Kaikuluotaimesta

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Kaikuluotaimesta

Post by 306 »

Terve tietonikkareille,

Keksin päivän pähkinäksi tämmöistä. Minulla on Garminin GPS 72, toisin sanoen jo veteraanisarjan vehje. Valikoista kuitenkin löytyi mm. syvyyshälytys ja ohjekirjassa luki hieman kryptisesti, että se pystyisi vastaanottamaan syvyystietoja NMEA-väylänsä kautta "DPT"-muodossa.

Toisin sanoen kaiuksi voisi riittää ihan vaan gps:ään liitetty anturi. Osaattekos sanoa miten moinen voisi onnistua ja vieläpä kustannustehokkaasti? Ihannetapauksessa asentaisin rungon sisäisen anturin, mahtaako moinen onnistua helpoin konstein samaan syssyyn?
Last edited by 306 on Mon 16.3.2009 16.53, edited 1 time in total.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Hyvä teoria, mutta nmea-dataa lähettävät kaiut on yleensä hinnoiteltu aika korkealle, joten ainakaan säästöjen takia tuollaista ei kannata suunnitella. Toinen juttu on, että se dpt-lause kertoo vain kaiun kuvitteleman syveeden, jonka se gepsi sitten näyttäisi varmaankin numerona. Käytännössä ei kovinkaan hyödyllistä tietoa: Minusta paljon parempi ratkaisu on ollut ns. kalakaiku, josta näkee myös historiaa - hetkellisen syvyyslukeman lisäksi on erittäin oleellista nähdä onko vesi muuttumassa matalammaksi, onko pohja tasainen tms.

Anturin voi kyllä asentaa sisäpuolelle. Tein siten viime keväänä, epoksipakkelia keulan lokeron pohjalle sen verran että V-muoto muuttuu keskeltä tasaiseksi ja sitten anturi kiinni silikonilla sen kakun päälle. Toimii, mutta ei ihan niin hyvin kuin edellinen vastaava asennus toimi (mutta edellinen kaiku oli garminin tekemä, tämä nykyinen on navman ja merkilläkin saattaa olla väliä)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Hyvä teoria, mutta nmea-dataa lähettävät kaiut on yleensä hinnoiteltu aika korkealle, joten ainakaan säästöjen takia tuollaista ei kannata suunnitella. Toinen juttu on, että se dpt-lause kertoo vain kaiun kuvitteleman syveeden, jonka se gepsi sitten näyttäisi varmaankin numerona. Käytännössä ei kovinkaan hyödyllistä tietoa: Minusta paljon parempi ratkaisu on ollut ns. kalakaiku, josta näkee myös historiaa - hetkellisen syvyyslukeman lisäksi on erittäin oleellista nähdä onko vesi muuttumassa matalammaksi, onko pohja tasainen tms.

Anturin voi kyllä asentaa sisäpuolelle. Tein siten viime keväänä, epoksipakkelia keulan lokeron pohjalle sen verran että V-muoto muuttuu keskeltä tasaiseksi ja sitten anturi kiinni silikonilla sen kakun päälle. Toimii, mutta ei ihan niin hyvin kuin edellinen vastaava asennus toimi (mutta edellinen kaiku oli garminin tekemä, tämä nykyinen on navman ja merkilläkin saattaa olla väliä)
Tuossa ajattelemassani kaiussa olisi enempi se hälytys jonka voisi ottaa käyttöön matalissa mennessään. Luonnonsatamiin hitaasti ajellessa voisi olla aikaa katsella numeronäyttöäkin, etenkin jos vehje hälyttää esim. 1,5m:n kohdalla. Pitää tutustua hiukan laitteeseen vielä, voi nimittäin olla, ettei vehje näytä syvyystietoja lainkaan, pelkän hälytyksen.. :(

Kalakaiku on ilman muuta fiksumpi kun yhdellä vilkaisulla tilanne hahmottuu heti. Itse arvelin, ettei yksi anturi niin hintava voi olla. Katsoin Garminin antureiden hinnat ja totta on, että yhden anturin hinnalla plus kympillä saisi jo kalakaiun. Yhden päätteen etuna on tietty, ettei tarvitse kummoista rivistöä kaukaloon. Lisäksi elättelen toivoa hitusen pienemmästä virrankulutuksesta vaikka marginaaleillahan tässä mennään.

Joku kiinalainen saisi kyllä tehdä noita garminin vehkeitä vähän halvemmalla, eikös se NMEA-protokolla nyt kuitenkin ole sitä simppeleintä dataa. Garminin vehkeillä varmasti on muuten laatutakuu ja varmasti muut kun itse firma myyvät merkkinappuleitakin halvemmalla. Olisiko tuo nyt sitten venemessujen tinkailuyrityksen paikka? Jos anturi irtoisi esim. 50€:llä en varmaan jäisi pohdiskelemaan.

