Tarraa veneen kylkeen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
rtervo
Posts: 30
Joined: Sat 14.4.2007 16.47
Location: Koivusaaren pursiseura / Helsinki

Tarraa veneen kylkeen

Post by rtervo »

Onko kokemuksia veneen kylkien teippauksesta? Suosituksia tekijöistä? Ajatuksena on teipata vanhan H-veneen ruman väriset ja laikukkaat kyljet yksiväriseksi.

.Roope
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Epäilyttää teippauksen onnistuminen tuollaisella kaarevalla pinnalla. Ei varmasti ole halpaa puuhaa sekään, ennemmin kannattaisi kysellä hintoja maalauttamiselle. Kunnollisella maalilla hyvin tehtynä pinnasta tulee parempi kuin uusi gelcoat-pinta. Itse riittävän hyvää jälkeä ei yleensä saa aikaiseksi, edellyttää ehdottomasti ruiskumaalausta.
rtervo
Posts: 30
Joined: Sat 14.4.2007 16.47
Location: Koivusaaren pursiseura / Helsinki

Post by rtervo »

Teippaus tosiaan antaa mukavasti mahdollisuuksia modifioida kylkiä :D

Laituripuheitten mukaan teipit saa lähes yhtä hyvän näköiseksi kuin maalin ja kestävät keliä lähes ikuisesti, mutta eivät kolhuja lainkaan. Ymmärtääkseni isot kilpaveneet yleensä teipataan. Suusta suuhun tyylillä sain myös suosituksia Mainospyörä-nimisestä yrityksestä, joka lupasi teippauksen 900 eurolla, mutta teki varsin törkeästi oharit pari kertaa.

Tällä hetkellä aletaan todella kallistua veneen maalauttamiseen, vaikkei se minään investointina toimikaan ; ) Jouko Lindgrenillä maalauttaminen maksaa noin 2500 euroa, mikä on aika suuri osuus vanhan veneen arvosta.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

rtervo wrote:Teippaus tosiaan antaa mukavasti mahdollisuuksia modifioida kylkiä :D

Laituripuheitten mukaan teipit saa lähes yhtä hyvän näköiseksi kuin maalin ja kestävät keliä lähes ikuisesti, mutta eivät kolhuja lainkaan. Ymmärtääkseni isot kilpaveneet yleensä teipataan. Suusta suuhun tyylillä sain myös suosituksia Mainospyörä-nimisestä yrityksestä, joka lupasi teippauksen 900 eurolla, mutta teki varsin törkeästi oharit pari kertaa.

Tällä hetkellä aletaan todella kallistua veneen maalauttamiseen, vaikkei se minään investointina toimikaan ; ) Jouko Lindgrenillä maalauttaminen maksaa noin 2500 euroa, mikä on aika suuri osuus vanhan veneen arvosta.
Huhhuh, ompas työllä hintaa! Etteivät vaan olisi kuulleet että kysymys on purjeveen maalauksesta lapinlisineen? ;)

Yksi vaihtoehto on tietty maalata ruiskulla itse. Liittyyhän siihen riskinsä mutta epäilen vahvasti että meni sitten kerran uusiksikin niin hinta jäis silti alle 2500€:n. Hintahan koostuisi maalista, kompuran ja ruiskun vuokrasta ja sopivasta suojatilasta.

Itse maalaaminen ei ihan avaruustiedettä ole. Tämä nyt sillä kokemuksella mitä mulla on vanhan E-jollani maalaamisesta ykskompornenettimaalilla. Apuna ollut vehkeiden omistaja ihmetteli miksi en käyttänyt 2-komponenttimaalia mitä ihmettelen nyt itsekin mutta eipä sitä Sisäsuomessa osannut moisia hienostella. Samalla vaivalla se olis kuulemma hoitunut ja kuivanutkin nopeammin.

Joka tapauksessa teipit vähän epäilyttää. Kai ne nykyään pitävät värinsäkin ihan hyvin mutta tuskin nyt sentään maalin veroisesti.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Onko tuo 2500 koko veneestä vai pelkistä kyljistä joista alunperin kysyit? Kuulostaa kyllä aika korkealta hinnalta, kannattaa varmaan kysyä vielä muualtakin. Voiko tuohon hintaan vaikuttaa esim. tekemällä pohjatöitä itse (eli kylkien hionnan jne)?

