Jo aiemmin talvella on Suomenojalla pistänyt silmään Sea Monkeyn kovin pienen näköinen peräsin. Nyt kun oli mittanauha mukana, niin todettiin että sehän on noin 20 cm matalampi kuin omamme. (Jos Klas venenaapurit kertoo että jotkut hiipparit on käynyt mittailemassa teidän venettä niin ei syytä huoleen...)
Ilmeisesti alkupään veneitä on tehty matalammalla peräsimellä, mutta aika hurjalta tuntuu tuo 20cm ero. Onko kellään kokemuksia mitä tuo oikeasti vaikuttaa?
Onkos jorgene sinullakin pienempi peräsin?
Pikkuperäsimestä saa varmasti Emäsalon lenkin keveissä tuulissa valtavan edun, kun märkäpinta-ala on pienempi
Vanhojen veneiden alamittaiset peräsimet
Moderator: Kristian
Vanhojen veneiden alamittaiset peräsimet
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net
Ässä hihassani siis paljastui Vaikken ole syvemmällä peräsimellä varustetulla H-veneellä purjehtinut, niin sanoisin että kyllä peräsimen kokoa on syystäkin kasvatettu. Pinnaa saa välillä kääntää ihan tosissaan että vene menisi haluttuun suuntaan. Tietenkin purjeita säätämällä vene on hallittavissa pienemmälläkin peräsimellä. Kerran on kolmen vuoden aikana vanhalla purjekerralla (isopurje oli venynyt melkein spinnun muotoiseksi) kovassa puuskassa broachannut. Uusilla purjeilla ei mielestäni ongelmaa ole ollut.
___/)/)___(\_(\___
Klas
___/)/)___(\_(\___
Klas
alamittaiset peräsimet
Joskus 70-luvun alkupuolella H-veneen rakennetta modisifioitiin tanskalaisen Paul Elvströmin toimesta, tuolloin mm. peräsintä syvennettiin. Seuraava kerran H-veneeseen tehtiin suurempia muutoksia 80-luvun alkupuolelle, jolloin Botnia Marin konsultoi tanskalaisen olympiavoittajan Poul Höj Jenseniä kansimuotin ja heloituksen suunnitteluun liittyen. Tuolloin mm. istuma-aukon reunoja laskettiin roikkumisen helpottamiseksi.