soodapuhalla veneen pohja

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
sodaman
Posts: 2
Joined: Mon 22.12.2008 20.09
Location: tampere
Contact:

soodapuhalla veneen pohja

Post by sodaman »

Hei!

Jos haluat maali- ja likakerrokset pois veneestäsi tai vaikka pienemmistä osista helposti ja tehokkaasti, katsopa tämä:

www.soodapuhallus.fi

Ei vahingoita veneen pintaa tai gelcoatia, ja sopii niin teräkselle, alumiinille, lasikuidulle kuin joillekin puulaaduillekin. :D
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Mielenkiintoista. Tuollaisesta menetelmästä en ollut koskaan kuullutkaan ja sivut ovat aika informatiiviset... Ketjun avaushan on aika suoraa mainostamista, mutta ehkä tästä saadaan aikaiseksi rakentava keskustelu siitä sopiiko tuollainen soodapuhdistus veneen pohjan maalinpoistoon?

Hyvä puoli tuossa soodapuhalluksessa näyttäisi olevan sen ympäristöystävällisyys. Mutta ensimmäinen kysymys sodamanille on varmaankin että mitä tuolla menetelmällä H-veneen pohjan puhdistaminen maksaisi?
(hieman epäilyttää että voisi olla sekä kalliimpaa että hitaampaa kuin hiekkapuhallus, koska kumpaankaan en löytänyt mitään vastausta tuolta sivuilta)

Toinen kysymys on, että olisikohan jossakin paikkaa jonne esim. H-veneen voisi viedä trailerilla tuollaiseen käsittelyyn? Useimmat pursiseurat kun eivät salli mitään puhallusmenetelmiä käytettävän veneiden säilytysalueilla.

[minulla ei siis ole omaa välitöntä tarvetta tuollaiselle käsittelylle juuri nyt, mutta saattaa tulla tarvetta jonkin muun kuin tuon veneen puhdistuttamiseen..]
sodaman
Posts: 2
Joined: Mon 22.12.2008 20.09
Location: tampere
Contact:

Post by sodaman »

No juu, mainostustahan tuo kieltämättä oli, mutta emme oikein tienneet, mikä olisi paras lähestymistapa ja päätimme kokeilla tätä!

Hinnoittelemme jokaisen työn projektikohtaisesti, mitä varten tarvitsemme tiedon veneen koosta, materiaalista, pinnan kunnosta ja siinä olevista kerroksista. Mikäli joku haluaa tarjouksen omasta veneestään, laittakaa meiliä soodapuhallus@soodapuhallus.fi

Työn nopeus riippuu jonkin verran vanhan maalikerroksen paksuudesta ja iästäkin, mutta yleisesti voidaan sanoa, että nopeus on vähintäänkin hiekkapuhalluksen luokkaa. Vertailussa on otettava huomioon myös se, että soodapuhallus jättää veneen pinnan sileäksi, eikä vahingoita alkuperäistä materiaalia. Näin ollen on mahdollista siirtyä suoraan uudelleenmaalaukseen, ilman muita työstövaiheita.

Meillä on Tampereella toimitilat, joissa olevaan halliin mahtuu kohtuullisen kokoinen paatti. Mitat täytyy tietysti tarkistaa tapauskohtaisesti. Myös ulkona puhaltaminen onnistuu ja meidän laitteistomme on liikuteltavissa tarvittavaan paikkaan. Soodajauheesta ei jää suurta sotkua, vaan kaikki pölyt voidaan huuhtoa vedellä pois.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

sodaman wrote:No juu, mainostustahan tuo kieltämättä oli, mutta emme oikein tienneet, mikä olisi paras lähestymistapa ja päätimme kokeilla tätä!

Hinnoittelemme jokaisen työn projektikohtaisesti, mitä varten tarvitsemme tiedon veneen koosta, materiaalista, pinnan kunnosta ja siinä olevista kerroksista. Mikäli joku haluaa tarjouksen omasta veneestään, laittakaa meiliä soodapuhallus@soodapuhallus.fi

Työn nopeus riippuu jonkin verran vanhan maalikerroksen paksuudesta ja iästäkin, mutta yleisesti voidaan sanoa, että nopeus on vähintäänkin hiekkapuhalluksen luokkaa. Vertailussa on otettava huomioon myös se, että soodapuhallus jättää veneen pinnan sileäksi, eikä vahingoita alkuperäistä materiaalia. Näin ollen on mahdollista siirtyä suoraan uudelleenmaalaukseen, ilman muita työstövaiheita.