Minun veneen kyljet on joku aikaisempi omistaja maalauttanut selkeästi jollakin ammattimaalarilla. Pinta on erittäin tasainen ja hyvä ja useiden lasikuituveneiden kokemuksella vaikuttaisi, että maalipinta on muutenkin parempi kuin gelcoat; lika tuntuu irtoavan siitä paljon paremmin jne. Kuulemma myös nuo arvokkaammaat luksusveneet maalattaisiin jo uutena, koska maalilla saadaan parempi pinta.

Hyvin tehdystä maalauksesta ei siis pitäisi olla haittaakaan veneen arvolle, mutta useinhan käy niin, että asiasta tietämättömät kuvittelevat sen olevan päinvastoin - että ulkopinnan pitäisi olla gelcoattia koska se "kuuluu" lasikuituveneeseen. Lienee tavallaan totta sekin, gelcoat lienee valmistusteknisesti halvin pintamateriaali, samalla tavalla kuin muovimatto on parkettia halvempi lattiamateriaali asunnoissa.
rtervo
Posts: 30
Joined: Sat 14.4.2007 16.47
Location: Koivusaaren pursiseura / Helsinki

Post by rtervo »

Onko tuo 2500 koko veneestä vai pelkistä kyljistä joista alunperin kysyit? Kuulostaa kyllä aika korkealta hinnalta, kannattaa varmaan kysyä vielä muualtakin. Voiko tuohon hintaan vaikuttaa esim. tekemällä pohjatöitä itse (eli kylkien hionnan jne)?
Pelkät kyljet, siis vesilinjan yläpuolelta. Onko kellään suosituksia / kokemuksia muista maalaamoista? Mielellään kuulisin! Jouko Lindgrenin uskon tekevän varmasti hyvää työtä, mutta hintanhan se tosiaan ottaa..

En ole kysynyt, voiko hintaan vaikuttaa. Pitää kysyä tilatessa. Mitenköhän se hionta suoritetaan maalaamolla? Ettei vaan tehdä hiekkapuhalluksella?
Hyvin tehdystä maalauksesta ei siis pitäisi olla haittaakaan veneen arvolle, mutta useinhan käy niin, että asiasta tietämättömät kuvittelevat sen olevan päinvastoin - että ulkopinnan pitäisi olla gelcoattia koska se "kuuluu" lasikuituveneeseen
Kyllä itsekin uskon sen nostavan veneen arvoa hiukan, muttei lähellekään 2500 euroa. Ennemminkin 500 euroa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote: Hyvin tehdystä maalauksesta ei siis pitäisi olla haittaakaan veneen arvolle, mutta useinhan käy niin, että asiasta tietämättömät kuvittelevat sen olevan päinvastoin - että ulkopinnan pitäisi olla gelcoattia koska se "kuuluu" lasikuituveneeseen. Lienee tavallaan totta sekin, gelcoat lienee valmistusteknisesti halvin pintamateriaali, samalla tavalla kuin muovimatto on parkettia halvempi lattiamateriaali asunnoissa.
Totta. Galleriaan laittamistasi vanhoista hinnastoista näkyy että värit maksoi aikalailla perusvalkoisen sijaan. Tosin nykyään orkkisväreissä olevat maalatut veneet alkaa olla kyllä siinä kunnossa että pinta pitäisi uusia. Toivon mukaan maaleissakin on ollut kehitystä.

Omat maalailuni menevät tänä keväänä ihan käsipelillä kun kohteena on pelkkä "vauhtiraita" kyljessä. Ostin sitä varten Internationalin Brightsiden polyuretaanimaalitölkin. Vaan kotiin päästyäni säikähdin kun purkissa lukikin pienellä että sisältää teflonia. Silikoni taisi olla sitä hankalinta matskua jatkon kannalta ja huomasin, että semmostakin osaan maaleista sotketaan. Jos tiedätte miten tuohon tefloniin pitäisi suhtautua niin ilmotelkaa pian että voin kiikuttaa purkin takaisin venekaupan hyllylle.

Tosin yksi kylkiraita ei varmaan maailmaa kaada, oli se maalattu millä tahansa...

Gelcoat-kolhuja varten hommasin taulukon mukaan "h-veneenvalkoisen" R2000-sävyn siloitteen. Jos tietoa on oikeammasta sävystä niin sekin tieto vois olla paikallaan. Vene on valkaistu sillä raparperihapolla joten vanha valkea väri ainakin on niin valkea kun tekniikka pystyy.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kyllä ne vanhoissa hinnastoissa olevat lisähinnasta saatavat värit taisivat kaikki koskea värillisen gelcoatin laittamista, ei maalaamista. Kaikki koristeraidat yms tehtiin käyttämällä erivärisiä gelkkareita jotka vedettiin muottiin ihan ensimmäiseksi = lisää työtä veistämölle.

