GPS ja kannettava tietokone

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

GPS ja kannettava tietokone

Post by 306 »

Morjes,

Ida-Marian esittelysivuja katsellessa kiinnitin huomiota varusteluun. Hienot systeemit ja kelpo patentit käyttöönkin.

Ostin oman veneeni viime keväänä ja mukana tuli Garmin Gps 72. Olen enempi karttamiehiä mutta mielenkiinto uusiin vehkeisiin toki on olemassa. Koitin katsella vinkkejä suomi24:stä mutta voi jumaleissön mitä bavaria yms. soopaa se paikka pursuaa. Ja tietoa on jos on, suurimpaan osaan kysymyksistä saa ensin huolella silmilleen ennenkun joku reima tyyppi päättää vastata ihan asiaakin.

No, kuitenkin asiaan: Garminin sivuilta selvis että tokihan vehkeen voi tietokoneeseen kytkeä mutta siihen tiedot sitten loppuikin. Eli siis kone vaatii ohjelman ja ohjelma hintaa hyvän spinaakkerin verran? Kaikenmoisia käytännön niksejä jäi puuttumaan.

Veneessäni on kaikeksi onneksi sähköhommat järkätty hyvin joten tupakansytyttimet sun muut on ja ihan vaan ankkurivahtina GPS:sää käyttäessä tietty on hyvä ettei virta lopu. Valmistajan mukaan patterit piisais 16 tunniksi mutta sitä olis varmaan pitäny testata muuallakin kun laboratoriossa, hehheh.

Siispä jos näihin ja muihin GPS-aiheisiin on tietoa niin antaa tulla vaan.
Last edited by 306 on Sat 26.7.2008 15.06, edited 1 time in total.
306
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Tuolta löytyy perustietoa asiasta:
http://koti.mbnet.fi/ktuukkan/valineet/gps-laptop.php

Hyviä kartta/navigointiohjelmistoja saa siis ilmaiseksi/halvalla, mutta (merenkulkuun kelpaavista) kartoista joudut maksamaan. Omien paperikarttojen skannaaminen/valokuvaaminen omaan käyttöön lienee vielä ehkä laillista(?), mutta muita ilmaisia keinoja karttojen ilmaiseen käyttöön yhdistää termi "varastaminen".
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Erkka
Ylläpitäjä
Posts: 572
Joined: Sat 10.3.2007 03.01
Location: Espoo / Suomenoja
Contact:

Post by Erkka »

Niin, ja kisojen sähköiset jälkipelit onnistuu ilman maksullisia ohjelmia:
hfoorumi/viewtopic.php?t=84
Erkka
erkka (at) h-vene piste net
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

Sen m3 teipin kanssa kannattaa olla varovainen! Siis joka suhteessa, ettei läppäri tipu katosta ja ettei katon "tapetti" irtoa katosta ;)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Fin761 wrote: Ongelman saa ratkaistua kun vetää teipin läpi pikkunäppärät ruuvit, joten teippi on sekä teipattu kattoon ja ruuvattu kuituun. Voin keväällä laittaa kuvia, jos joku niitä enää kaipaa.
Ilman muuta, itseäni eniten harmittaa kun koitan välttää kaiken ruuvailun suoraan lasikuituun asti. Oma venhoni on aika orkkiskunnossa joten sikälimikäli tekniikka jatkaa kehittymistään niin voipi olla että joku näpsempi ja huokeampi vekotin kekataan ennen pitkää.

Ajattelin soveltaa (mikäli sitten tämä prokkis ajankohtaiseksi tulee) Ida-Marian tapaan liittämistä luukun läheisyyteen mutta (ehkä) tekemällä riittävän ison "klemmarin" eli semmosen metallisen kahvan joka menee luukun ja katon väliseen tilaan ja koukkaa sieltä luukun kautta sisäkattoon ja katossa oleva kone on sitten vain tässä klemmarissa kiinni. Uskoisin, että sen saa riittävän muotojäykäksi sopivalla ainevahvuudella. Näin klemmarin saa irroitettua kun ei käytä konetta jne. Ei varmaan mikään ihan myrskyntukeva ratkaisu mutta jospa sen pienellä pohdiskelulla saa tiukemminkin kiinni.

Vaan kun sumupäivä ei juuri vielä ole tullut kokeiltua ja pimeälläkin oon seilaillu lähinnä vaan tutulla Helsingin edustalla niin vielä en oo kekannu plotterille välttämätöntä käyttöä. Tiedä sitten jos tulevana kesänä tyttökaveri on enempi puikoissa niin semmonen vois olla hyvä olla varmuudeksi apuna, tosin gps:ään ohjelmoidut käännöspisteet saattais tehdä saman. Mutta, jos Erkan välittämät loistolinkit oikeesti osottautuu näppäriksi niin miksipä ei moisia ilmasia niksejä vois kokeillakin!

