Laiskan miehen talvitelakointi

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
reima
Posts: 15
Joined: Sun 9.9.2007 18.30
Location: Imatra

Laiskan miehen talvitelakointi

Post by reima »

Minusta riitää, että istuinkaukalo peitetään. Eipähän lähde pressu helpolla lentelemään. Sisältä olen toki poistanut irtotekstiilit. Pressun painona on nyt muovipussit, joihin voi painoksi laittaa vaikka kiviä. Veden kertymisen voi estää vaikka puhkomalla reiät pusseihin. Kuivapallo on myös pitänyt sisätilat kuivana.
Image[/img]
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Laiskan miehen talvitelakointi

Post by 4xS »

En oikein ole koskaan ymmärtänyt noita koomisia painopusseja tai mehukattipulloja hiekalla täytettynä. Tuhraantuu aikaa astioiden ja painon keräämiseen.... Yksinkertaisinta olisi laitta tuo köysi pohjan alta kiertäen ja/tai pukkiin kiinni, vai kui? Kun kerran kuitenkis sitä narua on hankittu sen 20 metrin kerä. Kosteusvaurioita vähentää vielä sillä, että jättää rungon ja pressun väliin fenderin tai mehukattipullon. Ilmareikä sivuilla on ihan vain hyväksi!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Laiskan miehen talvitelakointi

Post by 306 »

4xS wrote:En oikein ole koskaan ymmärtänyt noita koomisia painopusseja tai mehukattipulloja hiekalla täytettynä. Tuhraantuu aikaa astioiden ja painon keräämiseen.... Yksinkertaisinta olisi laitta tuo köysi pohjan alta kiertäen ja/tai pukkiin kiinni, vai kui? Kun kerran kuitenkis sitä narua on hankittu sen 20 metrin kerä. Kosteusvaurioita vähentää vielä sillä, että jättää rungon ja pressun väliin fenderin tai mehukattipullon. Ilmareikä sivuilla on ihan vain hyväksi!
No, narukin voi riittää paikasta riippuen. Jos teltasta haluaa ilmavan, on kiristettyjen narujen virittäminen haasteellisempaa. Jos taas narut jättää löysälle, tuulisella paikalla pressu alkaa paukkua ja voi hajota.

Noissa painoissa on se hyvä puoli, että ne antavat hiukkasen periksi puuskille ja ikäänkuin "dynaamisesti" joustavat puuskissa. Toiset käyttävät venyviä mustekaloja tms. vastaavasti, tiedä sitten montako vuotta kestävät elastisina.

Reiman ratkaisussa hyvää tekisi jos pressun takaosa ja etuosa olisivat auki ja teltan alla olisi siten läpiveto. Vastaavasti jos reunan ja pressun väliin laittaa fendareita tms. niin ensinnäkin ilma pääsee kiertämään sieltäkin ja toiseksi kondensoituva kosteus ei jää pressun ja veneen väliin. Sillä nyt ei muuta vaaraa ja vaivaa kun että kyljet ovat röhnäiset keväällä ja vahailu vähän isompi urakka. Fendareistakin tulee sitä röhnäänsä myös mutta aikalailla paikallisemmin. Reimalla pressu on niin ylhäällä ettei näitä tietenkään tarvi miettiä.

Pistin kokeiluluontoisesti kosteusmittarin veneeseen jossa oli yllämainitut patentit ja sielläkin maksimit oli 100% nyt syksyllä kun lämpötilavaihtelut tiivistää kosteutta kaikkialle. Pitää koitttaa talvemmalla (jos semmonen tulee) uudelleen jos vaikka kosteusprosentit siitä muutuisivat. Meren jäädyttyä nyt ainakin, sitä ennen ei kai auta kun huolehtia ilmanvaihdosta.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Muotopressu on mahtava

Post by L464 »

Hei.

Kun hankin muutama vuosi sitten Tiikerhain, tuli mukana hieno Arteknon muotopeite. Jätän lepuuttajat vinsseille pressun ja kyljen väliin ilmanvaihdon varmistamiseksi ja tietysti kaikki luukut auki; takaboksissa ja kajuutassa on vielä Bilteman suolapussit (kupit ovat melko täydet keväällä).

