Kylkien puhdistus, kiillotus ja vahaus

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Kylkien puhdistus, kiillotus ja vahaus

Post by Erkka »

Kohta on taas se aika vuodesta kun veneen kylkiä pitäisi päästä hieromaan.
Kerätäänpä tännekin kokemukset gelcoat-pintojen (ts. ne kaikki sileät lasikuitupinnat, eli kyljet ja kannen sileät osat) puhdistamisesta, kiillottamisesta ja vahaamisesta.
Työnkulku menee kai yleensä jotenkin seuraavalla tavalla:

1. Pintojen pesu runsaalla vedellä ja kenties jollakin vapaavalintaisella pesuaineella. Tässä vaiheessa saadaan talven aikana kertynyt helposti irtoava pöly ja noki irtoamaan.

2a. (tarvittaessa) Pintojen puhdistus jollakin hapolla taikka muulla kemikaalilla. Tässä puhdistusvaikutus perustuu kemikaalin ominaisuuksiin, ei mekaaniseen hankaamiseen. Esim:
  • Oksaalihappo? (apteekista)
    Hempel Gelcoat Cleaner 650 g jauhe 16,70€ (Meredin)
    International GELCOAT CLEANER 0,5L 15,10€(Maritim)
2b. (tarvittaessa) Pintojen puhdistus ja kiillotus nestemäisellä hionta-aineella esim: 3. Pintojen puhdistus ja kiillotus jollakin "polish"-merkkisellä tavaralla. Esim:
  • Biltema VENEKIILTO, 0,5 L, 4,95€ tai
    Hempel Custom Marine Polish, 0,5L, 16,90€ (Meredin)
    International Marine Polish, 0,5L, 15,10€ (Maritim)
Osassa kiillokkeista mainostetaan, että kiillokkeen lisäksi ei tarvita vahaa.
4. Pintojen vahaus. Esim:
  • Biltema Venevaha 0,5L, 4,95€
    Hempel Hard Wax Liquid, 0,5L 16,70€ (Meredin)
    International MARINE WAX, 0,5L 16,30€ (Maritim)
Kohdat 2b, 3 ja 4 voi tehdä joko käsin tai sitten sähkökäyttöisellä kiillotuskoneella.
Ja helpoimmalla välttävään tulokseen ilmeisesti pääsee, kun tekee vain 3-kohdan puhdistuksen/kiillotuksen/vahauksen sopivalla aineella.

Kommentoikaapa omia tapojanne ja kokemuksianne!

Fuuga II:n kyljet on viimeiset 2 vuotta käsitelty käsin Bilteman aineilla (vaiheet 1, 3 ja 4). Nyt tuntuu/näyttää kuitenkin siltä, että pinttynyt kellastuma ei näillä menetelmillä katoa.

Mitä suosittelette? Hiontaneste vai joku happo/gelcoat cleaner tms? Pinta on kyllä ihan kiiltävä mutta kellertävä (ei haalistuneen mattapintainen kuten joissakin veneissä).
Ja kannattaako muutaman kympin investointi kiillotuskoneeseen?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

kylkien puhdistaminen

Post by FIN931 »

Mun kokemuksen mukaan Maritimin myymät Autoglymin tuotteet ovat
todella tehokkaita
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Lähtökohta tähän hommaan on, että kylkien maalaaminen ei ole hyvä vaihtoehto kyljen kiillottamiselle. :)

Itse olen käyttänyt juuri Erkan kirjoittamaa menetelmää, mutta sillä erotuksella, että hankauksen olen tehnyt porakoneeseen kiinnitetyllä lampaankarvakiillotuslaikalla. Vauhti on hieman kovempi kuin perinteisissä vahausnytkyttimissä, mutta tulos on ollut hyvä. Joka kerta olen saanut kyljet kiiltämään omasta mielestäni hienosti. Ensimmäisen kerran liquid rubbingilla hiottaessa oli veneen kylki aivan auringon polttaman samea. Huolellisella hankauksella sameus lähti kokonaan pois ja alta tuli esiin kirkas gelcoat. Rannoilla näkee useita hieman päivänpaisteessa maanneita H-veneitä, jotka kirkastuisivat todella hienosti hyvällä hankauksella.
FIN-666
Posts: 41
Joined: Fri 16.3.2007 13.43
Location: Tampere, N
Contact:

Re: kylkien puhdistaminen

Post by FIN-666 »

FIN931 wrote:Mun kokemuksen mukaan Maritimin myymät Autoglymin tuotteet ovat
todella tehokkaita
Jeps, samoilla linjoilla ja jonkun muunkin olen kuullut kehuvan autoglymiä.

