahtuu ennenkun pleksi halkeaa.. :( Tämmöistähän on kylmän talven aikana odoteltavissa kun pleksi kutistuu minimiin vetäen massaa perässään.

Pitkä ikkuna on melko tarkalleen 2m pitkä joten molempien päiden venymä olisi noissa olosuhteissa peräti 4,2mm. Eli seuraavaksi pitäisi keksiä venyvät ruuvit sillä 5mm kakku massaa on jo hiukka liioittelua.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Tiikerhain ikkunoiden uusiminen

Post by 306 »

306 wrote: Huhhuh, väsynyt mutta melko onnellinen..
Nojaa, hiukka tuo lopputulos kyllä jurppii mutta laitetaanpa muillekin nähtäväksi kirkkaan pleksin käyttämisen vaaroja.

Eli alla olevassa kuvassa näkyy miltä näyttää jos massaa ei ole tarpeeksi tai se menee vääriin paikkoihin. Ei nyt ihan maailmanlopputilanne mutta harmittavaa sotkuahan tuo on (tässä siis pahin kohta).

Image

Pohdinnat päällä millaisella vaivalla massan saisi lasista irti ja tekisi tuon kokonaan uusiksi paremmalla onnella. Ja tässä alleviivaan jälleen että onneksi matsku ei ole tuon tarttuvampaa (kuten sitä Sikaa). Tämä oli siis 1. ikkuna, toisesta tuli jo onneksi hiukka asiallisempi joskin noita harmillisia ilmakuplia vastaan pitäis kyllä jotain keksiä.

Samalla toki voisi parantaa hiukan massan paksuutta mutta kuten kuvasta näkyy, pitää keksiä jotain läpinäkyvää kamaa siihen tarkoitukseen. Rohkea poika voisi esim. liimata rinkulat massaa ikkunan reunaan päivää aiemmin mutta siihen tarttuisi sitten kaikki ilmassa leijuva röhnä ja homma menisi vaikeaksi. Voisi tosin onnistua jos on sopiva tila käytettävissä.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Pitää harkita materiaalia vielä uudelleen. Lankomies tekee työkseen erilaisia mainoksia sekä akryylistä että polykarbonaatista ja liputti ehdottomasti PK:n puolesta. Materiaali antaa kuulemma paljon enemmän anteeksi ja oikeanlaatuisena kestää yhtä hyvin. Näin on moni kyllä vihjannut, mutta oli mukava kuulla ammattilaisenkin näkemys.

Venekunnan operatiivinen siipi suuntaa vapuksi Saimaalle sovittamaan vanerista tehtyjä malleja. Ei toisin sanoen tule ihan samanmuotoisia kuin vanhat, edellisen omistajan itse vaihtamat.
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

L464 wrote:Pitää harkita materiaalia vielä uudelleen. Lankomies tekee työkseen erilaisia mainoksia sekä akryylistä että polykarbonaatista ja liputti ehdottomasti PK:n puolesta. Materiaali antaa kuulemma paljon enemmän anteeksi ja oikeanlaatuisena kestää yhtä hyvin. Näin on moni kyllä vihjannut, mutta oli mukava kuulla ammattilaisenkin näkemys.

Venekunnan operatiivinen siipi suuntaa vapuksi Saimaalle sovittamaan vanerista tehtyjä malleja. Ei toisin sanoen tule ihan samanmuotoisia kuin vanhat, edellisen omistajan itse vaihtamat.
Jos ammattimiehet osaa kertoa polykarbonaatin paremmista puolista niin pistä semmoset vaan UV-suojattuna. Paksuudet kiersi alkuperäisen pleksin 6mm sen verran että valikoimassa tais olla 5mm ja seuraava 8mm joten vissiin tuo ohuempi on parempi(?). Itse skippasin ne koska oikeaa sävyä ei ihan löytynyt ja kun epäilin tuota UV-käsittelyä eikä toisaalta ollut muita ammattilaisia apuna kun myyntitykit joten piti luottaa maalaisjärkeen.