Oliko sisäpuolelle asentamasi kaiku siihen tarkoitettua mallia? Huomasin hienoisen hintaeron laita-antureiden välillä. Luulisi, että pakkelia pitää laittaa aika tarkkaan kuplien yms. häiriöiden välttämiseksi? Mitä kokoluokkaa asentamasi anturit ovat muuten olleet? Ajattelin tehdä akkujalustan jonka alle pitäisi moiselle jäädä tilaa..
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

306 wrote: Tuossa ajattelemassani kaiussa olisi enempi se hälytys jonka voisi ottaa käyttöön matalissa mennessään. Luonnonsatamiin hitaasti ajellessa voisi olla aikaa katsella numeronäyttöäkin, etenkin jos vehje hälyttää esim. 1,5m:n kohdalla.
Kyllähän jokseenkin jokaisessa modernissa kaikuluotaimessa on syvyyshälyytys. Tuskin siis on mitään sellaista mitä se gps osaisi, mutta kaiku ei. Toisinpäin kyllä. Esimerkiksi käy se, että kaikuluotaimesta voit säätää signaalin tulkitsemisen herkkyttä - nmea-laitteilla sitä ei tietääkseni voi tehdä, nmea-väylä on yksisuuntainen ja siitä piuhasta saat vain tiedon mitä se tyhmä elektroniikkamokkula kuvittelee syvyydeksi.

1.5m kohdalla oleva hälytys ei kyllä ehdi auttaa mitään, jos vene liikku yli 0.2 solmua. Suomenlahden pohja on kaikkea muuta kuin tasaista, näet sitten kun sulla on se kaiku.. olen pitänyt hälytystä 10m tai 6m kohdalla silloin kun olen sitä ajaessa käyttänyt.
Kalakaiku on ilman muuta fiksumpi kun yhdellä vilkaisulla tilanne hahmottuu heti. Itse arvelin, ettei yksi anturi niin hintava voi olla. Katsoin Garminin antureiden hinnat ja totta on, että yhden anturin hinnalla plus kympillä saisi jo kalakaiun. Yhden päätteen etuna on tietty, ettei tarvitse kummoista rivistöä kaukaloon. Lisäksi elättelen toivoa hitusen pienemmästä virrankulutuksesta vaikka marginaaleillahan tässä mennään.

Joku kiinalainen saisi kyllä tehdä noita garminin vehkeitä vähän halvemmalla, eikös se NMEA-protokolla nyt kuitenkin ole sitä simppeleintä dataa. Garminin vehkeillä varmasti on muuten laatutakuu ja varmasti muut kun itse firma myyvät merkkinappuleitakin halvemmalla. Olisiko tuo nyt sitten venemessujen tinkailuyrityksen paikka? Jos anturi irtoisi esim. 50€:llä en varmaan jäisi pohdiskelemaan.
Kaikuluotaimen anturi on siis sellainen palikka jota ei voi liittää kuin kaikuluotaimeen. Vastaaa toiminnaltaan/älykkyydeltään lähinnä kaiuttimen ja mikrofonin yhdistelmää. Ei sellaista voi liittää gepsiin.

nmea-dataa antava laite ei ole "anturi", vaan kaikuluotain. On olemassa sellaisia malleja, joissa ei ole näyttöä ollenkaan vaan vain se nmea-ulostulo, sen voi sitten liittää erilliseen näyttölaitteeseen tai isoissa veneissä käytettäviin mittariverkkoihin, mutta purkissa on kuitenkin sisällä kaikki se signaalinkäsittelyelektroniikka kuin näytöllisessäkin kaiussa. En usko että tälläista laittetta löydät jostakin halvemmalla kuin tavallista kaikuluotainta.
Oliko sisäpuolelle asentamasi kaiku siihen tarkoitettua mallia? Huomasin hienoisen hintaeron laita-antureiden välillä. Luulisi, että pakkelia pitää laittaa aika tarkkaan kuplien yms. häiriöiden välttämiseksi? Mitä kokoluokkaa asentamasi anturit ovat muuten olleet? Ajattelin tehdä akkujalustan jonka alle pitäisi moiselle jäädä tilaa..
Ei todellakaan tarvita mitään erikoisantureita. Garminin anturi oli tarkoitettu peräpeiliasennukseen ja tämä nykyinen rungon läpi asennettavaksi, mutta molemmat siis olen laittanut rungon läpi mittaaviksi.
Se kaikuluotaimesta tuleva ääni on aika samanlaista ääntä noin fysikaaliselta kannalta, riippumatta siitä minkälaisessa kotelossa sitä lähettävä anturi on.