Meillä on Tampereella toimitilat, joissa olevaan halliin mahtuu kohtuullisen kokoinen paatti. Mitat täytyy tietysti tarkistaa tapauskohtaisesti. Myös ulkona puhaltaminen onnistuu ja meidän laitteistomme on liikuteltavissa tarvittavaan paikkaan. Soodajauheesta ei jää suurta sotkua, vaan kaikki pölyt voidaan huuhtoa vedellä pois.
Noo, H-veneen koko on aika vakio joten summittainen hinta-arvio olisi suuntaa-antava... ;)
306
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Pyysin tarjouksen pohjan soodapuhalluksesta. Ajattelin hinnan olevan satasissa, lähinnä Venemestarin jutun perusteella, mutta reilu 1200e se sitten oli..

Tietenkin tuossa on matkakulut Tampereelta Espooseen ja täysi sesonki meneillään mutta taitaa se olla silti liian kova.

Täytyy vielä tiedustella olisiko hinta syksyllä edullisempi ja paljonko hinta putoaisi jos samalla kertaa puhallettaisiin useampi vene. Jos hinta putoaa ja täältä löytyy kiinnostuneita, syksyllä voisi Suomenojalla talvehtivat Hoot puhaltaa :)

-jussi
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Soodapuhallus

Post by Hanu »

Taitaa soodapuhaltajilla töitä riittää, kun hinta on noin noussut. Pyysin tarjouksen tammikuussa Sunwind 26:n myrkkymaalien poistosta ja se oli 579,50 €. Tosin Tampereella.

En sitten teettänyt työtä, koska venepaikalleni on hankala päästä autolla ja laskin, että tuolla hinnalla kannattaa uhrata vapaa-aikaansa muutama tunti. Raapparaudalla myrkkymaali lähti hyvin ja aikaa meni noin 15 tuntia.
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Tuollaista hintaa itsekin odottelin plus kohtuulliset matkakulut mutta yli tonni on mielestäni liikaa h-veneen kokoisen pohjan puhaltamisesta.

Täytynee syksyllä ostaa muutama litra maalinpoistoainetta ja uusi epäkesko sekä lava bissee ja ruveta käsin kaapimaan..
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN-764 wrote:Tuollaista hintaa itsekin odottelin plus kohtuulliset matkakulut mutta yli tonni on mielestäni liikaa h-veneen kokoisen pohjan puhaltamisesta.

Täytynee syksyllä ostaa muutama litra maalinpoistoainetta ja uusi epäkesko sekä lava bissee ja ruveta käsin kaapimaan..
No, kysäise syksyllä vielä uusi tarjous. Voi olla, että tuo Venemestarin juttu oli paras mahdollinen mainos 1+1miehen (?) tamperelaisyritykselle jolta menee varmaan suurin osa ajasta ajellen Helsingin väliä, täälähän ne myrkkymaaliveneet on.

Luulisi, että kilpailua syntyy ennen pitkää jos hinnat on tommoset, voihan samoilla soodavehkeillä tosiaan puhdistaa muutakin kun veneitä.
Last edited by 306 on Wed 20.5.2009 09.19, edited 2 times in total.
306
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Pohjan puhdistusta

Post by Hanu »

Täytynee syksyllä ostaa muutama litra maalinpoistoainetta ja uusi epäkesko sekä lava bissee ja ruveta käsin kaapimaan..
Mitä aiot poistaa pohjasta? Pelkkä myrkkyväri lähtee raapparaudalla, kunhan on kunnon terä. Toimivia ovat Anza (suora paksumpi malli), Sandvik tai Bacho. Halvoista kiinalaisista kannattaa pysyä erossa.

Jos pitää poistaa epoksia, siihen paras väline on kunnollinen iso rälläkän näköinen hiomakone. Epäkeskolla työ on tuskaa, mutta onnistuu kyllä sitkeydellä.

Maalinpoistoainetta ei mielestäni tarvita lainkaan. Olen kerran kaapinut edellisen veneen pohjan maalipoistoaineella ja tuloksena oli kauheata sotkua. Lisäksi se pehmensi kölin kittaukset niin, että kitti lähti pois seuravana kesänä isoina laattoina. Ei viitsinyt lähteä SM:iin, vaikka olivat Tampereella ja veneitä oli yli 60, kun kölissä lepattivat mahtavat siivekkeet.
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Tarkoitus olisi poistaa kaikki gelcoattiin asti ja vetäistä uudet primerit ja joko kova tai itsekiillottuva antifouling.