Käsiteltävyys pk:ssa on tosiaan ihan toista luokkaa kun akryylissä, se joustaa ihan hullun lailla murtumatta joskin akryylikin kyllä sen verran kun on tarvis. Pitemmän päälle pk vissiin sumentuu ja akryyli alkaa hajota kiteiksi mutta kyse on kymmenistä vuosista. Lisäksi lämpölaajenemiskertoimia kannattaa verrata, akryylillä se on aika roima kuten 239 yllä laskeskeli.

Eikun tsemppiä pohdinnoille. Oma vappusuunnitelma on puntaroida saisko tuota törkyisempää ikkunaa irti, puhtaaksi tahnoista ja paremmin takasin paikalleen yllämainitulla niksillä.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Värillisen polymeerimassan uhkia ja mahdollisuuksia

Post by L464 »

Uusien ikkunoiden muotit osoittautuivat asiallisiksi. Nyt tarvitsisin näkemyksiä ikkunoiden väliin jäävän valkoisen kannaksen maisemoinnista.

Mitä jos käyttäisi mustaa polymeerimassaa niin, että suttaisi valkoisen välialueen sillä? Levittyykö massa nätisti?

Vai onko parempi idea vetää tosimustaa ikkunamateriaalia, jonka läpi ei massat paljon kuulla?
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Värillisen polymeerimassan uhkia ja mahdollisuuksia

Post by 306 »

L464 wrote:Uusien ikkunoiden muotit osoittautuivat asiallisiksi. Nyt tarvitsisin näkemyksiä ikkunoiden väliin jäävän valkoisen kannaksen maisemoinnista.

Mitä jos käyttäisi mustaa polymeerimassaa niin, että suttaisi valkoisen välialueen sillä? Levittyykö massa nätisti?

Vai onko parempi idea vetää tosimustaa ikkunamateriaalia, jonka läpi ei massat paljon kuulla?
Koitetaanpa summata omia kokemuksiani. Tämä on siis vielä teoreettista mutta muiden kokemusten kautta kehitettyä toimintaa jota kannattaa soveltaa omaan käyttöön vain niiltä osin kun se järkevältä tuntuu.

Liima-aineista:
- Polymeerimassa vaikutti ihan ok:lta kun minulla oli ruuvikiinnitys. Liimakiinnityksellä sika saattaa olla parempi vaihtoehto ja varmaan ikkunamatskunakin voi silloin taipuisampi polykarbonaatti toimia paremmin.

Muuten polymeerimassassa on tosiaan se mahdollisuus, että sitä pääsee uusimaan pikemmin mikäli jokin menee pieleen. Onhan toki myös hintaetu: 3 tuubia polymeerimassaa á 13€ tekee noin 40€ kun taas oikeaoppinen sikakäsittely vaatii puhdistusaineen 50€+primerin lasikuidulle 50€+UV-primerin akryylille 50€+kolme (?) tuubia sikaa á 10€ eli yhteensä noin 180€.

Polymeerimassan tärkein ominaisuus itselleni oli kuitenkin se, että sitä saa kirkkaana ja UV-suojattuna ja helppo käsiteltävyys toi vaan lisäpisteitä. Kirkkaus oli tärkeää, sillä käytin hailakansavuharmaata akryyliä, ts. edellä olevissa kuvissa on siis massaa ikkunaa vasten, ei harmaata maalia tms.

-Mikäli haluaa mustat reunat ja "kannaksen", luulen, että kannattaa toimia kuten tuolla fe83-wikilinkeissä neuvotaan, etenkin ne liimanauhakorotukset. Tällöin tuo Sika saattaa hyvinkin olla asiallinen valinta mikäli aikomus on tehdä remontti kertaheitolla "koko eliniäksi".

Itse olen massavalintoineni varautunut, että iso irroitus, putsaus ja liimausprojekti saattaa seurata parin vuoden kuluessa sillä epäilys on, että opin vasta tehdessäni ja tässä pari vinkkiä joita kannattaa kokeilla mm. ikkunan väliin jäävien kuplien välttämiseksi:

Ikkunoiden liimaus:
Ajatuksena tässä olisi käyttää vain yhtä liima-ainetta rajaamiseen ja kiinnittämiseen. Eli toisin kuin fe83-ohjeissa, tämä vaatii hieman erilaisia ennakkojärjestelyitä.

