Vuosimallikysymys ja tyyppikilpi
Moderator: Kristian
Vuosimallikysymys ja tyyppikilpi
Kysyin jokin aika sitten kölin pulteista ja sain hyviä vastauksia. Nytpä olen ostamassa venettä, jossa on kölipultit selvästi näkyvissä ja niihin on kiinnitetty lenkki, josta venettä voi nostaa. Vene on papereiden mukaan vuoden 74 Artekno, mutta tyyppikilvestä ei saa mitään selvää. Se on sitloodan oikeanpuoleisen luukun sisällä. Siinä lukee vain builder ja model nro, joista ei saa mitään selvää. Onko normaalia? Lisäksi katsoin toista myytävää vuoden 74-mallin arteknoa ja siinä oli pitempi ikkuna, eli yhteensä 4 ikkunaa sisältäpäin katsoen. Oston alla olevassa on vain kaksi lyhyttä ikkunaa, jotka eivät ylety etuosaan asti. Onkohan jollain näin yksityiskohtaista tietoa?
Minun -79 arteknossa tyyppikilpi on ihan samanlaisessa kunnossa, ei siitä saa selvää muutamaa yksittäistä kirjainta lukuun ottamatta. Ilmeisesti se on kiinnitetty laminoimalla yli, jolloin hartsi on tehnyt kilpeen stanssatuista merkeistä erittäin vaikeita lukea. Ei siinä kilvessä kyllä mitään "model nro":ta pitäisi lukea, mutta "mould" voisi hyvinkin olla. Sekä fsf serial no, plug, hull, yms. Ja pitäisi lukea "licence fee paid".
Ikkunoiden muoto vaihteli 70-luvun alkuvuosina paljonkin. Se meidän edellinen H, L-306 (vm.-75) oli havaintojeni mukaan yksi ensimmäisiä arteknon tekemiä pitkillä muovi-ikkunoilla olevia veneitä. Näin muistaakseni joskus jonkun sitä suuremmallakin purjenumerolla olevan arteknon tekemän, jossa oli vanhemman malliset ikkunat (erilliset pikkuikkunat päälaipion etupuolella). Tuosta olen päätellyt, että artekno olisi vaihtanut ikkunat pitkiin muovisiin -75, mutta voihan se olla että ovat sellaisia tehneet jo -74. Luokkasääntö ei kuulemma sano mitään muuta kuin että ikkunat pitää olla. Mutta muoto on vapaa.
Ikkunoiden perusteella se katsomasi vene siis kuulostaa 70-luvun alun veneeltä. Jos se huolestuttaa että onko se tosiaan arteknon tekemä, niin voit etsiä myös mastosta ja puomista arteknon tarroja (minulla ne on jäljellä, vaikka onkin vähän kuluneita). Lisäksi voit verrata kuviin muista veneistä, esim. se aikaisemmassa kölikeskustelussa ollut Davidin kuva pilssistä näyttää aivan samalta kuin miltä minun veneen kölin kiinnitys ja se 1-pistenostolenkki näyttää. Wikin mukaan Davidin vene on artekno vuodelta -78.
Lisäksi muistelen jonkun kertoneen minulle joskus, että arteknon veneet erottaa ainakin botnian veneistä myös kyljen yläosassa olevan koristeraidan perusteella, eli siitä millainen "nuolenpää" siellä keulassa on. Jos muistan oikein, niin arteknolla raita alkaa suunnilleen näin:
-- - ----------- on arteknon koristeraita (kuvittele vierekkäiset viivanpätkät yhtenäisiksi)
ja botniassa ei ole tuota pientä kuoppaa "kärjen" ja raidan välissä, eli:
-- ------------- on botnian koristeraita
Vai oliko se toisinpäin? pitää katsoa kun seuraavaksi käyn rannassa.
Ikkunoiden muoto vaihteli 70-luvun alkuvuosina paljonkin. Se meidän edellinen H, L-306 (vm.-75) oli havaintojeni mukaan yksi ensimmäisiä arteknon tekemiä pitkillä muovi-ikkunoilla olevia veneitä. Näin muistaakseni joskus jonkun sitä suuremmallakin purjenumerolla olevan arteknon tekemän, jossa oli vanhemman malliset ikkunat (erilliset pikkuikkunat päälaipion etupuolella). Tuosta olen päätellyt, että artekno olisi vaihtanut ikkunat pitkiin muovisiin -75, mutta voihan se olla että ovat sellaisia tehneet jo -74. Luokkasääntö ei kuulemma sano mitään muuta kuin että ikkunat pitää olla. Mutta muoto on vapaa.