Anturi mahtuu oikein hyvin sinne keulalokeroon tekemäni akkutelineen alle. Kuulostaa siis siltä että olet tekemässä hyvin samankaltaista systeemiä...saat tietysti halutessasi katsoa mallia sitten kun tulet keväällä käymään (minulla ei taida olla kovia siitä anturin + akun asennuksesta, sorry)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:
Kyllähän jokseenkin jokaisessa modernissa kaikuluotaimessa on syvyyshälyytys. Tuskin siis on mitään sellaista mitä se gps osaisi, mutta kaiku ei. Toisinpäin kyllä. Esimerkiksi käy se, että kaikuluotaimesta voit säätää signaalin tulkitsemisen herkkyttä - nmea-laitteilla sitä ei tietääkseni voi tehdä, nmea-väylä on yksisuuntainen ja siitä piuhasta saat vain tiedon mitä se tyhmä elektroniikkamokkula kuvittelee syvyydeksi.

1.5m kohdalla oleva hälytys ei kyllä ehdi auttaa mitään, jos vene liikku yli 0.2 solmua. Suomenlahden pohja on kaikkea muuta kuin tasaista, näet sitten kun sulla on se kaiku.. olen pitänyt hälytystä 10m tai 6m kohdalla silloin kun olen sitä ajaessa käyttänyt.
No, sanotaan, että hälyttäisi 2m:n kohdalla. Kuitenkin niin, että nenää rantakallioon ajaessa keulassa oleva kaiku piippaisi kun kolinat olisivat lähellä (tällä hetkellä kolistelen kölillä ja kaikuuhan sekin). Vauhti kuitenkin siis kutakuinkin hitainta mitä moottorin eteen-vapaa-yhdistelmällä aikaan saa. Toki kunnon kaiulle olisi muutakin käyttöä, omalla kohdallani voisi olla merikortin 1,2m:n väylillä seilatessa mihin kalakaiku onkin varmaan jo parempi.
Kaikuluotaimen anturi on siis sellainen palikka jota ei voi liittää kuin kaikuluotaimeen. Vastaaa toiminnaltaan/älykkyydeltään lähinnä kaiuttimen ja mikrofonin yhdistelmää. Ei sellaista voi liittää gepsiin.

nmea-dataa antava laite ei ole "anturi", vaan kaikuluotain. On olemassa sellaisia malleja, joissa ei ole näyttöä ollenkaan vaan vain se nmea-ulostulo, sen voi sitten liittää erilliseen näyttölaitteeseen tai isoissa veneissä käytettäviin mittariverkkoihin, mutta purkissa on kuitenkin sisällä kaikki se signaalinkäsittelyelektroniikka kuin näytöllisessäkin kaiussa. En usko että tälläista laittetta löydät jostakin halvemmalla kuin tavallista kaikuluotainta.
No, toki anturi prosessoreineenkin on aika simppeli verrattuna näytölliseen kaikuun säätöineen jne. mutta ymmärrän toki että verkotettaessa moisia eri anturijärjestelmiin tulee nmea-protokolla vasta hyötykäyttöön kaikkine sävyvivahteineen. Silti yllättävä hinta jos nyt vaikka esim. kännyköitä valmistetaan 30€:lla. No, kysynnän, tarjonnan ja valmistussarjan koon lakihan se tässä taas on kiusana.

Ei todellakaan tarvita mitään erikoisantureita. Garminin anturi oli tarkoitettu peräpeiliasennukseen ja tämä nykyinen rungon läpi asennettavaksi, mutta molemmat siis olen laittanut rungon läpi mittaaviksi.
Se kaikuluotaimesta tuleva ääni on aika samanlaista ääntä noin fysikaaliselta kannalta, riippumatta siitä minkälaisessa kotelossa sitä lähettävä anturi on.

Anturi mahtuu oikein hyvin sinne keulalokeroon tekemäni akkutelineen alle. Kuulostaa siis siltä että olet tekemässä hyvin samankaltaista systeemiä...saat tietysti halutessasi katsoa mallia sitten kun tulet keväällä käymään (minulla ei taida olla kovia siitä anturin + akun asennuksesta, sorry)
Jotkut kalamiehet asentavat antureita "vesikuppiin" pilssiin mutta se ei taida olla tätä nykyä tarpeen (ja varmaan vaan tekee signaalin heikommaksi)?

