Page 1 of 1

H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Tue 7.3.2023 22.41
by JuhaH
Moikka,

H-veneen perälaatikossa sijaitsevan takastaagin, eli hekki taljan köysikiinnitys lähti irti. Nykäisin kauden viimeisellä syyspurjehduksella myräkässä hekkiä kireämmälle ja naruviritys paukahti kokonaan irti. Kurkkasin peräboksiin ja selvisi, että sitloodasta tulevan köyden solmu oli lähtenyt hekki taljan naruvirityksestä irti. Onko jollain tallessa kuvaa ja selitystä miten takastaagin naruviritys kiinnitetään oikeaoppisesti takaisin kiinni?

Kiitti vinkeistä.

BTW, takastaagin taljan naruvirityksen voisi dokumentoida myös wikiin -> https://www.h-vene.net/hwiki/index.php/Takastaagi

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Sun 12.3.2023 00.15
by Velimies
Näitä on käsittääkseni useampia erilaisia taljasysteemejä hekille. Eli onko sinulla tuollainen rulla, vai jonkinlainen taljaviritys?

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Fri 17.3.2023 11.19
by JarmoN
Tässä yksi periaatekuva takastaagin taljasta. Mutta kuten Velimies sanoi, eri veneissä on hyvin erilaisia ratkaisuja.
Takastaagin talja.jpg

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Thu 23.3.2023 09.02
by JuhaH
Tässä kuva hekkitaljan takaosasta, joka silmämääräisesti näyttää ihan ehjältä. Takastaagin vaijeri kiinnittyy rullaan ja kiristyy rullaa pyörittäessä.

Image

Tässä kuva hekkitaljan etuosasta. Harmaa naru kiinnittyy mielestäni ihan oikein rungossa olevan plokin pylpyrään.

Image

Sitloodasta tuleva hekin kiristysköysi, jonka pitäisi tulla tuohon tyhjään rullaan on näköjään napsahtanut poikki. Tuo köysi pitää ainakin uusia ja solmia kiinni. Mitä köyttä olette käyttäneet sitloodaan tulevassa hekissä? Mitä mahdollimman varmaa solmuviritystä suosittelette käyttämään kiinnitettäessä köysi pylpyrään?

Image

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Thu 23.3.2023 09.42
by JarmoN
Aivan en noista kuvista oivalla miten nuo plokit ovat olleet ja mikä niiden merkitys on (vika ei ole kuvissa vaan ymmärryksessäni). Onko sinulla hekin säädöt tuotu noiden plokien avulla jotenkin sitloodan molemmille laidoille? Meillä säätö tulee vain "väkipyörästä" suorana pinnan alapuolelle sitloodan takaseinään ja itsellänikin olisi halu jakaa se molemmille laidoille. Onkohan jollain mahdollisuus kuvailla miten tuo kannattaisi toteuttaa?

Köysi saisi varmaankin olla melko venymätöntä (esim. dyneemaa), mutta toisaalta tuossa järjestelmässä ainakin itsestäni tuntuu, ettei veto säätököydessä ole kova, joten jokin käsittelyn kannalta mukavampikin voisi toimia. Itse käytän tällaisissa kiinnityksisssä nostinsolmua, joista tosin taitaa olla ainakin kaksi eri versiota, mutta tärkoitan tätä: https://www.netknots.com/rope_knots/halyard-hitch

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Thu 23.3.2023 20.13
by JuhaH
Hekkitaljan köysi tulee takalaatikosta sitloodaan styyran puolelta nuolen osoittamasta kohdasta. Takaloodassa oleva ploki on vain toiminut hekin kiinnittämiseen, eikä sillä ole ollut tietääkseni muuta virkaa. Hekki on aiemman omistajan rakentama. Hän myi veneen vuosi sitten eteenpäin. En tajunnut viime kesänä kahtella ja dokumentoida sen tarkemmin miten aikaisempi omistaja oli hekin rakentanut.

Nostinsolmu on todennäköisesti paras lujuudeltaan kiinnittämään hekin köydet toisiinsa takalaatikossa. En tiennytkään, että nostinsolmusta on kaksi eri versiota -> https://forums.ybw.com/index.php?thread ... est.520713.

Image
Onpas vene likainen talven jäljiltä :-)

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Fri 24.3.2023 22.49
by JarmoN
Nyt kun tarkemmin katsoin noita omia solmujani, niin aika monessa kohdin olen kiinnittänyt köyden sakkeliin tai plokiin nostinsolmun sijaan kalastajan tuplalla. En tiedä onko se oikeaoppista, mutta itsestäni se tuntuu vielä varmemmalta kuin nostinsolmu. Tosin myös sen avaaminen on vielä vaikeampaa ;)

Ja ennen kun joku ehtii edelle, niin sanotaan vielä, että kyllähän pleissaaminen on se paras tapa.

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Tue 25.4.2023 08.24
by JuhaH
Jahti laskettiin eilen vesille, naksautimme maston pystyyn ja purjehdimme sen talviteloilta takaisin kotisatamaan. Kurkistin takalaatikkoon ja huomasin, että myös hekin vaijeri on kuoriutunut ja enää muutama säie pitää vaijeria kasassa.

Missä olette teettäneet määrämittaisia vaijereita ja vantteja Helsingissä? Pitää irroittaa wanha vaijeri ja viedä se malliksi vaijerintekijälle. Mastonrakentaja Vene-Bremer Lauttasaaressa oli aivan mahtava. Bremer teki aina uuden vantin odottaessa, mutta on valitettavasti lopettanut toiminnan eläköitymisen vuoksi.

Image

Image

Image

Hyvä muistutus, että purjevenettä pitää tarkastella kaikkialta pitkin purjehduskautta ja vaihtaa kuluvat osat ennen kuin ne hajoavat vesillä :-)

Re: H-veneen takastaagin kiinnitys

Posted: Tue 25.4.2023 20.07
by tvkalvas
Väistämättä tämäkin komplikaatio muistuttaa siitä, miksi dyneeman käyttö näissä on voittajaratkaisu! Itse tein rikin kunnostuksen kohdalla sen ratkaisun, että korvasin koko takastaagin dyneemalla (5mm Gleistein Dynaone). Samaan tapaan kuin sinun kuvissasi dyneema on kahdessa osassa. Ylempi on kiinteästi (sakkelilla) kiinni maston topissa ja hekin pyörällä oleva dyneema liittyy ylempään köyteen sakkelin avulla. Näin systeemi on helposti purettavissa talvisäilytystä varten.

Ainoa haaste dyneemassa on, että hekkipyörässä ei saa olla teräviä reunoja, jotka voisivat leikata dyneeman poikki. Alkuperäisen akselin läpi poratun reiän sijasta minulla on nyt tuollainen alumiinista tehty kartio, josta dyneemaköysi tulee läpi. Kartion läpivientireikä on dremelöity pyöreäksi. Dyneemassa on solmu akselin sisällä.
20210920_180145.jpg