Kysymys kölin kiinnityksestä

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
issaar
Posts: 4
Joined: Mon 18.2.2008 15.15
Location: turku

Kysymys kölin kiinnityksestä

Post by issaar »

Kävin katsomassa yhtä myytävää h-venettä ja siinä oli pilssin pohja laminoitu niin, että ruuveja ei olut missään näkyvissä. Onko ihan normaalia? Käsittääkseni siellä jotkut köliruuvit pitäisi olla olemassa.
Heikki
Posts: 29
Joined: Thu 15.3.2007 09.17
Location: Helsinki/Laru

Re: Kysymys kölin kiinnityksestä

Post by Heikki »

issaar wrote:Kävin katsomassa yhtä myytävää h-venettä ja siinä oli pilssin pohja laminoitu niin, että ruuveja ei olut missään näkyvissä. Onko ihan normaalia? Käsittääkseni siellä jotkut köliruuvit pitäisi olla olemassa.
Kyllä pilssissä on yleensä pultit näkyvissä. Esim. tässä kuvassa näkyy.
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

Myös tässä kuvassa:
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Ennen kuin joku veneenrakentaja toisin tunnustaa, olisin varma että jos pultit eivät ole näkyvissä, on pohja korjattu itse jonkin karilleajon jäljiltä. Voi tietysti olla että korjaus ei heikennä venettä, mutta hiukan epäilyttävältä tuntuu.

En tiedä kuinka paljon kölipultit yleensä löystyvät h-veneissä, itse en ainakaan ole omiamme kiristänyt. Tuossa aiemmassa kuvassa näkyykin meidän kölipultit, jotka ovat jonkinlaisen maalin/tocoatin peitossa (ehkä jonkin remontin jäljiltä vaiko onko pilssi vain maalattu siisteyden vuoksi).

Tuolta lisää aiheesta (FE83.org):
http://www.fe83.org/forum/viewtopic.php?t=1261
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

Itsellä on ihan pulteilla köli kiinni ja aika ruosteisen näköiset ne on ja tarkoitus ois vaihtaa ne jos vaan saa irti helposti.
Onko kellään muilla pulteilla? kuvissa näytti olevan ihan pinnapultit ja mutterit.
Heikki_A
Posts: 24
Joined: Fri 31.8.2007 19.58
Location: Tampere / N / Tampereen Kotkat Laivue

Post by Heikki_A »

Itsellä on ihan pulteilla köli kiinni ja aika ruosteisen näköiset ne on ja tarkoitus ois vaihtaa ne jos vaan saa irti helposti.
Onko kellään muilla pulteilla? kuvissa näytti olevan ihan pinnapultit ja mutterit.
Kai kölin pitäisi kaikissa veneissä olla pulteilla kiinni. Ei sitä muuten voi oikein millään irrottaa esimerkiksi korjauksen yhteydessä. Mutterien (ja kölin) pitäisi kaiketi irrota veneestä aika helposti. Ainakin partion veneestä on köli irrotettu ainakin kertaalleen. Siitä en kyllä tiedä miten helposti pultit saa irti itse kölistä. Ongelmia voi olla jos ne ovat ruostuneet kiinni tai jos ovat kiinni jotenkin muutenkin kuin kierteillä.

Ei noiden pulttien kai kovin helposti pitäisi ruostua. Haponkestäviähän niiden pitäisi olla. Vai onko vain aluslevyt ja mutterit ruosteessa? Jos pultit ovat oikeasti kunnolla ruosteessa myös rungon sisällä, niin voi huolestua kölin pään kiinnityksen kunnosta. Köli on kai kuitenkin valurautaa. En ole kyllä mikään asiantuntija, mutta tällaista tuli mieleen.[/quote]
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

siis omassa on ihan pulteilla kiinni ei ole muttereita siinä kuin noissa kuvissa, noissa on pinnapultit ja mutterit. ja pelkäämpä että noi pultit on ihan normaaleita eikä rosterisia. Varmaan näitä proton ihanuuksia :(
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Menisiköhän tämä mukaan tähän aiheeseen..

Mietin listaa kaikista kevään korjailuista. Tuli mieleen että muistattekos huomanneenne seuraavanlaista juttua?

Eli pilssin neljästä osastosta taaimmaiseen kerääntyy vettä. Ja mikä kumminta, sitä kertyy eniten kun vene on kuivalla maalla.. Vaikuttaa siis kondenssivesiltä joita pitää muistaa käydä talven mittaan kuivailemassa (arvatenkaan viisas mies ei jätä sitä veneen pohjaan jäätymään ja sulamaan) sillä vettä kertyy kyllä useampia desejä kerrallaan ja välillä ei sitten lainkaan. Sitä en tosin keksi mistä vesi kondensoituu sillä eipä pulteista paljoa näy eikä nostovankkukaan järin suuri ole..

