Talvisäilytys - apua!

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
Ville A
Posts: 2
Joined: Mon 26.11.2007 11.40

Talvisäilytys - apua!

Post by Ville A »

Toivoisin pikaista vastausta tähän pulmaan!

Talvi painaa päälle, joten olisi saatava pikkuhiljaa pressu päälle ennen kuin pakkaset iskevät. Ajattelinkin kysyä teiltä mikä olisi helppo/kätevä/nopea tapa peittää h-vene?

Aikaisempina vuosina olen rakentanut 2x4:sta ja 2x2:sta "omakotitalon", eli valtavan kokoisen kehikon, jonka olen sitten peittänyt pressulla. Tämä tapa on kuitenkin osoittautunut erittäin työlääksi ja jopa huonoksi tavaksi, sillä "talo" on siirtynyt ja pressu repeillyt pahasti. Tänä vuonna joutuisin vielä uusimaan puut tähän systeemiin, sillä vanhat olivat jo niin täynnä katkenneita ruuveja, että uusia olisi vaikea saada kiinni.

Ajattelin rakentaa puusta X:n mallisen rakennelman sekä keulaan, että perään ja asettaa joko puusta tai muusta materiaalista tehdyn riman näiden kahden X:n varaan, jonka jälkeen koko rakennelma peitettäisiin pressulla. Riman ajattelin antaa "levätä" mastonjalan päällä.

Mahtaako kyseinen rakennelma toimia, ja jos toimii, niin jääkö tuuletus liian vähäiseksi tai tapahtuuko mahdollisesti jotain muuta kamalaa?!?!
rtervo
Posts: 30
Joined: Sat 14.4.2007 16.47
Location: Koivusaaren pursiseura / Helsinki

Post by rtervo »

Itse olen tehnyt kaksi kolmiota perään ja keulaan ja sitonut ne köydellä pystyyn. Harja"puun" olen tehnyt mastosta, jonka olen vielä tukenut pienellä puupalikalla mastonjalan kohdalta ja istuinlaatikosta. Sitten vaan pressu päälle. Pressun sitomisen olen hoitanut sitomalla pressuun rimat, jotka olen sitonut parista kohtaa pukkiin kiinni. Rakennelma on kestänyt hyvin kovemmatkin myrskyt.

Tuulettuminen on pieni ongelma. Joinakin talvina olen levittänyt keulaa ja perää kepillä. Irrotessaan keppi voi tehdä kuitenkin kolhuja veneeseen. Nykyisin olen tyytynyt tekemään kolmioista hiukan korkeammat ja päättänyt, että kyllä sinne sen verran tuulee sisään.
Ville A
Posts: 2
Joined: Mon 26.11.2007 11.40

Post by Ville A »

Kiitos nopeasta vastauksesta. Se mitä kerroit omasta rakennelmastasi, rohkaisee etenemään omalla suunnitelmalla! Harjapuuna käyttäisin itsekin mastoa, mutta se ei ole säilytyksessä samassa paikassa, enkä viitsi siirtää sitä veneen säilytyspaikalle vain harjapuuksi.

Mutta näillä mennään, toivottavasti hyvä tulee!
Lauri
Posts: 723
Joined: Wed 4.7.2007 19.18
Location: Helsinki

Post by Lauri »

Minulla on vielä yksinkertaisempi systeemi: Lyhyt lauta poikittain vinssien päällä (vinssit katolla ihan luukun vieressä), siitä sitten nojaa pitkä lauta suoraan keulaan ja toinen suoraan perään. Kummassakaan päässä ei ole mitään X:siä, lautojen päät menevät vähän yli keulan ja perän. Eteen menevä nojaa matkalla myös mastonjalkaan. Nuo ovat 28*95mm kylästettyä puuta kapeampi sivu ylöspäin. Keulassa ja perässä jää siis pressu tuon 95mm irti kannesta.

Istomalaatikon päälle ja aivan perään laitoin laudanpätkät poikittain, estävät siten pressua painumasta alas. Perään jäi tuon ansioista ihan sopiva ilmanvaihto, keulasta sen sijaan tuli aluksi aika tiivis. Laitoin sitten keulaan laudan ympärille pätkän 110mm viemäriputkea, nyt ilma ainakin teoriassa voi vaihtua myös keulapuolelta. Keväällä sitten näkee onko ollut riittävä.

Kuvittelin että pressun levittäminen ja sitominen olisi hankalaa, kun harja ei ole suora vaan siinä on yksi mutka. Tämä pelko osoittaui ihan aiheettomaksi. Pressuun kylläkin pieni vekki, mutta se on paljon pienempi kuin etukäteen oletin.
Post Reply