Käsituulimittarit

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Käsituulimittarit

Post by 306 »

Terve,

Osaattekos suositella hyviä hinta-laatu-käsituulimittareita?

Vallitseva ja maks nopeudet ovat tärkeitä, sitten ominaisuudet tärkeysjärjestyksessä ilmanpaine, lämpötila, kompassi ja ilmanpainelokit.

Mistähän noita löytäisi? Paras paikka toistaiseksi oli

http://www.paratronic.fi/index2.shtml?/ ... arit.shtml

Mutten tiedä ovatko nyt varmasti toimivia. Kertokaahan kokemuksia!
306
FIN-782
Posts: 19
Joined: Thu 24.5.2007 00.17
Location: NAANTALI

Post by FIN-782 »

Halvimmillaa tommosen tuulimittarin saa n.40€ hintaan meiltä, elikkä ELFAlta.
tässä linkki tuotteeseen.

http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl?artnr=1800059


fin-268
ahokas
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kiitos, kerrankin hyödyllistä mainostamista! Ei ihan heti tullut mieleen etsiä veneeseen tarvikkeita Elfasta vaikka se muuten onkin tuttu paikka.

Elfan sivuja vähän klikkailemalla pääsee myös saman tuotteen suomenkieliselle sivulle, jossa on myös hinta isommille erille; Kun yksi maksaa 33,80 + alv = 41,23, niin 5 kpl tai enemmän tilattaessa hinnaksi näkyy tulevan 26,90 + alv = 32,81. Eli kimppatilauksella saataisiin säästöä.. Ei tuo kyllä muutenkaan ole ollenkaan paha hinta instrumentista, jollainen muutama vuosi sitten maksoi paljon.

Katsoin nyt samalla parista muustakin vastaavasta paikasta: rsfinland.com ei näyttäisi tarjoavan mitään kilpailukykyisellä hinnalla, mutta farnellilta (fi.farnell.com) löytyy kolmekin eri halpamallia (verottomat hinnat 28,39-40,81). Elfa siis johtaa ainakin hinnalla, mutta onko näistä halvoista kiinalaisista mittareista oikeita käytännön kokemuksia?
FIN-782
Posts: 19
Joined: Thu 24.5.2007 00.17
Location: NAANTALI

Post by FIN-782 »

Lennokkimiehille noita mittareita oon myyny, ja ovat olleet tyytyväisiä. Tarkkuudet eivät tietenkään ole mitään laboratoriotarkkuuksia. Suoraltakädeltä voin halukkaille antaa ns H-vene alennuksen, eli myydä yksittäin tuohon viiden kappaleen hintaan.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN-268 wrote:Lennokkimiehille noita mittareita oon myyny, ja ovat olleet tyytyväisiä. Tarkkuudet eivät tietenkään ole mitään laboratoriotarkkuuksia. Suoraltakädeltä voin halukkaille antaa ns H-vene alennuksen, eli myydä yksittäin tuohon viiden kappaleen hintaan.
Lauri tais löytää tämän linkin:
https://www1.elfa.se/elfa~fi_fi/b2b/sta ... serminor=5

Pitääpäs ottaa pikaharkintaan, kesälomalle tommosen vois jo tarvita. Mites nopeat toimitukset onnistuu?

Aika kohtuullista kyllä hinnasto tätä nykyä, vitosen kalliimmalla (plus toimitus) löytyy tosiaan tuo ominaisuuksiltaan hieman riisutumpi sveitsiläinen kilpailija josta aiemmin kyselin.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

306 wrote:Aika kohtuullista kyllä hinnasto tätä nykyä, vitosen kalliimmalla (plus toimitus) löytyy tosiaan tuo ominaisuuksiltaan hieman riisutumpi sveitsiläinen kilpailija josta aiemmin kyselin.
Hommasin sitten tuon sveitsiläisen mallin ja tässä muutama havainto:

Laite on alunperin laskuvarjohyppääjille kehitetty eli sen suunnitteluideologiaa johtaa tarkkuuden tavoittelu. Ostamani peli oli hinnaston halvin, 40€ (ilman postikuluja), ominaisuuksinaan tuulen voimakkuus ja maksimivoimakkuus joka jää muistiin omalle näytön rivilleen. Säätövaraa kuitenkin on, näytön saa toimimaan kaikilla kuvittelemillani nopeusyksiköillä. Näppärä käyttö toimii yhdellä napilla josta virta tulee päälle ja asetuksia muutellaan vähän mac-tietsikoiden tyylillä lyhyillä ja pitkillä painalluksilla, laite tosin vaatii lähinnä vaan ajoittaista maksimituulen nollausta sen jälkeen kun mittayksikkö on asetettu. Laite sammuu mittauksen loputtua automaattisesti (ts. kun mittarin pieni propelli on pyörimättä tietyn aikaa). Patterit oli laitteessa valmiiksi ja kestänevät vuosia ellei ihan höyrähdä laitteen käyttöön. ;) Laite on myös siten vesitiivis ettei molskahdus veteen kuulemma haittaa mutta sitä pitäisi välttää.

Itse käytössä saa olla melko tarkkana että osoittaa laitteen suoraan tuuleen. Vanha niksi "tuuli on siellä minne katsoessa molemmissa korvissa humisee" tuntuu toimivan. Joskin on hyvä huomata, että veneen kryssiessä kysymys on suhteellisesta tuulesta joten tuulen suunta ja voimakkuus on toinen kun paikallaan ollessa. Tällöin yritämme hahmottaa tuulen todellista voimakkuutta seuraavasti:

1m/s on n. 2kn eli kääntäen jos vene kulkee eteenpäin vastaiseen 6kn pitää mittarin näyttämästä nopeudesta vähentää 3m/s (noin suunnilleen, pitää joskus kehittää tarkemmat kaavat jos tarve vaatii). Näinpä siis mittarin näyttämä 10m/s 6solmun kryssissä onkin noin 7m/s todellista tuulta. Myötätuulessa kääntäen veneen nopeus sitten taas pitää lisätä tuulen nopeuteen. Tästä päättelimme että kryssiessä 8m/s riittää meille hyvin ja 9m/s on jo navakkaa ja sen yli alkaa miettiä että reivit olis jees. Kilpamiehillä tietty eri lukemat.

Summasummarum:
Enempi tulee mittaria käytettyä kun tullaan ääriolosuhteisiin eli silloin kun tuulta on liikaa kun liian vähän. Epävarma purjehtija voi näin myös mitata tilanteissa jossa "tuulta on mutta miksei vene kulje". Välillä ollaan mittailtu myös "ideaalituulia", vaivattomimmin mielestämme mennään n. 6m/s tuulessa (kryssiessä).

Eli kohtuullisesta hinnasta johtuen suosittelen veneen rajojen hahmotteluun ja säätilanteen tarkasteluun (joka on lähes aina toinen kun "tarkat" tekstiviestitiedotteet ja tietenkin tarkempi kun radion merisäätiedotus, tosin useimmiten sen ilmoittamassa väljässä haarukassa kun ulkopuolella). Tosin juuri enempää en malttaisi maksaa ennenkun opin käyttämään vehjettä ennakoiden ja siten karkaamaan sen mittailujen avustamana keljuja kelejä tms. mutta ajan mittaan varmaan huomaa että "liikavarpaat" toimii ihan yhtä hyvinä antureina sään muutoksille.
306
Post Reply