Cunninghamin rakentaminen H veneeseen

Keskustelua H-veneen varustelusta ja kunnostusprojekteista

Moderator: Kristian

Post Reply
JuhaH
Posts: 22
Joined: Mon 10.9.2012 10.02
Location: Hellsinki
Contact:

Cunninghamin rakentaminen H veneeseen

Post by JuhaH »

Morjensta,

Haluan rakentaa toimivan cunningham köysijärjestelmän H veneeseen. Onko jakaa hyviä esimerkkejä ja kuvia miten rakentaa cunninghamin plokitaljat ja köydet, sekä tuonti kannen rapulukoille?

H:n edellinen omistaja on jättänyt kunnossapidon väliin, eikä veneessä ole lainkaan cunninghamia, jolla kiristää isopurjeen alaliikki sopivaan kireyteen.

Image

Kiitti vinkeistä :-)

P.s. Cunninghamin aktiivinen käyttö on tuttua muun muassa 49er ja Nacra purjehdusluokista.
rveivo
Posts: 97
Joined: Fri 7.8.2009 13.30

Re: Cunninghamin rakentaminen H veneeseen

Post by rveivo »

Siinä riittää hyvin yksinkertainen 1:4 talja, jossa eka välitys on purjeen renkaassa ja toinen plokissa purjerenkaan läpi tulevan köyden päässä. Sori, ei oo kuvaa tähän hätään. Ja hoossa tarviit kunnaria mielestäni aika vähän, edellyttäen, että sulla on ison nostimessa kuula topissa tai ainakin kunnollinen vaijeri tai dyneemanostin alalukituksella. Jatkuvaa säätöä vaatii nähdäkseni hekki (yli 6 m/s kryssillä) ja skuuttaukset & levanki.
JuhaH
Posts: 22
Joined: Mon 10.9.2012 10.02
Location: Hellsinki
Contact:

Re: Cunninghamin rakentaminen H veneeseen

Post by JuhaH »

H-veneen cunningham systeemi on hyvin yksinkertainen: Isopurjeen purjerengas on noin 20cm etualakulmasta ylöspäin, josta cunninghamin köysi tuodaan läpi. Plokit tulevat maston juurelle kummallekin puolelle. Plokien kiinnitys noin siihen kohtaan, josta mastoprofiili alkaa kapenemaan taaksepäin. Plokien kautta köysi tuodaa rapulukolle molemmille puolille, esimerkiksi sisääntuloaukosta kummallekin sivulle niin on helppo säätää kryssillä sitloodasta.

Jos yksinkertainen riittää, eikä kaipaa mahdollisuutta säätää cunninghamia molemmilta puolilta, niin toiselta puolelta lukko ja ploki pois ja köyden toinen pää paalusolmulla kiinni esimerkiksi isopurjeen puomin ympäri. H-veneessä cunninghamiin ei tarvitse taljoja, vaan 1:1 suhteen systeemillä saa riittävän voiman.

Tällaisen ajattelin rakentaa kevään aikana. Olisi mukavaa nähdä kuvia minkälaisia systeemejä muut ovat rakentaneet.
Post Reply