Pohja kilpailukuntoon

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by 306 »

Lauri wrote:Kölin puhdistuksen jälkeen se pitäisi saada maalattua heti, muistaakseni maalien valmistajat puhuvat alle tunnista.
Itse jouduin taistelemaan päätöksen kanssa että kumpi on fiksumpaa, maalata heti kosteaa yötä vasten keväällä vai jättääkö köli paljaaksi ja maalata seuraavana päivänä. Kosteudestahan siinä on kysymys ja näin ollen hioin pinnan ja pyyhin pintakuivan kölin seuraavana päivänä tinnerillä tai asetonilla, ts. voimakkaasti haihtuvalla aineella joka vei kosteuden mennessään. Kittauksen laitoin tosin samantien joten hiominen onnistui maaleja ohentelematta. 4-5 maalikerroksen jälkeen paklasin vielä viimeiset kolot lähinnä sipaisemalla niihin kittiä lastalla, hiomista ei tarvinnut suoritella.

Maalit on pysyneet kolmatta vuotta lukuunottamatta sen painepesujampan perusteellista puhdistusta parissa kohtaa kölin alaosassa.

Kölin maalailu pakkasella voi olla vähän hankalaa hommaa. Ensin koko köli pitää lämmittää niin, että kondensoituminen lakkaa ts. varmaan vuorokauden autotallista riippuen. Sitten köliä pitää lämmittää joka maalauskerroksen kuivamisen ajan samasta syystä tai muuten köli "itkee" ja pitää maalin liian kylmänä kuivamisen suhteen. Voihan toki tuotakin kokeilla varautuen siihen, että homma menee uusiksi parin vuoden sisään tai sitten varailla se viikko hiukka lämpimämmässä ilmassa. Jos puhallusvehkeet on valmiina niin siitä vaan, uskon, että kölin saa puhdistettua ruosteesta myöhemminkin esim. hiomalla ja tai noilla liuottimilla ennen varsinaista maalailua kun hetki on sopiva. Ruosteessahan se varmaan on jo nytkin jos kerran meinaat sitä rempata..? :) Voihan siinä olla tosin kiillottamista hiukka enemmän kun hetimiten maalatessa.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by Lauri »

Totta, jos yön yli pitää seisottaa maalaamatta, niin aamulla se pitää hioa uudestaan.

Vastaavalla tavalla remonttimaken kölinkin voisi tehdä varmanpäälle: Ensin hiekkapuhalluksella maalit + pakkelit pois, sitten lämpiämään. Ottaa aikansa kun 725kg rautaa saavuttaa huoneenlämmön ja sinä aikana varmasti ehtii kylmälle pinnalle kondensoitua vettä aika paljonkin. Sitten kun on lämmin, niin takaisin ulos, pikainen uusi puhallus ja takaisin sisälle - tuskin se tuossa ehtii kovin paljoa jäähtyä - ja heti maali pintaan.
remonttimake
Posts: 300
Joined: Thu 22.5.2008 17.49
Location: turku
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by remonttimake »

Taitaa olla vain huonoja vaihtoehtoja tarjolla:
1) puhaltaa ja vetää suojarasva päälle
2) tehdä jokin karhuntaljaväkkärä kölin ympärille ja lämmittää rengaspolttimella/teollisuuslämmittimellä ennen puhallusta.
3) Viedä vene ensin halliin lämpimään ja sitten käyttää ulkona sen verran että saa puhallettua.

Annan aiheen hautua ja tehdä kölihommat lähempänä vesillelaskua. Muutakin työsarkaa nimittäin riittää. Olen päättänyt että ensi kesänä vene ei ole työkaluja täynnä vaan kaikki tehdään talven aikana. Kaapistot pitää tehdä, asentaa viihde-elektroniikka+sähköt, uudet vinssit, uudet köysilukot, uusi moottoriteline, maalaushommia, maston rissapyörien vaihto, kannen alapuolisten tukien uudelleenlaminointia... On se kumma jos aika käy pitkäksi.
Last edited by remonttimake on Thu 7.1.2010 11.06, edited 1 time in total.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by 306 »

remonttimake wrote: 3) Viedä vene ensin halliin lämpimään ja sitten käyttää ulkona sen verran että saa puhallettua.
Tuolle antaisin ääneni jos on kiire mutta taitaa olla tekemistä muutenkin. Vaan jos haluaa lämmittämisessä säästää niin toki kannattaa odotella hiukka keväämpään sillä tasaisessa lämmössä maalitkin kuivuu tasaisesti eikä vaan liikaa lämmittimen puolelta ja liian vähän toiselta.

Itselläni koko hoito meni suunnilleen näin:

1.päivä: 3 tuntia puhdistus (rälläkällä), paklaus
2. päivä: Hiominen, kuivatus (haihduttavalla aineella), maalaus
3.-5.päivä: maalaus (minimi taisi olla 4 kerrosta primeria mutta enempi on parempi)
6.päivä: lisäpaklaus varovasti ettei tule hiomista (voi tehdä muussakin välissä kun kolot alkaa näkyä)
7.päivä: myrkkymaali
8.päivä: veteen

Jos on sisätila käytössä niin tuossa ei tule säävarauksiakaan, itse tein tuon hiukan yli viikon aikana ulkotelakalla muistaakseni.
306
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by Vpl »

remonttimake wrote:Miltä nyt tuntuu kauden jälkeen, muuttuiko veneen kulku paremmaksi pohjan rempan myötä?
Viime kesänä Valentina seilasi vain 5 lähtöä Lahden kisoissa ja sitten kaatui masto, jota ei saatu kauden loppuun mennessä korjattua. Kokemusta paremmasta pohjasta ei vielä aiia ole paljon jaettavaksi. Sen verran kuitenkin on, että Lahden kisoissa erityisesti kevyessä kelissä (ennen myrskyä) vene tuntui liikkuvan todella hyvin. Psykologinen vaikutus pohjan puhtaudella oli tietysti myös merkittävä.

Keväällä jatkamme veneen pohjan putsausta vielä yhdellä maalinpoistoaine käsittelykerralla, jota saadaan loput tummentumat pois.
Team Bra, Valentina FIN-916
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Re: Pohja kilpailukuntoon

Post by Pualikas »

Hirvittävää vaivaa ihmiset näkee pohjiensa eteen, mutta hyvä että joku jaksaa! Hydrodynamiikan kurssia suoritellessa puhuimme aiheesta "pohja kisakuntoon", ja vastuksellisestihan tässä pohjan nuolemisessa ei ole mitään järkeä :D Pohjan karkeudesta aiheutuva vastus on minimissään, mikäli maalaat kovan myrkkymaalin ja vesihiot sen 1000 lapulla.Tämän jälkeen vastus syntyy pohjassa kiinni olevista ja niiden ohi kulkevista vesimolekyyleistä.
Post Reply