Onkos teillä tullut tilanteita joissa gps-plotteri olis ihan ehdoton? Pinnapilotti varmaan käyttää gpsiä myös(kö)?
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Klemmari v1.1

Post by 306 »

Fin761 wrote:306,

Jos enemmän kiinnostaa niin oon suunnitellu klemmareita millä kone pysyisi myös katossa. Voin piirtä nopsaan parit versiot ja laittaa tulemaan.

1. Versio
2kpl U profiilija katossa, eli läppärin näppäimistön reunat ikäänkuin kiskoissa.

2. Versio
_/''''''''''''''''''''''\_ -muotoinen profiili kattoon, jonka "läpi" kone pujotetaan. Kone roikkuu väärinpäin je lepää F-näppäinten yläpuolella olevan tyhjän tilan varassa. Kattoon tulee 2 ruuvia, ja profiilissa ruuvireiät muotoa oO (eli samaantyyliin kun jotain ripustetaan seinälle, jos kukaan ymmärtää mitä haen takaa) Jolloin profiilia taivuttavalla sen saa pänniin niin että se pysyy katossa, ja siihen kone.

Kone pois, taivuttaa profiilin pois.
Kiitosta, kuulostavat hyvältä sekä 1 että 2. Pitää tossa kevätremppojen alkaessa irrotella luukun "kate" ja katsoa olisko sillä mun klemmariajatuksella tulevaisuutta. Semmoseen kun sais varsinkin ton 1-ajatuksen ihan vaan klemmarin reunoja taittamalla eikä liikkuvia osia siten tulis vaivoiksi asti.. :)

Merikarhuista olis mielenkiintosta kuulla lisääkin mutta se varmaan olis jo toinen otsikko.
306
Pualikas
Posts: 49
Joined: Fri 7.9.2007 01.05
Location: Turku

Post by Pualikas »

Halpojen läppärien kanssa kannattaa myös varoa hiukan niitten saranoita. Eivät tahdo oikeen kestää "renkutusta". Eli jos mahdollista, niin kannattaa suunnitella se katto/muu teline myös hiukan tukemaan niitä saranoita.

Macin läppärit näyttäis hyviltä saranoita ajatellen venekäyttöön. Ohjelmistoista ei oo sitten yhtään tietoa.
Onhan niitä tietysti ihan PC läppäreitäkin, mitkä on tarkotettu 'extreme' käyttöön. Muistaakseni Yachting Worldissä oli joskus juttua..

Ja jos ei jaksa virittää läppäriä, niin puhelimeen saa kivan 'pikku plotterin'. Itse asensin just E90:een Garminin Blue chartit. Ainoo 'pikku' vika siinä on, ettei merkkejä voi tunnistaa tossa puhelimella, kun nuo bluechartit ei periaatteessa ole puhelimelle yhteensopivia. Mutta kyllä siitä näkee missä mennään ja väylät ym!
Taskuloistohan olis rahamiehen valinta puhelimeen ;)
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Fin761 wrote:Otin loiston pois koneelta ja asensin tsunan uusiksi.

Tsunassa on se playback -softa erikseen, mahtaiskohan mitenkään olla mahd. saada kotisivuille reaaliaikaista seurantaa esim. google mapsiin, tyyliin barcelonaworldrace / VO skaboissa käytetyllä tavalla?
Nyt mulla koeajossa mericd jossa on vähän käytön kanssa ongelmia. Versio on vuodelta 2004 enkä tiedä onko käyttöliittymä huimasti kehittynyt mutta ainakin reittien suunnittelu on todella syvältä. Kerran kun reittipisteen klikkaa niin siinä se on ja pysyy eikä editointi onnistu. Ja onhan tuo aika kökkö muutenkin, hiiri melkein pitää olla kaverina zuumailua varten jatkuvasti tai muuten ei tiedä missä mennään ja mitä tulee seuraavaksi.

Mites Seaclear-kokemukset? Onko käyttöliittymä kätevä, käyttö joustavaa ym.? Ajatuksenani olisi että voisin tehdä reittisuunnitelmat kannettavalla ja siirtää ne sitten gps:ään ja ajella hyvällä kelillä ilman plotteria ja mericd:stä ei tunnu oikein moiseen apua olevan. Apuohjemina koitin waypointsia ja jotain kotimaista pikkuohjelmaa mutta ei oikein futannu kun en kekannu miten kääntöpisteet siirretään.

No, joka tapauksessa, onko vinkkejä noihin? Kimmon uistelusivut oli jees mutta tarkemmat ohjeet eri ohjelmista puuttui.
306
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Fin761 wrote:Mulla on ollut käytössä vaan Loisto ja Tsuna, niiden lisäksi jotain freeware paikannussoftia ilman karttoja.