Mitähän tuolle nyt mahtais, riisiä vaan paperipussiin pilssiin vai onko muita ohjeita tai ajatuksia? En oikein tiedä onko vaiva kautta venetyypin mutta tuumasin että varmaan olisitte tuon myös huomannut.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Kun nyt muistutit asiasta, niin 306 taisi tehdä noin jo silloin kun se oli meillä. Minulle ei koskaan selvinnyt mistä se vesi tulee. Enkä osaa sanoa tekeekö tuo nykyinen samalla tavalla, en tainnut kurkata pilssiin vielä (yhden kerran olen nyt raottanut pressua ja käynyt siellä sisällä tänä vuonna, enimmäkseen olen ollut veneen alla raapimassa pohjaa maaleista).

Yksi kätevimpiä tapoja imeä vedet pilssistä on pitää siellä nurinpäin käännettyä kertakäyttövaippaa. Vähän halvempaa kuin ostaa taas venekaupasta jotakin pilssispesiaalituotteita...
Linksu
Posts: 73
Joined: Mon 13.8.2007 10.32
Location: Tampere/Näsijärvi/Naistenlahti

Post by Linksu »

itsellä vuoti sadevesiputkien liitokset rungon ja sen läpiviennin välistä vettä pilssiin.. siis yläpuolelta
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

juuei,se vesi ei tosiaan ole kondenssia vaan tulee jostain muualta.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

ismo wrote:juuei,se vesi ei tosiaan ole kondenssia vaan tulee jostain muualta.
Kumma juttu jos näin pääsee käymään pukilla keskellä talvea teltan alla...

...mutta tutkitaan tuota putkijuttua kun kerran venttiilit kevään listalla ovat.
306
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

minun tapauksessani takimmaisen kölipultin alta tihkui hiljalleen mutta silmin havaittavasti vettä.no,kun syksyllä nostin veneen kuiville niin vuotopa jatkui vaan..tuonne tammikuulle asti!!? silloin tuli kovemmat pakkaset.tämä vuotoilmiö loppui vasta kun olin tehnyt kölin ja rungon välisen sauman tiivistyksen kunnolla.tuttavani veneessä oli tämä sauma laminoitu umpeen tehtaan toimesta ja siihen oli ilmestynyt hiushalkeamia ja se vuosi niiden kautta.saumaa kunnostettaessa laminaattikerros avattiin ohuesti pienellä laikalla ja operaatiossa sieltä valui vettä yllättävän paljon,siis oikein kunnolla.no siihen sitten talven kuivatuksen jälkeen tiivistemassa päälle.siinä se.no ne poistoputket voi tietysti vuotaa myös mutta kaikki on näköjään mahdollista,eihän veneet pullotiiviitä taida olla.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

ismo wrote:minun tapauksessani takimmaisen kölipultin alta tihkui hiljalleen mutta silmin havaittavasti vettä.no,kun syksyllä nostin veneen kuiville niin vuotopa jatkui vaan..tuonne tammikuulle asti!!? silloin tuli kovemmat pakkaset.tämä vuotoilmiö loppui vasta kun olin tehnyt kölin ja rungon välisen sauman tiivistyksen kunnolla.
Aika jännä juttu. Itselläni vettä ilmaantuu vaan toisinaan, ei mitenkään tasaisesti samoin kesällä kun talvella. Pilssissä on tuossa kohtaa vaan pieni mutteri joten kondenssiajatuskin vähän ihmetyttää. Mutta muissa osastoissa vettä ilmaantuu vaan nimeksi, toiseksi takimmaisessa esimerkiksi pinta on toisinaan kostea.

Kölin ja rungon sauman tiivistin viime keväänä köliä hioessa kauttaaltaan jollakin Universalin marine-kitillä jota entinen omistaja suositteli.
306
ismo
Posts: 19
Joined: Thu 12.4.2007 10.20

Post by ismo »

kölipultit varmaan kannattaa tsekata kaikki yhtä kireälle, ovat varmasti aivan löysällä jos kukaan ei ole aijemmin tajunnut tarkistaa.ne pultit ei mene poikki jos ovat rosteria,yksikin riittäisi kestonsa puolesta mutta puristus on oltava tasainen,siksi niin monta.kysyin kerran veistämöltä ohjetiukkuutta,vastaus oli:noin 8 kiloa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

ismo wrote:kölipultit varmaan kannattaa tsekata kaikki yhtä kireälle, ovat varmasti aivan löysällä jos kukaan ei ole aijemmin tajunnut tarkistaa.ne pultit ei mene poikki jos ovat rosteria,yksikin riittäisi kestonsa puolesta mutta puristus on oltava tasainen,siksi niin monta.kysyin kerran veistämöltä ohjetiukkuutta,vastaus oli:noin 8 kiloa.
Eli sen verran kun hartiasta irtoaa? :D

Jännä kuitenkin tuo veden tihkuminen talven aikana jos se kölistä tulee.. Mahtaisko siis olla jotain kölin kondenssivettä joka kertyessään alkaa paineella puristua mutterirei'istä kun ei primerin läpi pääse..?