70-luvun gelcoat-pigmenttien UV-kestävyys on tunnetusti ollut huono. Punaisen UV-kestävän värin tekeminen on tietääkseni ollut aina hankalampaa kuin sinisen (ja on sitä jossakin määrin vieläkin) ja se on näkynyt mm. 306 koristeraidoissa, valitettavasti.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Kyllä ne vanhoissa hinnastoissa olevat lisähinnasta saatavat värit taisivat kaikki koskea värillisen gelcoatin laittamista, ei maalaamista. Kaikki koristeraidat yms tehtiin käyttämällä erivärisiä gelkkareita jotka vedettiin muottiin ihan ensimmäiseksi = lisää työtä veistämölle.

70-luvun gelcoat-pigmenttien UV-kestävyys on tunnetusti ollut huono. Punaisen UV-kestävän värin tekeminen on tietääkseni ollut aina hankalampaa kuin sinisen (ja on sitä jossakin määrin vieläkin) ja se on näkynyt mm. 306 koristeraidoissa, valitettavasti.
Kumma homma jos moinen gelcoat-vaiva oli jotenkin halvempaa kun parempi maalaaminen. Tosin jos alla oleva väri on valkoinen ja tummansiniseen maalipintaan tulee kolhu niin korjaaminen on välttämättömämpää kun umpivärisessä gelcoatissa mikä varmaan kannattaa huomioida venettä maalatessakin.

306:n raidan maalaus ei nyt niin vaivaa jos väri on kestänyt ainakin sen 20vuotta (vai maalasitkos sen aikanaan?). Purkin hinta tais olla 15€ jonka lisäksi pitäis hiukkasen hioa ja toivoa hyviä kelejä joten eiköhän tuon punaisen raidan voi uusia aina tarpeen vaatiessa. Onneksi ei sentään koko kyljestä ole kyse! :)
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Mikä "gelcoat-vaiva"? Käytännössä veneen tekeminen aloitetaan vahaamalla olematon vene (muottivaha), sitten jatketaan maalaamalla se yhä olematon vene, eli levittämällä gelcoat muotin sisäpinnalle. Jos siihen halutaan raita, niin laitetaan ensin maskit ja tehdään se raita ensiksi muottiin, sitten laitetaan se muualle tuleva perusväri.

Kun gelcoat on muotissa voidaan aloittaa laminointi. Jos raidat tehtäisiin vasta jälkikäteen, niin pitäisi poistaa muottivahat todella perusteellisesti valmiista veneestä jne. Ja tuo muottivahojen poisto on yleensä jätetty ostajalle. Kyllä se vaan taitaa olla nopeampaa ja halvempaa tehdä raidat ensiksi muottiin. Vieläpä syntyy helpommin aivan tasaista pintaakin.

En maalannut sitä koristeraitaa 306:een. Vimeksi kun sitä olen tarkemmin katsonut (90-luvun lopulla?) se oli yhä värillistä gelcoatia.

Yritin siihen kyllä soveltaa jotakin maritimin myymää gelcoatin värinpalautusainetta, jolla ei ollut mitään vaikutusta. Joskun silloin 80/90-lukujen taitteessa minulla oli vielä sellainen usko, että noissa isoissa venetarvikeliikkeissä myytäisisiin vain sellaisia tuotteita joiden laatu olisi jotenkin linjassa kalliin "veneilijähinnan" kanssa. Enää siihen en usko, ostettuani ja kokeiltuani vähän kaikenlaisia tuotteita.

Taitaa olla ennemmin niin, että jos vastaavaa tuotetta saa jollekin muulle markkinasektorille tehtynä massatuotteena, niin laatu voi olla jopa parempaakin. Mutta hinta on joka tapauksessa jotakin muuta. Tästä syystä vahaan veneen autoihin tarkoitetuilla vahoilla (autoglym on parempaa veneeseen kuin mikään kokeilemani ns. venevaha) ja tästä syystä en edes harkitse primerien ostamista veneliikkeistä (teollisuusepokseina samaa kamaa saa paljon halvemmalla). Mutta pintaan tulevasta maalista en ole vielä varma että mistä sen haen.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Mikä "gelcoat-vaiva"? Käytännössä veneen tekeminen aloitetaan vahaamalla olematon vene (muottivaha), sitten jatketaan maalaamalla se yhä olematon vene, eli levittämällä gelcoat muotin sisäpinnalle. Jos siihen halutaan raita, niin laitetaan ensin maskit ja tehdään se raita ensiksi muottiin, sitten laitetaan se muualle tuleva perusväri.

