Hoopuli (FIN475) tuunausta
Posted: Tue 8.11.2022 14.35
Piti jo vuosi sitten lähteä laittelemaan Hoopulia hieman freesimpään asuun, mutta kuten usein käy, muut projektit ovat vieneet kaiken ajan. Mutta nyt koitetaan päästä uudelleen liikkeelle ja siihen liittyen tulee mieleen kysymyksiä, joihin ajattelin kalastella tältä hieman hyytyneeltä palstalta vastauksia.
Eli ihan ensimmäiseksi, onkohan jokin syy siihen, että H-veneissä erittäin usein näyttää vesilinja maalatun perästä turhan alas, eli jo veneen seisoessa tyhjänä laiturissa vesilinja on perässä lähes veden alla? Nyt kun Hoopulin pohja primeroidaan uusiksi, niin ajattelin nostaa tuota vesilinjaa perässä ylemmäs, mutta onko tämä virhe?
Hoopulissa menevät myös suuri osa purjehdusheloista ja köysistä uusiksi. Kun köydet vaihtuvat suureksi osaksi dyneemaksi, niin niiden mitoitus kestävyysmielessä ei liene ongelma, vaan mennään niin ohuisiin kun käytettävyyden kannalta on mielekästä eli 6-8 millisiin. Mutta onko esim. pylpyröille jotain valmista venekohtaista suositusta? Tämänhetkinen ajatus on mennä Harkenin Carbo Air plokeilla kokoluokissa 29mm ja 40mm, mutta jos jollakulla sattuisi oleman käsillä oma hyväksi koettu kattaus näistä tai vastaavista koottuna, niin ainahan se antaisi varmuutta valintoihin.
Riittääköhän kikitaljalle 6:1 välitys, kun tarkoitus ei ole varsinaisesti kilpailla veneellä eikä vartavasten mennä yli 10 m/s tuuliin (ainakaan reivaamattomalla isolla)?
Ja kun en nyt tunnu löytävän noita MagicBoxeja mistään, niin jos fokan nostimen kiristykselle tekisi taljavirityksen, niin riittäisikö tuo 6:1 välitys siihen?
Nämä nyt olivat tällä hetkellä mielessä olevat kysymykset, mutta voin luvata, että näitä tulee lisää.
Ja tulen myös lisäilemään tähän ketjuun kuvia homman etenimisestä vaikkei tästä mitään niin hienoa projektia ole tulossakaan kuin mitä täällä on nähty.
Eli ihan ensimmäiseksi, onkohan jokin syy siihen, että H-veneissä erittäin usein näyttää vesilinja maalatun perästä turhan alas, eli jo veneen seisoessa tyhjänä laiturissa vesilinja on perässä lähes veden alla? Nyt kun Hoopulin pohja primeroidaan uusiksi, niin ajattelin nostaa tuota vesilinjaa perässä ylemmäs, mutta onko tämä virhe?
Hoopulissa menevät myös suuri osa purjehdusheloista ja köysistä uusiksi. Kun köydet vaihtuvat suureksi osaksi dyneemaksi, niin niiden mitoitus kestävyysmielessä ei liene ongelma, vaan mennään niin ohuisiin kun käytettävyyden kannalta on mielekästä eli 6-8 millisiin. Mutta onko esim. pylpyröille jotain valmista venekohtaista suositusta? Tämänhetkinen ajatus on mennä Harkenin Carbo Air plokeilla kokoluokissa 29mm ja 40mm, mutta jos jollakulla sattuisi oleman käsillä oma hyväksi koettu kattaus näistä tai vastaavista koottuna, niin ainahan se antaisi varmuutta valintoihin.
Riittääköhän kikitaljalle 6:1 välitys, kun tarkoitus ei ole varsinaisesti kilpailla veneellä eikä vartavasten mennä yli 10 m/s tuuliin (ainakaan reivaamattomalla isolla)?
Ja kun en nyt tunnu löytävän noita MagicBoxeja mistään, niin jos fokan nostimen kiristykselle tekisi taljavirityksen, niin riittäisikö tuo 6:1 välitys siihen?
Nämä nyt olivat tällä hetkellä mielessä olevat kysymykset, mutta voin luvata, että näitä tulee lisää.
Ja tulen myös lisäilemään tähän ketjuun kuvia homman etenimisestä vaikkei tästä mitään niin hienoa projektia ole tulossakaan kuin mitä täällä on nähty.