Painojakauma
Moderator: Kristian
Painojakauma
Erkan lähettämässä kuvassa havainnollistuu hyvin miten perämoottori vaikuttaa veneen painojakaumaan. Keula "hyndii" n. 15 cm ylöspäin. Tuohon kun lisätään miehistönpaino hieman liian taakse, niin purjehdusominaisuudet kärsii merkittävästi.
Tämä painojakauman epäsuhta vaikuttaa myös matkapurjehduksessa melkoisesti. Veneestä tulee todella nousuherkkä ja puuskat saattavat tuottaa enemmänkin peräsimen käyttöä kuin eteenpäin vievää voimaa.
Hyvällä balanssilla on veneen mukavan ja nautittavan purjehduksen kannalta todella suuri merkitys. Kilpailuolosuhteissa tämä balanssivirhe aiheuttaa väistämättä merkittävästi hidastuneen vauhdin.
Myönnetään että vene vähän keulii. Moottorin lisäksi veneessä on kahden viikon varusteet, n 40 litraa vettä, 20l bensaa, 5 litraa valopetrolia, 10 kg lomalukemista, varapurjekerta, vara-ankkuri ja luultavimmin vaimo
Täytyy kuitenkin tunnustaa, että ainakaan viimekesän kokeilujen perusteella en pystynyt havaitsemaan veneen käytöksessä tai vauhdissa mitään eroa, oli moottori sitten veneen perässä, sisällä veneessä tai auton peräluukussa. Ainoastaan tuulen tyyntymistodennäköisyys kisan jälkeen lisääntyy "moottori auton perässä" -tapauksessa.
Tuon keulimiskuvan ottamisen jälkeen siirsin kyllä akun peräboksista keulapunkan alle, ja juuri käytiin hakemassa kaupasta uusi n. 17 kg kevyempi kisa-akku, kun kerran Mojitossakin on
Täytyy kuitenkin tunnustaa, että ainakaan viimekesän kokeilujen perusteella en pystynyt havaitsemaan veneen käytöksessä tai vauhdissa mitään eroa, oli moottori sitten veneen perässä, sisällä veneessä tai auton peräluukussa. Ainoastaan tuulen tyyntymistodennäköisyys kisan jälkeen lisääntyy "moottori auton perässä" -tapauksessa.
Tuon keulimiskuvan ottamisen jälkeen siirsin kyllä akun peräboksista keulapunkan alle, ja juuri käytiin hakemassa kaupasta uusi n. 17 kg kevyempi kisa-akku, kun kerran Mojitossakin on
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
erkka (at) h-vene piste net