Aurinkolasit ja UV-asiat

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Aurinkolasit ja UV-asiat

Post by 306 »

Terve,

Nyt kun kevätaurinkoa pilkottaa niin kertokaahan millaiset aurinkolasit ovat olleet hyväksi havaittuja veneillessä?

Itse kävin puolitoista vuotta sitten ostoksilla ja erittäin avulias optikko kertoi minulle mm. seuraavaa:

Lasien sävyllä on merkitystä. Ruskeasävyiset linssit ovat autoilijoille suositeltavat, sillä ne korostavat kappaleiden ja ikäänkuin kolmiulotteisuuden hahmottamista sillä ääriviivat erottuvat paremmin. Vastaavasti vihertävät linssit korostavat värejä. Veneillessä tietenkin pitäisi olla näiden kahden yhdistelmä.

Toinen seikka on lasi vs. muovilinssit. Muovilinssit naarmuuntuvat herkemmin, mutta vastaavasti kestävät pudottamista ja muuta mekaanista rasitusta lasisia paremmin. Lasiset vastaavasti toimivat paremmin mutta vaativat tarkempaa käyttämistä. Kelluva kaulahihnahan on laseissa must muutenkin joten rikkoutumiset tulevat lähinnä huolimattomasta käsittelystä.

UV-suojaus laseissa on ehdoton ominaisuus, muovilinsseissä polarointi on ollut vuosia mutta lasilinsseissä patenttiongelmista on päästy vasta viime vuosina mikä on halventanut polaroitujen lasilinssien hinnat siedettävämmiksi.

Lasien tummuusaste on hieman ongelmallinen, onhan kirkkauserot melkoiset. Häikäisy syntyy suurista kontrasteista ja aalloilla vilkkuva aurinko on pahimmasta päästä. Ongelmana tässä on se, ettei tummentavat linssit poista kontrastieroa ja liian tummilla linsseillä ei näe alkuillasta kovin hyvin. Polarointi poistaa loistavan sumuisen välkkeen tarkemmiksi kirkkaiksi alueiksi mutta tummuus vaikuttaa merkittävästi miten linsseistä muuten näkee auringon tullessa alemmas.

Itse ostin vihertävät lasilinssiset polaroidun lasit ajatuksella All-round mutta nyt huomasin, että kapeat "katulasit" eivät ole parhaat mahdolliset, lisää suojaa sivuilta ja ylhäältä pitäisi olla. Lisäksi linssit ovat hiukan liian tummat alkuiltaan kun laseitta ei vielä haluaisi olla. Lisäksi muotoilu on vähän hassu, lasit tuntuvat valuvan silmiltä melko herkästi sankojen säätelystä huolimatta. Lasini näkyvät tuossa avatar-kuvassa noin esimerkkinä ja ovat jotakin RayBanin mallia.

http://www.suns4you.com/frame.php?id=356713

Kertokaa kokemuksianne hyviksi havaitsemistanne laseista.

***edit***

polaroinnistahan tässä oli kysymys patenttiasioissa. Korjasin viestiä niiltä osin.
Last edited by 306 on Fri 13.2.2009 19.38, edited 1 time in total.
306
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Post by 78 »

Käytössä on Ray-Ban Pilot:in sankoihin hiotut lasit. Alkaa tuo ikä vaatia lähiettäisyydeltä vahvuuksia, joten linssit on portaattomat pinnasta karkaistut lasilinssit, yläosastaan 0-vahvuiset, max vahvuuden ollessa 1,5 alhaalla. Sävynä on ruskea ja polaroid mukana matkassa jotta veden välke poistuu tehokkaasti.
- karkaistu lasilinssit jotta kestävät paremmin puhdistuksen... suolatäplät pois
- polaroid poistaa välkkeen
- ruskehtava sävy toimii vielä alkuillastakin

Ideaalinen linssi olisi ollut auringon mukaan tummuva, mutta sitä ei saanut yhdessä hionnan ja polaroid rakenteen kanssa...

Portaatonta hiontaa ei myöskään saa pystysuunnassa matalaan lasiin kovin helpolla, koska tila ei riitä, siksi malliltaan hiukan suurempi kehys... Toisaalta tuo pilot linssin malli suojaa hyvin hiukan laajemmaltakin alueelta tulevan heijastuksen.
Timo
linssiviilari
Posts: 5
Joined: Tue 6.1.2009 12.47
Location: Imatra

aurinkolaseista

Post by linssiviilari »

specsaversilta saa tummuvan, polarisoivan aurinkolasilinssin voimakkuudella, myös monitehona!

itse testasin sitä viimekesänä ja toimii tosi hyvin... 8) hämärässä linssi on kellanvihreä ja auringossa kuparinruskea. Tummuu näkyvästävalosta eli myös autossa tuulilasin läpi !!!
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Mulla on specsaversien rillit, maksoivat 9,90€ ja otin heti kaksi paria. En ottanut niitä kovempia ja parempia linssejä hintaan 100€ :) Pitänee käydä hakemassa kohta pari paria lisää...

Muistakaa sitten näitten lasien kanssa ettei niitä saa pestä kuumassa vedessä, jo kova auringonpaiste riittää siihen että ne samenevat. Tämä olisi periaatteessa takuuasia, sillä silmälasien mukana tulevissa käyttöohjeissa (onko kukaan ikinä moisia edes nähnyt?) ei kielletä käyttämästä lämmintä vettä niitten pesussa.