Katotaan keväämmällä. Kaiulle jätän tässä vaiheessa ainakin "varauksen", katsoo nyt jos joku sopivan kokoinen ja hintainen peli tulee vastaan. Monet kalamiehen kaverit on aika hurjan näköisiä värikirjoineen ja vähemmälläkin varmaan pärjäisin, garminin halvemmat pelit näytti siinä mielessä asiallisilta.
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Re: Käsi-GPS-kaiku?

Post by harald »

306 wrote:T
Toisin sanoen kaiuksi voisi riittää ihan vaan gps:ään liitetty anturi. Osaattekos sanoa miten moinen voisi onnistua ja vieläpä kustannustehokkaasti? Ihannetapauksessa asentaisin rungon sisäisen anturin, mahtaako moinen onnistua helpoin konstein samaan syssyyn?
Toihan kuullostaa hyvältä ratkaisulta hopottiin. KVG kertoo että noita
"NMEA depth transducer" tuotteita löytyy kyllä markkinoilta:

esim: http://homepages.ihug.co.nz/~bvdb/active.html (~200$US)
http://www.actisense.com/HTML/Products/ ... /index.php
Ja sitten ebay: http://tinyurl.com/cux5ky alk 50 $US

edit: linkki tinyurl'n kautta
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Post by 78 »


Jotkut kalamiehet asentavat antureita "vesikuppiin" pilssiin mutta se ei taida olla tätä nykyä tarpeen (ja varmaan vaan tekee signaalin heikommaksi)?
Peruslähtökohta on että kun kaiun anturi asennetaan paikalleen, niin anturin alle ei saa jäädä ilmaa ta ilmakuplia. Jos näin käy, anturi ei näytä todellista tietoa, tai ylipäätään mitään järkevää.

Pohjanläpi mittaavan anturin voi asentaa kunhan pitää mielessä että asennuspaikassa ei ole ilmaa tai muuta huokoista ainetta. Näin esimerkiksi pohjassa mahdollisesti oleva laminointivirhe jossa laminaatti on jäänyt paikoin kuivaksi saattaa sotkea anturin toiminnan.

Tuota vesipurkkia lienee käytetty välillä tilapäisasennuksessa tai anturin paikan määrityksessä. Yksi kätevä keino määrittää paikka jossa anturi näyttää selkeää tietoa, on laittaa anturi vedellä täytettyyn muovipussiin ja sen jälkeen liikutella pussia veneen pohjalla suunnitellussa asennuspaikassa. Jos lukemat ovat selkeitä, niin sen jälkeen paikka muistiin ja anturi kiinni siihen joko epoksilla tai tukevasti esim. silikonilla. Molemmissa tapauksissa on syytä muistaa ettei kiinnitysmassaan saa jäädä yhtään ilmaa anturin ja pohjan väliin.
Timo
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Viimekeväinen anturin asentaminen piti tehdä kahdesti. Ensin etsittiin paikka muovipussin avulla ja saatiin todettua sen keulalokeron pohjan soveltuvan tarkoitukseen.

Kinnittelin sitten anturin sinne silikoni tms. massalla, mitä tuli varsin paksu kerros johtuen siitä varsin syvästä V-pohjasta. Ei toiminut hyvin. Jonkin aikaa pohdittuani äänen kulkemista erilaisissa väliaineissa päädyin sellaisen teoriaan, että paksu kerros joustavaa tavaraa ei ehkä kuljetakaan ääntä kovin hyvin. Revin sen anturin sitten irti ja etsin köliremontista jääneen epoksitasoitteen.

Tein siis epoksista tasapintaisen kakun lokeron pohjalle ja laitoin anturin sen päälle kiinni silikonilla. Tämä toimii todella paljon paremmin, joten ehkä se teoria joustavasta paksusta kiinnikkeestä piti paikkansa.

Garminin kaiku oli minusta parempi kuin tämä navmanin laite sen takia, että minusta garmin onnistui paremmin automaattisesti säätämään pulssin voimakkuutta ja herkkyyttä olosuhteiden muuttuessa. Tämä navman hukkaa joskus pohjan ja sitten sitä pitää säädellä käsin, että syvyys löytyy taas. Vaikuttaa enemmänkin softaongelmalta kuin anturin asentamiseen liittyvältä jutulta.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Tein siis epoksista tasapintaisen kakun lokeron pohjalle ja laitoin anturin sen päälle kiinni silikonilla. Tämä toimii todella paljon paremmin, joten ehkä se teoria joustavasta paksusta kiinnikkeestä piti paikkansa.