Jos haluat vaan pisteet siirtää gepsiin, ilman karttoja, niin siihen löytyy monta freeware ohjelmaa, joista osa ainakin kotimaisia, jotakin niistä varmaan tarkoitit. Siinähän tarvii kartta olla kokoajan vieressä, eikä se enää sillon kovin paljoa kätevämpää ole..
No mutta pitäähän jokaisen veneilijän nyt karttaa osata käyttää.. ;)

Itselläni oli ajatus naputella koneella pisteet siis karttaohjelmaan ja siirtää ne gps:lle. Kartalla ajatus oli seilailla, gps ihan vaan varmuudeksi muistuttamas käännöspisteistä ja kertomas paljonko ollaan väylältä sivussa. Sitten sään käydessä pimeäksi tai sumuiseksi vois olla kannettava varmuudeksi plotteriksi. Harmi vaan kun toi mericd on niin surkee reittisuunnittelussa, mahtaakohan SeaClear olla parempi?

Mutta tämmösellä palikkatyylillä ajattelin seilailla ettei käy kun Sally Albatrossille aikanaan joka liian hienolla radiopilottitekniikallaan Tukholmasta tulleessaan oli valinnut seuraavaksi käännöspisteekseen Kirkkonummen keskustan ja sinne saaren rantaan se tais viikoksi jäädä jumiksiin.. :)
306
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Post by FIN-764 »

Hommasin tuossa bluetooth gepsin (Nokia LD-3W) mutta se ei tunnu toimivan CD-Merikartan kanssa. Sain siirrettyä cd-merikartasta kartat Seacleariin jossa bluetooth gepsi toimii. Ongelma on vaan karttamateriaali. CD-merikarttani on Z-sarja vuodelta 2000, joten laajempaa ja uudempaa kartastoa tarvitsisi.

Testasin uudemman Veneily-CD:n demo-versiota mutta siinäkään ei bluetooth-gps toimi. Gepsin sarjaportti on com40 ja ohjelmassa voi valita vain com16 asti.
Uudemmat paperikartat voisi skannata mutta minulla ei ole kunnollista tasoskanneria. :(

Joten jos jollakulla on B ja D karttasarjat digitoituna, voisinko kopioida ne vaikka pientä maksua vastaan? Kopioisin vain ne joihin itselläni on käyttöoikeus eli ostetut paperisarjat. Ymmärtääkseni silloin ei rikota tekijänoikeutta.

-jussi
FIN-764
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

FIN-764 wrote: Testasin uudemman Veneily-CD:n demo-versiota mutta siinäkään ei bluetooth-gps toimi. Gepsin sarjaportti on com40 ja ohjelmassa voi valita vain com16 asti.
Uudemmat paperikartat voisi skannata mutta minulla ei ole kunnollista tasoskanneria. :(

Joten jos jollakulla on B ja D karttasarjat digitoituna, voisinko kopioida ne vaikka pientä maksua vastaan? Kopioisin vain ne joihin itselläni on käyttöoikeus eli ostetut paperisarjat. Ymmärtääkseni silloin ei rikota tekijänoikeutta.

-jussi
FIN-764
Kummalta kuulostaa kyllä tuo MeriCD:n ja (seuraajan?) veneily-cd:n hommat. Hinta ei oikein vastaa käyttöliittymää muutenkaan, vois joku SeaClearin käyttäjä todeta...

Itelläni on kortit n. 2000-vuodelta. Onkos uusia kiviä ilmestynyt paljonkin osastolla B-D? Saaristoreisu on parin viikon päästä optimistiajatuksella että -98-kortitkin on ihan jeess... Kertokaas onko kuulentoa vastaavaa uhkarohkeutta?

Juu, eihän tossa kopioinnissa varmaan mitään vikaa ole mutta muistakaa pitää rahat taskussa.. ;)
306
4xS
Posts: 94
Joined: Sun 16.3.2008 13.17
Location: Tampere / Näsijärvi

Post by 4xS »

Käyttökokemuksia puhelin GPS:stä:

Hommasin Nokian puhelimeeni smartcomgps:n ja oziexploorerilla muutin karttoja siihen ohjelmaan sopivaksi. Toimii hyvin kun on erikseen bluetooth gps vastaanotin. Puhelimen omalla gps vastaanottimella homma ei toimi jostain syystä.
Gps:n käyttö on veneessä 'silloin tällöin kurkittavaa', esim nopeuden seuranta on kivaa. Tutuilla vesillä 'missä ollaan tarkastelu' on toissijaista.