Polaroid sucks jos on LCD-mittareita, saa purjehtia toisella halssilla pää kenolla jotta LCD-näyttö ei tummu liikaa. Tämä ei koske mittaritonta H:ta, mutta jo käsigps ja polaroid-lasien yhteinen kulma voi tehdä sitä että gepsua pitää katsoa vaakaan, vaikka näytön kääntäminen ei toimisikaan kuin applen luurissa.

Itse suosin ruskehahkoja (voimakkuudella tietenkin) silmälaseja. En käytä naruja tai kellukkeita vaan varalasit ovat mukana. Tiputin nuorena joka partioleirillä yhdet lasit mereen joten kiintiö täyttyi jo siltä osin.

Suosittelen lippistä lasien kanssa, paitsi että ne suojaavat sankoja osumilta, ne myös antavat varjoa niille alueille jotka lasit eivät peitä. Ja jos on haluja katsoa purjeita tjms voi puukolla vetää lipan noin 3-5 cm pituiseksi. Näyttää tosi pro:lta ja toimii! Lyhyt lippa peittää hyvin lasien yläosan, mutta ei rajoita näkökenttää niin että pitää päätä kääntää 180° jotta näkee mastonhuipun tai topin tellari.
linssiviilari
Posts: 5
Joined: Tue 6.1.2009 12.47
Location: Imatra

Post by linssiviilari »

polarisoivalinssi ei ole mitenkään välttämätön ja autuaaksi tekevä.

Se poistaa tehokkaasti heijastuksia tasaisilta pinnoilta eli aallokko kimaltaa polaroideillakin. mielestäni toimivampia onkin purjehtiessa tavalliset aurinkolasit koska ne näyttää vedenpinnan sellaisena kuin se oikeasti on... Makuasia kuitenkin.

Lcd näytöt on yleensä pyritty valmistamaan niin päin että polaroidillakin ne näkis, mutta poikkeuksiakin on.

Ainii ja kyllä lasien pitäisi kestää lämpimällä vedellä pesua ilman sitä kovaapintaakin...:)
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Ne instrun 300€ lasit pinnoitteineen eivät kestäneet kuumaa vettä. 9,90€ specsaverseiltä ovat toimineet tosi hyvin (haalealla)!
sacues
Posts: 230
Joined: Fri 14.9.2007 13.58

AURINKOLASIT

Post by sacues »

Meillä on aika usein ollut Alkosta ostetut häikäisysuojat.On toiminu melkeen 30vuotta tosi hyvin.Hinta vähän riippunu millainen keli on ollut eli kuinka paljon suojaa on tarvinnut!Mutta suosittelen !
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

H.V.

Hyvä Sacues,

Toivotan Sinulle jaksamista valitsemallasi linjallasi. Silti kehoittaisin Sinua viimeistään tässä vaiheessa huolella varautumaan ensi keäm häikäisyihin yllä kertomallasi, tehokkaaksi tunnetulla tavalla. Voin kertoa Sinulle, että henkilökohtaisesti olen aloittanut ensi kesän häikäisyihin valmistautumisen. Olen lähettänyt perheen hiihtolomalle ja jäänyt tänne Helsingin kaupunkiin osin edellä kuvaamiisi tehtäviin. Voin myös paljastaa, että aloitin projektin eilen, ja päässä tuntuu nyt jo.

Merkeillä tavataan. Olen esitäyttänyt protestilomakkeet ja kiilloitellut veneen peräpeiliä ihan vain häikäisemisen merkeissä. Sitähän sinä olet veneestäni tottunut katsomaan, vai mitä !

Radoilla nähdään. Sikäli mikäli nyt ajat kovaa ja korkealle; joka tapauksessa regattojen yhteydessä sitten iltaisin häikäisyn estoharjoituksissa :roll:
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

sacues wrote:Meillä on aika usein ollut Alkosta ostetut häikäisysuojat.On toiminu melkeen 30vuotta tosi hyvin.Hinta vähän riippunu millainen keli on ollut eli kuinka paljon suojaa on tarvinnut!Mutta suosittelen !
FIN931 wrote:H.V.

Hyvä Sacues,
...
Radoilla nähdään. Sikäli mikäli nyt ajat kovaa ja korkealle; joka tapauksessa regattojen yhteydessä sitten iltaisin häikäisyn estoharjoituksissa :roll:
Mä jo säikähdin että tänne on levinnyt jotain Suomi24:n etäpesäkkeitä kun optiikasta pompattiin maksaharjoituksiin ja vielä näin viikonlopun viesteissä..

Ei kai ne lasit oo liian raskaita kilpaveneisiinkään..?
306
hoopo
Posts: 29
Joined: Mon 14.5.2007 14.30

Aurinkolasit

Post by hoopo »

Olen tykännyt Rudy Projectin Rydon-laseista, joihin saa vaihdettua linssit kelin mukaan, ja vahvuudelliset linssit tulee kiinni adapteriin lasien sisäpuolelle.
Itselläni on linsseinä puolipilviseen keliin vakiona mukana tulleet "racing red"-linssit ja suomen aurinkoisiin keleihin riittävät itse tummenevat polaroidit. Tarkoitus on vielä hommata yhdet tummat linssit siltä varalta, että tulee joskus käytyä etelän vesillä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Aurinkolasit ja UV-asiat

Post by 306 »

Suomi24:llä on menossa (kerrankin) asiallinen keskustelu aurinkolaseista.

Ajan mittaan olen huomannut, että laseissa on eroja. Esimerkiksi keskustelussa mainittu polaroitujen lasien veden alle näkemiskyky on selvä parannus huoltsikkalaseihin nähden.
306
Post Reply