....dekkari jatkuu....

Eli nyt pohjaventtiileillä möngittyäni huomasin, että vettä (tai itse asiassa jotain paksumpaa mutta neutraalin hajuista nestettä) tihkuukin takaluukun osastosta laipion läpi tulevasta reiästä.. Tiedä sitten kondensoisiko ankkuri ketjuineen moisen lätäkön mutta sinne kurkatessani takaosasto oli kuiva...
Last edited by 306 on Thu 10.4.2008 21.36, edited 2 times in total.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

David wrote:Myös tässä kuvassa:
http://www.flickr.com/photos/greygriffin/411123572/
Luullakseni pitäisi olla mahdollista tarkistaa, että pulttien tiukkuus on oikea.
Hei, huomasin, että pilssipumppuprojektisi on onnistunut hienosti! Koska saamme täydennetyn version hwikin sivulle? (Itse voisin lisätä sinne kuvasarjan ja opastuksen köliremontistani viime keväältä mutta juu, aina tuntuu olevan muuta tekemistä...) ;)
306
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

Katsotaan - minulla on menossa asunnonremontti ja kohta veneen kevätkorjaukset, ja ei ole paljon aikaa. Ja täyttyy myöntää, että innostus wikin tekemiseen loppui kun niin monta sivua menetettiin viime vuonna.
hoopo
Posts: 29
Joined: Mon 14.5.2007 14.30

Pilssiin tuleva vesi

Post by hoopo »

Itselläni paljastui takimmaiseen pilssiosastoon tulevan veden syyksi kölipulttien ympärillä oleva liian kovaksi mennyt kitti, joten vesi tuli kölisauman ja pulttien kautta. Vene on Elvström -77.
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Re: Pilssiin tuleva vesi

Post by 4xS »

hoopo wrote:...pilssiosastoon tulevan veden syyksi ....
Omaan veneeseeni näyttää jälkien perusteella tulleen vettä löysistä sivuvanttien kansikiinnikkeistä. Kun kiinnikkeet ovat vähänkin löysällä, kiristetty vantti nostaa kiinnikettä ja vesi pääsee juoksemaan kiinnikkeen alta hyttiin. Talvella en usko veden pääsyyn sitä kautta, varsinkin jos vene on hupun sisällä. Viime talvi 07-08 oli muuten sen verran erikoinen että monella kuulemma kostui huputettu vene sisältä suuren kondenssin vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liian tiivis huputus voi siis olla tarkoitustaan pahempi.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: Pilssiin tuleva vesi

Post by 306 »

4xS wrote:Viime talvi 07-08 oli muuten sen verran erikoinen että monella kuulemma kostui huputettu vene sisältä suuren kondenssin vuoksi enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Liian tiivis huputus voi siis olla tarkoitustaan pahempi.
Jep, ilman pitää päästä kiertämään mutta sade- tai sulaveden ei pitäisi päästä jäätymään kannen nurkkiin. Oma veneeni oli mustanaan talven jäljiltä mutta pesemällähän tuo lähti. Sisällä oli kosteudenpoistajat mutta kieltämättä huono ilmanvaihto kun keulaventtiili oli jumittanut lähes kiinni ja ilma vaihtui vaan peitteen alla olevien luukkujen kautta.

Veneeni peitteen "kurkihirtenä" oli masto mikä oli ihan jees patentti, ilma kun pääsi sisään keulan kolosta ja ulos perästä. Enstalvena jätän nokkaa kunnolla ulos peitteistä ja pistän fendarit laidoille että ilma pääsee kiertämään sitäkin kautta. Neljällä vesikanisterilla ja naruilla pukkiin peite pysyi ainakin tämän talven ihan hyvin ja kestää varmasti enstalvenkin. Ja tämä siitä huolimatta että se on Bilteman 20€:n kevytpeite!

Mutta, itse kölin vesiongelmaan. Toisinaan ilmestyvän veden mysteeri taisi osaltani selvitä: Kaukalon alla oleva kumma suljettu osasto kerää vettä ilmeisesti kondenssista ympäri vuoden ja sitä on siellä lähes lainehtimalla pienen ilma-aukon korkeudelle saakka. Käytin vanhaa niksiä ja pistin kankaanpalan pintoja pitkin reiän läpi ja kapillaari-ilmiö imi osaston melko tehokkaasti ainakin kuivemmaksi. Nyt ei ole pilssissä ollut tippaakaan selittämätöntä vesilammikkoa.
306
Post Reply