Smartcomgps on kelpo ohjelma puhelimeen.
Puhelin (E90 kommuunikaattori) ei ole käyttömukavuuksiiltaan hyvä tuohon ohjelmaan. Puhelin pitää olla auki taitettuna, jotta kartta näkyy mukavan isona.
Näppäimistön käyttö on hankalaa ennen kuin muistaa mitä numeronäppäin tarkoittaa mitäkin tuossa ohjelmassa.
Puhelin on turhan kallis käyttää purjeveneen sitloorassa gps:nä ja tuskin on täysin vesitiiviskään. Pudottamisvaara kannelle on myös pelkojen peikkona.
Auringon paisteessa on vaikea nähdä kuvaruudun yksityiskohtia.
Gps:n käyttö vaatii hyvin onnistuakseen kahta kättä ja silloin ei saisi olla pinnavastaavana.
GPS pitäisikin olla kaulaan ripustettavaa mallia, varsinkin ulkotilassa istuttaessa.

Harkinnassa on siis oikean merikelpoisen GPS:n hankinta vielä kun dollarin kurssi on halpaa. Jos löytyy amerikan tilaukseen kimppaan tulijoita niin tervetuloa.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

4xS wrote:Käyttökokemuksia puhelin GPS:stä:

Hommasin Nokian puhelimeeni smartcomgps:n ja oziexploorerilla muutin karttoja siihen ohjelmaan sopivaksi. Toimii hyvin kun on erikseen bluetooth gps vastaanotin. Puhelimen omalla gps vastaanottimella homma ei toimi jostain syystä.
Gps:n käyttö on veneessä 'silloin tällöin kurkittavaa', esim nopeuden seuranta on kivaa. Tutuilla vesillä 'missä ollaan tarkastelu' on toissijaista.
Hyvä kuulla testituloksia. Oma gepsini on vanhahko Garmin 72 jossa ei näytöltä näe kun numeroita.

Tuohon aiemmin mainitsemaani B-D-sarjojen ongelmiin seuraavaa: Vuoden -98 kortit on toistaiseksi olleet muuten jees mutta Hangon ja Tammisaaren saaristoissa oli lateraaliviittoja vaihdettu kardinaaliviitoiksi.

Nyt ollaan Uudessakaupungissa ja täällä on ollut toistaiseksi isoin muutos. Tultaessa Kustavista nk. Strömmeniä ylös ja käännyttäessä Uuteenkaupunkiin on siellä väyliä muutettu rajusti joskus n. 2005. Viittojen mukaan kun menee niin ei hätiä mutta tuolloin tuli kiitettyä että olin ottanut kannettavan mukaan ja siltä ja gps:ltä tarkistettua (koneessa uudemmat kortit) homma hoitui.

Aivan mahtava kokemus oli purjetia yön läpi Nauvosta Kustaviin. Hyvä keli tietty ja siinä oli jännitystä linjataulujen kanssa. Tuumailtiin että gps-sukupolvella on moinen varmaan paljon tylsempää mutta hyvä kunnon laitteet on mukana olla jos hätä tulee ja keli on paha.
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Lisää käyttökokemuksia pikkulaitteista:

Minulla on ollut muutaman vuoden käytössä Garmin Quest ja nyt oli veneessä mukana myös Nokia N810 "internet tablet".

Quest taitaa olla viimeinen garminin todella yleiskäyttöinen malli: Se toimii autossa puheohjeita antavana navigaattorina, samoin moottoripyöräsässä (kun on vesitiivis) ja veneessä ja maastossakin sitä voi käyttää, on siis yhteensopiva myös garminin meri- ja maastokarttojen kanssa. Näyttö näkyy hyvin auringossa, mutta vähän pienihän se on merikäyttöön (toisaalta mp-käytössä se pieni koko on oleellinen juttu, kun laitteen voi laittaa tavallisessa pehmeässä silmälasikotelossa ajotakin taskuun).

Questissa karttoina minulla on ollut vain peruskarttoihin perustuvia maastokarttoja. Niissä ei ole mitään syyvyyskäyriä tai muita veneilymerkintöjä, mutta pienetkin luodot näkyvät joten tuon kartaston perusteella on aika helppoa verrata gps:n ilmaisemaa sijaintia paperikarttaan. Garminin maantiekartoista sen sijaan on pienet saaret suodatettu pois, joten sellaisella kartalla ei merellä tee mitään (koska "pieni" tarkoittaa tässä yhteydessä jopa muutaman hehtaarin saaria!)

Tuossa N810:ssä oli ohjelmana ilmainen Maemo Mapper ja karttamateriaalina Nokian ja maanmittauslaitoksen ilmaiseksi tarjoamat rasterikartat, jotka ovat käytännössä samoja kuin suomen peruskartat. jonnekin 1:20000 tasolle asti. Yksityiskohtia ja tarkkuutta siis riittää. Laite oli muuten ihan mukava, mutta a) näyttö ei näy kunnolla auringossa ja b) se ei ole vesitiivis. Lähinnä tuon a-kohdan takia tuo nokialainen jäi hyvin nopeasti syrjään ja vain tuo garmin oli käytössä.