***

Tästä syystä vahaan veneen autoihin tarkoitetuilla vahoilla (autoglym on parempaa veneeseen kuin mikään kokeilemani ns. venevaha) ja tästä syystä en edes harkitse primerien ostamista veneliikkeistä (teollisuusepokseina samaa kamaa saa paljon halvemmalla). Mutta pintaan tulevasta maalista en ole vielä varma että mistä sen haen.
No, gelcoatiahan se raita on edelleenkin mutta pahasti haalistunut. Jotenkin ajattelin, että maalattu raita kuitenkin on hetken turaus muottihommiin verrattuna joskin työvaihe erikseen. Mutta mitä kolhuihin tulee, on gelcoat-raita varmasti parempi.

Autovahoista mua varoitettiin visusti olemaan käyttämättä silikonipohjaisia vahoja koska ne imeytyy gelcoatiin niin, ettei siihen enää saa jatkossa mitään kiinni. Samasta syystä veneiden ikkunaremontit menee usein uusiksi, olihan siitä puhettakin.

Nyt tämä teflon-maali vähän vaivaa kun sekin kuulostaa vähän luonnottomalta ainakin minne tahansa paitsi vauhtiraitaan. Tosin kannelle hommasin starbriten teflon-suoja-ainetta sisältävän pesuaineen joka ainakin toimii paremmin kun ilman.

2500€ korkea hinta sai miettimään että mahtaisikohan kysymyksessä olla sitten gelcoat-maalaus? Siinähän hiomista on paljon enemmän ja jälki on varmasti kolhua kestävää.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

En ole vakuuttunut siitä että gelcoat olisi jotenkin parempi kolhujen kannalta. Itse asiassa päin vastoin: Ei sitä paljoa tarvitse kolauttaa ennen kuin pintaan syntyy ns. hämähäkinseittikuvio (joka toisinaan tulee näkyviin paljon myöhemmin, esim. vasta seuraavana vuonna). Monessa veneessä niitä onkin perän puolella, kun on kolhittu kylkiä ankkuria nostettaessa. En myöskään ymmärrä miksi veneitä jälkikäteen maalattaisiin gelcoatilla (tai itse asiassa topcoatilla). 2-komponenttimaaleista taitaa löytyä niin paljon parempia ominaisuuksia, alkaen siitä että ne pitävät vettä..

Muita venemaalareita löytyy varmasti googlella. Kannattaa kysellä vähän kauempaakin kotoa. Jotenkin tuo 2500 kuulostaa niin korkealta hinnalta, että minä alkaisin tuossa tilanteessa ehkä jopa miettiä vaihtoehtona veneen vaihtamista; voi olla, että näissä H-veneissä tuollaisella välirahalla saisi jo muutakin uutta kuin pelkän uuden värin pintaan.
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

toi 2500€ on kyllä aivan tajuton hinta. Itse olen tässä kesän aikana maalauttamassa venettä, mutta hinta ei kyllä ole ihan tuota luokkaa.. Voin laittaa tietoja hinnoista, kun saan varmistettua kaiken!
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:En ole vakuuttunut siitä että gelcoat olisi jotenkin parempi kolhujen kannalta. Itse asiassa päin vastoin: Ei sitä paljoa tarvitse kolauttaa ennen kuin pintaan syntyy ns. hämähäkinseittikuvio (joka toisinaan tulee näkyviin paljon myöhemmin, esim. vasta seuraavana vuonna).
Varmasti näinkin, itse tosin tarkoitin naarmuuntumista. Kun matsku on läpeensä samanväristä ei pintaraapaisu vielä riipaise niin pahasti kun maalipinnan rikkoutuminen. Toki maaliakin saa paikattua mutta aika roisia jälkeähän siitä kotikonstein tulee. Gelcoatia voi siloitella, hioa ym. aikalailla vapaammin karumpikin askartelija kuhan sävy on kohdillaan. 306:ssahan tommosia isompia pintaa syvempiä naarmuja on muutamia mutta eiköhän ne viimestään alkukesästä ole kadonneet suhteellisen pienellä rahalla ja vaivalla...
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Tarraa veneen kylkeen

Post by 306 »

rtervo wrote:Onko kokemuksia veneen kylkien teippauksesta? Suosituksia tekijöistä? Ajatuksena on teipata vanhan H-veneen ruman väriset ja laikukkaat kyljet yksiväriseksi.