Ikkunoiden perusteella se katsomasi vene siis kuulostaa 70-luvun alun veneeltä. Jos se huolestuttaa että onko se tosiaan arteknon tekemä, niin voit etsiä myös mastosta ja puomista arteknon tarroja (minulla ne on jäljellä, vaikka onkin vähän kuluneita). Lisäksi voit verrata kuviin muista veneistä, esim. se aikaisemmassa kölikeskustelussa ollut Davidin kuva pilssistä näyttää aivan samalta kuin miltä minun veneen kölin kiinnitys ja se 1-pistenostolenkki näyttää. Wikin mukaan Davidin vene on artekno vuodelta -78.
Lisäksi muistelen jonkun kertoneen minulle joskus, että arteknon veneet erottaa ainakin botnian veneistä myös kyljen yläosassa olevan koristeraidan perusteella, eli siitä millainen "nuolenpää" siellä keulassa on. Jos muistan oikein, niin arteknolla raita alkaa suunnilleen näin:
-- - ----------- on arteknon koristeraita (kuvittele vierekkäiset viivanpätkät yhtenäisiksi)
ja botniassa ei ole tuota pientä kuoppaa "kärjen" ja raidan välissä, eli:
-- ------------- on botnian koristeraita
Vai oliko se toisinpäin? pitää katsoa kun seuraavaksi käyn rannassa.
H:n ikkunat
Isäni teki talvella 73-74 runkovalmiina ostamaansa L-214 veneeseen itse pitkät kehyksettömät ikkunat. Artekno otti kuulemma siitä mallia. Sitä en osaa sanoa, koska Artekno teki ensimmäiset pitkät ikkunat, mutta ainakin 1977 vuosimallin veneessämme L-447 oli sellaiset. Nekin tosin taisivat olla omatekoiset.Tuosta olen päätellyt, että artekno olisi vaihtanut ikkunat pitkiin muovisiin -75, mutta voihan se olla että ovat sellaisia tehneet jo -74.
Purjenumeron saa rahalla suomen purjehtijaliitolta. Edellyttää veneen rekisteröimistä SPL:n alaiseen venekerhoon. "L" on suomen vanha kansallisuustunnus purjeissa, "FIN" on uusi, mutta numerointi on sama. Ts. uutta purjetta tilattaessa purjeeseen voi laittaa "FIN-xyz" jos edellisessä on lukenut "L-xyz". Siirtyminen L:stä FIN-tunnukseen tapahtui joskus 90-luvun alussa.
Runkonumero pitäisi löytyä siitä tyyppikilvestä, josta tämä aihe lähti liikkeelle. Jos sitä kilpeä vain onnistuu lukemaan.
Runkonumero pitäisi löytyä siitä tyyppikilvestä, josta tämä aihe lähti liikkeelle. Jos sitä kilpeä vain onnistuu lukemaan.
...ja triviana jotain mitä olen jostain lukenut. Eli kun kirotut länsinaapurimme varasivat 1-kirjaimisten tunnusten aikana S:n ennen jaloa kansaamme ja joku toinen sammakoilla herkutteleva kansa oli jo vienyt F:n (?) oli hetken verran tenkkapoo purjehtijain kabinetissa. Sitten joku keksi että koska silloinen presidenttimme Lauri "Reissu-Lassi" Relander oli kova purjemies päätettiin varata L-tunnus sen kunniaksi.Lauri wrote:Purjenumeron saa rahalla suomen purjehtijaliitolta. Edellyttää veneen rekisteröimistä SPL:n alaiseen venekerhoon. "L" on suomen vanha kansallisuustunnus purjeissa, "FIN" on uusi, mutta numerointi on sama. Ts. uutta purjetta tilattaessa purjeeseen voi laittaa "FIN-xyz" jos edellisessä on lukenut "L-xyz". Siirtyminen L:stä FIN-tunnukseen tapahtui joskus 90-luvun alussa.
Runkonumero pitäisi löytyä siitä tyyppikilvestä, josta tämä aihe lähti liikkeelle. Jos sitä kilpeä vain onnistuu lukemaan.
Muuallakin tunnukset on vähän kummia, esim. Brittien vanhoissa J-luokan komistuksissa on purjetunnuksena K.
Usein L:t vaihtuu FIN:ksi purjeiden uusimisen yhteydessä mutta esimerkiksi itse tilasin kesäksi L-tunnuksiset "orkkisretkipurjeet" johon ompelija tuumasi että eipä heillä ole mitään sitä vastaan.
Omassa veneessäni oli tyyppikilvessä rungon rekisterinumero jota kysytään usein mm. katsastustodistuksessa ja nyt venettä rekisteröitäessä. Se on siellä oikean sitloodan luukun alla seinässä olevassa kilvessä. Itselläni tais olla 801 josta en tiedä onko kysymys sitten niin monennesta Arteknon H-veneestä vaikka silloin elettiin vasta vuotta -75. Luulisin ainakin että numero on valmistajakohtainen.
306