Tuollainen iso rälläkän näköinen hiomakone taitaa maksaa sen verran mitä ajattelin soodapuhalluksenkin olevan eli ~500e. Lisäksi taitaa helposti haukata liikaa. Toki jos on tietoa hyvästä ja kohtuu hintaisesta koneesta, suosituksia otetaan vastaan.

Nykyinen antifouling (muistaakseni Mille) ei ole ongelma, lähtee pienellä Kärcherilläkin melko hyvin, hieman isommalla pesurilla lähtee varmaan kaikki. Primerin poisto ahdistaa jo valmiiksi :D
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

koneet

Post by Hanu »

Itse olen käyttänyt nauhahiomakonetta ja epäkeskohiomakonetta. Edellinen honasee helposti liikaa eikä oikein ole hyvä kaarevan pinnan hionnassa ja jälkimmäinen on tehoton (ainakin Bilteman kone ja muut halpiskoneet joita minulla on ollut).

Rälläkälläkin ihmiset ovat pohjaa hioneet, mutta se soveltunee parhaiten, jos on tarkoitus hioa myös gelcoat pois. Vähän kevyempään hiontaan vois tällainen olla hyvä. Kierrosluku on säädettävä ja paljon alhaisempi kuin rälläkässä.

http://www.hobbyhall.fi/default.asp?pro ... 9-_-Robot2
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kyllähän rälläkällä tai nauhahiomakoneella tavaraa lähtee irti, mutta samalla kyllä lähtee muoto pohjasta. Tulee kuoppia ja harjanteita. Varomaton käyttäjä kyllä saa niitä tehtyä myös terävällä skraballa. Jos haluaa pitää pohjan edes jotenkuten oikean muotoisena, niin kyllä epäkeskokone on oikea valinta. Mutta kukin tietysti voi valita oman painotuksensa nopeasti tekemisen ja hyvin tekemisen välillä.

Koneiden merkeillä ja malleillakin on varmasti eroa, paras olisi pakkopyörityksellä varustettu epäkesko, mutta ne on aika kalliita. Myös paperin valinnalla on aika paljon merkitystä, muutamasta pohjarempasta kertyneen kokemuksen perusteella en osta tällaisiin hommiin enää mitään halpapapereita vaan Mirkan tuotteita. Se pysyy paljon pitempään työkykyisenäkin kun tyypillinen kiinalainen halpatuote. (ja tarkennetaan vielä, että ihan harrastushommina olen näitä tehnyt, en ole pohjanhionnan ammattilainen, mutta yhden boschin epäkeskokoneen olen käyttänyt loppuun näissä hommissa. Kesti n, 15 vuotta mun käytössä)

Minun veneen pohja oli jonkun aikaisemman omistajan edellisessä remontissa käsitelty aika epätasaiseksi. Jäljistä päätellen skrapan reuna oli päässyt haukkaamaan vähän turhan monesta paikasta. Onneksi oli sitten maalannut "oikeaoppisesti" epoksikerrokset eri väreillä, jolloin vanhojen primereiden hionnan yhteydessä muodostui aika jännä kuvio veneen pohjaan: Oli valkoisia ja vihreitä laikkuja pitkin pohjaa siinä vaiheessa kun se oli alkutilannetta huomattavasti tasaisempi. Ulkonäön perusteella sitä oli kyllä vaikea uskoa, että olisi edes auttavasti tasainen...

Siellä oli sellaisia harjanteita, että tasaisen kaarevaksi hionnan jälkeen vierekkäin saatoi olla alkuperäistä ohuemmaksi hiottua gelgoattia ja heti vieressä harjanteen alla neljä kerrosta vanhaa epoksia. Jätin siis ne vanhat maalit sinne alle.
Miksi ne primerit pitäisi poistaa, jos ovat kunnolla kiinni pohjassa?