.Roope
Tuostapa tuli mieleen myös käänteinen tilanne eli mites teipit saa parhaiten pois? Yhden pikkuteippauksen rapsuttelin kynnellä ja liuottimella mutta tuli mieleeni onko siihen hommaan jotain työkaluja jotka ei naarmuttaisi pintaa (puukko oli hiukka liian hankala väline)?
306
Heikki
Posts: 29
Joined: Thu 15.3.2007 09.17
Location: Helsinki/Laru

Re: Tarraa veneen kylkeen

Post by Heikki »

306 wrote:
Tuostapa tuli mieleen myös käänteinen tilanne eli mites teipit saa parhaiten pois? Yhden pikkuteippauksen rapsuttelin kynnellä ja liuottimella mutta tuli mieleeni onko siihen hommaan jotain työkaluja jotka ei naarmuttaisi pintaa (puukko oli hiukka liian hankala väline)?

FE-purjehtijoiden foorumilla on keskustelua aiheesta. Höyrypesuri on kuulemma kova sana tänä keväänä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Tarraa veneen kylkeen

Post by 306 »

Heikki wrote:
306 wrote:
Tuostapa tuli mieleen myös käänteinen tilanne eli mites teipit saa parhaiten pois? Yhden pikkuteippauksen rapsuttelin kynnellä ja liuottimella mutta tuli mieleeni onko siihen hommaan jotain työkaluja jotka ei naarmuttaisi pintaa (puukko oli hiukka liian hankala väline)?

FE-purjehtijoiden foorumilla on keskustelua aiheesta. Höyrypesuri on kuulemma kova sana tänä keväänä.
Ohhoh, eipäs oo kukaan varoitellut asetonista. Fe83-sivuilla kun sanottiin että se syövyttäis gelcoatin...

Joku sanoi että sillä lähtis vahat hyvin mutta kuulin, että parafiinipohjaiset vahat ei siitä piittaa mitään M.O.T. Sillä kuitenkin putsailin yhtä sun toista (en sentään koko kylkeä) ja ohan se ärhäkkää kamaa. Kertokaa toki mikä on tuntumanne tai kokemuksenne asetonista!

Helpompaa varmasti olis toi Fe83-sivuilla mainittu sinol kun sillä toimii spriikeitinkin ja hinta on soppeli. Mitäs tiedätte siitä?
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Post by 239 »

Olen lätrännyt asetonilla paljonkin, enkä ole huomannut mitään vaikutuksia gelcoatissa. Tosin ei sillä kyllä Ida Marian kylkeä koristava repaleinen tarranauha mihinkään lähtenyt, vain värit tarrasta. Oli nimittäin alunperin ruskea ja nyt vitivalkoinen. Pitäisi varmaan kokeilla tuota höyrypesuria, jos joskus ehtii ja jaksaa...
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

239 wrote:Olen lätrännyt asetonilla paljonkin, enkä ole huomannut mitään vaikutuksia gelcoatissa. Tosin ...
Kovahkoksi muuttunut käyttämättömän gelgoatin/topgoatin saa sopivan pehmeäksi asetonilla, tinnerillä ei ehkä niinkään hyvin. Ja sopivasti pehmennettyyn lisätään kovetin ja tuhritaan sitten sopivaan paikkaan. Itse kyllä käyttäisin tinneriä rungon puhdistukseen enkä puhdasta asetonia. Tosin asetonin vaikutus on pieni, jos se pyyhkäistään pois saman tien. Pehmennys kait tapahtuu ennemminkin vasta pitempiaikaisessa kosketuksessa. Täytyypi kokeilla pienen palan uppokastetta. Huomatkaa että tinneri on sekoite ja siinä on myös asetonia joukossa! Hinta vaan on halvempi. Eli käyttötarkoituksen mukaan on tuote sitten lopulta valittava. Ja kynnen maalaajille asetoni on tuttu. Pehmeneekö nuo kynnet aineen käytöstä?
Post Reply