Sorvatun ikkunan sisäpuolinen suojakalvo irrotetaan ja ikkuna ruuvataan (?) kohdilleen. Sisäpuolelta ikkunaan merkitään esim. maalarinteipillä ikkuna-aukon reunat riittävällä tarkkuudella. Ikkunat irroitetaan ja siirretään sopivaan suojaiseen paikkaan missä ei pöly pyöri. Ikkunan sisäpuolelle ikkunan ulkoreunaan tursotetaan varovaisesti ohut mutta riittävän korkea (min. 2-3mm saattaisi olla hyvä korkeus) viiva, samoin kun teipillä merkattujen ikkuna-aukkojen reunoille osaan, jossa lasi painuu lasikuiturunkoa vasten. Tämän jälkeen ikkunat massoineen jätetään kuivumaan kunnes massa on riittävän kosketuskuivaa siirrettäväksi veneelle.

Sitten kuplia ehkäisevään osaan: eli toisin kun fe83-ohjeessa, polymeerimassaa käytettäessä sottaaminen ei ole niin akuutti ongelma ja näin ollen myös ikkunan ulkopuolella olevan suojamuovin voi poistaa paremman lopputuloksen tarkastamiseksi. Samoin kun ikkunan sisäpintaa ei peitetä primerilla, tulee massa pursottaa ikkunan pintaan rungon sijasta siistimmän pinnan aikaansaamiseksi.

Massaa aletaan tursottaa massaviivojen rajaamien vallien sisäpuolelle runsaasti, hieman yli massavallien korkeuden. Sopivalla pienellä lastalla massa levitetään tasaisesti "uomaansa" tarkkaillen ikkunan ulkopinnasta, että materiaali asettuu tasaisesti pintaa vasten. Mikäli tätä tehdessä massaa valuu yli äyräiden tulee sitä lisätä niin, että massan määrä ylittää jälleen vallien reunat.
---edit---
Sitten vaan tasainen pintaa pitkin "rullaava" puristus runkoa vasten ja ruuvit (?) kiinni ensin päistä ja sitten toisesta päästä toiseen päin edeten. Näin ylimääräinen massa puristuu solaa pitkin eteenpäin siihen suuntaan, mistä siitä on eniten hyötyä. Ruuveja (?) kiristetään vain sen verran, että lopputulos näyttää siistiltä ettei lämpölaajenemisen yhteydessä joustava massa-aine puristu liian ohueksi ja irtoa liimauksistaan.
---edit---
Valumat ulkopuolelta voi poistaa miten parhaaksi näkee, esim. rungon kiillotukseen käytettävä hiomavaha saattaa olla avuksi. Sisäpuolelta kannattaa irroittaa ikkuna-aukkoja rajaavat teipit varovaisesti mikäli massaa niihin on valunut. Massa irtoaa sileistä pinnoista hyvin jälkikäteenkin mutta huolellinen liimaustyö helpottaa jälkisiivoilua.

Ikkunamateriaalista:
239 tuolla aimmin kirjoitteli, että tummempi ikkunamateriaali ei auta siihen, että vaalea runko kajastaa ikkunan läpi. Tumma ikkunamateriaali himmentää myös sisätiloja ja sen voi olettaa kuumenevan enemmän auringossa, plussana taas ettei ikkunaverhoja välttämättä tarvi ennen iltapimeää. Itse otin alkuperäisen vaalean sävyn mutta olen varautunut laittamaan ikkuna-aukkoihin tummemmat kalvot.
Last edited by 306 on Wed 6.5.2009 13.10, edited 2 times in total.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Olipa miellyttävän selkeä toimintamalli, kiitos 306! (tämähän on vähän kuin karhukoplalaisten meininkiä, jos vielä saisi purjenumeron 176-761).

Tuo polymeerisola vaikutti luovalta ratkaisulta, jota voisi Tiikerhaillekin kokeilla.

Mitähän eri kalvoja ikkunoihin on laitettu? Sellainen yksisuuntainen voisi olla aika vaikuttava, luulisi sen avulla ikkunavälinkin maisemoituvan.
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

L464 wrote: Tuo polymeerisola vaikutti luovalta ratkaisulta, jota voisi Tiikerhaillekin kokeilla.