Garminin kaiku oli minusta parempi kuin tämä navmanin laite sen takia, että minusta garmin onnistui paremmin automaattisesti säätämään pulssin voimakkuutta ja herkkyyttä olosuhteiden muuttuessa. Tämä navman hukkaa joskus pohjan ja sitten sitä pitää säädellä käsin, että syvyys löytyy taas. Vaikuttaa enemmänkin softaongelmalta kuin anturin asentamiseen liittyvältä jutulta.
Terve taas,

Eilen kaivoin gepsin kellarista ja totesin, että homma on kohtuuhintaista nmea-palikkaa vaille. Katsotaan nyt löytyykö moista, hiukan nuo ebayn tarjoukset huolettaa kun en ole moisia käyttänyt ja vaan juttuja kuullut..

Mutta, voisiko siis olla, että nmea-palikka olisi joka tapauksessa aktiivikaiuttimien tapaan laadukkaampi perusanturia? Satasen anturivehkeitä en tosiaan aio ostella, mutta jos merkittävästi kalatutkaa halvemmalla moisen löydän niin taidampa kokeilla, saahan siihen sitten (kaiketi) kiinni kalatutkan kaikupäätteenkin jos alkaa kaduttaa. Korjatkaa toki jos tähänkin ajatukseen liittyy kasvavia kustannuksia..
Last edited by 306 on Mon 2.2.2009 14.37, edited 1 time in total.
306
Pete
Posts: 11
Joined: Sun 6.5.2007 13.06
Location: Valkeakoski, Riuttasaari

anturin asennus sisäpuolella

Post by Pete »

Asensin kaikuanturin myöskin keulalokeroon. En tehnyt tasaista pohjaa epoksiklöntillä, vaan leikkasin muoviputkesta pohjan mukaisen viiston, jonka sitten liimasin sikalla luotinarulla mitaten pohjaan. Putkeen öljyä ja anturi sinne uppeluksiin. Toimii kuin ihmisen mieli.
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: anturin asennus sisäpuolella

Post by 4xS »

Pete wrote:Asensin kaikuanturin myöskin keulalokeroon. ...zip....
Laittakaa ihmeessä kuvaa virityksistänne.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

306 wrote: Terve taas,

Eilen kaivoin gepsin kellarista ja totesin, että homma on kohtuuhintaista nmea-palikkaa vaille. Katsotaan nyt löytyykö moista, hiukan nuo ebayn tarjoukset huolettaa kun en ole moisia käyttänyt ja vaan juttuja kuullut..
Katselin messu09-sivustoja ja onpas NMEA-kamoilla tosiaan hintaa! Liekö tuossa purjeveneiden lapinlisät kyseessä kun hintaero kalakaikuihin on satojen eurojen luokkaa vaikka pursien kaiut kuitenkin pääasiassa mittaa vaan syvyyttä..? Kaikenmoista taajuusautomatiikkaa niissä varmaan on, mutta numeerinen syvyystieto sieltä kuitenkin vaan tulee ja luulisi, että tommosen vehkeen voisi tehdä halvemmallakin vrt. vaikka ne kännykät.

Harmi kyllä, itselleni olisi riittänyt tuo NMEA-syvyyskin näin alkuun mutta noi purjeveneisiin tarkoitetut anturit on ihan pellehinnoissa. Outoa, että tommosta lisälaiteoptiota edes asennetaan noihin halppis-gps:iin.. Halvimmat eBayn anturit eivät tainneet olla NMEA-antureita kun moista ei missään spekseissä mainittu. Garminilta on esim. "Intelliducer, Transom, NMEA 0183"-haulla n. 200$ vehje joka pitäis olla yhteensopiva.

No, näyttäisi että halvin Garmin olis riittävän siisti peli kateltavaksi. Onko Garmin Fishfinder 90:stä kokemuksia ja mistä sen saisi halvimmalla ja mihin hintaan? Näyttäisi tarjoukset olevan noin satasen korvilla yleisesti.

Oletteko yleensä ottaen asentaneet näyttöjen telineet kiinteästi vai jonkinlaisilla irrotettavilla systeemeillä?
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Garminin kaiku oli minusta parempi kuin tämä navmanin laite sen takia, että minusta garmin onnistui paremmin automaattisesti säätämään pulssin voimakkuutta ja herkkyyttä olosuhteiden muuttuessa. Tämä navman hukkaa joskus pohjan ja sitten sitä pitää säädellä käsin, että syvyys löytyy taas. Vaikuttaa enemmänkin softaongelmalta kuin anturin asentamiseen liittyvältä jutulta.
Terve taas,

Alan kallistua Garminin kalakaikujen puolelle ja mielessä olisi huokein vehje Fishfinder 90. Onko moisesta hyviä kokemuksia tai vastaavasti ongelmia?

