Page 1 of 1

Kysymys kölin kiinnityksestä

Posted: Mon 18.2.2008 15.23
by issaar
Kävin katsomassa yhtä myytävää h-venettä ja siinä oli pilssin pohja laminoitu niin, että ruuveja ei olut missään näkyvissä. Onko ihan normaalia? Käsittääkseni siellä jotkut köliruuvit pitäisi olla olemassa.

Re: Kysymys kölin kiinnityksestä

Posted: Mon 18.2.2008 16.37
by Heikki
issaar wrote:Kävin katsomassa yhtä myytävää h-venettä ja siinä oli pilssin pohja laminoitu niin, että ruuveja ei olut missään näkyvissä. Onko ihan normaalia? Käsittääkseni siellä jotkut köliruuvit pitäisi olla olemassa.
Kyllä pilssissä on yleensä pultit näkyvissä. Esim. tässä kuvassa näkyy.

Posted: Mon 18.2.2008 21.36
by David
Myös tässä kuvassa:
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.

Posted: Mon 18.2.2008 23.11
by Erkka
Ennen kuin joku veneenrakentaja toisin tunnustaa, olisin varma että jos pultit eivät ole näkyvissä, on pohja korjattu itse jonkin karilleajon jäljiltä. Voi tietysti olla että korjaus ei heikennä venettä, mutta hiukan epäilyttävältä tuntuu.

En tiedä kuinka paljon kölipultit yleensä löystyvät h-veneissä, itse en ainakaan ole omiamme kiristänyt. Tuossa aiemmassa kuvassa näkyykin meidän kölipultit, jotka ovat jonkinlaisen maalin/tocoatin peitossa (ehkä jonkin remontin jäljiltä vaiko onko pilssi vain maalattu siisteyden vuoksi).

Tuolta lisää aiheesta (FE83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1261

Posted: Wed 20.2.2008 00.23
by Linksu
Itsellä on ihan pulteilla köli kiinni ja aika ruosteisen näköiset ne on ja tarkoitus ois vaihtaa ne jos vaan saa irti helposti.
Onko kellään muilla pulteilla? kuvissa näytti olevan ihan pinnapultit ja mutterit.

Posted: Wed 20.2.2008 15.28
by Heikki_A
Itsellä on ihan pulteilla köli kiinni ja aika ruosteisen näköiset ne on ja tarkoitus ois vaihtaa ne jos vaan saa irti helposti.
Onko kellään muilla pulteilla? kuvissa näytti olevan ihan pinnapultit ja mutterit.
Kai kölin pitäisi kaikissa veneissä olla pulteilla kiinni. Ei sitä muuten voi oikein millään irrottaa esimerkiksi korjauksen yhteydessä. Mutterien (ja kölin) pitäisi kaiketi irrota veneestä aika helposti. Ainakin partion veneestä on köli irrotettu ainakin kertaalleen. Siitä en kyllä tiedä miten helposti pultit saa irti itse kölistä. Ongelmia voi olla jos ne ovat ruostuneet kiinni tai jos ovat kiinni jotenkin muutenkin kuin kierteillä.

Ei noiden pulttien kai kovin helposti pitäisi ruostua. Haponkestäviähän niiden pitäisi olla. Vai onko vain aluslevyt ja mutterit ruosteessa? Jos pultit ovat oikeasti kunnolla ruosteessa myös rungon sisällä, niin voi huolestua kölin pään kiinnityksen kunnosta. Köli on kai kuitenkin valurautaa. En ole kyllä mikään asiantuntija, mutta tällaista tuli mieleen.[/quote]

Posted: Wed 20.2.2008 18.16
by Linksu
siis omassa on ihan pulteilla kiinni ei ole muttereita siinä kuin noissa kuvissa, noissa on pinnapultit ja mutterit. ja pelkäämpä että noi pultit on ihan normaaleita eikä rosterisia. Varmaan näitä proton ihanuuksia :(

Posted: Tue 25.3.2008 14.14
by 306
Menisiköhän tämä mukaan tähän aiheeseen..

Mietin listaa kaikista kevään korjailuista. Tuli mieleen että muistattekos huomanneenne seuraavanlaista juttua?

Eli pilssin neljästä osastosta taaimmaiseen kerääntyy vettä. Ja mikä kumminta, sitä kertyy eniten kun vene on kuivalla maalla.. Vaikuttaa siis kondenssivesiltä joita pitää muistaa käydä talven mittaan kuivailemassa (arvatenkaan viisas mies ei jätä sitä veneen pohjaan jäätymään ja sulamaan) sillä vettä kertyy kyllä useampia desejä kerrallaan ja välillä ei sitten lainkaan. Sitä en tosin keksi mistä vesi kondensoituu sillä eipä pulteista paljoa näy eikä nostovankkukaan järin suuri ole..