Mitähän eri kalvoja ikkunoihin on laitettu? Sellainen yksisuuntainen voisi olla aika vaikuttava, luulisi sen avulla ikkunavälinkin maisemoituvan.
Eipä mitään, aiemmin piti jo kirjotella parempia ohjeita joten nyt oli korkea aika kun niistä vielä voi olla hyötyä.

Korjauksena edelliseen: luulen, että ruuvit kannattaa kiinnittää ensin ikkunan päistä ja sitten alkaa ruuvailemaan niitä toisesta päästä käsin kiinni. Näin tehdessä massa puristuu runkoa vasten ja työntyy ikkunan mukana edemmäs pysyen paremmin uomassaan ja tasapaksuisena. Ainakin maalais/saaristolaisjärki sanoo niin.

Kalvojen käytöstä en ole kuullut aiemmin, yksi kaveri niitä ehdotti kun harmittelin ikkunamatskusävyjen vajavuutta. Ajattelin laittaa (ilman liimausta jos mahdollista) ikkuna-aukon kokoiset kalvot sujauttamalla ne pleksin ja rungon väliin näin jälkeenpäin. Voi tosin olla, että siirryn ikkunaverhomieheksi, sillä eipä sävykalvoista pimeällä ole hyötyä kuitenkaan kun veneessä olevat valot valaisevat "estradin". Kunnon kuulusteluhuonekalvot voi puolestaan saada sisätilan vähän hämäräksi.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Joo, kyllä ikkunasta saa valoakin tulla.

Mitä mieltä olet mustasta tarrasta ikkunareikien välissä? Meidän kyljessämme olevat hainhammastarrat ovat ainakin kestäneet jo monta vuotta alttiina Saimaan aalloille.

Sitten vielä viisteestä: velipoika lupasi kyllä hurauttaa yläjyrsimellä, mutta kuinka paljon ja mihin muotoon olisi tarkoituksenmukaista ottaa?

Ruuvien pituus - tai oikeastaan seinän paksuun - jäi vielä vähän arvioinnin varaan. (Erämaahan pitää ottaa kaikki mukaan, lähin rautakauppa on 40 mailin päässä.) Jos klasia olisi 6 mm, massaa 3, niin paljonkohan pitäisi vielä veneeseen upota? Ajateltiin ottaa pari pakettia mukaan ja palauttaa tarpeettomaksi jäävä. Tuleekohan 15 mm pahasti läpi? Sisäpuolelle tulee somisteeksi laadukas 3,5 mm tiikkivaneri.
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

L464 wrote:Joo, kyllä ikkunasta saa valoakin tulla.

Mitä mieltä olet mustasta tarrasta ikkunareikien välissä? Meidän kyljessämme olevat hainhammastarrat ovat ainakin kestäneet jo monta vuotta alttiina Saimaan aalloille.

Sitten vielä viisteestä: .... kuinka paljon ja mihin muotoon olisi tarkoituksenmukaista ottaa?

Ruuvien pituus - tai oikeastaan seinän paksuun - jäi vielä vähän arvioinnin varaan. .... Tuleekohan 15 mm pahasti läpi? Sisäpuolelle tulee somisteeksi laadukas 3,5 mm tiikkivaneri.
Tarra pelaa varmaan ihan hyvin. Itse maalasin välikön sillä se oli alunperinkin maalattu (sillä edellinen maali irtosi vanhan massatahnan mukana). Pääasia että ikkunan reunat ovat hyvin pohjustettu massaa varten (itse pohjustelin vain asetonilla mutta ratkaisu ei välttämättä kestä ikuisuuksia).

Jyrsimessä uskoisin fe83:n neuvoon jättää n 1mm suora osa reunaan, ts. viistää sen verran irti materiaalista. Itselleni tuli aikalailla enemmän, sillä alkuun päästyämme huomattiin, että jyrsimen kara oli liian pieni terälle eikä parempaa terää saanut silloin mistään. Siispä muotoon leikkaus vannesahalla ja viisteen jyrsimisen avuksi tuli pylväsporakone ja maksimikierrokset mikä aiheutti sen, ettei kahta ikkunaa voinut pitää vastakkain mistä johtuen itselleni tuli n.2mm tasainen alue. Sulla tais olla ikkunoille vanerisapluuna joten varmasti selviät vähemmillä huolilla tuon jyrsimisen suhteen kun voit muodon mukaan jyrsiä ensin suoralla terällä (ohjainlaakerilla) ja sitten viisteellä (myös laakerilla).