Muotopressun saa ainakin tosi napakasti naruilla paikalleen. En tiedä, saako pressuja mistään kohtuuhintaan, mutta eipähän ainakaan lapätä ja fuskaa.
Ale
s/y Tiikerhai
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Laiskan miehen talvitelakointi

Post by Lauri »

4xS wrote: Yksinkertaisinta olisi laitta tuo köysi pohjan alta kiertäen ja/tai pukkiin kiinni, vai kui?
Käyttökelpoiset tavat riippuvat paljon talvehtimispaikastakin. Köysien kierrättäminen pohjan ali on kyllä yksinkertaista, mutta ei kovin hyvä tapa paikassa jossa tuulee talvella. Tiukkaankin vedetty pressu liikkuu tuulessa ja nykii naruja. Narut vuorostaan hiovat pohjaa...vaikkei se naru kovin hyvä hiomalaite olekaan, niin puolessa vuodessa kyllä syntyy jälkeä (pakko tunnustaa, että tämäkin oli pakko joskus opetella "kantapään kautta") Suoraan alas tulevat narut ovat parempia tuossa mielessä.

Minun talvipeittely eroaa tuosta reiman systeemistä aika vähän. Pressu peittää kyllä koko veneen (ja on H:ta varten leikattu, paksua tavaraa koska tuulisella paikalla kevytpressujen elinaika lasketaan päivissä), mutta muuten kulkee aika veneen muotojen mukaisesti. Edellisessä veneessä minulla oli maassa seisova talo ympärillä, tässä on nyt vain laudat veneen pituussuuntaan ja istumalaatikon kohdalla muutama lyhyempi pätkä. Sekä keulasta että perästä pressu on irti veneestä n. 10cm ilmankierron varmistamiseksi.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Laiskan miehen talvitelakointi

Post by 306 »

Lauri wrote: Minun talvipeittely eroaa tuosta reiman systeemistä aika vähän. Pressu peittää kyllä koko veneen (ja on H:ta varten leikattu, paksua tavaraa koska tuulisella paikalla kevytpressujen elinaika lasketaan päivissä), mutta muuten kulkee aika veneen muotojen mukaisesti. Edellisessä veneessä minulla oli maassa seisova talo ympärillä, tässä on nyt vain laudat veneen pituussuuntaan ja istumalaatikon kohdalla muutama lyhyempi pätkä. Sekä keulasta että perästä pressu on irti veneestä n. 10cm ilmankierron varmistamiseksi.
Paikka vaikuttaa kyllä millaiset pressut pelittää. Itse olen pyrkinyt ja onnistunut laittamaan oman venoseni isompien veneiden väliin tuulensuojaan joten kevytpeitekin on tuntunut toimivan nyt toista vuotta (viime yön jälkiä en ole vielä käynyt tarkistamassa).

Olennainen niksi kevytpeitteen suhteen on se, ettei sitä saa jättää mistään lepattamaan. Tuuli itsessään ei peitettä riko, ennemmin peite itse paukkuessaan samoin kun veneen purjeetkin. Tosin oma n.10x4,5m peitteeni on sitä halvinta Biltema-sekundaa jota levitellessäni huomasin, että saumojen liimaus oli pahimmillaan vaan alle 5mm peitolla ja tottahan se sauma talven mittaan petti vaikkei kovalla rasituksella ollutkaan. Nyt on roudateippi korjannut aukon, joka on muutenkin luovasti piiloon taiteltu.

Reunojen alla on muodon vuoksi vaakasuorat fendarit ilmakiertoa parantamassa ja reunat riippuvat suoraan alas puoliksi vedellä täytettyjen kanistereiden avulla (kuulemma vähentää halkeilua veden jäätyessä). Pukin kulmissa peite on kiinni solmuilla mikäli koko keksinnöstä meinaa tulla tuulen viemää. Keulan osalta peite on kiinnitetty solmulla pohjan alta. Naruna käytän pakkausnarua joka toivon mukaan kuluu lujitemuovia nopeammin jos hankausta tulee.