Akkuni on keulassa, onko käyttöohjeessa mainittu sähköjärjestelmän aiheuttama magneettinen häiriö anturin kaapelissa pelkkää hifistelyä vai tuleeko siihen varautua jotenkin? Itse en ole ajatellut toimia muuten kun vetämällä anturin kaapelin eri puolilla pilssiä kun sähkökaapille oven pieleen johtavan "päävirtajohdon".
306
tema
Posts: 6
Joined: Mon 16.3.2009 21.30

Re: anturin asennus sisäpuolella

Post by tema »

Pete wrote:Asensin kaikuanturin myöskin keulalokeroon. En tehnyt tasaista pohjaa epoksiklöntillä, vaan leikkasin muoviputkesta pohjan mukaisen viiston, jonka sitten liimasin sikalla luotinarulla mitaten pohjaan. Putkeen öljyä ja anturi sinne uppeluksiin. Toimii kuin ihmisen mieli.
Näin on asenneltu jo monta kaiun anturia, ja hyvin ovat toimineet. Siliconilla on myös kokeiltu ja epäonnistuttu ainakin voimakkaasti kaltevalla pinnalla.
FIN-268
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Anturin asennus sisäpuolella

Post by 306 »

tema wrote: Näin on asenneltu jo monta kaiun anturia, ja hyvin ovat toimineet. Siliconilla on myös kokeiltu ja epäonnistuttu ainakin voimakkaasti kaltevalla pinnalla.
Nyt on sitten Garmini asennusta vaille. Mikäs meininki, voiko värkkiä testata kuivalla maalla vai pitääkö "saundzekkiä" odotella kunnes vene on vedessä? Asennuksen kun tekisi mielellään jo tässä keväällä. Kaiun paikkakin pitäisi testata ettei tule hötkyiltyä. Minulla anturin päälle tulee akun jalusta joten paikka olisi hyvä tietää ainakin 10cm tarkkuudella..

Voipi olla, että keulan laipion (keulapiikin alla olevan lokeron ja hytin välinen lasikuituseinä) asennusreikää pitää avartaa, että kaiun liitinmötikkä saadaan läpi katkaisematta johtoa. Ajattelin, että eikun pyöreällä viilalla vaan kovertamaan koloa isommaksi. Mites kolon reunojen viimeistely? Olisiko siihen hyvä sipaista jotain maalia että olisi nimellisesti suojattu nimellistä kosteutta vastaan?

Semmosia kysymyksiä.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Anturin asennus sisäpuolella

Post by 4xS »

tema wrote: Näin on asenneltu jo monta kaiun anturia, ja hyvin ovat toimineet. .
.[/quote]
Miten muuten kaiku toimii kun vene on kallellaan, tuleeko kaivaa taskusta laskin ja laskea hypotenuusoja ja kateetteja jotta saadaan todellinen syvyys?
Miten aiot 306 kiinnittää tuon näyttölaitteen? Itse pelkään porata ulkoseinään reikiä.
Pete
Posts: 11
Joined: Sun 6.5.2007 13.06
Location: Valkeakoski, Riuttasaari

kaiku kallellaan

Post by Pete »

Miten muuten kaiku toimii kun vene on kallellaan, tuleeko kaivaa taskusta laskin ja laskea hypotenuusoja ja kateetteja jotta saadaan todellinen syvyys?
Kaiku lähettää keilamaisen signaalin, jonka avaruuskulma riippuu käyttötarkoituksesta. Kapea keila antaa tehoa syvään veteen, leveä keila haravoi pohjaa laajemmalti. Syvyyslukema mittarissa on ensimmäinen palaava heijastus (tietyllä suodatuksella).

Jos keilan kärkikulma on 20 astetta, niin 10 asteen kallistuksella se näyttää teoriassa oikein. 20 asteen tarkkuudella syvyys on mittarilukema (ML) x cos 10 astetta (ML x 0,985). 30 asteen kallistumalla ML x cos 20 (ML x 0,94). Eli ei juuri kannata murehtia kallistuksen aiheuttamaa virhettä. Kaiku asennetaan kuitenkin mittaamaan kölin suuntaisesti, eli tasaisella kallistelulla se näyttää kölin etäisyyden pohjasta.