Vannesahaa käyttäessä tärkeää muuten on hioa tai muuten viimeistellä ikkunan reuna viimosen päälle ennen jyrsimistä sillä kaikki kuviot ja muut röhnät siirtyvät jyrsittävään pintaan. 45 asteen viiste tuntui olevan ok kuten aiemminkin ja varmaan kestää vähän paremmin kun loivemmat reunat. Voihan reuna olla pyöreäkin jos siltä tuntuu, pääasia ettei kolauttele itseään teräviin kulmiin.

Ruuveista.. Itse ruuvailin ikkunareunarimat takaisin kuten olivat ennenkin mikä olikin kiinnittelyn haasteellisin homma. Mikäli itsellesi ei rimoja tule niin varmaan tommoset lyhyemmät ruuvit toimii hyvin. Arvaisin, että veneen laminaatin paksuus ikkunan ympärillä olisi luokkaa 6-8mm. Jos tarkoitus on saada ruuvit piiloon sisäpuolelta, luulisi 6+3+6 olevan sen 15mm ja mikäli tulee ongelmia, voi semmoista aina vähän viilaillaa kärjestä jos pahasti sisään tökkää. Toki voi olla vaikeaa saada massaa tasan 3mm paksuudelta joten sitä kautta jotain heittoja varmaan on odotettavissa.

Tommonen vanerisisustus kuulostaa eksoottiselta, pistähän kuvia kun homma etenee.
Last edited by 306 on Thu 7.5.2009 11.58, edited 1 time in total.
306
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Post by remonttimake »

Bilteman luettelossa näkyy olevan tuulilasin ruuvisarja (moottoripyörään) 82-487. Ehkä sitä voi soveltaa veneenkin ikkunoissa, jos tavalliset ruuvit eivät pure kiinni ja pitää tehdä läpipulttiratkaisu.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Olisikohan karkeita arvioita, kuinka kauan polymeerimassan pitäisi kuivua, ennen kuin se on riittävän kosketuskuivaa?

"- -Ikkunan sisäpuolelle ikkunan ulkoreunaan tursotetaan varovaisesti ohut mutta riittävän korkea (min. 2-3mm saattaisi olla hyvä korkeus) viiva, samoin kun teipillä merkattujen ikkuna-aukkojen reunoille osaan, jossa lasi painuu lasikuiturunkoa vasten. Tämän jälkeen ikkunat massoineen jätetään kuivumaan kunnes massa on riittävän kosketuskuivaa siirrettäväksi veneelle- -"
Ale
s/y Tiikerhai
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

L464 wrote:Olisikohan karkeita arvioita, kuinka kauan polymeerimassan pit
Matsku on kyllä tahmaista piiitkään mutta sanoisin, että päivän verran(?) kun lämpötila on korkea. Ts. puolivalmiita ikkunoita siirrellessä pitää varoa ettei niihin tartu röhnää.

Koita toki turauttamalla viiva polymeerimassaa etukäteen. Tuo aiemmin esittämäni oli semmoista sujuvaa teoriaa, sormet ristissä että toimii niin helposti kun arvelin..

:?
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

306 wrote:
L464 wrote:Olisikohan karkeita arvioita, kuinka kauan polymeerimassan pit
Matsku on kyllä tahmaista piiitkään mutta sanoisin, että päivän verran(?) kun lämpötila on korkea. Ts. puolivalmiita ikkunoita siirrellessä pitää varoa ettei niihin tartu röhnää.

Koita toki turauttamalla viiva polymeerimassaa etukäteen. Tuo aiemmin esittämäni oli semmoista sujuvaa teoriaa, sormet ristissä että toimii niin helposti kun arvelin..

:?
Mites ikkunahommat sujuu tai sujui? Ihan tässä pistää jännittämään itseäkin oliko neuvoista enempi haittaa kun hyötyä..?