Hempeliin en uudestaan sijoittaisi rahojani.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Kylkien puhdistus

Post by FIN931 »

Osoitteesta www.kiiltovaunu.com löytyy Autoglymin veneenkäsittely-ohje.
Parasta materiaalia vahan levittämiseen, kiillottamiseen yms. saa repimällä palasia vanhoista puuvillaisista tyynynpäällisistä tai lakanoista, näiden materiaali on pehmeää ja ohutta
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Autoglymin tuotteissa näyttää olevan:
Fallout Remover - oksaalihappoliuos
ja
04B Extra Abrasive -hionta-aine.

Milloin kannattaa käyttää hionta-ainetta ja milloin happoja?

Jos päätyy hiontaaineen käyttöön, niin silloin kiillotuskone lienee melkeinpä välttämätön?
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Vpl
Posts: 761
Joined: Sun 11.3.2007 00.14
Location: Helsinki

Post by Vpl »

Papaveran kuvissa kiteytyy hienosti H-veneen hyvän ylläpidon merkitys. L-17 vene on varmastikin 60-70 luvun taitteessa valmistettu, mutta kuvien perusteella vene on erinomaisessa latingissa. Suuri merkitys on erityisesti lasikuitupintojen hyvällä asianmukaisella käsittelyllä.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

No nyt on noin 1/6 kyljistä käsitelty hempelin boat rubbingilla ja bilteman kiillokkeella. Jotenkin olisin kuvitellut tuon rubbingin olevan karheampaa ja tehokkaampaa, mutta kyllä tuollakin valumajäljet ym. likatahrat lähtevät. Mutta ainakaan ei tunnu olevan pelkoa että tuolla aineella saisi kylkiä hiottua liikaa. Eli ei kylkien kellastunut väri sillä kirkkaan valkoiseksi muutu.

Ostin kokeeksi myös Biltema 30€ kiillotuskoneen. Meteliä ja tärinää ainakin syntyy, joten kiillottamisen rentouttava vaikutus katoaa, jos sitten työn etenemistahtikin (ehkä) hiukan paranee.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Antti7481
Posts: 1
Joined: Wed 16.5.2007 13.46
Location: Espoo

Post by Antti7481 »

Viime keväänä yritin löytää sopivan menetelmän pahasti hapettuneiden kylkien kiillottamiseksi. Melko pitkälle se olikin Erkan listan mukainen. Seuraavassa omia kokemuksia, viitaten Erkan numerointiin.

1. Kunnon pesu ja huuhtelu jollain yleispesuaineella. Lämmin vesi auttaa.

2a. Kokeilin apteekista ostettua oksaalihappoa (raparperihappo?) ja toisaalta Hempelin tavaraa (joka perustuu oksaalihappoon). Hempelin tuote oli huomattavasti helpompi käyttää, kun sekoittui sopivaksi tahnaksi. Käsittelyn tarkoitus on poistaa "teollisuuslaskeuman" jäljet ja vesirajan yläpuolinen kellastuma.

2b. Pintojen hionnassa kannattaa luottaa perinteiseen Farecla G3-G6-G10 hioma-ainesarjaan. Hioin koneella - mallia king-kong - ensin G3:lla ja viimeistelin G10:llä. Tuppasi tyyny menemään tukkoon varsinkin G3:lla. Luulen, että käsin saisi yhtä hyvin - tai sitten kunnon hiomalaitteella. G10 on jo niin hionoa, että oli vaikea havaita mitään hiontaa tapahtuvankaan. Kunnon pesu perään.

3. Tässä kohtaa valitsin autoharrastajien suosiman Autoglym Super Resin Polish -vahan (punainen etiketti).

4. Viimeistelyn tein AutoGlym Extra Gloss Protection (kultainen etiketti) -viimeistelyvahalla. Helppo käyttää ja jätti todellakin lasimaisen kiiltävän pinnan.

Lopputulos oli hyvä. Hionta oli kaikkein työläintä, mutta erittäin palkitsevaa, kun alkuperäinen väri palautui työn edetessä. Cleaner-tyyppiset yleisaineet suosittelisin jättämään kaupan hyllyyn.

Kannen pesun tein ensin vahvalla klorite-liuoksella ja lopuksi vielä kehutulla Starbriten kansipesuaineella. Hyvä tuli siitäkin.