Keilan leveys selvinnee kaiun spekseistä, muistaakseni tuo 20 astetta on yleinen (voi olla joku muukin, aika leveä kuitenkin). Syvän veden kaiuissa on muistaakseni 6 asteen keila?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Anturin asennus sisäpuolella

Post by 306 »

4xS wrote:
tema wrote: Näin on asenneltu jo monta kaiun anturia, ja hyvin ovat toimineet. .
.
Miten muuten kaiku toimii kun vene on kallellaan, tuleeko kaivaa taskusta laskin ja laskea hypotenuusoja ja kateetteja jotta saadaan todellinen syvyys?
Miten aiot 306 kiinnittää tuon näyttölaitteen? Itse pelkään porata ulkoseinään reikiä.
Peten veikkaukset kuulostaa tutulta eilen saapuneen kaikuni spekseihin, tosin tuossa mallissa keilaa pitää ilmeisesti säädellä itse, olisi fiksua jos se vaihtuisi syvään keilaan esim. syvän veden hälytyksen (tuon tarpeellisuus täytyy olla kalamiesten salatietoa) kohdalla mutta käytäntö kertoo miten homma tulee toimimaan.

---edit---
Omassa kaiussa olikin 14/45 astetta keilat mikä oletettavasti kallistelun suhteen onkin hyvä ominaisuus(?). Mahtaakohan laaja keila vastaavasti heikentää tehoa, mene ja tiedä.
---edit---

Lauri (joka mainitsi myös samanlaisesta kaikutelineestä jossain keskustelussa) ja Remonttimake (videossa näkyy kompassi luukkupalikkaan kiinnitettynä) ovat antaneet suuntaa kulkuluukun uusiokäytöstä. Selkeä ongelma on, että luukusta kulkeminen on jo entuudestaan hankalaa joten lisäpalan tulee toisaalta ylettyä laidasta laitaan pysyäkseen "raiteella", toisaalta olla olemattoman matala korkeudeltaan.

Aluksi ajattelin laittaa vaan tavallisen vaneripalikan, johon olisin sitten ruuvannut kaiun ja gps:n telineet mutta on ne vaan semmoisia rimpuloita ettei ajatus itänyt kovinkaan pitkään. Valmistajan telineet kun tulevat vielä ulokkeiksi kaukaloon köysien ja muun liikkumisen koukuttajiksi.

Siispä tässä on oma ratkaisuni:

Image

Tietenkin näytöt kannattaa asentaa niin ylös kun käytännössä mahdollista. Tässä kaiun näyttö on varmaan liian alhaalla apukuskin polvien takana mutta sitä ei olekaan tarkoitus käyttää kun rantautuessa ja matalassa vedessä jolloin kokki-gastille pitää antaa kehotus pitää parempaa ryhtiä. Toisaalta teline on vähemmän tiellä ja narut saa jotenkuten luukusta sisään kuin ennenkin vaikka katto-osa olisikin vaikka sateen ripottelun vuoksi kiinni.

Tarkoitus olisi laittaa näyttöjen kiinnitys siten, että kapulan voi kääntää myös peilikuvaksi jos se jostain syystä osoittautuu edullisemmaksi.

---edit---
Vaihdoinkin jo kuva tuonne ylle eli:

Sitten vaan jännäämään miten käy itse kaiuttamisen kanssa. Tyypillistähän olisi, että tähän asti kun on päästy ei vehje käytössä inahdakkaan.. ;)

Kiinnitykseen kuviin voin palata myöhemmin. Teline on kaiverrettu niin, että kaiku asetetaan suoraan koloon etupuolelta ja lukitaan paikelleen telineen takapuolella olevalla reiän muotoisella 2mm levystä leikatulla muovirinkulalla kaiun omiin reunoilla oleviin koloihin. Kaikua ei ole mietitty asennettavaksi toiselle puolelle kovinkaan pienellä vaivalla jo anturin kaapelivedonkin vuoksi. Gps:n voi liu'uttaa kollossa oleviin raiteisiin etu- tai takaperin. Eli toisin sanoen laitteet otetaan mukaan napsauttamalla vaikka itse telinettä säilytettäisiinkin veneessä.

Oikealla ylhäällä on ropelliloki jonka muovinäyttö on hiukan säröllä. Olikos siihenkin jokin pikkurakoon hakeutuva liimatyyppi jolla säröt saisi korjailtua? Autojen tuulilaseja ainakin korjataan samaan tyyliin ja muistaisin, että muoveillekin olisi omat ihmeaineensa.
Last edited by 306 on Sat 11.4.2009 20.44, edited 7 times in total.
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Anturin asennus sisäpuolella

Post by 4xS »

306 wrote: Tarkoitus olisi laittaa näyttöjen kiinnitys siten, että kapulan voi kääntää myös peilikuvaksi jos se jostain syystä osoittautuu edullisemmaksi.
Siisti juttu ja muotoilultaan jopa kaunis. Taidan kehitellä omaani samaan suuntaan. Mistä ja minkä kaiun tilasit?
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Anturin asennus sisäpuolella