Maalinpoistoaineesta on aika vaikea antaa mitään yleispätevää neuvoa, pitää edetä tarpeen mukaan. Ja käyttää ainetta, joka sopii muovipinnoille. Rautakaupan "tavallinen" aine ei sovi. Riippuen tilanteesta maalit voi olla helpointa poistaa joko poistoaineella tai mekaanisesti tai jopa eri tavalla saman veneen eri paikoista: Minun viimekeväisessä remontissa vaikeinta oli saada vanhat myrkyt pois vesilinjasta ja sen yläpuolelta. Vesilinjan alla olevat myrkyt lähtivät aika kevyesti raapimalla, mutta kesäisin aurinkoa ja ilmaa saanut kaistale oli kovaa kuin lasi. En tiedä mistä ilmiö johtuu, mutta olisi varmaankin jäänyt poistamatta siitä kohtaa ilman sitä maalinpoistoainetta.
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Itsekin olen epäkeskon kannalla, jos tota soodapuhallusta en tee. Järeämmillä koneilla tulee turhan helposti tuhoa aikaan. Maalinpoistoaineet ovat kyllä sotkuisia mutta niillä saisi kevyemmin isoimmat maalit pois.

Koko urakka on suunnitteilla sen takia että haluan tasaisemman pohjan ja primereiden kunnosta ei ole tarkkaa tietoa. Vene on mulla kuudetta vuotta ja itse en ole primereita uusinut.

Kisakuntoinen pohja houkuttelee, vaikka en kisoja viikkokisoja lukuunottamatta kierräkään (lähinnä miehistön ja vapaa-ajan puutteen takia).
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Ylivoimaisesti tavallisin syy epätasaiseen pohjaan on maalitehtaiden suositusten noudattaminen: Maalaamalla joka vuosi ne kerrokset jotka purkin kyljessä suositellaan maalattavasi saadaan pohjaan takuuvarmasti paksu ja epätasainen pinta ennen kuin kymmentä vuotta on kulunut. Se suositus on joko tehty a) "varman päälle" kaikkiin olosuhteisiin tai b) tehty edistämään maalitehtaan myyntiä. Tai molempia.

Esim. meillä oli edellisessä veneessä hempelin milleä pohjassa. Hyvin riitti kun maalasin pohjan yhteen kertaan joka kolmas vuosi ja välissä vain vähän paikkamaalauksia jos oli jostakin kulunut + pesu keväisin. En tosin tiedä onko nykyinen mille yhtä hyvää, sehän on tuote joka on lukuisia kertoja muuttunut koostumukseltaan vaikka nimi on pysynyt.
sodaclean
Posts: 1
Joined: Mon 21.6.2010 15.43

Re: soodapuhalla veneen pohja

Post by sodaclean »

Laitetaanmpas tämän jatkoksi että nyt onnistuu myös Keski-Suomen alueella soodapuhallus palvelut! Hallitilat sijaitsee Pyhäsalmessa mutta tullaan paikanpäälle tarvittaessa liikkuvalla kalustolla.

Keski-Suomen Soodapuhallus Oy

lisätietoja: http://www.sodaclean.fi
puh. 0400289795 / 0400289754
email: tero@sodaclean.fi / sami@sodaclean.fi
Hanu
Posts: 94
Joined: Tue 15.5.2007 21.16
Location: Tampere/TaPS
Contact:

Re: soodapuhalla veneen pohja

Post by Hanu »

Hei!

Perun osittain viimevuotiset puheeni. Ostin sellaisen rälläkän näköisen kiillotuskoneen ja hioin sillä pohjasta kuplineen epoksin. Tehokas oli, mutta tosiaan koloja tuli, vaikka yritin olla varovainen. Bilteman kone maksoi vain 54 € ja yksi autonkillotuslan ammattilainen suositteli sitä minulle. Kiillotukseen se on erinomainen, mutta hiomisessa vaikea, jos haluaa tasaista pintaa (vähän kuin nauhahiomakone). Jos pohja hiotaan laminaattiin asti, kiillotuskone toimii, koska pohja on joka tapauksessa kitattava ja hiottava uudestaan sileäksi.

Kyllä se niin taitaa olla, että paras vaihtoehto pohjamaalin hiomiseen on kunnollinen epäkeskohiomakone. Vanhassa Bilteman koneessani on sellainen vika, että pöly menee laakeriin ja epäkesko jumiin. Sain ongelman ainakin vähenemään niin, että tein laakerin molemmille puolille kumilaatasta pölysuojat. Nykyään myynnissä oleva Bilteman epäkeskokone on eri näköinen.
Kymen soodapuhallus
Posts: 1
Joined: Thu 30.12.2010 19.41

Re: soodapuhallus

Post by Kymen soodapuhallus »

soodapuhallusta/hiekkapuhallusta myös haminassa ja liikkuvalla kalustolla myös kauenpanakin...

kymensoodapuhallus@hotmail.fi

0443688847
Post Reply