Katsastusvarusteet 2009

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Katsastusvarusteet 2009

Post by 306 »

Purjehtijaliiton Katsastussäännöt on päivitetty. Tarkistakaapa varusteenne ettei tule yllätyksiä!

Samaan liittyen, millaisia pelastusrengasvarusteita teillä on? Säännön mukaan "Purjeveneissä on pelastusrenkaassa oltava pilli, heijasteteipit, valolaite ja ajoankkuri."

Itse ajattelin laittaa pelastusrenkaan kiinni takaboksin kannen alapuolelle, josta sen saa avaamalla kannen, mutta mahtaako olla olemassa valolaitteita jotka syttyvät vasta renkaan ollessa vedessä? Aika usein "valolaite" on semmoinen vehje, joka säilytetään kaiteissa väärinpäin ja veteen joutuessaan se kääntyy pattereiden painosta ympäri ja valo syttyy eikä sellaista oikein saa asennettua vaakasuoraan..
Last edited by 306 on Wed 22.4.2009 09.46, edited 3 times in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Minulla on pelastusrengas takakannen alla, Siis melkein samassa paikassa mihin olit sitä suunnitellut. Hevosenkengän mallinen pelastusrengas on "telineessä" joka koostuu palasta vaneria ja pätkästä kuminauhaköyttä. Systeemi painaa renkaan kiinni takakannen alapintaan. Takaboksin kannen avaamalla pelastusrengas on ihan käden ulottuvilla ja tulee esille kun vain nykäisee sen ulos.

Se kuminauhaköysi on kiinni peräkannella olevan pollarin kiinnitysruuvin päässä: Ne ruuvit on sen verran ylipitkiä, että kannen alla olevaan päähän sai ruuvattua kiinni silmukan, ei siis tarvinnut tehdä yhään lisää reikiä veneeseen tätä varten.

Huomasitko, että katsastusohjeissa sanotaan erikseen ettei pelastusrenkaalle ole muotovaatimuksia? Sille valolaitteelle ei ole senkään vertaa vaatimuksia ohjeissa. Minulla onkin valona kelluva strobovalo, jonka ominaisuuksiin ei kuulu automaattinen syttyminen asennon mukaan, mutta toisaalta se käynnistyttyään näkyy ihan toisella tavalla kuin sellaisissa ylösalaisin roikutettavissa pelastusrengasvaloissa oleva halvin mahdollinen hehkulamppu.

Olin sellaisia muka-asennon-mukaan-käynnistyviä pelastusrengasvaloja vuosien varrella ostanut muutamia, mutta kokemus osoitti, että ns. veneilykäyttöön tehdyt sellaiset eivät kestä edes sadevettä vuotamatta... vaihtoehdot on siis n. a) osta joku oikea ammattimerenkulkuun tehty valolaite (kallis tai vielä kalliimpi ratkaisu) tai b) hanki valaisin muualta kuin veneilytarvikekaupasta.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Huomasitko, että katsastusohjeissa sanotaan erikseen ettei pelastusrenkaalle ole muotovaatimuksia? Sille valolaitteelle ei ole senkään vertaa vaatimuksia ohjeissa. Minulla onkin valona kelluva strobovalo, jonka ominaisuuksiin ei kuulu automaattinen syttyminen asennon mukaan, mutta toisaalta se käynnistyttyään näkyy ihan toisella tavalla kuin sellaisissa ylösalaisin roikutettavissa pelastusrengasvaloissa oleva halvin mahdollinen hehkulamppu.
Hyviä huomioita, itsekin mielelläni säästäisin sen n. 200€ "settihinnan" jos vaan vanha rengas kelpaa.

Mistäs tommosia strobovaloja löytyy? Kuulostaa tosiaan asialliselta.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote: Mistäs tommosia strobovaloja löytyy? Kuulostaa tosiaan asialliselta.
Kokeile sukellustarvikekauppoja. Ennen kuin ostat, niin kannattaa katsoa josko löytyisi sellainen malli, joka on helposti laitettavissa automaattisesti syttyväksi (esim. jonkilainen sokkaratkaisu narun päässä, jotta valo käynnistyy kun pelastusrengas nykäistään esille).