Eilisen vietin hinkaten yli turahtaneita massoja lasikuidulta ja ei se nyt ihan itsestään irtoa, sileästä pleksistä tosin ihan vaan puuvillakankaalla "pyyhkäisemällä" (mikä ei toivottavasti ole huono merkki). Lopputulos on kyllä sen näköinen että toivoisin keksineeni nuo yllämainitut niksit päivää aiemmin mutta kait tässä voiton puolella ollaan kuitenkin entisiin säröisiin, haljenneisiin ja vuotaviin ikkunoihin nähden.. :?

Perkeleen mummot oli vieneet alkuperäiset ikkunat mihin lie tunkiolle kellarikomeron edestä mitään kysymättä. Aina ennen taloon muuttamista kannattaa selvittää kuinka turhautuneita vanhojapiikoja talossa asuu tai muuten voi olla omaisuus vaarassa. Ei ole tuulesta temmattua että vanhukset ovat niitä huonoiten käyttäytyviä kaupunkilaisia kun tuollaisen terrorin lisäksi pitäisi vielä kuunnella haukutkin.. :evil: Muussa tapauksessa olisin mittaillut ehjän ikkunan kaavoiksi ja piirustuksiksi jälkipolvia varten.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Nyt taitaa olla valmista:

hfoorumi/gallery2.php?g2_itemId=3705&g2 ... 0cfc193120

Toki sisällä on vielä järkyttävä sotku, ja ulkoakin pitää saada tursunnut massa siistittyä.

Kiitokset kaikille neuvojille!
Ale
s/y Tiikerhai
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Hyvin lähti polykarbonaattitursut puutikulla kaapimalla!

Tässä suuntaa-antava kustannusselvitys vielä kuittien perusteella:

tiikkivaneri 174,00 € (suurin osa levystä jäi toki varastoon...)
muottivaneri 18,00 €
ikkunat 166,04 €
Motonet 21,40 €
Tarjoustalo 47,32 €
Bauhaus 47,22 €
muottivaneri 19,90 €
maali ja sudit 18,00 €

=511,88 € / 337,88 € (jos ei tee tiikistä sisäverhoilua)

Voisi siis sanoa, että 400 € riittää aika pitkälle. Lisäksi yli jää kaikenlaista käyttökelpoista, kuten tukku hiomapapereita, yksi pk-massatuubi, pari käyttämätöntä sutia - ja tietysti tuo vanerinpala.
Ale
s/y Tiikerhai
soikkeli
Posts: 16
Joined: Tue 20.1.2009 23.15
Location: Turku

Post by soikkeli »

Evergreenin vanhat kumitiivisteikkunat vaihtuivat ja laitoimme uudet pleksilasit liimaamalla paikoilleen. Saa nähdä miten pysyy. Kustannuksista sen verran että meillä meni etrassa 72€ laseihin(savunharmaa 5mm akryyli) ja 5mm tiivistenauhaa tarvittiin muutama metri. Terpolilta musta sikaprimer 36€, kaksi tuubia sikaliimaa á 18€ eli kaikki yhteensä noin 150€. Varastosta löytyi lisäksi hieman asetonia. Siinä kaikki. Hyvä tuli, massaa olisi voinut olla yksi tuubi lisää. Ikkunoiden vaihto ei siisollut meillä kovin kallista lystiä. Työkalujen täytyy kyllä pysyä kädessä.
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Aika hyvä kustannustehokkuus, täytyy sanoa. Meillä oli 6 mm:n polykarbonaattia, mikä sitten taitaa sitten olla aika paljon kalliimpaa. -- Kyllä meilläkin työkalut kädessä pysyvät - varsinkin laiturilla ja poijussa :D
Ale
s/y Tiikerhai
soikkeli
Posts: 16
Joined: Tue 20.1.2009 23.15
Location: Turku

Post by soikkeli »

Harmittaa vähän ettei tullut dokumentoitua tuota työtä mitenkään. Jos ikkunat pysyvät suunnitellusti paikoillaan voisin kirjoitella raporttia myöhemmin. Tuosta loppusummasta puuttui kyllä maalarinteipit jne. mutta ei se omasta mielestäni tosiaan kallista ollut. Lopputuloksesta tuli kyllä hyvän näköinen pleksin mustaksi maalatun pohjan ansiosta (musta primer).
Post Reply