Ylägaijan rikaus

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Ylägaijan rikaus

Post by Vpl »

Kyselläänpä myös erilaisista rikausvaihtoehdoista ylägaijan suhteen.

Itse olen viritellyt ratkaisun missä ylägaijaan on kiinnitetty kuminauha, joka on pysyvästi kiinnitetty spinnupuomiin. Näin spinnupuomin irroitukseen ja puomipidikkeeseen pujoittamiseen riittää ylägaijan lukon avaaminen. Alagaijaan ei tarvitse puomia poistaessa koskea. Onko ratkaisussa jotain huonoja ominaisuuksia mitä en ole itse huomannut?
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Taas tarvittaisiin lukijalle lisää rautalankaa...

Missä välissä kuminauha on?
Meillä spinnupuomi tulee säilytykseen isopurjeen puomin kylkeen niin, että takana on isompi lenkki jonka läpi spinnupuomi pujotetaan. Etuosassa on pienempi metallinen lenkki, johon spinnupuomin päätyhela kiinnitetään.
Ei meilläkään normaalitilanteessa ylä- eikä alagaijaa irroiteta, vaan ylägaijaa vaan löysätään riittävästi.
Mutta mitään ongelmia en ole tässäkään havainnut. Eli miksi/miten kuminauha?

Vai tarkoitatko tuossa ylägaijan lukon avaamisella ylägaijan irroittamista spinnupuomista, jolloin kuminauha mahdollistaa sen että ylägaijaa ei tarvitse löysätä? Jolloin keulagasti voi laittaa spinnun laskussa puomin säilytyspaikkaansa löysäämättä ylägaijaa ruffin katolta tms.?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Joo juuri noin eli ylägaijaa ei tarvitse löysätä ollenkaan kun ylägaijan puomin pään lukkoon on kiinnitetty sopivan pitkä kuminauha joka toisesta päästä on kiinni puomissa.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Tuleeko ylä- ja alagaija kaikilla suoraan kiinni keskelle puomia? Vai onko jotain tarvetta kiinnittää ylä/alagaija ns. kukonjalkaan (köysi joka on kiinni puomin molemmissa päissä. ks "kuva" alhaalla.)
Kukonjalka vähentää puomiin kohdistuvaa rasitusta (taivutusta) mutta onko tuolla h-veneessä merkitystä?

Code: Select all


         |
         |
         |      ylägaija
         |
       /   \
     /       \      
   /           \
 /               \
===================    puomi
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

ylägaijan rikaus

Post by FIN931 »

H-veneessä kukonjalka ylägaijassa on tarpeeton. Myöskään alagaijaan (johon rasitus itse asiassa kohdistuu) kukonjalkaa ei tarvita.

Katariinassa spinnunpuomin asennetaan paikalleen siten, että keulagasti menee mastolle( ei edemmäs!) alkaa toisella kädellä vetää spinnunpuomia esille ja poimii saman aikaisesti toisella kädellä tuulenpuolen spinnunskuutin ja asettaa sen paikalleen puomiin. Samanaikaisesti keskigasti (roikkuen!) vetää ylägaijaa niin, että puomi ei romahda kajuutan katolle sen irrotessa ison puomilla olevasta puomin kannattimesta (joka kannatin on ison puomin kiertävä vaijeri, jonka läpi spinnupuomi pujotetaan). Ylä- ja alagaija ovat koko ajan kiinni spinnun puomissa

Meillä on suunitteilla mastolle kuminauha, joka kiristäisi alagaijan spinnupuomin ollessa asennettuna ison puomille niin, että löysänä roikkuva alagaija ei kiertyisi kompassin, kajuutan katolla olevien kahvojen yms. ympärille.
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Käsittääkseni kukonjalka on yleisimmin käytetty alagaijan lisävoimanlähteenä. Ei tosin mikään estä vastaavaa ylägaijaankin virittelemästä.

Meillä ylägaija tulee suoraan puomiin ja alagaija kukonjalkaan.

Alagaijassa kukonjalan tarve lienee vain todella kovassa kelissä milloin spinnu puskee täydellä voimallaan yläviistoon.

Samasta aiheesta voisi kysyä, että onko teillä alagaijan kiinnityspiste mastolla vai n. 20 cm edempänä kajuutan katolla? Itse olen havainnut kajuutan katon kiinnityspisteen toimivan paremmin, koska puomi pysyy paremmin keulan suuntaan.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Alagaijan ploki on meillä hiukan maston etupuolella, mutta ei tuo minusta riitä pitämään puomia edessä.

Image

Meillä on myös vaikeuksia ylägaijan kanssa. Kun purjeessa on vetoa slöörillä, ei puomia ainakaan minun käsivoimillani saa kunnolla nostettua ylägaijasta. Alagaija on luonnollisesti löysällä, tuulenpuolen skuutin barberi kiinni kannessa.
Onkohan meillä ylägaijan ploki mastolla tavallista alempana (mikä tietysti lisäisi voiman tarvetta)?

Image
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Meillä on tuo alagaijan ploki ihan ruffin etureunassa juuri ennen luukun yläreunaa. Viime kesänä alagaija ei ollut paikoillaan ollenkaan, mikä vähän hankaloitti spinnun nostoa yksin, kun puomi ei pysynyt keulaharusta vasten. Kireänä ollessaan tuo alagaija pitää melko hyvin puomin edessä, joten tänä kesänä laitan sen kyllä paikoilleen. Laitan varmaan kukonjalankin, niin ei tarvitse välttämättä vetää tuulen puolen barberia aina kanteen. Vähäkätiselle vähemmän tekemistä...
Post Reply