Masto toimii katteen kurkihirtenä ja on tuettu perästä yhdellä puu-A:lla, keskeltä hytin katolta ja edessä makaa keulan päällä. Keulassa on n. 20cm korkea kolmioaukko, perä on avoin n. metrin korkeudelta. Keula on merelle päin ja avoimempi perä suojaisempaan suuntaan. Puuhailen veneessä kaikenmoista talvisaikaankin joten huonona puolena on teltan matala sisäkorkeus, etuna tietty se, ettei matalaan telttaan tartu tuuli.

Kaverilla on ihan hyvä tårta på tårta-patentti. Alla on vedenpitävä kevytpeite jota suojaa päällä oleva raskas peite. Eipä tuossa muuten järkeä olisi, mutta raskas peite on joku reikäinen raksan roskiksesta ilmaisena dyykattu ja suojaa painollaan alla olevaa kevytpeitettä. Jos kevytpeite pitää uusia, on se tuolla patentilla paljon tavallista harvemmin.
Last edited by 306 on Wed 19.11.2008 14.35, edited 2 times in total.
306
L464
Posts: 155
Joined: Mon 2.7.2007 10.08
Location: Nuottaniemi /EPS

Post by L464 »

Hyvä näkökulma tuo köyden epätoivottu hiomismomentti; itse olen sitonut köydet pukkiin sellaisella telttasolmulla, joku polvi se taitaa olla, jonka saa kiristettyä uskottattavasti.
Ale
s/y Tiikerhai
reima
Posts: 15
Joined: Sun 9.9.2007 18.30
Location: Imatra

Post by reima »

Joo. Pressupainojen idea on juuri siinä, että niissä säilyy tasainen jännitys ja pressu tai köysi ei hinkaa runkoa koko talven ajan. Minulta meni monta vuotta ja paljon vahaa ennen kuin tämän huomasin.Hyvä kikka on tosiaan jättää lepparit laidoille, jolloin tuuletus paranee. Jos pressun perän ja keulan jättää kovin avoimeksi, voi veneeseen kertyä aika läjä lunta sopivalla myterillä, mutta ei kai se niin vaarallitsa ole. Toki silloin myös rakennelma joutuu tuulessa lujemmalle.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

reima wrote:Joo. Pressupainojen idea on juuri siinä, että niissä säilyy tasainen jännitys ja pressu tai köysi ei hinkaa runkoa koko talven ajan. Minulta meni monta vuotta ja paljon vahaa ennen kuin tämän huomasin.Hyvä kikka on tosiaan jättää lepparit laidoille, jolloin tuuletus paranee. Jos pressun perän ja keulan jättää kovin avoimeksi, voi veneeseen kertyä aika läjä lunta sopivalla myterillä, mutta ei kai se niin vaarallitsa ole. Toki silloin myös rakennelma joutuu tuulessa lujemmalle.
Laitanpa vähän väliaikatietoja kun on tässä näitä myräköitä ollut ja yks taas meneillään.

Eli todella lämpimästi pitää suositella noita painoilla asetettuja pressuja. Edellisen myräkän aikana kaikki köydellä kiinni olleet kiinnitysrinkulat oli repeytyneet irti. Onneksi keulan alta meni naru joka piti peitteen veneen päällä, joskin yleensä ottaen peite oli mennyt vaan tuulessa vinoon.

Taiaapa olla, että nuo halvimmat kevytpeitteet on vähän turhan heppoista tai ainakin huonoa materiaalia. Rinkuloiden repeämistä tietty voi sattua, mutta kovasti on hajoamaan päin muutkin vedossa olevat rinkulat. Olen vahvistellut ongelmakohtia semmoisella 3-kerrosteipillä mutta saattaapa olla, että ensivuonna on eri patentit. Peitteestä on tullut vähän semmoista kummaa haperoa, liekö sitten tuulen vai pakkasen ansiosta.

Metka juttu peitteisiin liittyen on niiden purjeiden kaltainen ominaisuus. Puhaltava tuuli aiheuttaa pressun päälle nostetta, joka imee pressua irti veneestä. Syystä tai toisesta pressu sitten lopulta lysähtää tuulen puolelle päinvastoin kun luulisi. Olisiko sitten sitä, että pressu nousee ilmaan suojan puolella ja kun tuuli painaa tuulen puoleta, peite menee sieltä ruttuun ja valuu alas. Näin on siis käynyt raskaillakin peitteillä peitetyissä veneissä.
306
Post Reply