Mitähän tuolle nyt mahtais, riisiä vaan paperipussiin pilssiin vai onko muita ohjeita tai ajatuksia? En oikein tiedä onko vaiva kautta venetyypin mutta tuumasin että varmaan olisitte tuon myös huomannut.

Posted: Tue 25.3.2008 23.36
by Lauri
Kun nyt muistutit asiasta, niin 306 taisi tehdä noin jo silloin kun se oli meillä. Minulle ei koskaan selvinnyt mistä se vesi tulee. Enkä osaa sanoa tekeekö tuo nykyinen samalla tavalla, en tainnut kurkata pilssiin vielä (yhden kerran olen nyt raottanut pressua ja käynyt siellä sisällä tänä vuonna, enimmäkseen olen ollut veneen alla raapimassa pohjaa maaleista).

Yksi kätevimpiä tapoja imeä vedet pilssistä on pitää siellä nurinpäin käännettyä kertakäyttövaippaa. Vähän halvempaa kuin ostaa taas venekaupasta jotakin pilssispesiaalituotteita...

Posted: Tue 1.4.2008 18.27
by Linksu
itsellä vuoti sadevesiputkien liitokset rungon ja sen läpiviennin välistä vettä pilssiin.. siis yläpuolelta

Posted: Wed 2.4.2008 10.43
by ismo
juuei,se vesi ei tosiaan ole kondenssia vaan tulee jostain muualta.

Posted: Wed 2.4.2008 10.56
by 306
ismo wrote:juuei,se vesi ei tosiaan ole kondenssia vaan tulee jostain muualta.
Kumma juttu jos näin pääsee käymään pukilla keskellä talvea teltan alla...

...mutta tutkitaan tuota putkijuttua kun kerran venttiilit kevään listalla ovat.

Posted: Wed 9.4.2008 10.51
by ismo
minun tapauksessani takimmaisen kölipultin alta tihkui hiljalleen mutta silmin havaittavasti vettä.no,kun syksyllä nostin veneen kuiville niin vuotopa jatkui vaan..tuonne tammikuulle asti!!? silloin tuli kovemmat pakkaset.tämä vuotoilmiö loppui vasta kun olin tehnyt kölin ja rungon välisen sauman tiivistyksen kunnolla.tuttavani veneessä oli tämä sauma laminoitu umpeen tehtaan toimesta ja siihen oli ilmestynyt hiushalkeamia ja se vuosi niiden kautta.saumaa kunnostettaessa laminaattikerros avattiin ohuesti pienellä laikalla ja operaatiossa sieltä valui vettä yllättävän paljon,siis oikein kunnolla.no siihen sitten talven kuivatuksen jälkeen tiivistemassa päälle.siinä se.no ne poistoputket voi tietysti vuotaa myös mutta kaikki on näköjään mahdollista,eihän veneet pullotiiviitä taida olla.

Posted: Wed 9.4.2008 12.02
by 306
ismo wrote:minun tapauksessani takimmaisen kölipultin alta tihkui hiljalleen mutta silmin havaittavasti vettä.no,kun syksyllä nostin veneen kuiville niin vuotopa jatkui vaan..tuonne tammikuulle asti!!? silloin tuli kovemmat pakkaset.tämä vuotoilmiö loppui vasta kun olin tehnyt kölin ja rungon välisen sauman tiivistyksen kunnolla.
Aika jännä juttu. Itselläni vettä ilmaantuu vaan toisinaan, ei mitenkään tasaisesti samoin kesällä kun talvella. Pilssissä on tuossa kohtaa vaan pieni mutteri joten kondenssiajatuskin vähän ihmetyttää. Mutta muissa osastoissa vettä ilmaantuu vaan nimeksi, toiseksi takimmaisessa esimerkiksi pinta on toisinaan kostea.

Kölin ja rungon sauman tiivistin viime keväänä köliä hioessa kauttaaltaan jollakin Universalin marine-kitillä jota entinen omistaja suositteli.

Posted: Thu 10.4.2008 09.36
by ismo
kölipultit varmaan kannattaa tsekata kaikki yhtä kireälle, ovat varmasti aivan löysällä jos kukaan ei ole aijemmin tajunnut tarkistaa.ne pultit ei mene poikki jos ovat rosteria,yksikin riittäisi kestonsa puolesta mutta puristus on oltava tasainen,siksi niin monta.kysyin kerran veistämöltä ohjetiukkuutta,vastaus oli:noin 8 kiloa.