Antti
Ryyndsen
Posts: 13
Joined: Tue 15.5.2007 08.42

Post by Ryyndsen »

Sietävätkö ikkunat (polykarbonaatti?) esim. oksaalihapon ja kloorin (happoa ja emästä) ja vaharoiskeet? Tarttuuko vaha myrkkymaaliin vai mitenkä vesiraja vahataan ja kiillotetaan?
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Kuinkas moni vahaa veneen syksyllä tai tekee jotain muita temppuja kevätkunnostusta helpottaakseen? Näinköhän oiken että ainakin yksi erinopea hoo oli levittänyt noston jälkeen reilusti vahaa kylkiin (ei kiillotusta), tarkoituksena pyyhkiä keväällä Suomenojan voimalaitoskurat ja vahat kerralla pois?

Se nyt lienee selvää että pohjasta kannattaa pestä kaikki öttiäiset ja ruohot pois mieluiten välittömästi noston jälkeen.

Ja vielä vastauksena tuohon Ryyndsenin edelliseen kysymykseen toukokuulta: Luulisin että vesilinjan vahauksesta ei kannata sen suurempaa tiedettä tehdä. Itse olen ainakin vahannut kyljet ensin (enkä tietysti turhaan vahaa vesilinjan alapuolelta) ja sitten maalannut pohjan. Ei varmaankan tartu maali vahattuun pintaan (eikä senpuoleen vaha maaliinkaan), mutta eipä tuosta mitään ongelmia ole ollut. Enemmän on ongelmia pohjamaalin (ja koristeraitojen maalin/gelcoatin?) leviäminen jos vahaa niitä liian pontevasti.
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Kyllähän kyljet toki vahan tarjoamasta suojasta talvellakin nauttivat. Etenkin jos pesuun on käytetty tehokkaita pesuaineita, on tärkeää tukkia huokoset vahalla, etteivät talven liat pääse tarttumaan. En ole itse aina vahannut, mutta se onkin sitten kostautunut hikisenä urakkana keväällä.

En uskaltaisi jättää vahaa kiillottamatta. Olen nähnyt sillä tavoin pilatun auton konepellin, eikä se ollut kiillottamatta kuin vuorokauden. Kesän auringossa tosin, mutta kuitenkin. Väri palasi vasta hiontatahnalla myllyttämällä.
Kristian
Ylläpitäjä
Posts: 169
Joined: Sat 10.3.2007 18.53
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Kristian »

Tänään katselin maamme laadukkainta veneilyohjelmaa ja siinä juuri tuo paksun vahan levittäminen ehdotettiin yhtenä hoitokeinona talveksi. Vaha kerää talven noet ja liat ja liat lähtee sitten kiillottamalla keväällä helposti pois. Lämpötilat ei enää taida ihan kesäaurinkoihin päästä, joten tuskin tuo vaha hirveän pahasti kylkiin kiinni palaa. Omaa kokemusta ei tosin ole, enkä ota vastuuta...
Team Bra, F18 Hobie Tiger
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Mimmosella myrkyllä kyljestä saisi nokijäljet parhaiten pois? Aiheutuuko siitä jotain ongelmaa, jos vetää syksyllä vahan likaiselle kyljelle lian päälle (lik on pääasiassa taivaalta laskeutunutta nokea).
Ryyndsen
Posts: 13
Joined: Tue 15.5.2007 08.42

Post by Ryyndsen »

Olet itsekin ylempänä kehunut Autoglymin tuotteita. Noki lähtee helpolla super resin polish -merkkisellä puhdistusvahalla. Tosijynssäyksen toteuttaa hyvin aineella nimeltään Universal Stone (jos sattuu löytämään): aine tosin jättää jälkeensä vaalean kalvon, joka taasen pitää pestä pois, mutta siihen tehoavat kaikenlaiset aineet. Tulee puhdasta.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

autoglymin tuotteet ovat hyviä. Oon vain keväällä pesun jälkeen ja kesän aikana vertaillut HSKlla oman veneeni kylkiä muiden HSKlla talvisäilytyksessä olleiden veneiden kylkiin ja nähnyt selkeästi puhtaampia. Oon ajatellut, että löytyisikö vielä Autoglymiakin parempia aineita.
Ryyndsen
Posts: 13
Joined: Tue 15.5.2007 08.42

Post by Ryyndsen »

Universal Stone (vihreä muovipurkki) on myynnissä Hulluilla Päivillä n. 14 €. Kannattaa kokeilla. Itse sain sillä putsattua mm. kylpyhuoneen lattian, johon muut ihmeaineet eivät tehonneet.
FIN931
Posts: 352
Joined: Sat 17.3.2007 11.55
Location: HSK

Post by FIN931 »

Millä osastolla Universal Stonea myydään?
Ryyndsen
Posts: 13
Joined: Tue 15.5.2007 08.42

Post by Ryyndsen »

Riippuen Tukkimiehestä muiden puhdistus- ja taloustavaroiden joukossa.
Post Reply