Kummallekaan laitteelle minulla ei ollut mitään telinettä. Enkä sellaista erityisesti kaivannutkaan, sen sijaan olisi kiva jos istumalaatikossa olisi vähän enemmän paikkoja, joihin gps:n ja muutkin pikkutavarat voisi laittaa turvaan (tätä pitää pohtia lisää talvella)

Jos nyt valitsisin H-veneeseen gps:ää, niin valinta olisi varmasti joku Garminin malli. Todennäköisesti ostaisin mallin GPSMAP 60 csx, minusta siinä on kaikki mitä veneessä tarvitaan, myös nmea ulostulo joka muistaakseni muista Garminin pikkugepseistä puuttuu. kakkosvaihtoehto olisi varmaankin Etrex Legend (tai Vista) hcx. Isoa, kiinteästi asennettavaa gps:ää en H-veneeseen laittaisi.

Mitä tulee gps:n ostamispaikkaan, niin alv:n ja tullin jälkeen usa:sta tilaamisen säästö ei välttämättä ole suuri Saksasta tai Englannista tilaamiseen verrattuna. Kannattaa katsoa mitä ebay.co.uk:ssa ja ebay.de:ssä on tarjolla "osta heti"-tarjouksina (Huom. halvimmat tarjouslaitteet on useimmiten niitä usa-malleja, eurooppaversiot maksaa aina vähän enemmän)
David
Posts: 79
Joined: Sun 11.3.2007 00.11
Location: Helsinki / Merihaka
Contact:

Post by David »

Minulla on se Garmin GPSMap 60 CSx ja merikarttat siihen. Tosi hyvä malli - näyttö näkyy aina hyvin, ja karttat ovat selkeät. Meillä on tapa että pinnamiehellä on aina GPS roikkumassa kaulasta, ja se antaa tosi turvaliinen olo.

Näyttö on niin pieni (noin sämä koko kuin minun Nokia N95) että se ei sopii matkan suunnitteluun, niin oikeät paperikarttat ovat myös välttämätommät. Turvallisyyistä on myös fiksu olla aina valmis navigoida karttalla, jos GPS putoa merelle.

GPSin kompassi tuntuu turhalta, koska veneellä on jo kompassia riitavasti, ja näytön reitinjäljestä näet helposti mihin suuntaan liikut. Ja korkeusmittari on myös turha veneellä.

Olen joskus ajatellut, että olemme niin riipuvaisia GPSille että olisi fiksu osta toinen. Jos tekisin, se olisi Garmin Legend HCx. Garmin Vista HCx on sämä paitsi sillä on ne turhat kompassi ja korkeusmittari. Periaateessa Garminin merikarttat voi ladata toiseen omaan GPSiin ilmaisesti, mutta pitäisi tarkistaa tätä ennen ostoa.
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Aivan totta, kompassin ja korkeusmittarin eli ilmapuntarin tarve kannattaa harkita tarkkaan ennen kuin tilaa.

Gpsmap 60 Csx on siis kompassillinen ja korkeusmittarillinen malli. Ilman noita lisäominaisuuksia oleva rinnakkaismalli on gpsmap 60 cx. Etrex-sarjassa vastaava pari on Vista hcx ja Legend hcx. Kaikissa näissä on micro-sd muistikortille paikka, se on aika oleellinen juttu jos meinaa käyttää laitteessa karttoja (tuon minun questin ja monen muun garminin vanhemman mallin rasite on sisäinen muisti jota ei voi laajentaa). Erityisesti ulkomailta tilattaessa voi onnistua löytämään tuollaisia ilman kompassia olevia malleja hyvinkin edullisesti.

Vielä yksi hyvin samanlainen malli on garminin gpsmap 76 csx (tai cx). On ominaisuuksiltaan kuoria lukuunottamatta jokseenkin sama kuin 60-sarja. 76 on ulkoisesti isompi ja kelluu jos sen pudottaa veteen, muuten toiminnot ja näytön koko jne taitavat olla ihan samat. 76 csx/cx oli ainakin keväällä usa:ssa joissakin paikoissa oikein edullisessa tarjouksessa, mistä voi päätellä että siitä ei ole tullut mitään hittituotetta - kelluvuus on kaiketi useimmille vähemmän tärkeä ominaisuus kuin pieni koko.