Tässä alkajaisiksi yksi vaihtoehto:
http://www.varuste.net/tuotetiedot2.asp ... a+valolla)
tuota valaisinta en ole koskaan nähnyt luonnossa, sattui vain löytymään googlella nopeasti. Ja ko. kaupasta olen kuullut kavereiden tilailleen tavaraa, mutta omakohtaista kokemusta minulla ei ole siitäkään.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Katsastusvarusteet

Post by 306 »

306 wrote:Purjehtijaliiton Katsastussäännöt on päivitetty. Tarkistakaapa varusteenne ettei tule yllätyksiä!
No sitten on seuraava kohta venetikkaista:

"4.10 VENETIKKAAT / VENEESEEN NOUSU
Kiinteästi asennetut tikkaat, jotka mahdollistavat veteen joutuneen henkilön nousun veneeseen
joko perästä tai laidalta. Ylösnostettavat tai taitettavat tikkaat on veteen joutuneen voitava vetää
alas. Jos ne ovat kaiteen osa, ne eivät saa vaarantaa kansiturvallisuutta. Järjestelyn alimman
askelman tulee alas laskettuna ulottua vähintään 300 mm vesilinjan alapuolelle.
Jos kuormaamattoman veneen varalaita on alle 500 mm, ei erillistä tikasjärjestelmää vaadita.
Tällaisessa veneessä tulee kuitenkin olla kädensija jota apuna käyttäen voi nousta veneeseen."

Onko muistikuvia, jääkö hooparin varalaita alle 500mm:iin? Silloin voisi vielä viisastella ottavansa kiinni vinssistä ylös kiivetessään tms. (itselläni on vieläpä kiinteät kahvat, joskaan niistä ei ole ajatus ponnistella ylös todellisuudessa).

Itseäni vähän jurppii, kun peräpeili alkaa olla täynnä romua kiinteän pumpun heloista lähtien. Tämä etenkin kun siistejä ja simppeleitä venetikkaita ei tunnu olevan tarjolla joskin vanhoissa veneissä niitä näkee. Tällä tarkoitan semmoisia pyöristettyjä, raamillaan "silmukoita" tekeviä malleja rst:stä tai alumiinista. Kulmikas hötäskä veneen hienossa peräpeilissä on jotenkin masentava ajatus.

Tällä hetkellä minulla on semmoset köysi-kapulatikkaat joita ei tietenkään saa vedetyksi 30cm vedenpinnan alle vedestä käsin (ovathan ne säilytyslokerossa käärittynä), mm. siksi, että ne ovat puusta ja kelluvat... Uimiseen tosin suht passelit ulkonäköhaittaansa nähden.

Eli onko tulkintoja taikka siistejä venetikasvaihtoehtoja ahdinkoani auttamaan?
306
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

Olen aika varma että varalaita on ennemän kuin 500mm (mittasin tästä kuvasta ja tulos oli 660mm).

Tässä yksi vaihtoehto, tosin ei suomesta: 4 step ladder - 2 Fixed, 2 Folding.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

David wrote:Olen aika varma että varalaita on ennemän kuin 500mm (mittasin tästä kuvasta ja tulos oli 660mm).

Tässä yksi vaihtoehto, tosin ei suomesta: 4 step ladder - 2 Fixed, 2 Folding.
Kiitos, malli vaikuttaa suunnilleen sellaiselta kun oli mielessäkin. Vielä kun näkisi miltä tuollainen tikas näyttää taitettuna.
306
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Älkää nyt (pelkästään) katsastusvaatimusten vuoksi kiinnittäkö H:n kaiteita tai kylkiin kahvoja. Mikäli ilman kiinteitä tikkaita ei H:ta tai vastaavia, kaiteettomia yksityyppiveneitä, ei saisi katsastettua, niin olisivat suomalaisten purjehdusseurojen rannat täynnä katsastamattomia veneitä. Mutta kun näin ei ole, niin H:n saa katsastettu ilman kiinteitä tikkaita.

Kokonaan eri juttu tietenkin on, jos lomapurjehdusten uintireissuja varten kiinnittää veneeseen tikkaat
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Juttelin tikkaista joskus taannoin yhden HSK:n katsastusmiehen kanssa, joka sanoi että periaatteessa ne vaaditaan, mutta juuri noista FIN931:n mainitsemista syistä H:ssa niitä ei edellytetä. Olisi se aika älytöntä, jos katsastussäännöt pakottaisivat muutoksiin yksityyppiluokissa.

Kokonaan toinen juttu on, että tikkaat olisi kyllä hyvät olla olemassa. Aika vaikea vedestä on päästä ylös ilman tikkaita.

Jos haluat muuttaa ne kapulatikkaat kellumattomiksi, niin kiinnitä alakulmiin pussit joissa on lyijyhauleja (niitäkin voit kysyä sukellusliikkeistä, jotkut käyttävät haulipusseja sukelluspainoina...ovat vähän mukavammat vyöllä kuin "tiiliskivimalli")
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re:

Post by 306 »

Lauri wrote: Huomasitko, että katsastusohjeissa sanotaan erikseen ettei pelastusrenkaalle ole muotovaatimuksia?
Toisaalla tuli vastaan tämmöinen "life-sling"-värkki joka voisi olla aika hyvä ja kompakti pelastusrenkaan korvike esim. takaluukun alakanteen kiinnitettäväksi (kaidemalli ainakin).

