Hiushalkeamat peräsimessä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Marko
Posts: 2
Joined: Mon 20.4.2009 22.13
Location: Helsinki / KoPu

Hiushalkeamat peräsimessä

Post by Marko »

Kaipaisin viisaampien/kokeneempien neuvoja H-veneeni (Artekno vm -73) peräsimen huoltamiseen. Siihen on alkanut viimeisen 2-3 vuoden aikana ilmestyä hienonhienoja halkeamia myrkkymaalin pintaan. Halkeamia on tullut joka vuosi lisää, joten nyt päätin että asiaa on ehkä syytä tutkia tarkemmin.

Hioin myrkkymaalin pois kohdasta, jossa halkeamia oli eniten. Tulos näyttää tältä (kuvan alue vaakasuunnassa n. 15 cm): Image

Halkeamat jatkuvat siis myös primeriin. Tämän jälkeen hioin vähän pienemmältä alueelta vielä primeria pois. Alta paljastui punertavanruskea kerros, jossa halkeamat edelleen näkyvissä. Jatkoin hiomista siten, että sain lasikuidun näkyviin sormenpään kokoiselta alueelta. Lasikuidussa ei näy merkkiä halkeamista, eikä nähdäkseni myöskään punaruskean kerroksen alimmissa osissa.

Lieneekö punaruskea kerros gelcoatia? Vaiko eriväristä primeria? Tulkintani on, että primeri on halkeillut peräsimen normaalista elämisestä johtuen. Ja nyt tietysti pelottaa, että se alkaa imeä itseensä vettä noista halkeamista.

Onko näkemyksiä mitä tälle kannattaisi tehdä? Oma ajatukseni olisi hioa primeria ohuemmaksi tai kenties pois (punaruskeaan kerrokseen asti?), laittaa sitten muutama kerros uutta primeria ja lopuksi tietysti myrkkymaali päälle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Hiushalkeamat peräsimessä

Post by 306 »

Marko wrote:
Lieneekö punaruskea kerros gelcoatia? Vaiko eriväristä primeria? Tulkintani on, että primeri on halkeillut peräsimen normaalista elämisestä johtuen. Ja nyt tietysti pelottaa, että se alkaa imeä itseensä vettä noista halkeamista.

Onko näkemyksiä mitä tälle kannattaisi tehdä? Oma ajatukseni olisi hioa primeria ohuemmaksi tai kenties pois (punaruskeaan kerrokseen asti?), laittaa sitten muutama kerros uutta primeria ja lopuksi tietysti myrkkymaali päälle.
Gelcoat on yleensä veneen rungon väristä (siis vesilinjan yläpuolella olevan osan) ellei runkoa sitten ole myöhemmin maalattu (minkä varmasti myös voi erottaa). Eli ellei runkokin ole punaruskea, on luultavimmin kyse muusta kun gelvoatista. Toisaalta, lasikuidun kuitujen päällä on nimenomaan gelcoat. Tosin peräsimet on voitu valmistaa miten vaan..

Halkeamat ovat joka tapauksessa luultavasi peräsimen elämisestä johtuvia kuten arvelit. On ihan aiheellista huolehtia siitä, ettei halkeamat ime vettä sisäänsä mutta yleensä ottaen veneen "vedeneriste" tehdään juuri primerilla eikä pohjaa tarvitse hioa kun puhtaan karheaksi maalia pohjustamaan.

Mikäli halkeamat olisivat suurempia, tulisi ne taiteen sääntöjen mukaan avata ja korjata gelcoat ongelman korjaamiseksi. Näin neuvotaan toimimaan kylkien ja kannen suhteen.

Mitä sanovat muut?
306
Marko
Posts: 2
Joined: Mon 20.4.2009 22.13
Location: Helsinki / KoPu

Re: Hiushalkeamat peräsimessä

Post by Marko »

Vene on vesilinjan yläpuolelta valkoinen. Itsekin oletin ensin punertavan ruskean kerroksen eri väriseksi primeriksi, mutta sitten aloin miettiä, että jossain kai se gelcoat-kerroskin pitäisi olla... Tiedän, että veneen edellinen omistaja on tehnyt sille erittäin perusteellisen remontin. Ehkä on etäisesti mahdollista, että veneen koko väritys olisi vaihdettu siinä yhteydessä. Mitään muuta sellaiseen viittaavaa en kyllä ole huomannut.

Uusimmassa Vene-lehdessä olikin juttua pohjassa olevan halkeaman korjaamisesta. Avasivat halkeamaa hieman lisää ja paikkasivat muistaakseni jollain fillerillä. Tuntuu jotenkin tosiaan tässä tapauksessa ylimitoitetulta operaatiolta.

Mutta vanhaa primeriä olisi siis turha lähteä hiomaan pois ennen uuden laittamista? Eli ei haittaa, vaikka primerikerros paksunee jonkin verran? Ajattelin, että paksuus voisi lisätä halkeamisriskiä tulevaisuudessa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Hiushalkeamat peräsimessä

Post by 306 »

Marko wrote: Mutta vanhaa primeriä olisi siis turha lähteä hiomaan pois ennen uuden laittamista? Eli ei haittaa, vaikka primerikerros paksunee jonkin verran? Ajattelin, että paksuus voisi lisätä halkeamisriskiä tulevaisuudessa.
Periaatteena primer-hommissa on kyllä hioa entinen kerros ainakin ohueksi niinkun aiemmin kirjoitit ja uskoisin, että olet oikeassa primerin paksuuden ja halkeamisen suhteen. Toinen määräävä tekijä on primerin hinta, kukaan ei mielellään sitä maalaile enempää kun on tarpeen. Arvelisin, että maalattaessa uutta primeria puhtaalle pinnalle se hakeutuisi noihin halkeamiin niitä tilkitsemään. Näin itse tekisin ja seurailisin toki tilannetta jatkossa.

Onneksi peräsin on kuitenkin melko pieni kokonaisuus hioa ja maalailla.. :) Lisäksi kuulin, että vanhempien (ainakin aikaa ennen minimipainoisisa H-veneitä n.70-luvun loppupuolella) hoopareitten peräsin olisi umpilaminaattia joten monen muun venetyypin "vettä vaahtomuovissa"-tilannetta ei siten pitäisi tulla olettaen, että vene on nostettu kuivumaan ajoissa ennen märkää laminaattia halkovia syyspakkasia (vieläköhän niiden vaaraa on olemassa..?).

Mutta, omalta osaltani tämä on toisen käden tietoa. Mitähän muut mahtaa asiaan tuumata?
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Vettä peräsimessä ja jospa sen hyväksyisi

Post by 4xS »

Huomasin kevätkunnostusta tehdessä että peräsimestäni valuu vettä. Vesi on peräisin viime vuodelta ja vuotokohta kaiketi tuo kriittinen paikka akselin juuressa. Pakkasvauriota kuten halkeamia ei ole havaittavissa. Heräsi ajatus että laittaisin peräsimen alapuolelle pohjapintaan reiän ja siihen ruuvin propuksi. Syksyisin tuon ruuvin jättäisi pois ja peräsin tyhjenisi varmasti ennen pakkasten tuloa tai viimeistään kevääksi. Eli reilusti vaan hyväksyisi sen että peräsin täyttyy vedellä kesällä.. Mitä tuumaatte ajatuksesta?
Post Reply