Posted: Thu 10.4.2008 10.09
by 306
ismo wrote:kölipultit varmaan kannattaa tsekata kaikki yhtä kireälle, ovat varmasti aivan löysällä jos kukaan ei ole aijemmin tajunnut tarkistaa.ne pultit ei mene poikki jos ovat rosteria,yksikin riittäisi kestonsa puolesta mutta puristus on oltava tasainen,siksi niin monta.kysyin kerran veistämöltä ohjetiukkuutta,vastaus oli:noin 8 kiloa.
Eli sen verran kun hartiasta irtoaa? :D

Jännä kuitenkin tuo veden tihkuminen talven aikana jos se kölistä tulee.. Mahtaisko siis olla jotain kölin kondenssivettä joka kertyessään alkaa paineella puristua mutterirei'istä kun ei primerin läpi pääse..?

....dekkari jatkuu....

Eli nyt pohjaventtiileillä möngittyäni huomasin, että vettä (tai itse asiassa jotain paksumpaa mutta neutraalin hajuista nestettä) tihkuukin takaluukun osastosta laipion läpi tulevasta reiästä.. Tiedä sitten kondensoisiko ankkuri ketjuineen moisen lätäkön mutta sinne kurkatessani takaosasto oli kuiva...

Posted: Thu 10.4.2008 21.32
by 306
David wrote:Myös tässä kuvassa:
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.
Hei, huomasin, että pilssipumppuprojektisi on onnistunut hienosti! Koska saamme täydennetyn version hwikin sivulle? (Itse voisin lisätä sinne kuvasarjan ja opastuksen köliremontistani viime keväältä mutta juu, aina tuntuu olevan muuta tekemistä...) ;)

Posted: Fri 11.4.2008 07.48
by David
Katsotaan - minulla on menossa asunnonremontti ja kohta veneen kevätkorjaukset, ja ei ole paljon aikaa. Ja täyttyy myöntää, että innostus wikin tekemiseen loppui kun niin monta sivua menetettiin viime vuonna.

Pilssiin tuleva vesi

Posted: Tue 10.6.2008 20.59
by hoopo
Itselläni paljastui takimmaiseen pilssiosastoon tulevan veden syyksi kölipulttien ympärillä oleva liian kovaksi mennyt kitti, joten vesi tuli kölisauman ja pulttien kautta. Vene on Elvström -77.

Re: Pilssiin tuleva vesi

Posted: Tue 10.6.2008 22.30
by 4xS
hoopo wrote:...pilssiosastoon tulevan veden syyksi ....
Omaan veneeseeni näyttää jälkien perusteella tulleen vettä löysistä sivuvanttien kansikiinnikkeistä. Kun kiinnikkeet ovat vähänkin löysällä, kiristetty vantti nostaa kiinnikettä ja vesi pääsee juoksemaan kiinnikkeen alta hyttiin. Talvella en usko veden pääsyyn sitä kautta, varsinkin jos vene on hupun sisällä. Viime talvi 07-08 oli muuten sen verran erikoinen että monella kuulemma kostui huputettu vene sisältä suuren kondenssin vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liian tiivis huputus voi siis olla tarkoitustaan pahempi.

Re: Pilssiin tuleva vesi

Posted: Tue 10.6.2008 22.56
by 306
4xS wrote:Viime talvi 07-08 oli muuten sen verran erikoinen että monella kuulemma kostui huputettu vene sisältä suuren kondenssin vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liian tiivis huputus voi siis olla tarkoitustaan pahempi.
Jep, ilman pitää päästä kiertämään mutta sade- tai sulaveden ei pitäisi päästä jäätymään kannen nurkkiin. Oma veneeni oli mustanaan talven jäljiltä mutta pesemällähän tuo lähti. Sisällä oli kosteudenpoistajat mutta kieltämättä huono ilmanvaihto kun keulaventtiili oli jumittanut lähes kiinni ja ilma vaihtui vaan peitteen alla olevien luukkujen kautta.

Veneeni peitteen "kurkihirtenä" oli masto mikä oli ihan jees patentti, ilma kun pääsi sisään keulan kolosta ja ulos perästä. Enstalvena jätän nokkaa kunnolla ulos peitteistä ja pistän fendarit laidoille että ilma pääsee kiertämään sitäkin kautta. Neljällä vesikanisterilla ja naruilla pukkiin peite pysyi ainakin tämän talven ihan hyvin ja kestää varmasti enstalvenkin. Ja tämä siitä huolimatta että se on Bilteman 20€:n kevytpeite!

Mutta, itse kölin vesiongelmaan. Toisinaan ilmestyvän veden mysteeri taisi osaltani selvitä: Kaukalon alla oleva kumma suljettu osasto kerää vettä ilmeisesti kondenssista ympäri vuoden ja sitä on siellä lähes lainehtimalla pienen ilma-aukon korkeudelle saakka. Käytin vanhaa niksiä ja pistin kankaanpalan pintoja pitkin reiän läpi ja kapillaari-ilmiö imi osaston melko tehokkaasti ainakin kuivemmaksi. Nyt ei ole pilssissä ollut tippaakaan selittämätöntä vesilammikkoa.