Lampun ja ajoankkurin kiinnittäminen ei varmaan olisi tuohon vaikeaa. Dollarihinta yllätti myös iloisesti, vastaavat paketit on aika hinnoissaan normaalisti. Kysymys kuuluukin, oletteko nähneet moista kaupan missään tai muita kokemuksia?

Suomi24:ssä on tiukkaa keskustelua tästä 29.8. Espoon edessä hukkuneesta pläkässä purjeveneestä pudonneesta. Aika asiallinen linkki oli mm. Mies yli laidan-tilanteeseen, jota oli tutkittu Amerriikoissa.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Re:

Post by Lauri »

306 wrote: Toisaalla tuli vastaan tämmöinen "life-sling"-värkki joka voisi olla aika hyvä ja kompakti pelastusrenkaan korvike esim. takaluukun alakanteen kiinnitettäväksi (kaidemalli ainakin).

Lampun ja ajoankkurin kiinnittäminen ei varmaan olisi tuohon vaikeaa. Dollarihinta yllätti myös iloisesti, vastaavat paketit on aika hinnoissaan normaalisti. Kysymys kuuluukin, oletteko nähneet moista kaupan missään tai muita kokemuksia?
Meillä oli edellisessä veneessä tuollainen lifeslingi, pelastusrenkaan lisäksi. Se ei ole millään tavalla pelastusrenkaan korvike. Slingi on narulla kiinni veneessä, joten siihen ei ole mitään järkeä kiinnittää ajoankkuria tai valoa, jotka tarvitaan vain pelastusrenkaassa joka ei ole yhteydessä veneeseen. Narun pituus lienee enintään muutamia kymmeniä metrejä.

Jos ajatellaan tilanteita joissa joku putoaa veteen ja pudonneelle pitää perään heittää jotakin, niin pelastusrengas on se oikea vaihtoehto: Sen ajoankkurin on tarkoitus pitää rengas siellä seudulla missä uhrikin on, sillä aikaa kun muu miehistö laskee vaikkapa spinnun ja päästäkseen takaisin tapahtumapaikalle tekee ainakin puolen mailin ylimääräisen lenkin. Seuraavaksi voi sitten alkaa soveltaa sitä slingiä veteen pudonneen saamiseksi takaisin veneeseen.

Eli vaihtoehdot ovat joko a) pelastusrengas tai b) pelastusrengas ja lifeslingi, mutta sellaista vaihtoehtoa jossa olisi vain jälkimmäinen ei oikein kannata harkita (sitä slingin narua on turha kuvitella irroittavansa tai kiinnittävänsä tositilanteessa, jolloin on paljon muutakin puuhaa!)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Re:

Post by 306 »

Lauri wrote: Eli vaihtoehdot ovat joko a) pelastusrengas tai b) pelastusrengas ja lifeslingi, mutta sellaista vaihtoehtoa jossa olisi vain jälkimmäinen ei oikein kannata harkita (sitä slingin narua on turha kuvitella irroittavansa tai kiinnittävänsä tositilanteessa, jolloin on paljon muutakin puuhaa!)
No tuossapa on vinha perä. Noita manöövereitä pitäisi harjoitella ihan kunnolla simuloidussa tilanteessa jossa oikea jamppa hyppää veteen ja homma hoidetaan siitä lähtien sillä muuten ei tule ajateltua kaikkia vaiheita loppuun asti. Itsekin nyt ajattelin kaverin pysyvän hyvin tolkuissaan pelastusliiviensä kanssa mutta toki pelastusrengas valoineen on helpompi löytää jonka jälkeen uhri napataan heittoliinalla tai haalla ja kiskotaan veneen kyljelle, nostetaan joko pelastussolmulla tai fallilla ylös jne. Kaikkea tuota tosiaan pitäisi kokeilla joskus... :roll:

Tuossa MOB-raportissa oli mainittu myös "soft-tikkaat" eli veneessäni olevien kaltaisen köysitikkaat jotka olisivat paketissa veneen laidalla ja narua tms. vetäen ne voisi laukaista veteen asti ulottuviksi myös veneen ulkopuolelta. Moisia en ole nähnyt, mutta ovat varmasti markkinoilla kun tiedetään, että perästä ylös nouseminen voi olla jopa hengenvaarallista kalloparalle perän pamppaillessa ylös-alas (etenkin isoissa veneissä joissa perä tulee alas mutta ei veteen asti). Olisi mielenkiintoista nähdä moinen patentti käytännössä.
306
Post Reply