Minun hintahavinnot perustuvat siihen että toukokuussa piti löytää yksi gps lahjaksi. Suomen edullisimmat hinnat näille mainituille laitteille löytyvät marineasta ja verkkokauppa.com:sta, muut hintahavainnot voikin sitten kerätä ulkomailta.
FIN-782
Posts: 19
Joined: Thu 24.5.2007 00.17
Location: NAANTALI

GPS

Post by FIN-782 »

Mulla on veneessä Magellan Triton 500 + BlueNavin merikartat Itämeren alueelle. on syvyyskäyrät viitat Yms. hinta on ELFALLA 455 € kartoilla. Onko käyttökokemuksia?
Linkki valmistajan sivuille.
http://www.magellangps.com/products/pro ... ?segID=425
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Erkka wrote:Tuolta löytyy perustietoa asiasta:
http://koti.mbnet.fi/ktuukkan/valineet/gps-laptop.php

Hyviä kartta/navigointiohjelmistoja saa siis ilmaiseksi/halvalla, mutta (merenkulkuun kelpaavista) kartoista joudut maksamaan. Omien paperikarttojen skannaaminen/valokuvaaminen omaan käyttöön lienee vielä ehkä laillista(?), mutta muita ilmaisia keinoja karttojen ilmaiseen käyttöön yhdistää termi "varastaminen".
Nyt tuli tenkkapoota. Viime kesänä gps-läppäriplotteri oli koekäytössä mutta en tullut silloin kokeilleeksi reitin siirtämistä gps:ään. Läppäri on veneessä pitemmällä matkalla juuri siksi, että ongelmatilanteessa läppärillä tehty reitti voidaan siirtää gps:ään, oli ongelma sitten sumu, pimeys tms.

Käytän Seaclear-ohjelmaa. Se ei tunnu sanovan mitään ellei garminini protokolla ole asetettuna NMEA-ulostuloksi. Näin saan gps:ltä paikkatiedon mutta mikäli yritän käyttää ohjelman reitissä "vie NMEA:han"-komentoa mitään ei tapahdu. Onkohan asetuksissa joku niksi?

Ohjelman valikossa on myös harmaana (ei käytettävissä) g7towin mikä ohjelma minulla on erikseen. Seaclearin kautta en voi sitä käyttää mikä on harmillista mikäli sitä kautta ongelma ratkeaisi.

Mikäli avaan g7towinin erikseen, se tuntuu rupattelevan gps:lle hyvinkin selvästi ja älykkäästi mutta vain jos gps:n lähtevä data on valittu "Garminiksi" NMEA:n sijaan. Lisäksi g7towin ei tunnista seaclearin reitti-tiedostoja joten niitä ei voi sen avulla gps:ään siirtää.

Hommaa ei varmaankaan ole tarkoitettu toimivaksi tämmöisenä protokollapompotteluna puolin ja toisin, mikä siis neuvoksi?
306
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Katso jos tästä olisi apua: http://www.gpsbabel.org/

Olen tuota ohjelmaa joskus käyttänyt johonkin, en tosin veneessä. Enkä windowsilla, vaan Unixilla. Mutta sillä voi tehdä kaikenlaisia formaattimuutoksia.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Post by 306 »

Lauri wrote:Katso jos tästä olisi apua: http://www.gpsbabel.org/

Olen tuota ohjelmaa joskus käyttänyt johonkin, en tosin veneessä. Enkä windowsilla, vaan Unixilla. Mutta sillä voi tehdä kaikenlaisia formaattimuutoksia.
Terve,

Tuntuu Babel toimivan winXP:lläkin. Ihan kelpo ohjelma, tosin näytti että sen tukemat lukuisat protokollat ovat enimmäksen "raudan" väliseen kommunikointiin kun tuota SeaClearia ei listalta löytynyt.

Sen sijaan mysteeri ratkesi kun malttoi lukea ne -käyttöohjeet-.. :oops:

Eli SeaClearin -suomenkielisistä- :oops: ohjeista löytyi tietoa miten G7toWin-ohjelman saa toimimaan SeaClearin yhteydessä. Helppoa kun heinänteko, G7toWin (pikkuohjelma) pitää vaan laittaa samaan hakemistoon SC:n kanssa.

Nyt sain reitit jo kokeeksi siirrettyä ja saattaa olla, että tuolla voisi korjaantua tuo NMEA-GARMIN-protokollaongelmakin. Tutkin asiaa kunhan maltan kiikuttaa kannettavan parvekkeelle parempaa satelliittivastaanottoa varten..
306
FIN-764
Posts: 18
Joined: Tue 10.6.2008 13.06
Location: Espoo / SVK

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by FIN-764 »

Aikomuksena hommata OziCE ja Photonav-navigaattori mutta taas kerran ongelmana on kartta-aineisto.

Z-, B-, C-, ja D-kartat löytyy MeriCD:nä ja konvertoituna Seacleariin mutta ko. karttoja ei pysty OziCe:llä konvertoimaan Ozin muotoon, enkä haluaisi vain konvertointia varten ostaa Ozin pc-versiota (Seaclear ei toimi Windows CE:llä).

