Akku asiaa.

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Akku asiaa.

Post by Linksu »

Millaisia akkuja oletta käyttäneet ja minne oletta ne sijoittaneet?
itse olen suunitellut laittaa 100ah agm akku ja laittaa se pilssiin jos se vaan suinkin mahtuu. laturi tulikin jo hommattua C-tek xs3600.
Hyvät vinkit on tarpeeseen.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Akku asiaa.

Post by 306 »

Linksu wrote:Millaisia akkuja oletta käyttäneet ja minne oletta ne sijoittaneet?
itse olen suunitellut laittaa 100ah agm akku ja laittaa se pilssiin jos se vaan suinkin mahtuu. laturi tulikin jo hommattua C-tek xs3600.
Hyvät vinkit on tarpeeseen.
Keulalokero piikkipunkan alla on hyvä jos tasapaino-ongelmia moottorin kanssa. Jalusta tosin pitäisi olla ettei kaatuile ja kolise siellä.

Itselläni on pienempi akku (40Ah kai..) mutta painaahan sekin.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Akku asiaa.

Post by 4xS »

Linksu wrote:...
Hyvät vinkit on tarpeeseen.
Osta alumiinilattaa. Taita se akun suojakotelon ulkomitoille silinterihatun profiiliin. Silinterihatun liepeistä pulttikiinnitys keulapiikin kotelon etureunaan. Ja latan ja kotelon reunan väliin akkukotelo kiristykseen. Kiristyksen väliin voi laittaa pehmikettä (esim retkipajan/jumppamaton palasia) samoin kuin akun ja suojakotelon väliin kotelon sisälle, jottei akku hölsky. Samoin vielä veneen pohjan ja akkukotelon väliin. Ja akku ei liiku mihinkään, paitsi jos vene kääntyy ylösalaisin. Ja akku on heti saavutettavissa keulapiikin kotelon kannen alta. Tosin patjat ja lisälevy keulapatjan alta pitää nostella ensin sivuun ennen kuin akulle pääsee. Siksi päävirtakatkaisija tulisikin tuoda kauemmas paremmin saavutettavaksi jonnekin, mihin sen sitten keksiikin asentaa. Itse tein kotelon Bilteman virtakytkinpaneelille ja asensin sen hyllylle, jonne sähköjohtoa tulee näppärästi keskilaatikossa. En vain viitsinyt tehdä reikiä veneen kiinteisiin varusteisiin virtakytkinpaneelia varten.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Meillä on retkikäytössä keulapunkan alla Bilteman SMF-akku. (muistaakseni 75Ah). Sähköt ja nesteet on pysynyt sisällä kolme vuotta. Tuo kapasiteetti riittää meille retkeillessä hyvin, wallaksen valopetrooliliesi+puhallin sitä lähinnä kuluttaa.

Akku on meilläkin keulapunkan alla, bilteman suojakotelossa, kotelo hihnoilla kiinni lokeron takaseinässä. Ehdottoman kätevä lisä on ilman työkaluja irroitettavat akkukaapelikengät. Jos hiukankin on veneen vauhdista kiinostunut, niin akku kannattaa laittaa eteen kompensoimaan moottorin painoa, tai ainakin vettyy perä vähemmän kun vene kelluu suunnilleen suunnitellussa asennossa.

Toisinaan mukana on myös bilteman 10Ah:n akku vara-akkuna, tai kisoissa ainoana akkuna kulkuvaloja varten. Pikkuakun johtojen päässä on tupakansytytinliitin, jolloin se on helppo kytkeä tarvittaessa käyttöön. Sähkö siis kulkee tupakansytytinliitännästä akulta veneeseen, eikä toisinpäin. Pikkuakulle en ole mitään järkevää koteloa/kiinnitystä keksinyt.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote: Akku on meilläkin keulapunkan alla, bilteman suojakotelossa, kotelo hihnoilla kiinni lokeron takaseinässä.
Mitenkäs järeillä ruuveilla kiinnityksenne ovat kiinni? Vain keulakotelon hytin puoleiseen reunaan saa ruuvailtua pultteja muttereihinsa, itse voisin laittaa akun vaikka sinne etureunaan painoa tasaamaan, olisi sitten lokeron hytinpuoli säilytyskäytössä. Vaan sinne keulan päähän ei auta juuri ruuvailla kun ei saa vastapaloja taakse.. Vai onko kys. seinä vanerilaipio?

Missäs hinnoissa ja mistä liikkeestä olette akkunne hankkineet? Ovatko olleet yleensä ottaen kelpo vehkeitä? Bilteman akuissa taisi olla se 45 asteen kallistusraja, liekö moisesta vaivaa?
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

306 wrote:
Erkka wrote: Akku on meilläkin keulapunkan alla, bilteman suojakotelossa, kotelo hihnoilla kiinni lokeron takaseinässä.
Mitenkäs järeillä ruuveilla kiinnityksenne ovat kiinni? Vain keulakotelon hytin puoleiseen reunaan saa ruuvailtua pultteja muttereihinsa, itse voisin laittaa akun vaikka sinne etureunaan painoa tasaamaan, olisi sitten lokeron hytinpuoli säilytyskäytössä. Vaan sinne keulan päähän ei auta juuri ruuvailla kun ei saa vastapaloja taakse.. Vai onko kys. seinä vanerilaipio?
Meillä on akku hytin puoleisessa laipiossa kiinni, taitaa olla siinäkin ainakin osa ihan peltiruuveja lasikuidussa. Vaikka kuulemma lasikuituun ei mitään sovi ruuvailla, on meillä käsittääkseni suurin osa kansiheloistakin vain ruuveilla kiinni, ja hyvin ovat pysyneet (tai no joo, maston juuresta on joutunut muutamaa plokin kiinnitystä uusimaan).
Meillä on lokin anturi akun etupuolella samassa lokerossa, eli jos akku irtoaa tulee akkuhapot huuhdeltua todennäköisesti kovin tehokkaasti :?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Post Reply