Post by 306 »

4xS wrote:
306 wrote: Tarkoitus olisi laittaa näyttöjen kiinnitys siten, että kapulan voi kääntää myös peilikuvaksi jos se jostain syystä osoittautuu edullisemmaksi.
Siisti juttu ja muotoilultaan jopa kaunis. Taidan kehitellä omaani samaan suuntaan. Mistä ja minkä kaiun tilasit?
Kiitos, odottelen itsekin innolla että mimmoinen tuosta tulee valmiina. :) Harmi että kaiun näyttö on vaaleanharmaa joten se ei ihan 100% rimmaa tuon gps:n kanssa. ;)

Tilasin tuon Garmin Fishfinder 90:n Marineasta jossa taitaa tällä hetkellä olla pohjahinta. Hyvinä ominaisuuksina pienehkö koko ja olematon virrankulutus (maksimissaan kuulemma 3,5wattia mistä ei tule montaa ampeerituntia). Lisäksi vakuutti Laurin kehut Garminin hyvästä automaattisesta taajuudenkorjailusta. Pohjanläpi-toimivuutta kun vielä pääsisi testaamaan, sillä virallisestihan se on peräpeilianturilla varustettu...

Kaapelit tulevat olemaan pikkuinen pulma, sillä käyttöohjeessa mainitaan moneen otteeseen ettei anturin ja näytön välistä johtoa saa missään nimessä katkaista tai takuu raukeaa. Näytön päässä kaapelia on semmoinen min 3cm halkaisijaltaan oleva liitin joka pitäisi saada ujutettua ensin pilssiin ja kohti keulaa, siellä olevan matalan lasikuituseinämän ja lattian välistä max 2cm halkaisijaltaan olevan reiän läpi akun alle keulalokeroon. Johtoa olisi 6m, joskohan tässä viikonlopun mittaan pääsee kokeilemaan miten se riittää muutenkaan..
306
harald
Posts: 171
Joined: Wed 27.6.2007 21.52
Location: Drumsö
Contact:

Post by harald »

Aika suosittu tapa tehdä kiinnike gps:älle ja kaiulle on tiikkivaneripala ja sarana. Saran asennetaan sisäänkäynnin sisäpuolelle toiselle laidalle, ja siihen pienellä korotuspalalla vaneri kiinni. Mittarit ja muut roippeet vaneriin kiinni. Sopivaan kohtaan kiinni schock-chord kuminauhaa niin paneeli pysyy joko sisälaipiota vasten, tai sitten kulkuaukossa.

Plussana että mittarit ovat luettavissa sisäpuolelta.

Esimerkki:
http://www.fe83.org/gallery/view_photo. ... d=im000474
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

harald wrote:...tiikkivaneripala ja sarana...
Ideat (toteutukset) senkun paranee. Tuossa versiossa onkin se hyvä puoli että varustetelineellä on jo paikka ja se ei kuleksi irrallisena missään siinä tilanteessa kun luukku pitää saada kiinni. Tässä taas totean tämän sähköisen yhteisen harrastuskohteen foorumin osoittavan jälleen tarpeellisuutensa! Kiitän.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Meillä oli aikoinaan FE:ssä samantapainen viritys kun Haraldin linkittämässä kuvassa. Erona oikeastaan vain se, että oli toisella puolella. Ei se FE:n pentterikään niin iso ole että elektroniikka hyvin mahtuisi olemaan seinällä.

H:ssa tilaongelma on vielä suurempi. "sohvat" eivät ole turhan pitkiä, omaan veneeseeni en halua mitään muhkuroita kajuutan takaseinään. Ei laipioasennettavaa kompassia, ei kaikua saranoilla. Sen sijaan mietin jonkin aikaa sellaista systeemiä, jolla ne mittarit olisi voinut kääntää alaspäin, eli sarana olisi ollut vakatasossa ja sisällä ollessaan mittarit sitten ylösalaisin. Tähän olisi sisältynyt n. 7cm leveä "lippa" luukun sisäpuolelle, ettei tulisi potkittua elektroniikkaa luukusta kuljettaessa. Tämänkin suunnitelman kuitenkin hylkäsin, minunkin kaiku on nyt samantapaisessa pidikkeessä kuin 306:n kuvassa on (tosin se ei ole yhtä hieno, vaan vain nopea prototyyppi jonka tein testatakseni tuollaisen sijoituksen toimivuutta - hyvin pelaa)
Post Reply