Eli kysymys kuuluu, onko jollakulla kartat valmiiksi Ozin muodossa ja mahdollisesti halukas kopioimaan niitä? Tietenkin taas olisi tarkoitus pysytellä kartoissa jotka olen ostanut jottei rikottaisi tekijänoikeuksia pahasti.

-jussi
78
Posts: 18
Joined: Fri 16.1.2009 19.02
Location: Sipoo / Pernaja

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by 78 »

Jos olet hommaamassa PhotoNav laitetta, niin osta siihen samantien Tasku Loisto jonka saat haluamallasi merikorttisarjalla. Säästyy Ozi:n karttojen konvertointi. Laita mailia jos olet kiinnostunut kuulemaan enemmän asiasta.

Timo
Timo
hoopo
Posts: 29
Joined: Mon 14.5.2007 14.30

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by hoopo »

Itse joskus vuosi sitten tutkiskelin tuota ongelmaa reittien siirtämiseksi Seaclearista Garminin GPS76:een ja en silloin saanut mitään muuta tulosta kuin että reittien siirtoon pitää Garminin yhteysasetus muuttaa ja hoitaa siirrot G7toWin:llä.

Tänä kesänä hommasin G7:n tilalle GPS Utilityn (http://www.gpsu.co.uk/), joka on ihan mainio softa reittien tekemiseen/muokkaamiseen, ja näyttää reitin myös graafisena käppyränä, mutta ei valitettavasti toimi suoraan karttojen kanssa. Tuosta oli todella paljon hyötyä Ruotsin puolella, kun ei ollut sähkökarttoja ja piti reitit tehdä paperikartalle ja sitten kirjoitella käsin koneelle. Lisäksi tuo GPSU osaa käsitellä myös Tsunamiksella tehtyjä reittejä, johon en löytänyt yhtään ilmaisohjelmaa.
Ilmainen versio toimii rajoitetuilla reittipisteiden määrällä, täysi versio maksoi jotain 50 eur.
NOS
Posts: 2
Joined: Wed 25.11.2009 17.39

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by NOS »

Minäkin kuvittelin rakentavani köyhän miehen navigaattorin. Minulla oli jo Garmin 72 ja läppäri. Ostin sitten CD-Merikortit (Saimaa L ja M). Ostin vielä piuhankin GPS:n ja läppärin väliin. Hetken kaikki näytti hyvältä, mutta...
Läppärin erittäin selkeän näytön mukaan ajelimme saarten yli. Paperikarttaan vertaillessamme totesimme, että olemme noin 60 metriä sivussa itä-lansi-suunnassa. Mitään kalibrointimahdollisuutta ei ollut.
Soitto Garminille tuotti vain saman kuin levykoteloissakin luki: "Tarkoitettu vain näköhavaintoihin perustuvaan navigointiin" tai jotakin sellaista.
Puhelimeen vastannut tukihenkilö Garminilla ei tainnut ymmärtää yhtään mitään satelliiteista, karttajärjestelmistä, koordinaatistoista, hyvä kun puhui suomea! Eli apuja ei löytynyt.
Olen saanut sieltä täältä apuja. Kartat piti muuntaa muotoon .WCI. Sehän kävi, mutta koneeni (kiitos kiltti Windows) ei suostu tunnistamaan niitä. Jatkan opiskelua...
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by 306 »

NOS wrote: Jatkan opiskelua...
Suosittelen lämpimästi tuota edellä mainittua Seaclear-ohjelmaa (guuglettaen löytyy) ja siihen samoilta sivuilta saatavia suomenkielisiä asennusohjeita. Nyt kun sinulla on Mericd-kartatkin niin ne voi kääntää SC:n mukana tulevalla apuohjelmalla SC:n ymmärtämään muotoon. SC toimii sitten ihan samoilla NMEA-letkuilla mitä sinulla jo onkin ja ohjelmahan on ilmainen, ihme kyllä. Seuraamalla suomenkielisiä ohjeita saat kartat kalibroitua myös sijaintikorjauksineen koneelle. MeriCD:n "navigointiohjelma" on preesnevin Suomesta, kaikin puolin epäergonominen ja mallia "venäläinen perseenpäristin" (ei mahdu perseeseen eikä pärise). Siinä ensimmäinen parannusehdotukseni.

Toinen juttu joka voi olla pielessä on GPS:n karttavalinta (map datum) jonka MeriCD:n versiosta riippuen pitääkin olla KKJ:n eli olikohan se siinä joku blaablaa Finland. Gps:t itse toimivat WGS84-koordinaatistossa samoin kun uudet siniset merikartat (en osaa sanoa onko ne jo päivitetty järville). Tuota joka tapauksessa voi muutella gps:n asetuksista jos auttaisi. Lisää maustetta tulee tosin vielä siitä, että KKJ ei ole näin pohjoisessa sama joka puolella joten karttasarjojen alkulehdillä (ja mahd. Mericd:lle skannatuissa kartoissa tai lisätiedoissa) lukee miten paljon tiettyjä sijainteja täytyy korjata että oltaisiin taas kartalla. Käytännössä nämä aiheuttavat kymmenien metrien poikkeamat. En tiedä saako tuollaisen korjauksen automaattiseksi esim. SC:lla mutta sillä luultavasti varmemmin kun MeriCD:llä.

Itselläni on ihan sama kokoonpano ja hyvin toimii. Vaikutan tosin merellä ja MeriCd-kartat on mallia 2005, olisivatko siten jo sinistä sarjaa. Itse läppäriä en kuitenkaan käytä navigointiin kuin hätätapauksissa (todella pimeässä tai sumussa) vaan teen reitit SC:lla ja siirrän ne gps:ään. Purjevenettä kun pystyy ja ehtii hyvin navigoida paperikartoillakin eikä kulu edes sähköä.
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by 239 »

306 wrote:Toinen juttu joka voi olla pielessä on GPS:n karttavalinta (map datum) jonka MeriCD:n versiosta riippuen pitääkin olla KKJ:n eli olikohan se siinä joku blaablaa Finland.
Tuosta on varmastikin kysymys. Kyllä mulla ainakin on Garminin gepsin kanssa toimineet niin uudemmat siniset kuin vanhat vihreätkin CD-merikartat, kunhan datum on valittu oikein. Suosittelen kuitenkin tuota Seaclearia huomattavasti paremman käyttöliittymän takia.
pjs
Posts: 7
Joined: Tue 1.12.2009 12.17

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by pjs »

.
Last edited by pjs on Mon 17.5.2010 18.55, edited 1 time in total.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by 306 »

239 wrote:Suosittelen kuitenkin tuota Seaclearia huomattavasti paremman käyttöliittymän takia.
Osaatkos konkarina sanoa, että missä viiraa kun käy seuraavasti:

Seaclearin hakemistossa on apuohjelma G7Win joka tulkkaa garminin juttelua sc:lle reittisuunnitelmaa ja trackeja suuntaan ja toiseen siirrettäessä.

Vaan kun pitäisi aloittaa itse plottaus niin gepsin asetus pitää vaihtaa garminista NMEA:ksi, sillä sc ei ymmärrä mitään gepsistä ilman vaihtamista. Onko tämä jokin G7Winin bugi, sillä luulisi, että ohjelman saisi pienellä vaivalla tulkkaamaan "garminia" myös "nmeaksi" ilman, että gepsin omia asetuksia pitäisi näpläillä?

En tiedä onko ongelma yleinen, itse teen yleensä reittisuunnitelman gepsille, jonka ruudulta näkee suunta suunnilleen oikein vaikkei saaria näkyisikään. Välillä on kuitenkin ollut hyvä päästä läppärillä "kartalle" myös "navigointipöydältä" eli toisen lipastolta käsin mistä seuraa semmoinen harmillinen juttu, että gepsin asetus pitää muistaa vaihtaa nmea:ksi ja sitten taas garminiksi, että reittisuunnitelmien siirto onnistuu kuten ennenkin...
306
239
Posts: 300
Joined: Sun 11.3.2007 00.08

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by 239 »

306 wrote:Vaan kun pitäisi aloittaa itse plottaus niin gepsin asetus pitää vaihtaa garminista NMEA:ksi, sillä sc ei ymmärrä mitään gepsistä ilman vaihtamista. Onko tämä jokin G7Winin bugi, sillä luulisi, että ohjelman saisi pienellä vaivalla tulkkaamaan "garminia" myös "nmeaksi" ilman, että gepsin omia asetuksia pitäisi näpläillä?
En tiedä, mutta veikkaisin, että gepsi ei tuossa garmin-tilassa lähetä lainkaan realiaikaista dataa vaan siirtää vain tallennettuja tietoja pyydettäessä.
306
Posts: 1180
Joined: Sat 26.1.2008 01.25
Location: Hki
Contact:

Re: GPS ja kannettava tietokone

Post by 306 »

239 wrote: En tiedä, mutta veikkaisin, että gepsi ei tuossa garmin-tilassa lähetä lainkaan realiaikaista dataa vaan siirtää vain tallennettuja tietoja pyydettäessä.
Voipa olla että olet asian ytimessä.. Harmin paikka, systeemi toimii muuten kun rasvattu.
Arvatenkaan homma ei toimi myöskään käänteisesti, sillä nmea:lla ei varmaankaan voi ohjata reittien siirtoa..?

Joku jutteli, että waypoint+ osaisi jotain tommoista mutta ensin eri formaatteihin tallentelemalla ja availemalla ja semmostahan tässä ei kaivata.
306
Post Reply